2013-07-07, 21:21
Medlem
Optirocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notpleasured
Hade polisen skickat en hund på mannen så hade hunden säkerligen blivit knivhuggen och då hade det blivit ett jävla liv om att det är synd om hunden. Hade man använt elpistol kan man riskera att mannen faller på kniven skadar sig på så vis, då hade folk säkert också klagat på att polisen agerade korkat och klumpigt. Hade polisen skjutit mannen i benen så hade folk klagat på att det var elakt att göra knivmannen invalid. Polisen kan alltså aldrig ta rätt beslut. Alla kan inte bli nöjda.
Känns som att du har en poäng här.

Alltid några som blir vansinniga över ett beslut då de givetvis hade gjort något helt annat och helt rätt, i deras ögon.
Citera
2013-07-07, 21:25
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Hur full är du?
GM är dödförklarad sedan länge, tillsammans med en av BO.
Nykter men slarvig jag blandade ihop en annan nyhet. Men vad bra att GM är död.
Citera
2013-07-07, 21:41
Medlem
Nazists avatar
Helvete vad jag är trött på er satans jävla svenskar. Om någon mördar andra människor så är det väl för i helvete en satans jävla självklarhet att polisen får göra precis vad fan som helst för att oskadliggöra idioten, om det så leder till en plågsam död för honom. Skit på er och dra åt helvete. Starta inte fler såna här jävla trådar, jag går ut och hugger folk då.
Citera
2013-07-07, 21:42
Medlem
Mycket östrogen i denna tråden, då syftar jag på er som kritiserar polisen. Polisen skötte det mycket snyggt och professionellt, det är ju uppenbart.
Citera
2013-07-07, 21:43
Medlem
Svenska polisen är för upptagna med att kontrollera folk som kör 72 på en 70-väg och ta emot stöldanmälningar av cyklar. De har inte tid med att vara ute och patrullera, det måste vi som medborgare ändå förstå. Sedan om konsekvensen blir att de inte har någon erfarenhet och får panik i varje skarp situation måste vi som medborgare också förstå.

Det är självklart att polisen måste få använda våld, men varje situation med dödlig utgång är en tragedi och polismannen som råkar hålla i vapnet blir också drabbad. För mig iaf är det självklart vad polisens problem är, dvs svårighet att anpassa sig till en verklighet i förändring. Men felet är inte den enskilda polismannen, det är inbyggd i organisationen.
Citera
2013-07-07, 21:54
Bannlyst
Värdelöst ingripande av svensk polis i vanlig ordning. Hoppas polismannen som sköt ställs inför rätta.
Citera
2013-07-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syntes
Värdelöst ingripande av svensk polis i vanlig ordning. Hoppas polismannen som sköt ställs inför rätta.
På vilket sätt är det värdelöst? Hur hade du om du var polis agerat? Hur hade du agerat som civil?
Citera
2013-07-07, 21:58
Medlem
Optirocs avatar
En sak man måste tänka på är att det finns personer i samhället som av olika anledningar beter sig, resonerar och agerar helt olikt mer normala individer. Dessa är ofta helt oberäkneliga i sin psykos eller vad som nu drabbat dem och kan absolut vara livsfarliga.

Som polis har man som uppgift att hantera dessa individer och det görs dagligen i Sverige. Ibland finns dock inte tiden, utrymmet eller på annat sätt förutsättningarna att hantera det på ett sätt där dödligt våld undviks.

Folk som bara läser i media kan nog lätt få för sig att svensk polis alltid skjuter när de har med en psykiskt instabil och knivbeväpnad person att göra. Men så är givetvis inte fallet. Det ingrips i stort sett dagligen mot denna typ av individer och det är sällan det skjuts.

Det kan man tänka på och ha med sig innan man börjar kritisera den "skjutglada svenska polisen".

Sedan är det som vanligt väldigt enkelt att sitta bakom en datorskärm och ifrågasätta och kritisera, utan att man själv resonerat kring hur man själv på ett realistiskt plan skulle hantera en liknande situation. Poliser är trots allt bara människor.
Citera
2013-07-07, 22:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dcom87
På vilket sätt är det värdelöst? Hur hade du om du var polis agerat? Hur hade du agerat som civil?

De har dödat en man? Tycker inte direkt polisen ska uppmuntra mord. De kunde löst det mycket bättre.
Hur jag hade agerat som civil har väl inte med trådens ämne att göra?
Citera
2013-07-07, 22:02
Medlem
kitschlemurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heenry01
Svenska polisen är för upptagna med att kontrollera folk som kör 72 på en 70-väg och ta emot stöldanmälningar av cyklar. De har inte tid med att vara ute och patrullera, det måste vi som medborgare ändå förstå. Sedan om konsekvensen blir att de inte har någon erfarenhet och får panik i varje skarp situation måste vi som medborgare också förstå.

Du verkar vara väl insatt i organisationen om du kommer med ett sådant påstående. Kan du styrka det med källor? Exempelvis skarpa situationer där ingen polisiär närvaro förekom eftersom man var upptagen med trafikövervakning.
Citera
2013-07-07, 22:05
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syntes
De har dödat en man? Tycker inte direkt polisen ska uppmuntra mord. De kunde löst det mycket bättre.
Hur jag hade agerat som civil har väl inte med trådens ämne att göra?
Grejen är att han var på väg mot dem och var beväpnad. Finns ärligt talat inte så mycket annat att göra än att skjuta honom. Jag skulle inte chansa och riskera att få en kniv i mig.

Få hunden att fatta vem den ska bita är inte helt okomplicerat.
Citera
2013-07-07, 22:06
Medlem
Forbliranonyms avatar
Dom hade väl kunnat skjuta honom i benet kan man tycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in