2016-06-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
när ni säger 4-8 timmar om dagen, menar ni förutom föreläsningar/PBL/seminarium osv, eller allt i allt?

Med föreläsningar inräknat. Det beror på.
Citera
2016-06-22, 22:54
Medlem
Shaba, jag undrar hur stor fördel det egentligen är att plugga på KI om man vill utomlands efter utbildningen? Vad har ni för uppfattning om saken? Funderar annars på Uppsala eller Gbg
Citera
2016-06-22, 23:21
Bannlyst
Är det mycket matematik inom läkarutbildningen? Tänker främst inom kemin där man ska räkna typ molmassa,substansmängd o.s.v fast på en högre nivå?Kan man klara av läkarutbildningen utan att vara så bra på matematik?
Citera
2016-06-22, 23:38
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeStone
Är det mycket matematik inom läkarutbildningen? Tänker främst inom kemin där man ska räkna typ molmassa,substansmängd o.s.v fast på en högre nivå?Kan man klara av läkarutbildningen utan att vara så bra på matematik?

De fyra räknesätten räcker gott. Den gamla matten C och D med betyg VG räcker gott och väl.

Hur långt har du läst i matten? Betyg?
Citera
2016-06-23, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
De fyra räknesätten räcker gott. Den gamla matten C och D med betyg VG räcker gott och väl.

Hur långt har du läst i matten? Betyg?

Så det finns massa uträkningar på läkarprogrammet?Har hört att det inte finns något alls från vissa och från vissa så sa de att det finns en del,hade verkligen hoppats på att det inte finns något matematik alls.

Jag är riktigt dålig på matematik.Har dock en kompis som läst till matte B/matematik 2 och kommit in på läkarutbildningen utomlands och har endast G i betyg.Han börjar nästa termin efter sommarlovet,kan han förvänta sig att få det tufft när han enbart läst till Matematik B/matematik 2 och har bara godkänt?
Citera
2016-06-23, 09:58
Medlem
Citat:
Så det finns massa uträkningar på läkarprogrammet?Har hört att det inte finns något alls från vissa och från vissa så sa de att det finns en del,hade verkligen hoppats på att det inte finns något matematik alls.

Jag är riktigt dålig på matematik.Har dock en kompis som läst till matte B/matematik 2 och kommit in på läkarutbildningen utomlands och har endast G i betyg.Han börjar nästa termin efter sommarlovet,kan han förvänta sig att få det tufft när han enbart läst till Matematik B/matematik 2 och har bara godkänt?

För din första fråga: nej, det är inte massa uträkningar. De fyra räknesätten fungerar i princip, men du måste exempelvis kunna räkna på koncentrationer och spädningar när det rör läkemedel.

Vad gäller läkarutbildningen utomlands med matematik B låter det helknäppt. Min anekdotiska erfarenhet (från vänner som går läkarutbildningar i England/USA) är att man i större utsträckning ska kunna räkna på basal cellbiologi/biokemi utomlands (tänk Nernsts ekvation), och detta kräver ofta att man förstår den naturliga logaritmen, tillväxtprocesser, och så vidare. Jag vet inte hur mycket sådant det är i Polen/Tjeckien/Ungern/var nu din vän ska gå. Har man endast G i betyg tror jag dock man bör fundera på om man är lämpad för högre utbildning, oavsett om man kommer in eller inte.
Citera
2016-06-23, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qzapa
För din första fråga: nej, det är inte massa uträkningar. De fyra räknesätten fungerar i princip, men du måste exempelvis kunna räkna på koncentrationer och spädningar när det rör läkemedel.

Vad gäller läkarutbildningen utomlands med matematik B låter det helknäppt. Min anekdotiska erfarenhet (från vänner som går läkarutbildningar i England/USA) är att man i större utsträckning ska kunna räkna på basal cellbiologi/biokemi utomlands (tänk Nernsts ekvation), och detta kräver ofta att man förstår den naturliga logaritmen, tillväxtprocesser, och så vidare. Jag vet inte hur mycket sådant det är i Polen/Tjeckien/Ungern/var nu din vän ska gå. Har man endast G i betyg tror jag dock man bör fundera på om man är lämpad för högre utbildning, oavsett om man kommer in eller inte.

Min polare har i princip G i allt nästan men han gjorde ett antagningsprov inom kemi och biologi och klara av den och kom in på läkarutbildningen.Han har bara läst Matte A och B och har bara godkänt i dem båda kurserna.Men är det verkligen så viktigt med matte C och att ha bra betyg i de kurserna när det inte finns så mycket matematik inom läkarprogrammet?Det borde kvitta ifall man läst mycket matte och har bra betyg i det eller inte? eller?
Citera
2016-06-23, 16:16
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Min polare har i princip G i allt nästan men han gjorde ett antagningsprov inom kemi och biologi och klara av den och kom in på läkarutbildningen.Han har bara läst Matte A och B och har bara godkänt i dem båda kurserna.Men är det verkligen så viktigt med matte C och att ha bra betyg i de kurserna när det inte finns så mycket matematik inom läkarprogrammet?Det borde kvitta ifall man läst mycket matte och har bra betyg i det eller inte? eller?
Fast då sökte väl inte din kompis till ett läkarprogram i Sverige?
Citera
2016-06-23, 18:54
Medlem
Scrofas avatar
Man kan vara totalt vanlottad avseende all form av matematisk talang och ändå klara sig bra.
Citera
2016-06-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Dem av er som har erfarenhet att Lunds läkarprogrammet, hur svår och krävande är utbildningen?

skulle gärna höra av de andra som även har erfarenhet av andra utbildningar jämfört med lunds

Jag pluggade i Lund. Gjorde en kort sejour i Köpenhamn innan jag kom in i Lund och bytte över direkt.

i jämförelse med Köpenhamn (efter vad mina danska kompisar berättat, främst) är utbildning i Lund rätt lugn, och betydligt mer kliniskt inriktad. Inte en löjlig mängd farmakokinetik osv.

De flesta studenter i Lund, och gissningsvis på alla svenska läkarutbildningar, pluggar ganska mycket (i jämförelse med en del andra utbildningar, men säkert mindre än vissa utbildningar). Dela pluggas det mycket för att det är hyfsat stor mängd kunskap som ska in, men till viss del beror det säkert på att läkarstudenter överlag är ganska ambitiösa och vana vid hög studietakt.
Citera
2016-06-27, 20:56
Medlem
Är det stor skillnad i kvalitet mellan Lund och KI? Är det värt att flytta till Stockholm om man redan bor i närheten av Lund? Kan skillnaden vara så stor att det påverkar framtida yrkeschanser osv?
Citera
2016-06-28, 02:25
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Är det stor skillnad i kvalitet mellan Lund och KI? Är det värt att flytta till Stockholm om man redan bor i närheten av Lund? Kan skillnaden vara så stor att det påverkar framtida yrkeschanser osv?

Ki och Lund och Linköping är topp!
KI är lite mer uppmärksammat utomlands, av förståeliga skäl.

Men står det mellan KI och Lund är det hugget som stucket. Då skulle jag definitivt gå på vad som är mest praktiskt för studielivet i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in