2016-03-26, 15:54
Medlem
Revoles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brad-Pitt
Är svenska läkarprogrammet kurslitteratur på engelska?

Till stor del, ja.
Citera
2016-03-26, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Till stor del, ja.
Måste man redovisa då också på engelska? Är det svårt som en genomsnittlig svensk på engelska?
Citera
2016-03-26, 16:41
Citat:
Måste man redovisa då också på engelska? Är det svårt som en genomsnittlig svensk på engelska?

Under preklin (på KI) så var det en hel del som var på engelska. Kurslitteraturen är som någon tidigare sa ofta på engelska, speciellt under preklin. Beroende på vilket lärosäte man är på så är det säkert olika men på KI så är det väldigt många forskare och lärare som ej kommer från sverige, det var inte så sällan som man hade dessa som lärare under seminarium och redovisningar och således behövde redovisa på engelska.
Citera
2016-03-27, 18:00
Medlem
Har någon erfarenhet av att skjuta upp plugget.. kanske lite för långt? DFM1 på KI nu. Går till en stor del (4-5 dagar av 5 i veckan) av föreläsningarna men pluggar absolut ingenting när jag kommer hem. Använder en app för att hålla koll på plugget, pluggat totalt 12 timmar och det var en dag jag var hemma. Klarat IT-duggorna i anatomi och biokemi genom att göra de med vänner och skriftliga duggan i cellbiologi/embryologi klarade jag på kunskaper från gymnasiet i ämnet biologi och embryologin var extremt enkel. Men nu känns det som att det är dags att plocka upp plugget på riktigt nu när det är påsklov och tentan är om 2 månader.

Tror ni det är för sent? Jag måste ta igen GI anatomi och fysiologi, lära mig smådetaljerna från stora delar av cellbiologin, några grejer som vi inte gick igenom i gymnasiet (ECM, membran osv), smådetaljerna från embryologin, den systematiska biokemin och histologin. Den stora delen av biokemin drar vi igång med om två veckor och det är den jag bör lägga mest krut på baserat på föregående tentor.

Hur skulle ni lägga upp det? Jag tänker såhär:

1) Gå igenom allt vi ska ha lärt oss fram till biokemins start (dvs. allt jag listade under kommande två veckor)
2) Köra igenom hela biokemin på 4 veckor (istället för 5-6) på egen hand och skippa föreläsningar då jag av tidigare erfarenhet vet att jag pluggar mycket bättre på så sätt + kontinuerligt repetera steg 1
3) Lägga sista 3-4 veckorna på tentaplugg, alla möjliga övningsfrågor från olika böcker, gamla tentor, duggor, sammanfattningar av äldrekursare, osv.

Kan det fungera? Tänker cirka 8-10 timmar om dagen.
3)
Citera
2016-03-27, 18:10
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjockaPer
Har någon erfarenhet av att skjuta upp plugget.. kanske lite för långt? DFM1 på KI nu. Går till en stor del (4-5 dagar av 5 i veckan) av föreläsningarna men pluggar absolut ingenting när jag kommer hem. Använder en app för att hålla koll på plugget, pluggat totalt 12 timmar och det var en dag jag var hemma. Klarat IT-duggorna i anatomi och biokemi genom att göra de med vänner och skriftliga duggan i cellbiologi/embryologi klarade jag på kunskaper från gymnasiet i ämnet biologi och embryologin var extremt enkel. Men nu känns det som att det är dags att plocka upp plugget på riktigt nu när det är påsklov och tentan är om 2 månader.

Tror ni det är för sent? Jag måste ta igen GI anatomi och fysiologi, lära mig smådetaljerna från stora delar av cellbiologin, några grejer som vi inte gick igenom i gymnasiet (ECM, membran osv), smådetaljerna från embryologin, den systematiska biokemin och histologin. Den stora delen av biokemin drar vi igång med om två veckor och det är den jag bör lägga mest krut på baserat på föregående tentor.

Hur skulle ni lägga upp det? Jag tänker såhär:

1) Gå igenom allt vi ska ha lärt oss fram till biokemins start (dvs. allt jag listade under kommande två veckor)
2) Köra igenom hela biokemin på 4 veckor (istället för 5-6) på egen hand och skippa föreläsningar då jag av tidigare erfarenhet vet att jag pluggar mycket bättre på så sätt + kontinuerligt repetera steg 1
3) Lägga sista 3-4 veckorna på tentaplugg, alla möjliga övningsfrågor från olika böcker, gamla tentor, duggor, sammanfattningar av äldrekursare, osv.

Kan det fungera? Tänker cirka 8-10 timmar om dagen.
3)

Ett tips är att utgå ifrån föreläsningarna och lära sig allt relevant där (allt är ju faktiskt inte relevant i handoutsen). Sedan får du göra en planering för vad du ska plugga varje dag, och sedan följer du den. Gör gärna en lång planering ändå fram tills kursslutet, så du får en bild av vad som du behöver göra.

Sedan får du ju gärna redan nu sammanställa gamla tentafrågor och se vad för slags områden och frågor som kursansvariga brukar fråga om.
Citera
2016-03-27, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Ett tips är att utgå ifrån föreläsningarna och lära sig allt relevant där (allt är ju faktiskt inte relevant i handoutsen). Sedan får du göra en planering för vad du ska plugga varje dag, och sedan följer du den. Gör gärna en lång planering ändå fram tills kursslutet, så du får en bild av vad som du behöver göra.

Sedan får du ju gärna redan nu sammanställa gamla tentafrågor och se vad för slags områden och frågor som kursansvariga brukar fråga om.

Det låter som en bra plan. Det finns föreläsningsspecifika sammanfattningar från äldrekursare, dessa tillsammans med pdf:en för själva föreläsningen och läshänvisningarna i böckerna bör räcka gott och väl. Eller ja, sidorna i boken täcker upp föreläsningen plus lite till, så om jag kombinerar båda resurserna borde det gå bra. Har hört att t.ex. Boron Medical Physiology ska vara väldigt, väldigt överkurs trots att det är den obligatoriska litteraturen så jag kanske kör på mer straight-to-the-point litteratur för att spara tid och kunna lägga mer tid på att lära mig koncepten än att fokusera på hundratals smådetaljer som inte har någon relevans.
Citera
2016-03-27, 19:55
Medlem
anonymess avatar
Har hört att man måste lära sig extremt mycktet fakta och detaljer så därför undrar jag om några här kan ge lite tips på olika strategier för att lära sig effektivt. Jag brukar göra mindmaps men det funkar inte till allt.
Citera
2016-03-31, 23:14
Medlem
Opiumtal18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badholm
Under preklin (på KI) så var det en hel del som var på engelska. Kurslitteraturen är som någon tidigare sa ofta på engelska, speciellt under preklin. Beroende på vilket lärosäte man är på så är det säkert olika men på KI så är det väldigt många forskare och lärare som ej kommer från sverige, det var inte så sällan som man hade dessa som lärare under seminarium och redovisningar och således behövde redovisa på engelska.

Så är det på det alla välrenommerade universitet, bra international reputation, vilket ju är positivt. Hade en lärare i en labbkursen som bara pratade engelska på KTH.

Linköping är för övrigt det bästa sjukhuset och universitetssjukhus enligt flera mättningar av både elever och patienter. Bästa i form av trivsel och omdöme.
Citera
2016-04-01, 19:35
Citat:
Ursprungligen postat av Opiumtal18
Så är det på det alla välrenommerade universitet, bra international reputation, vilket ju är positivt. Hade en lärare i en labbkursen som bara pratade engelska på KTH.

Linköping är för övrigt det bästa sjukhuset och universitetssjukhus enligt flera mättningar av både elever och patienter. Bästa i form av trivsel och omdöme.

Jag vet, men nu frågade någon specifikt om det var redovisningar på engelska på KI.
Citera
2016-04-01, 20:54
Medlem
Revoles avatar
Citat:

Jag har aldrig redovisat på engelska under hela preklin, har svårt att tro att det händer under klin. Pluggar på LiU.
Citera
2016-04-03, 18:35
Medlem
Jag kan inte bestämma mig om jag vill plugga på KI eller i uppsala.

Tycker utbildningen i uppsala verkar intressantare då man löser mycket cases om jag förstått det rätt medans KI mest är föreläsningar. Dock hör man ju ständigt att KI är bättre. Anledningen till att det är någon av dom är att jag vill ha nära till stockholm.

Någon annan som varit i en liknande sits och har något vettigt att säga?
Citera
2016-04-05, 13:04
Medlem
McCreepys avatar
Hej Uppsala studenter!

Jag sitter här på antagning nu och försöker rangordna mina val av läkarutbildningar till hösten. Är väldigt intresserad av UU, men har ju hört hur man spenderar sin klinik på väldigt många olika platser. Är det någon som skulle vilja berätta hur det är? Har det gått smidigt och är ni nöjda med er kliniska träning? Hur är handledarna? Vad är bra med utbildningen och vad är mindre bra?

Tusen tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in