2013-07-09, 12:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Optiroc
Ser inte ut så på filmen. Han rycker till lite men fortsatte fram i samma takt tills det andra skottet går av. Då viker han sig dubbelt och hamnar på backen. Sedan fortsätter han röra sig mot poliser och allmänhet och försöker även ställa sig upp. När han ser ut att lyckas med det så skjuts det en gång till. Det är vad jag ser.

Som sagt en motiverad gärningsman kan fortsätta verka bra länge trots både en och två träffar.
Citera
2013-07-09, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingui78
Som sagt en motiverad gärningsman kan fortsätta verka bra länge trots både en och två träffar.
Vill bara fråga, du menar underförstått motiverad då drogen gjorde sitt?
Citera
2013-07-09, 12:44
Medlem
Skinrippers avatar
Citat:

Jo men du är ju rätt partisk i denna fråga då du pratade om kollegor ett par sidor tbx och nu är det annat specifikt fall du pratar om som hade andra förutsättningar då han vart upptryckt mot en vägg hur nu fan det var möjligt då han måste vart bra förvirrad som sätter sig i den positionen. Men men nu är det ju så att Gm i detta fall ligger o hasar sig och då väljer nån att avlossa ett skott som verkligen inte är lämpligt enligt mitt tycke då GM såg rätt oförmögen ut att kunna skada poliserna.
Citera
2013-07-09, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Vill bara fråga, du menar underförstått motiverad då drogen gjorde sitt?

Kan vara så. Kan också vara att han helt enkelt bara är jävligt motiverad att fortsätta verka. Finns dokumenterade fall från USA med poliser som fått skador och sen dött i princip då dom gett upp, medan andra som fått liknande skador fortsatt och verka och därigenom klarat sig. Nu vet jag inte hur mycket fysiska förmågor osv spelat in i dessa fall, men det är faktiskt så att om man är motiverad att fortsätta verka så kan det faktiskt ta en en ganska bra bit.
Citera
2013-07-09, 12:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skinripper
Jo men du är ju rätt partisk i denna fråga då du pratade om kollegor ett par sidor tbx och nu är det annat specifikt fall du pratar om som hade andra förutsättningar då han vart upptryckt mot en vägg hur nu fan det var möjligt då han måste vart bra förvirrad som sätter sig i den positionen.

Du kan aldrig förutse vilka situationer du kan försätta dig i på det sättet. Man kan gå bakom ett hörn, följa efter en känd buse som inte brukar vara aggressiv osv osv. Det finns mängder med saker som kan hända som du aldrig kan förutse.

Citat:
Men men nu är det ju så att Gm i detta fall ligger o hasar sig och då väljer nån att avlossa ett skott som verkligen inte är lämpligt enligt mitt tycke då GM såg rätt oförmögen ut att kunna skada poliserna.

Han ser verkligen inte ut att vara oförmögen att skada poliserna. Man ser att han hasar, ramlar och sedan är på väg att ställa sig upp igen, fortfarande med kniven i handen och i en position där han kan anfalla återigen.
Citera
2013-07-09, 12:56
Medlem
Citat:
Du kan aldrig förutse vilka situationer du kan försätta dig i på det sättet. Man kan gå bakom ett hörn, följa efter en känd buse som inte brukar vara aggressiv osv osv. Det finns mängder med saker som kan hända som du aldrig kan förutse.

Han ser verkligen inte ut att vara oförmögen att skada poliserna. Man ser att han hasar, ramlar och sedan är på väg att ställa sig upp igen, fortfarande med kniven i handen och i en position där han kan anfalla återigen.
På väg att ställa sig upp igen- men det är något som inte inträffar. GM är skjuten i benet och det är bara att avfärda att han skulle kunna stödja sig på det skjutna benet.

Poliserna var fem stycken(?) inkl en hund. Situationen kunde som sagt lösas på ett helt annat sätt med icke dödlig utgång för GM.
Citera
2013-07-09, 12:57
Medlem
attackspades avatar
Med de grejer polisen hade till hands var det nog rätt val att skjuta, då en knivgalning som vägrar släppa vapnet är mycket farlig. Kanske kunde de tagit polisbilen och kört på honom för att neutralisera hotet, men finns en risk att han dör även då.

Sen skulle jag inte vilja chansa med en elpistol om gärningsmannen håller i ett dödligt vapen om skiten inte fungerar som den ska av någon anledning. Vägrar man ge upp något som kan döda får man räkna med att det är stor risk att man själv stryker med.
Citera
2013-07-09, 13:02
Medlem
Jag är en av dom som hela tiden försvarat polismannens rätt att skjuta.

Jag börjar dock undra om det verkligen är rätt att skjuta när GM ligger ner
, jag måste säga att jag håller nog med Szarnecki där, vi behöver mer information.
Senast redigerad av svenbrynolf 2013-07-09 kl. 13:04.
Citera
2013-07-09, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attackspade
Med de grejer polisen hade till hands var det nog rätt val att skjuta, då en knivgalning som vägrar släppa vapnet är mycket farlig. Kanske kunde de tagit polisbilen och kört på honom för att neutralisera hotet, men finns en risk att han dör även då.

Sen skulle jag inte vilja chansa med en elpistol om gärningsmannen håller i ett dödligt vapen om skiten inte fungerar som den ska av någon anledning. Vägrar man ge upp något som kan döda får man räkna med att det är stor risk att man själv stryker med.
Att släppa hunden lös på mannen skulle inte vara ett alternativ tycker du?
Att ex. tre av poliserna attackerar med varsin fjäderbatong som är betydligt längre än den kniv GM använde samt att GM redan var skjuten.
Att skjuta ytterligare ett skott i andra benet, och backa ett x antal meter alternativt släppa hunden efter backning till säkert avstånd.

Fanns så många alternativa lösningar.
Citera
2013-07-09, 13:06
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:

Ja träffas man på ett ställe där kulan inte skadar något vitalare organ så kan man mycket väl ha handkraft att döda med en kniv, man behöver inte hugga i buken/bålen, halsen är mycket lättare och där har vi inget skydd.
Helt rätt.
Får du ett hugg i bröstkorgen precis vid hjärtat har du större chans att överleva än om du får ett hugg i halsen, hugg mot bröstkorgen stoppas oftast upp rejält av revben och muskelvävnad.
Ett hugg i halsen kan förutom att träffa pulsåder även klippa nerverna som styr andning eller hjärtat och då överlever du inte, även nerver som styr arm eller axel kan skadas med förlamning som följd.
Citera
Medlem
Citat:
Att ex. tre av poliserna attackerar med varsin fjäderbatong som är betydligt längre än den kniv GM använde samt att GM redan var skjuten.
Att skjuta ytterligare ett skott i andra benet, och backa ett x antal meter alternativt släppa hunden efter backning till säkert avstånd.

Och jag antar att kaffet är gott där du sitter i lugn och ro och tänker på alla dessa alternativa lösningar? Att de slår med batonger är alldeles utmärkt, det visar att de hade sinnesnärvaro att backa tillbaka i sin våldsanvändning. För övrigt så är det inga fjäderbatonger.
Citera
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:

Om det är du som är hunden så
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in