Citat:
Ursprungligen postat av
HomeStone
Så det finns massa uträkningar på läkarprogrammet?Har hört att det inte finns något alls från vissa och från vissa så sa de att det finns en del,hade verkligen hoppats på att det inte finns något matematik alls.
Jag är riktigt dålig på matematik.Har dock en kompis som läst till matte B/matematik 2 och kommit in på läkarutbildningen utomlands och har endast G i betyg.Han börjar nästa termin efter sommarlovet,kan han förvänta sig att få det tufft när han enbart läst till Matematik B/matematik 2 och har bara godkänt?
För din första fråga: nej, det är inte massa uträkningar. De fyra räknesätten fungerar i princip, men du måste exempelvis kunna räkna på koncentrationer och spädningar när det rör läkemedel.
Vad gäller läkarutbildningen utomlands med matematik B låter det helknäppt. Min anekdotiska erfarenhet (från vänner som går läkarutbildningar i England/USA) är att man i större utsträckning ska kunna räkna på basal cellbiologi/biokemi utomlands (tänk
Nernsts ekvation), och detta kräver ofta att man förstår den naturliga logaritmen, tillväxtprocesser, och så vidare. Jag vet inte hur mycket sådant det är i Polen/Tjeckien/Ungern/var nu din vän ska gå. Har man endast G i betyg tror jag dock man bör fundera på om man är lämpad för högre utbildning, oavsett om man kommer in eller inte.