Citat:
Ursprungligen postat av
TjockaPer
Har någon erfarenhet av att skjuta upp plugget.. kanske lite för långt? DFM1 på KI nu. Går till en stor del (4-5 dagar av 5 i veckan) av föreläsningarna men pluggar absolut ingenting när jag kommer hem. Använder en app för att hålla koll på plugget, pluggat totalt 12 timmar och det var en dag jag var hemma. Klarat IT-duggorna i anatomi och biokemi genom att göra de med vänner och skriftliga duggan i cellbiologi/embryologi klarade jag på kunskaper från gymnasiet i ämnet biologi och embryologin var extremt enkel. Men nu känns det som att det är dags att plocka upp plugget på riktigt nu när det är påsklov och tentan är om 2 månader.
Tror ni det är för sent? Jag måste ta igen GI anatomi och fysiologi, lära mig smådetaljerna från stora delar av cellbiologin, några grejer som vi inte gick igenom i gymnasiet (ECM, membran osv), smådetaljerna från embryologin, den systematiska biokemin och histologin. Den stora delen av biokemin drar vi igång med om två veckor och det är den jag bör lägga mest krut på baserat på föregående tentor.
Hur skulle ni lägga upp det? Jag tänker såhär:
1) Gå igenom allt vi ska ha lärt oss fram till biokemins start (dvs. allt jag listade under kommande två veckor)
2) Köra igenom hela biokemin på 4 veckor (istället för 5-6) på egen hand och skippa föreläsningar då jag av tidigare erfarenhet vet att jag pluggar mycket bättre på så sätt + kontinuerligt repetera steg 1
3) Lägga sista 3-4 veckorna på tentaplugg, alla möjliga övningsfrågor från olika böcker, gamla tentor, duggor, sammanfattningar av äldrekursare, osv.
Kan det fungera? Tänker cirka 8-10 timmar om dagen.
3)
Ett tips är att utgå ifrån föreläsningarna och lära sig allt relevant där (allt är ju faktiskt inte relevant i handoutsen). Sedan får du göra en planering för vad du ska plugga varje dag, och sedan följer du den. Gör gärna en lång planering ändå fram tills kursslutet, så du får en bild av vad som du behöver göra.
Sedan får du ju gärna redan nu sammanställa gamla tentafrågor och se vad för slags områden och frågor som kursansvariga brukar fråga om.