Citat:
Ursprungligen postat av
mrshylock
Bara jag som inte tycker att lagtempo inte hör hemma i en främst individuell tävling som ju TdF faktiskt är. Visst, lagen tävlar i även de vanliga etapperna, men det blir ju mycket mer utslagsgivande i ett lagtempo.
Det du egentligen tar upp är den eviga frågan om cykling är en lagsport eller en individuell sport. Enligt mig är TdF en lagtävling där lagen kör för att få en cyklist långt fram på etappen eller högt upp sammandraget, medan t.ex. VM där storleken på lagen är mindre, mer är ett gränsfall.
Vet inte ens om jag håller med om att ett TTT är mer utslagsgivande. Skulle en av storfräsarna sitta ensam mot 3-4 st från ett annat lag på en vanlig etapp skulle han få det mycket kämpigt. Så även på de vanliga etapperna är lagen oerhört viktiga, även om det inte är lika uppenbart.
Men cykelsporten är verkligen unik, det finns ingen annan idrott där det gäller att ta sig från punkt A till punkt B fortast möjligt där man är i så stort behov av hjälp från sina lagkamrater som i cykling. Och det är det som gör att jag tycker att sporten är helt fantastisk.
Så jag tycker absolut att ett TTT hör hemma i tävlingen. Dessutom är etappen endast 25 km lång, så det kommer inte bli några jättestora tidsavstånd och det kommer inte vara här som Touren avgörs.