2021-10-18, 16:48
Medlem
Blev inte kallad till intervju för någon AT-tjänst. Någon som har tips på hur och var man kan söka underläkartjänster (ingen arbetslivserfarenhet inom vården, sommarjobbat med annat dock), är beredd att flytta från gbg om jag garanteras anställning innan flytt, i så fall gärna flytt till en ort där jag har god sannolikhet att få AT sedan.
Inlägget är skrivet eftersom de flesta underläkartjänster verkar annonseras för sommaren, blir lite långdragen väntan.
Senast redigerad av flashbackstallion 2021-10-18 kl. 17:09.
Citera
2021-10-19, 02:43
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstallion
Blev inte kallad till intervju för någon AT-tjänst. Någon som har tips på hur och var man kan söka underläkartjänster (ingen arbetslivserfarenhet inom vården, sommarjobbat med annat dock), är beredd att flytta från gbg om jag garanteras anställning innan flytt, i så fall gärna flytt till en ort där jag har god sannolikhet att få AT sedan.
Inlägget är skrivet eftersom de flesta underläkartjänster verkar annonseras för sommaren, blir lite långdragen väntan.
Vad har du för läggning? Medicin, kirurgi, psyk eller annat? Det luriga är att de flesta underläkartjänster aldrig lägga ut. Verksamhetscheferna sitter och väntar på att stackars underläkare skall söka till dem. Enligt icke bekräftade rykten är VC och psyk mindre meriterande inför AT, så mitt tips är att satsa på medicin eller (allmän)kirurgi. Nu är jag själv internmedicinskt lagd, men jag skickade iväg mail till verksamhetschefen på mina närmaste medicinkliniker om intresse för tjänst. Bägge svarade och fick erbjudande från bägge (inte för att det hjälpte lönen dock). Vill du veta något specifikt kan du skicka PM.
Citera
2022-01-03, 23:47
Medlem
Är antagen till läkarprogrammet på Umeå universitet nu i januari, är sjukt glad och har fullt upp med flytten dit. Någon mer?
Senast redigerad av Vladimirovich 2022-01-04 kl. 00:27.
Citera
2022-01-07, 11:34
Medlem
Var kan man hitta extentor från läkarprogrammet? Har googlat men hittar knappt något. Hade varit intressant att få en inblick i vad man lär sig i de olika kurserna.
Citera
2022-01-07, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Var kan man hitta extentor från läkarprogrammet? Har googlat men hittar knappt något. Hade varit intressant att få en inblick i vad man lär sig i de olika kurserna.

Du hittar dem för vardera kurs när du påbörjar dem. Annars kan du söka på "läkardropboxen" på facebook, där finns massa nyttig information som sammanfattningar, gamla tentor etc.
Citera
2022-01-07, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoppkudde
Du hittar dem för vardera kurs när du påbörjar dem. Annars kan du söka på "läkardropboxen" på facebook, där finns massa nyttig information som sammanfattningar, gamla tentor etc.

Jag läser inte till läkare, läggs tentorna endast ut för studenter? Hittade dock en del på läkardropboxen.
Citera
2022-01-08, 14:17
Medlem
Smugumins avatar
Citat:

På den här länken så kan du hitta tentafrågor sorterade utifrån termin och tema från Linköpings läkarprogram:
https://www.medicinare.nu/sida/resurser
Citera
2022-01-20, 16:29
Medlem
Citat:
Jag läser inte till läkare, läggs tentorna endast ut för studenter? Hittade dock en del på läkardropboxen.

Det läggs upp alla tentor för studenterna på vardera universitets/läkarprograms studentportaler
Citera
2022-01-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snoppkudde
Det läggs upp alla tentor för studenterna på vardera universitets/läkarprograms studentportaler

Ok. Synd att det inte läggs upp allmänt. När jag pluggade på teknisk högskola så las alla tentor upp på publika hemsidor för allmän beskådan.
Citera
2022-01-26, 19:28
Medlem
Marimus avatar
Det börjar närma sig lite nu. Jag inser att jag kommer att stå inför att välja Lunds universitet eller Göteborgs.

Det hade varit intressant om det finns någon med lite insikt i respektive lärosäte som kan ge sina åsikter.

Det kan ju komma att ändras, men i dagsläget känner jag att jag drar mot patologi inom rättsmedicin och funderar kanske lite över om det skulle vara fördelaktigt att läsa på det ena eller det andra universitetet.
Citera
2022-01-27, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Det börjar närma sig lite nu. Jag inser att jag kommer att stå inför att välja Lunds universitet eller Göteborgs.

Det hade varit intressant om det finns någon med lite insikt i respektive lärosäte som kan ge sina åsikter.

Det kan ju komma att ändras, men i dagsläget känner jag att jag drar mot patologi inom rättsmedicin och funderar kanske lite över om det skulle vara fördelaktigt att läsa på det ena eller det andra universitetet.

Du läser i princip samma innehåll, oavsett lärosäte. Både Lund och Göteborg ligger högt vad gäller rättsmedicin. I båda städerna har du goda möjligheter till att få in en fot på patologen innan examen, i form av sommarforskning osv...

Står valet mellan dessa två städer så bör du fokusera på vilken stad som passar dig bäst rent socialt, praktiskt osv. Även om du föredrar mer av PBL eller inte...
Senast redigerad av Sejfu 2022-01-27 kl. 05:15.
Citera
2022-01-29, 18:52
Medlem
PhantomHoes avatar
Tror ni antagningspoängen för läkarprogrammet kommer fortsatt att vara höga som för HT21 eller tror ni att de blir aningen lägre nu till hösten? Vill in på Linköpings Universitet och de hade 1.7 HT21 samt 1.65 VT22 på hp kvoten. Är rädd för att 1.7 kommer att stanna men hoppas på en sänkning till 1.65.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in