Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-29, 11:47
  #1
Medlem
Efter tre fantastiska dagar är nu Tomorrowland 2013 avslutad och vad är inte bättre än att börja hypa, spekulera och diskutera nästkommande års förhoppningsvis minst lika fantastiska
"Tomorrowland".

Det är ett år kvar, ingen officiell information har släppts och deltagarna på årets festival har nog absolut inte hunnit komma hem än mindre logga in på Flashback för att dela deras festivalupplevelse. Dock finns det i år mängder av ungdomar födda år 1996 som bara väntar på information om denna omtalade festival som de kommer ha chansen att besöka 2014.

Vi kan börja med att kopiera in all den informationen vi har från föregående trådar om föregående festivaler

Citat:
Entré: Vakter söker igenom väskorna, kollar igenom alla småfack m.m (Inte som i Sverige där dom bara känner efter vassa föremål). Hittar dom något så blir man eskorterad till poliserna som är på området och får ta ett snack med dom (Hände dom framför oss )

Vakterna i år gjorde precis som i Sverige, kände bara efter vassa föremål. Efter att man blivit visiterad stod det ett 15-tal poliser, såg dem bara jaga en snubbe som sprang iväg en gång annars verkade de inte ha så mycket att göra. Värt att nämna med "rätt namn på biljetten" - spelade ingen som helst roll. Vi bara langade fram papperna och fick ut våra band, tog 10 sekunder och vi visade ingenting.


Festivalområde + Scener: Festivalområdet är stort och har cirka 10-14 scener. Mainstage är som sagt som vilken stor konsert som helst medan dom andra mindre scenerna (Tälten) kan jämföras med klubbar, mycket dans, barer, VIP lounges m.m kan hittas.

Helt brutalt stort, tog kanske 40min beroende vart du bodde i dreamville att ta dig in. Väl där inne kunde du gå runt i en timma utan att komma till andra sidan i princip. Höll mest till vid mainstagen och den Carl Cox stage. Fett mer parishjul


Säkerhet: Poliser hittas främst vid entrén medan säkerhetsvakter finns utspridda över hela festivalen. Det är inte särskilt stort tryck när man väl är i publiken, jag och mina polare hamnade i mitten av publiken under Tiesto och vi kom 5 minuter efter han hade börjat sitt set.

Inne på festivalområdet kan du göra i princip vad som helst så länge du inte slåss, vakterna bryr sig inte. Däremot på Dreamville var de RIKTIGT anala med efterfester och dylikt. Folksamlingar +10 personer gicks förbi gång på gång och alla försök till musik stängdes ner med hot om att klippa banden om man startade upp igen. Det är alltså i princip "efterfestförbud" på campingen, vilket var rätt tråkigt om man jämför med svenska festivaler.

Mat/Dryck priser: Inne på festivalen handlar man med kuponger, 7 kuponger = 10€.
1 Cola/Redbull/Fanta/osv (2DL) = 2kuponger.
Mat = 3-5 kuponger.
Vodka = 3 kuponger
Vodka + Redbull (t.ex) = 5 kuponger
Mat: Kebab, pizza, vegetarisk, pommes med majonäs, hamburgare i princip samma som på svenska festivaler.

Matutbudet är riktigt kasst om man jämför med Sverige, och de tar helt hutlösa jävla priser, så ett tips är att köpa med er egen mat. Tror jag betalade motsvarade 50kr för en croissant och ett päron till frukost. Man tappar lite koncept med pengar pga dessa "tokens", vilket jag antar är det de vill uppnå. Öl var typ 20kr för en liten och 30 för en stor, redbullvodka gick väl på 70kr och det fanns gott om ställen som sålde, dock blir det ~10 min kö under stora spelningar. Accepterbara priser dock.
Campingen: Öppnar en dag tidigare än festivalen, fet förfest med Belgiska dj's. Ligger cirka 500-700m ifrån festivalen, det finns en stor väg där man kan gå mellan festivalen och campingen.
I år kunde man gå ut och in hur man ville men första dagen så kunde man endast gå in, gick man ut innan dagen var över så kunde man inte komma in igen, men dom ändrade detta nästa dag så det var lugnt.

Dreamville i år låg säkert 3 kilometer från området, om inte mer. Ut/in kunde man gå hur man ville.

Hygien: Finns duschar(kostar 1 kupong) och toaletter. Toaletterna är rätt fräscha och köerna är helt okej, det finns toaletter överallt på området.

Finns riktigt mycket toaletter, handfat och kranar utplacerade. I år fick man även spray-deo av en "spray-deo-dispenser-person" efter att man tvättat händerna Duscharna var bra även i år, fortf 1 kupong.

Nationaliteter: Vi stötte på folk från Marocco, Israel, Kanada så man hittar nog folk från alla världens hörn där.

Kändes som om det var 50% svenskar i princip. Mycket jänkare också. Ställer du dig och skriker "SVERIGE!" var som helst så kommer det fram folk till dig och vill snacka. Populära hos andra nationaliteter också.

The girlzz: Rätt jämt balanserat mellan könen, 50-50%, finns självklart snygga och mindre snygga

Som svenska festivaler fast med ett bredare spektrum. De snygga är snyggare, de fula är fulare

Citat:
Datum: TBA
Publik: 50-70000 per dag
Plats: De Schorre, Boom, Belgien (10km från Antwerpen)
Ålder: 18 år (Blir man 18 efter festivalen kommer man ändå in, alla som är födda 1994 kommer släppas in)
Festival Pris: Camping=24.5€, festivalbiljett 175€ (Om priserna kvarstår från föregående år.)
Genre: House, Trance, Techno, Hardstyle, Minimal, Hardtechno, Hardtrance, Deep House, Jumpstyle, Hardcore, Psy-Trance, Dubstep, Drum'n'bass, Oldschool

Biljettsläpp: TBA
Hemsida: http://www.tomorrowland.be/tomorrow/home
Entré: Vakter söker igenom väskorna, kollar igenom alla småfack m.m (Inte som i Sverige där dom bara känner efter vassa föremål). Hittar dom något så blir man eskorterad till poliserna som är på området och får ta ett snack med dom (Hände dom framför oss )
Festivalområde + Scener: Festivalområdet är stort och har cirka 10-14 scener. Mainstage är som sagt som vilken stor konsert som helst medan dom andra mindre scenerna (Tälten) kan jämföras med klubbar, mycket dans, barer, VIP lounges m.m kan hittas.
Säkerhet: Poliser hittas främst vid entrén medan säkerhetsvakter finns utspridda över hela festivalen. Det är inte särskilt stort tryck när man väl är i publiken, jag och mina polare hamnade i mitten av publiken under Tiesto och vi kom 5 minuter efter han hade börjat sitt set.
Väder: Vädret i Belgien är rätt omväxlande, morgonarna var rätt kyliga med moln och lite småregn men det övergick oftast till solsken och rätt behagligt väder, vi hade under våra tre dagar en stor regnskur men efter det var det uppehåll.


Mat/Dryck priser: Inne på festivalen handlar man med kuponger, 7 kuponger = 10€.
1 Cola/Redbull/Fanta/osv (2DL) = 2kuponger.
Mat = 3-5 kuponger.
Vodka = 3 kuponger
Vodka + Redbull (t.ex) = 5 kuponger
Mat: Kebab, pizza, vegetarisk, pommes med majonäs, hamburgare i princip samma som på svenska festivaler.

Campingen: Öppnar en dag tidigare än festivalen, fet förfest med Belgiska dj's. Ligger cirka 500-700m ifrån festivalen, det finns en stor väg där man kan gå mellan festivalen och campingen.
I år kunde man gå ut och in hur man ville men första dagen så kunde man endast gå in, gick man ut innan dagen var över så kunde man inte komma in igen, men dom ändrade detta nästa dag så det var lugnt.
Grupp-camping: Är man över 30 kan man reservera ett område för sin grupp, missköter sig någon så riskerar samtliga att bli utslängda, så liten varning för det.
Handla på campingen: Finns ett litet köpcenter inne på campingen där man kan handla bröd, tandkräm, godis, chips och så vidare. Man kan även köpa tält(200kr~), liggunderlag(100kr~), sovsäck(100kr~) inne på campingområdet.
Hygien: Finns duschar(kostar 1 kupong) och toaletter. Toaletterna är rätt fräscha och köerna är helt okej, det finns toaletter överallt på området.
Nationaliteter: Vi stötte på folk från Marocco, Israel, Kanada så man hittar nog folk från alla världens hörn där.
The girlzz: Rätt jämt balanserat mellan könen, 50-50%, finns självklart snygga och mindre snygga

Transport: Vi flög från Göteborg till Charleroi (90km från Boom). Därifrån tåg vi tåget (80-90kr) till Antwerpen och därifrån till Boom (20kr), hur smidigt som helst!
Språk: Södra Belgien är fransktalande medan norra (Antwerpen t.ex) är flamländskt.
Engelska är dom rätt duktiga på så ni behöver inte oroa er för att inte bli förstådda
Droger: Vill man så hittar man, det finns gott om det på festivalområdet!
Flashback-träff: Finns det intresse så går nog detta att ordna! Ser att många är intresserade av att åka nästa år och det hade väl varit rätt skoj att träffa några av er och ta några bärs!
Aftermovie:
Tomorrowland Official After Movie: http://www.youtube.com/watch?v=M7CdTAiaLes
Q-Dance @ Tomorrowland: http://www.youtube.com/watch?v=x2mSNHX5IEs

Min resa: Min ekonomi var rätt dålig, så jag åkte ner med cirka 3200kr men levde rätt bra på det. Hela resan gick nog på 5500kr~(Flyg, festivalbiljetter, fickpengar).
Citera
2013-07-29, 12:56
  #2
Medlem
galeloss avatar
Roligt att en ny tråd har startats så snabbt
Citera
2013-07-30, 22:01
  #3
Medlem
-flippen-s avatar
Kommer helt klart att befinna mig där även nästa år.
Men informationen behöver nog uppdateras lite i första inlägget, för den som är petig.
Tyckte verkligen inte det vet 50/50 bland könen.
Duschen kostade 2 coins de flesta timmarna på dagen.
Citera
2013-07-30, 22:56
  #4
Medlem
Haha lugn, ska ni hetsa i ett år kommer ni ju spricka innan första dagen ens börjat.
Citera
2013-07-31, 00:10
  #5
Medlem
Finns det stugor att bo i på festival området? Vi är några som tänkte åka nästa år men vi vägrar bo i tält vad finns det för alternativ och vad är det för ca priser?
Citera
2013-07-31, 08:10
  #6
Medlem
JGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -flippen-
Kommer helt klart att befinna mig där även nästa år.
Men informationen behöver nog uppdateras lite i första inlägget, för den som är petig.
Tyckte verkligen inte det vet 50/50 bland könen.
Duschen kostade 2 coins de flesta timmarna på dagen.

Snarare 90/10
Citera
2013-07-31, 11:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korbakor
Finns det stugor att bo i på festival området? Vi är några som tänkte åka nästa år men vi vägrar bo i tält vad finns det för alternativ och vad är det för ca priser?


Det finns 2 sorters stugor har jag för mig. Ett så kallat Relax Room och en Mansion. Mansion är vad det låter som och kostar runt 150 000 för 12 personer. Alternativt Relax Room som kostar typ 5000 + inträdet till campingen och där kan man bo 2
Citera
2013-07-31, 12:18
  #8
Medlem
Ichtudirwehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbenmax
Det finns 2 sorters stugor har jag för mig. Ett så kallat Relax Room och en Mansion. Mansion är vad det låter som och kostar runt 150 000 för 12 personer. Alternativt Relax Room som kostar typ 5000 + inträdet till campingen och där kan man bo 2

Mansion kostade 21000 Euro i år.
Citera
2013-07-31, 12:21
  #9
Medlem
Ichtudirwehs avatar
Informationen i första inlägget är inte riktigt rätt någonstans. Duschar kostar t.ex 1 token mellan 6-8 samt mellan 14-18 mellan dessa tider kostar det 2 Tokens.

Man kan om man är uppe innan 8 få gratis "walk through" dusch av Lipton Icetea. Det finns en finsk bastu precis bredvid som kostar 2 Tokens.

Maten kunde gå ända upp till 6 tokens i år.
Citera
2013-07-31, 12:21
  #10
Medlem
Ichtudirwehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Snarare 90/10

Nej men 60-40.
Citera
2013-07-31, 12:29
  #11
Medlem
csbillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichtudirweh
Mansion kostade 21000 Euro i år.
Vad finns det i en sån stuga? Vem betalar så mycket för bara 3 dagar?
Citera
2013-07-31, 12:42
  #12
Medlem
Flaxzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csbilly
Vad finns det i en sån stuga? Vem betalar så mycket för bara 3 dagar?

Om du läser igen så ser du att det inte är en stuga utan ett "mansion", vet du inte vad det är så får jag föreslå att du googlar. Angående vilka som betalar så mycket för 3 dagar så är det personer som har pengar och vill leva mer bekvämt samt lyxigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback