2013-07-02, 09:11
Medlem
knullklassons avatar
Jag tycker också att detta lagtempo hör hemma i tävlingen, 25 km är ju inte mycket att bråka om. Lagtempo är oerhört vackert och sätter lagarbetet på sin spets. Det är bland det hårdaste man kan utsätta sig för som cyklist, det är som att köra på någon annans maxkapacitet.
Citera
2013-07-02, 09:36
Medlem
mishimas avatar
Jag tycker sådär om lagtempo på de stora Tourerna. Jag kan väl köpa när det är så här okomplicerat, kort, otekniskt och flackt, men det borde varit första etappen. De lagen som har drabbats av vurpor och skador på Korsika kommer att få betala för det nu. På en linjeetapp kan man glida med även om man har ont någonstans men det går inte på ett lagtempo. Ett par lag är redan nere på åtta cyklister, Sky har Thomas och Stannard skadade, i Quickstep har Terpstra och Martin ont osv. Det tycker jag faktiskt är lite synd för tävlingen.
Senast redigerad av mishima 2013-07-02 kl. 09:38.
Citera
2013-07-02, 09:51
Medlem
fosterias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
De lagen som har drabbats av vurpor och skador på Korsika kommer att få betala för det nu. På en linjeetapp kan man glida med även om man har ont någonstans men det går inte på ett lagtempo. Ett par lag är redan nere på åtta cyklister, Sky har Thomas och Stannard skadade, i Quickstep har Terpstra och Martin ont osv. Det tycker jag faktiskt är lite synd för tävlingen.
Rent hypotetiskt, om ett större namn, säg Richie Porte, hade vurpat på en tidigare etapp och blivit rejält uppskrapad och ledbruten men ändå kvar i tävlingen. Hade man inte låtit honom ligga på sista rulle hela lagtempot då?
Citera
2013-07-02, 10:04
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fosteria
Rent hypotetiskt, om ett större namn, säg Richie Porte, hade vurpat på en tidigare etapp och blivit rejält uppskrapad och ledbruten men ändå kvar i tävlingen. Hade man inte låtit honom ligga på sista rulle hela lagtempot då?

Det hade man nog försökt med i varje fall. Jag är dock inte säker på att det hade funkat. Det gör ont att köra tempo och ännu mer ont om man redan är skadad. Jag tror det hade blivit svårt för Porte att hålla rulle om de hade kört på max för Froome i sammandraget.
Citera
2013-07-02, 10:07
Medlem
fosterias avatar
Citat:
Det hade man nog försökt med i varje fall. Jag är dock inte säker på att det hade funkat. Det gör ont att köra tempo och ännu mer ont om man redan är skadad. Jag tror det hade blivit svårt för Porte att hålla rulle om de hade kört på max för Froome i sammandraget.
Du kanske har rätt. Jag är glad att jag själv inte har erfarenhet av att genomlida ett lagtempo
Citera
2013-07-02, 10:12
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fosteria
Du kanske har rätt. Jag är glad att jag själv inte har erfarenhet av att genomlida ett lagtempo

Sky kommer att vara nere på sju killar rätt snabbt. Då kan det faktiskt bli krisartat. De får bara tappa två till på vägen. Förmodligen fixar de det men de har inte så mycket att spela på.
Citera
2013-07-02, 10:49
Medlem
IdaAmins avatar
Får revidera min åsikt lite, och hålla med mishima. Det är vanskligt att ha lagtempot som etapp fyra, men står fast vid att det absolut hör hemma i tävlingen om än att de kunde ha det på första etappen istället.
Citera
2013-07-02, 11:04
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Jag kan väl köpa när det är så här okomplicerat, kort, otekniskt och flackt, men det borde varit första etappen.
Citat:
Ursprungligen postat av IdaAmin
Det är vanskligt att ha lagtempot som etapp fyra, men står fast vid att det absolut hör hemma i tävlingen om än att de kunde ha det på första etappen istället.
Det här har jag inte belägg för men en av anledningarna till att man inte hade prolog eller lagtempo på Korsika kan ha att göra med logistikproblemen det skulle medföra. Med största sannolikhet har alla tempohojar och utrustning fått vara kvar på det franska fastlandet.
Citera
2013-07-02, 11:53
Medlem
Låter som en rätt trolig förklaring, den officiella är väl annars att Korsika är så vackert så det vore onödigt att ha en kort etapp, när man kan ha en lång och visa upp mer av öns skönhet. Men med tanke på att alla lastbilar och bussar försvann redan igår så förstår man ju att logistiken också spelar roll.

Å andra sidan körde Giro TTT på Ischia.
Citera
2013-07-02, 12:38
Medlem
IdaAmins avatar
Någon som hittar dagens startlista? Gärna med starttiderna. Har letat på letour.fr och eurosport.se utan framgång.
Citera
2013-07-02, 13:31
Medlem
god.childs avatar
Vad gäller idag egentligen om tex team SKY vinner som har både EBH Och Froome på samma totaltid?
Kommer EBH att få gult i och med att han ligger före Froome inför etappen på poäng?
Eller kommer Froome få gult i och med att han förmodligen kommer få gå i mål först idag?

Angående startlistan såg jag att etappen börjar 15.15 +2 GMT, det är väl får tidszon plus sommartid.
Citera
2013-07-02, 13:45
Medlem
IdaAmins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av god.child
Vad gäller idag egentligen om tex team SKY vinner som har både EBH Och Froome på samma totaltid?
Kommer EBH att få gult i och med att han ligger före Froome inför etappen på poäng?
Eller kommer Froome få gult i och med att han förmodligen kommer få gå i mål först idag?

Angående startlistan såg jag att etappen börjar 15.15 +2 GMT, det är väl får tidszon plus sommartid.

Det är samma tid i Nice som i Sverige.

Det är EBH som kommer att ta gula ledartröjan om de kommer in i mål tillsammans, då han har lägst platssiffra. Dock har folket härinne sänkt mitt förtroende för Sky genom golvet så jag tror att det är Garmin och David Millar som kommer att bära gult imorgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in