2013-09-23, 00:45
Medlem
Om vi tar och lägger personangreppen ("desperat", "korkad") åt sidan och istället håller oss till skälet att jag drogs in i den här diskussionen: påståenden om att jag deltagit i hijabuppropet.

Ska försöka förklara ännu en gång. Förhoppningsvis blir det färre missförstånd när man kan citera istället för att ni ska behöva upptäcka mina tweets ett antal timmar senare utan att det är tydligt vilket inlägg de svarar på.

Min titel är sedan drygt ett år tillbaka "utvecklingsredaktör för sociala medier" (det är inte jag som hittat på den). Det betyder att jag inte jobbar i fält mer än undantagsvis när jag får hjälpa till att förstärka under exempelvis Almedalsveckan, P3 Guld eller Musikhjälpen.

Till vardags går jobbet istället ut på att försöka utbilda personalen på Sveriges Radio i sociala medier, att testa olika sätt för vår journalistik att nå fler via sociala medier, att hänga med i vilken riktning journalistiken utvecklas där, och att till exempel vara med och ta fram material som sociala medier-handboken (http://bit.ly/srhandbok) som jag länkat till tidigare.

Det jag kan redogöra för är vad jag gör i tjänsten, och eftersom flera uppmanade mig att svara och bemöta era kommentarer blir det ju lite orättvist att samtidigt stämpla mig som "desperat" och "egofixerad" när jag då gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Dre
El Rafie förstår alltså fortfarande inte att det är skillnad på att retweeta Carl Bildt och på att retweeta människor som på ett påtagligt vis (alla andrahandsuppgifter från det påstådda BO går via hijabuppropets upphovsmän) är inblandade i just den storyn/brottsfallet hon rapporterar om. Och vem i gänget anser hon är en "ambassadör" för SR?

Nu är frågan: Är hon precis så korkad eller låtsas hon bara för att rädda sitt eget skinn? Med tanke på att hon gödslar sin twitter med meddelanden till FB utan att inse hur desperat hon framstår lutar jag åt det förra.

Men: Är hennes chefer (som också följer tråden) lika blåsta? Tillåter ni era journalister att ha den här typen av uppenbart olämpligt samröre?

Den här diskussionen handlade inte om att retweeta, utan att pinga andra så att de förhoppningsvis retweetar oss (retweeta=sprider våra tweets, pinga=nämner någon på twitter) och därmed hjälper till att sprida vårt material.

Att jag "pingar", eller nämner folk som kan tänkas vilja sprida vår journalistik är något som jag gjort sedan jag fick det här jobbet för drygt ett år sedan. Ett exempel på det finns i handboken, från när jag skötte kontot @sverigesradio i Almedalen förra året, pingade @carlbildt och han retweetade det till sina 100.000+ följare. Ni kan ju se på tweetsen som ni själva länkade till tidigare (http://bit.ly/1bA5M2Z) och http://bit.ly/15jH0Np att länken där vi samlat vår rapportering blev mycket spridd och klickad. Att fler tar del av vår journalistik förändrar inte själva journalistiken.

Ni har hävdat att jag skulle ha bevakat presidentvalet av Mursi - "beviset" för det var att jag bevakat ett helt annat val året innan som inte ens handlade om att välja president.

Ni har lyft som "bevis" för mitt Hijabuppropetdeltagande att jag tidigare under mina många år som reporter, när jag skrivit hundratals artiklar, gjort radio- och tv-inslag och nyhetsbyråtexter, i några av dem också intervjuat muslimer. Jag kan ju lägga till att jag också i min yrkesroll haft, för att välja er ord, "samröre" med till exempel exkriminella, samtliga partier inklusive SD, Göran Persson, en generalsekreterare för FN, Lettlands tidigare president, Fredrik Reinfeldt, Knutbyförsamlingen, taxichaufförer, bönder, VD:ar, Christer Fuglesang, sjukpensionärer, läkare, mm mm...

Blev ett långt inlägg. Om nåt var otydligt eller ni fortfarande tycker att ni har källor på att jag deltagit i Hijabuppropet, ställ gärna en konkret fråga utan alltför mycket personangrepp så ska jag försöka svara. (Och eftersom jag agerar utifrån sociala medier-handboken som massor med chefer godkänt så behöver ni inte vara oroliga för att de ska rynka på ögonbrynen åt att jag helt enkelt gör mitt jobb).

För min del får ni gärna fortsätta tråden utan att blanda in mig men för det drar åt OT men om mod godkände påståendena om mitt deltagande borde det här också komma med. Vi har ju uppenbarligen olika bild av huruvida jag deltagit i Hijabuppropet, så jag försöker gärna förklara ännu en gång om någon känner att något är oklart på just den punkten men annars som sagt så släpper jag gärna bollen!

PS: SvartaVredaVatten: sorry att jag stavade fel på ditt nick!
Citera
2013-09-23, 00:49
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jasminen
Om nåt var otydligt eller ni fortfarande tycker att ni har källor på att jag deltagit i Hijabuppropet, ställ gärna en konkret fråga utan alltför mycket personangrepp så ska jag försöka svara.
Snabb fråga: Vad är din åsikt om de kopplingar och det grävande som gjorts i denna tråden thus far?
Citera
2013-09-23, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Snabb fråga: Vad är din åsikt om de kopplingar och det grävande som gjorts i denna tråden thus far?

Har i ärlighetens namn ingen aning. Jobbar som sagt inte på golvet och har inte följt det hela annat än som sociala medier-fenomen.
Citera
2013-09-23, 00:54
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Har i ärlighetens namn ingen aning. Jobbar som sagt inte på golvet och har inte följt det hela annat än som sociala medier-fenomen.
Om du sätter dig in i det så har du ett scoop som heter duga. Fast det är klart att kanske är bättre om någon tyngre samhällsjournalist gör det.
Citera
2013-09-23, 01:14
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Om vi tar och lägger personangreppen ("desperat", "korkad") åt sidan och istället håller oss till skälet att jag drogs in i den här diskussionen: påståenden om att jag deltagit i hijabuppropet.

Ska försöka förklara ännu en gång. Förhoppningsvis blir det färre missförstånd när man kan citera istället för att ni ska behöva upptäcka mina tweets ett antal timmar senare utan att det är tydligt vilket inlägg de svarar på.

Min titel är sedan drygt ett år tillbaka "utvecklingsredaktör för sociala medier" (det är inte jag som hittat på den). Det betyder att jag inte jobbar i fält mer än undantagsvis när jag får hjälpa till att förstärka under exempelvis Almedalsveckan, P3 Guld eller Musikhjälpen.

Till vardags går jobbet istället ut på att försöka utbilda personalen på Sveriges Radio i sociala medier, att testa olika sätt för vår journalistik att nå fler via sociala medier, att hänga med i vilken riktning journalistiken utvecklas där, och att till exempel vara med och ta fram material som sociala medier-handboken (http://bit.ly/srhandbok) som jag länkat till tidigare.

Det jag kan redogöra för är vad jag gör i tjänsten, och eftersom flera uppmanade mig att svara och bemöta era kommentarer blir det ju lite orättvist att samtidigt stämpla mig som "desperat" och "egofixerad" när jag då gör det.

Den här diskussionen handlade inte om att retweeta, utan att pinga andra så att de förhoppningsvis retweetar oss (retweeta=sprider våra tweets, pinga=nämner någon på twitter) och därmed hjälper till att sprida vårt material.

Att jag "pingar", eller nämner folk som kan tänkas vilja sprida vår journalistik är något som jag gjort sedan jag fick det här jobbet för drygt ett år sedan. Ett exempel på det finns i handboken, från när jag skötte kontot @sverigesradio i Almedalen förra året, pingade @carlbildt och han retweetade det till sina 100.000+ följare. Ni kan ju se på tweetsen som ni själva länkade till tidigare (http://bit.ly/1bA5M2Z) och http://bit.ly/15jH0Np att länken där vi samlat vår rapportering blev mycket spridd och klickad. Att fler tar del av vår journalistik förändrar inte själva journalistiken.

Ni har hävdat att jag skulle ha bevakat presidentvalet av Mursi - "beviset" för det var att jag bevakat ett helt annat val året innan som inte ens handlade om att välja president.

Ni har lyft som "bevis" för mitt Hijabuppropetdeltagande att jag tidigare under mina många år som reporter, när jag skrivit hundratals artiklar, gjort radio- och tv-inslag och nyhetsbyråtexter, i några av dem också intervjuat muslimer. Jag kan ju lägga till att jag också i min yrkesroll haft, för att välja er ord, "samröre" med till exempel exkriminella, samtliga partier inklusive SD, Göran Persson, en generalsekreterare för FN, Lettlands tidigare president, Fredrik Reinfeldt, Knutbyförsamlingen, taxichaufförer, bönder, VD:ar, Christer Fuglesang, sjukpensionärer, läkare, mm mm...

Blev ett långt inlägg. Om nåt var otydligt eller ni fortfarande tycker att ni har källor på att jag deltagit i Hijabuppropet, ställ gärna en konkret fråga utan alltför mycket personangrepp så ska jag försöka svara. (Och eftersom jag agerar utifrån sociala medier-handboken som massor med chefer godkänt så behöver ni inte vara oroliga för att de ska rynka på ögonbrynen åt att jag helt enkelt gör mitt jobb).

För min del får ni gärna fortsätta tråden utan att blanda in mig men för det drar åt OT men om mod godkände påståendena om mitt deltagande borde det här också komma med. Vi har ju uppenbarligen olika bild av huruvida jag deltagit i Hijabuppropet, så jag försöker gärna förklara ännu en gång om någon känner att något är oklart på just den punkten men annars som sagt så släpper jag gärna bollen!

PS: SvartaVredaVatten: sorry att jag stavade fel på ditt nick!

Räcker som förklaring för mig. Men skriv gärna en artikel med det som framkommit i denna tråd som grund.
Citera
2013-09-23, 01:38
Medlem
Citat:
---
---

Det är en petitess, inget att hänga upp sig på.
Skrev att du rapporterat om Mursi för att visa på att du borde ha god kännedom om Muslimska Brödraskapet. Att du då istället rapporterade om Muslimska Brödraskapet, förändrar knappast bilden av dig som troligtvis kunnig gällande Muslimska Brödraskapet.

Min tanke var att du då också förmodligen hade kunskap om de olika aktörerna i #hijabuppropet, och dess kopplingar till MB - kopplingar som har visats med all tydlighet i tråden. Kanske kände du till hijabens symbolvärde för politisk islam.
Om du nu besatt denna kunskap, kanske det kunde gett någon form av eftertanke, innan bilden av Sverige som ett rasistiskt land där muslimska kvinnor med hijab attackerades, spreds över världen. Känner du själv till några tidigare fall av våld riktat mot hijabkvinnor? Tyckte du att det verkligen lät trovärdigt?

När du ser att namn som Rashid Musa, Cherin Awad eller Fatima Doubakil är inblandade, ger det inga som helst varningssignaler?
Citera
2013-09-23, 02:25
Medlem
MoLoKs avatar
Är väl läge att fråga Yasmine dårå.

Tycker du att vita svenska mäns attacker mot hijabbärande kvinnor är ett stort problem. Känner du till attackerna i Södertälje?

Har du rapporterat och pingat folk om den andra attacken på Madde? Om inte - varför inte det? Det borde väl vara än mer intressant att hon attackerades av flera svenska män några dagar efteråt?

Tycker du att R Musas rapportering om mjölkattacken i Forserum ligger honom i fatet nu när han engagerar sig i #hijabupproret? (Musa påstod att en svensk hade hällt mjölk över en somalisk flicka och sagt att "nu är du vit". Det var inte sant, dock visades American History X dagen innan på teve och den filmen har en exakt sådan scen.)

Citat:
– De har tvingat kvinnor att hälla mjölk på sig själva för att bli vita. Enligt uppgifterna som de berättat så har det hänt, säger Musa om påstådda övergrepp som har slående likheter med en scen ur hollywoodfilmen American History X som visades på TV förra veckan.
Citera
2013-09-23, 02:35
Moderator
Eerieyes avatar
SR får helt enkelt välja sina "ambassadörer" bättre. Det är ganska anmärkningsvärt att dessa tre utsågs.
Citera
2013-09-23, 03:09
Medlem
Någon mer än jag som tror att Yasmines tid på flashback blir tämligen kort?
Citera
2013-09-23, 03:09
Medlem
SvartaVredaVattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kooola
Notera att Cherin Awad och Rasid Musa vet mer om den misshandlade kvinnan än det som har stått i "Samiras" inlägg. Cherin vet att hon är same, hon kan återge repliker från gärningsmannen ("Åk hem till det land som du kom från") Musa vet att barnet klarade sig och att händelsen är anmäld. Antingen kommer sig detta av att en av dem har direktkontakt med "Samira", varefter Musa och Awad samtalar med varandra om vad "Samira" har sagt ELLER så står båda i personlig kontakt med "Samira". [...]

Kooola (bra sammanfattningar!) och ni andra, angående det jag fetade ovan: vad sägs om följande koppling mellan S*mira (a) och Nabila Abdul Fattah (kanske även Foujan Rouzbeh)? (Fattar inte att kopplingen tog så förb.. lång tid att hitta, upptäckte den inatt bland allt sparat material - redigerar det sista av inlägget nu.)

Hela "diskussionstråden" i SPOILER-taggen, förklaring nedanför. Nyckelpersonerna i fetstil, lägg speciellt märke till inlägget kl. 13:36

Did you catch it? Exekutiva sammanfattningen:
Citat:
S*mira: Tjoho... idag kl 13 måste ALLA lyssna på P4!
den 18 augusti [kl. 09.52] via mobil
[...]
Umm Mal**ka: Jag och Foujan satt och grät i studion
kl. 13:36 via mobil 2

Så vad är det där? Det, mina damer och herrar, är S*miras Facebook-inlägg och kommentarer om hennes kommande radiointervju med Nadia Jebril i P4 18 augusti. (S*miras Facebook-sida är borttagen, jag hade sparat sidan [genius!] men saknat tid att gå igenom materialet [moron!] förrän inatt...Måste. Sova.)

Umm Mal**ka (ai) är Nabila Abdul Fattah och Foujan är, såklart, Foujan Rouzbeh.

"Studion" Fattah nämner: var hon och Rouzbeh tillsammans med S*mira i radiostudion under inspelningen?! (Eller satt Fattah och Rouzbeh i nån annan studio kl. 13 och hörde intervjun? Är t.ex. Fattah/Rouzbeh musiker?) När kan inspelningen ha skett, tidigt samma morgon?

Det förklarar i alla fall hur aktivisterna, Rashid Musa och resten av islamisterna hade så snabb kommunikation och var så "välinformerade": S*mira fanns mitt i aktivisternas sanctum sanctorum.

Vi har nu en direkt och nära koppling mellan källan till hijabuppropet (M*dde reducerades ju snabbt till en perifer biroll) och aktivisterna. Blev S*mira coachad? (Blev M*dde?) S*mira frågar ju t.ex. FB-kompisarnas om deras erfarenheter (börjar med kommentaren kl. 12:09) av att ha blivit utsatta för något vad som helst så hon verkar med på vad kampanjen kräver.

Vad säger ni, förändrar det något i sak och isf hur?
Citera
2013-09-23, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaVredaVatten
Kooola (bra sammanfattningar!) och ni andra, angående det jag fetade ovan: vad sägs om följande koppling mellan S*mira (a) och Nabila Abdul Fattah (kanske även Foujan Rouzbeh)? (Fattar inte att kopplingen tog så förb.. lång tid att hitta, upptäckte den inatt bland allt sparat material - redigerar det sista av inlägget nu.)

Hela "diskussionstråden" i SPOILER-taggen, förklaring nedanför. Nyckelpersonerna i fetstil, lägg speciellt märke till inlägget kl. 13:36

Did you catch it? Exekutiva sammanfattningen:

Så vad är det där? Det, mina damer och herrar, är S*miras Facebook-inlägg och kommentarer om hennes kommande radiointervju med Nadia Jebril i P4 18 augusti. (S*miras Facebook-sida är borttagen, jag hade sparat sidan [genius!] men saknat tid att gå igenom materialet [moron!] förrän inatt...Måste. Sova.)

Umm Mal**ka (ai) är Nabila Abdul Fattah och Foujan är, såklart, Foujan Rouzbeh.

"Studion" Fattah nämner: var hon och Rouzbeh tillsammans med S*mira i radiostudion under inspelningen?! (Eller satt Fattah och Rouzbeh i nån annan studio kl. 13 och hörde intervjun? Är t.ex. Fattah/Rouzbeh musiker?) När kan inspelningen ha skett, tidigt samma morgon?

Det förklarar i alla fall hur aktivisterna, Rashid Musa och resten av islamisterna hade så snabb kommunikation och var så "välinformerade": S*mira fanns mitt i aktivisternas sanctum sanctorum.

Vi har nu en direkt och nära koppling mellan källan till hijabuppropet (M*dde reducerades ju snabbt till en perifer biroll) och aktivisterna. Blev S*mira coachad? (Blev M*dde?) S*mira frågar ju t.ex. FB-kompisarnas om deras erfarenheter (börjar med kommentaren kl. 12:09) av att ha blivit utsatta för något vad som helst så hon verkar med på vad kampanjen kräver.

Vad säger ni, förändrar det något i sak och isf hur?

Mycket bra inlägg, det blir bara sjukare och sjukare.

Regel 0.10 är fö borttagen så skippa *.
Citera
2013-09-23, 04:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vimur
Den ovannämnda artikeln "Det finns större problem än extremism" (rubriken säger väl allt) där en pk-piskad journalist okritiskt krälar inför Musa som hyllar al Shabaab och förringar terrororganisationens våldsdåd är ett absurt exempel på undfallenheten i svensk msm.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/...sm_6210233.svd

Det tål att tänkas på efter Nairobi.

Nu har jag inte totalkoll på allt i denna fantastiskt spännande tråd och undrar därför om någon kollat vilket P1-program som SvD-reportern Anders Haag hänvisar till, när han i sin intervju av Musa påstår följande:

< – ”Mörkermän styr i Rinkeby med järnhand”, skrev en journalist, sa Rashid Musa vid det tillfället, inte helt utan ironi i rösten.

Den mediebilden stämmer inte alls, menade han. Vid en närmare granskning (som bland annat P1 gjorde) visade det sig att den byggde enbart på hörsägner och rykten. Och anledningen till att medierna köper falska bilder av muslimers situation är van*föreställningar om muslimer och islam som är väl ingrodda även hos journalister. Till syvende och sist handlar det om rasism.>

(min fetning)

Är det ett 'Konflikt'-program?
Existerar överhuvudtaget programmet som Anders Haag hänvisar till (utan att han anger källa)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in