Citat:
Ursprungligen postat av
svenbrynolf
Vad jag förstått står en hundpolis med sin hund snett bakom GM en tid FÖRE skott avlossas, man kan ställa sig frågan, varför släpper man inte i det läget hunden och låter den göra det den är utbildad att göra?
Varför måste det gå till dödligt våld?
Polisen som skjuter gör såklart rätt utifrån SINA förutsättningar, men hundpolisen menar jag gör fel OM det nu faktiskt är så att han befunnit sig där innan skotten föll och inte kom dit precis då.
En polishund är extremt dyr att ta fram, och är utbildad i så långt mycket mer än att bita någon i armen. Vi pratar sök av försvunnen person, narkotikasök, vapensök, spåra gärningsman, etc. etc.
Således, anser hundföraren att risken är alldeles för stor kan han välja att avstå att skicka hunden. Det är helt enkelt inte värt det om det går åt helvete.
Förövrigt ser jag inte det konstiga med att en polisman slår GM med batongen efter att han blivit skjuten. GM försöker ju ta sig upp igen efter att han blivit träffad och även om det är svårt att helt urskilja ser det ut som att polismannen slår GM på armen, gissningsvis vägrade han alltså fortfarande att släppa kniven trots att han blivit skjuten.