Sitter på jobbet och knappast kan jobba såhär i efterdyningarna av festivalen. Tänker bara på TML :-) Då kan jag lika gärna skriva av mig lite, får se hur sammanhängande det blir :-p
Detta är tredje året i rad jag åkt till TML, och jag kommer försöka få biljetter nästa år också. Vårt gäng var ca 15 pers, lite beroende på hur man räknar.
Värmen
Det var galet varmt, framförallt på fredagen. Det gjorde att vi var tvungna att vila lite mer än vi skulle önska :-( Det gjorde också det svårare att äta, men vi tvingade i oss så gott vi kunde, och det gick OK. Drack massor av vatten gjorde vi också. Två i vårt camp fick uppsöka sjukhustälten, mycket beroende på värmen. Man vaknade med andan i halsen senast kl 09:00 i bastu-tältet, och var tvungen att gå ut direkt. Dock kunde jag dra ut luftmadrassen på gräset på skuggsidan av tältet och sova någon timme till, vilket var behövligt!
Scenerna
Jag har hängt ganska lite på Main Stage ända sedan 2012. På dagen är det inte så mycket drag där. Det spelas nästan bara mainstream house, vilket jag definitivt kan uppskatta, men det blir lite repetitivt i längden, och det är inte fullt med folk förrän ~19:00. Att avsluta med hela ens gäng på de avslutande spelningarna kan dock vara mäktigt med alla fyrverkerier och lasrar etc på Main Stage, men i år var jag lite besviken på Tiësto+Hardwell, så jag ångrar nästan att jag såg dem. Armin var grym, liksom Guetta, men jag har sett dem båda så många ggr, så nästa år kanske jag skippar Main Stage helt, beroende på vem som spelar.
Dags-spelningarna på Main som vi såg var W&W, Krewella, R3hab, Prydz, Nervo, Skrillex, New World Punx. R3habs set var riktigt bra, men de andra var so-so. NWP hade jag sett fram emot som fan efter deras galna set på ASOT650 i Utrecht, men de var inte superbra, vet inte riktigt varför, kanske bara inte kom i stämning ordentligt på Main Stage. Corstens och Schultzs solo-spelningar på deras respektive mindre scener var bättre!
Istället var det andra scener och andra genrer som regerade.
- Den scen som var Q-dance 2012 och 2013 hade nog bäst ljud av alla scener, och det betyder något, för ljudet är asbra överallt! Där såg vi Deorro på fredagen samt Schultz och P v Dyk på söndagen, alla jättebra spelningar!
- Näst största scenen, känd även som fjärilsscenen från 2012, eller Cox-scenen, var också bra. Det fanns möjlighet att dansa i skugga längst fram på förmiddagarna, och en nybyggd balkong under tak fanns det, där man kunde blicka ut över scenen och dansgolvet. Såg Green Velvet och Vitalic där under söndagen.
- Psytrance-scenen på lördagen var alldeles lagom svettig och packad. Ruskigt skönt folk där och bra stämning (lite korvfestvarning dock). Neelix och GMS var asbra!
- Café d'Anvers-scenen var jag inte mycket på, men den var väldigt välbyggd med ett soltak typ. Mycket genomblås, bättre än både tält och öppet-tak-scener. Såg Ida Engberg där, bra set.
- Tältet bredvid Dreamville-ingången hängde vi en hel del i under fredagen med Trance Addicts. Tror den scenen hade sämsta ljudet (men fortf inte direkt dåligt). Såg Andrew Rayel, Örjan Nilsen, och Team 140 där. Rayel körde bara trouse, och inte särskilt bra, medan Nilsen och Team140 var bättre, dock lite glest med folk på Team 140.
- Den kanske bästa scenen rent musikaliskt var FullON. Fanns inget skydd för solen, men både Marco V, Ferry Corsten och det lilla vi såg av Aly&Fila vs O'Callaghan var snuskigt bra!
- Dream-Island-scenen såg vi bara en spelning på: Gregori Klosman, vilket var bra. Scenen, som var en ö, gungade hela tiden dock, vilket kunde vara lite obehagligt.
Musiken
Sett över de tre år jag varit där kan jag ana att Big Room-housen börjar tappa sitt totala grepp över EDM-världen och Tomorrowland. Mer techno och trance i år. Ungefär lika mycket dubstep, D'n'B, och psy-trance. Lite mindre hardstyle.
Årets favoritspelningar i kronologisk ordning:
- Deorro. Lite repetetivt, men oj så dansant med Melbourne Bounce! Öste på i 40-gradigt solgass

- Armin van Buuren. Ganska mörkt och tungt för att vara han, inte lika emotionellt som förra året.
- Marco V. Kan vara det bästa i år, ångrar lite att jag var tvungen att gå efter lite mer än halva för att se ↓
- Neelix. Igen, lite repetitivt men jösses vilket ös! Psy är den genre jag lyssnat på längst inom EDM.
- GMS. Spelade då Talamasca egentligen skulle kört. Vet ej varför, men jag är nöjd! Bästa stämningen i publiken!
- Vitalic. Hade sett honom på Emmaboda 2011 och han var bland det bästa där. Även här :-)
- Guetta. Mysfarbror! Visst, det är mainstream och crowdpleasing på hög nivå, men är det någon som får göra det är det han. Han lyckades att inte prata sönder sitt set så hemskt heller detta år.
- Paul van Dyk. Sista setet på festivalen, och ett av de bästa! Dock hände något så att sista låten uteblev, så det var lite tråkig avslutning.
Markus Schultz får också ett hedersomnämnande, då det lilla vi såg av hans 8-timmarsset var riktigt lovande!
Låtarna som alla spelade:
Coldplay - A Sky Full Of Stars (Hardwell Remix)
Calvin Harris - Summer i diverse tappningar, mashups, och remixer.
Fatboy Slim, Riva Starr & Beardyman - Eat, Sleep, Rave, Repeat i diverse tappningar
Kernkraft - Zombie Nation i diverse tappningar
David Guetta, Showtek - Bad ft. Vassy
Armin van Buuren - Ping Pong i diverse tappningar
Samt allt av clownduon Dimitri Vegas & Like Mike :-(
De akter jag mest önskar att jag hade kunnat se var (utan inbördes ordning):
Nero
Adam Beyer
Carl Cox
Coone
Superman Spiderman Batman
Sidney Samson
Astrix
Aly&Fila vs John O'Callaghan
Noisecontrollers
Drogerna
Fanns överallt, både på camping och festivalen, väldigt öppet. Det var uppenbart att Tomorrowland inte försöker sätta dit folk som bara tar för eget bruk och sköter det snyggt. Enbart om man säljer, eller är en fara för sig själv eller andra ingriper de, enligt vad jag såg.
Själv drack jag för mycket på The Gathering, som för övrigt var den bästa under mina 3 år på Dreamville! Det gjorde att jag var lite ur spel på fredag morgon och inte kunde uppskatta Prydz spelning som jag sett fram emot väldigt mycket.
Övrigt
Som någon annan sagt här, så är jag lite rädd att TML blir urvattnat med den allt för snabba expansionen till USA och nu Brasilien. Men nu när SFX köpt upp ID&T så kommer kosingen i första hand, tyvärr. Om jag hade fått önska skulle de ha provat Tomorrowworld några år åtminstone, innan de körde ytterligare expansion.