Citat:
Ursprungligen postat av
Redweiler
Att krig inte är vanligt förekommande beror nog snarare på den höga utbildningsnivån och levnadsstandarden som råder i västvärlden.
Smarta och utbildade människor ogillar i regel krig och våld. Dessutom ser den ekonomiska situationen ut så att alla gynnas av handel mellan nationerna. Krig är något som håller på att försvinna i takt med att världen blir mer civiliserad.
Haha, precis så här talade man innan första världskriget bröt ut. Dvs att nu var människan så utvecklad och hade lärt sig hur ohyggligt det är med krig, samt prat om all internationell handel m.m. så att några nya storkrig var det inte tal om.
- Hoppsan, det blev visst världskrig ändå...
Och likt förbannat sitter det dårar i detta land, politiker och dårarna som lyssnar på politiker, och argumenterar på precis samma sätt om den eviga freden och I-länders förträfflighet och klokhet.
Ett tips; historien har en kuslig förmåga att upprepa sig självt. Antingen tar man lärdom av den och gör som vi gjorde under säg 1960-1990 och spenderar en liten del av BNP på viss förmåga att freda vårt folk och territorium, eller så gör man som du, dina gelikar och dom flesta politiker och stoppar huvudet i sanden och litar till sin egna ide om framtidsutopin och slår fast att Sverige inte kommer hamna i väpnad konflikt!
Åter till Topic: Jag ser ett stort problem, eller har jag fel;
Som jag förstått det hela så är anledningen till att vi får lite fast vi spenderar mycket, i förhållande till Finland iaf, att vi använder försvaret till stöd för inhemsk industri.
Enligt min åsikt har detta många fördelar tex väl anpassade vapensystem för oss såsom Draken, Viggen, Gripen, "strvS" m.fl. Och dessutom har vi hela kedjan från forskning och utveckling till produktion vilket betyder att vi blir mer självständiga i händelse av ofred.
Nackdelen är väl då att det blir dyrt, även om tex Gripensystemet betalat sig självt. Så då har vi 2 val om vi inte vill ändra försvarsbudgeten rejält eller gå med i NATO;
* Sluta tillverka så mycket själva och köpa in mer utifrån med dom nackdelar det innebär, men också fördelar i form av mer "bang for the buck".
* Fortsätta som vi gjort med ett tekniskt avancerat och modernt försvar som kostar, men som i verkligheten har obefintlig kapacitet.
Tänker jag rätt här? Eller handlar kostnaden i förhållande till dåliga kapaciteten mer om hela upplägget med yrkesförsvar, hyror för fastigheter, trettioelva officerare per soldat osv?
PS: Ovanstående tanke grundar sig på att vi verkar få mindre kapacitet för mer pengar jämfört med Finland.