2013-06-30, 01:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Nej, jag vänder mig mot dina argument, som till en början var löjligt anekdotiska, men som nu har blivit löjligt underbyggda av idiotisk statistik. Ett bra exempel är din statistik angående religiositet som visar att svenskar är 65% kristna, bara för att de är medlemmar i svenska kyrkan.

Utdraget från en av dina länkar:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/44/Christian_distribution.png

En annan undersökning visar följande resultat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Religion_in_Sweden

Om du hade varit en ärlig debattör skulle jag gärna debattera Berger med dig, men eftersom du debatterar med anekdotiska bevis och idiotisk statistik går det inte att hålla en vettig debatt med dig.

Vilket argument vänder du dig emot?? Väldigt lätt att säga "jag är emot dina argument", mitt motargument är "du har fel"..
Senast redigerad av Rationalisterna 2013-06-30 kl. 01:05.
Citera
2013-06-30, 06:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Fast att avgränsa ett moraliskt område är väl precis att introducera ett kulturellt koncept, vilket innebär ökad komplexitet? Att sedan även mena att denna moral måste vara universialistisk (dvs att vi måste fråga ett "offer" vad denne tycker om ett "övergrepp" - inom citationstecken då jag, för diskussionens skull, använder dessa begrepp på ett värdeneutralt vis) är väl att göra saken än mer komplex?

Visst kan vi förklara altruistiskt beteende, åtminstone delvis, med hjälp av genetik; vad jag menar att vi inte kan göra - med hänvisning till just genetiken - är att tillskriva denna altruism ett högre moraliskt värde än andra beteenden som också kan förklaras av vår genetik. Frågan är alltså igen, varför tillskriva vissa typer av naturligt beteende ett högre moraliskt värde än andra?

Att vi visar att en fluga både kan gå och flyga, avgör det hur flugan bör agera i valet mellan gå och flyga för att vara en god fluga? Precis detsamma skulle jag säga gäller människor, om vi håller oss till det naturalistiska perspektivet, då något "bör" inte följer från något "är" ifall vi inte introducerar en subjektiv värdering av dessa "är".
Se det som en dator typ.
Vad du garanterat kan utföra är vad som finns givet i biosen inget mer.
Samhället ger dig ett operativsystem som blir en unison värdebas.
Du kan sedan installera de program du vill, vilket blir din personliga värdegrund.

Det enda som är givet för vår art är det vi får från biosen. Stora delar av mänskligheten delar samma operativsystem dvs präglas av de stora samhällssystem de växer upp i som är i detta sammanhang kultur, religion och föräldrar etc.

Sedan när du blir äldre bildar du en uppfattning utifrån egna värderingar.
Det enda du kan hävda är objektivt är vad du föds med allt annat är präglat eller valt.
Har inte hävdat att de skulle ha ett högre värde bara att de är objektiva för oss människor.
Citat:
Det måste vi göra med allt, en enkel idé om att X är bra överallt och alltid fungerar inte. Först måste vi definiera "bra" - vad vill vi uppnå? Lycka? Välstånd? Makt? Gäller detta i så fall universellt eller för mig själv, för en avgränsad grupp, för en viss art, etc? Om vi utgår från utilitarismen - så som många utilitaristiska filosofer påpekat genom åren - så finns inte en enskild handling som alltid är korrekt eller inkorrekt. Ta t.ex. "hjälpa någon i nöd", eller "rädda någons liv". Vi vänder bara på ditt exempel: om denne kommer att spränga 200 människor i luften, är det då bra att hjälpa/rädda honom eller bättre att inte göra det?

"Hjälpa" och "rädda" blir i den här meningen lika objektivt moraliskt som "mörda" - dvs beroende på fallet, och vad vi anser vara "bra", så är de olika handlingarna bra eller dåliga. Ingen av dem är alltid bra, ingen av dem är alltid dålig.
Då ökar du argumentets komplexitet.
Citat:
Fast du missar min poäng här. Ifall moral kommer från människan, hur kan en - eller 2000, eller tio miljarder - människor mena att en annan människas moral är felaktig, annat än på ett subjektivt vis? Dvs "din moral överensstämmer inte med vår"? Givetvis kan de säga "vi är fler än du, så vi tar oss rätten att bestämma över den här situationen", precis som tio rånare kan säga till ett ensamt offer, men det blir ju ett vålds-/maktövertag hellre än någon objektiv moral som då fäller avgörandet. Vi måste då introducera ytterligare ett koncept, dvs "vad de flesta tycker är objektivt korrekt", vilket är ett relativt godtyckligt axiom hellre än något annat (och något som vi nog kan hålla med varandra om inte håller som kriterium för objektivitet inom t.ex. naturvetenskap).
Kallas även naturligt urval.
Ser inga problem i att beskriva vad mänsklighetens objektiva moral är utifrån vad 96-98% av dem står för, vad resterande människor står för, kalla det genetisk avvikande moral, eller vad du finner lämpligt. Men den är inte representativ för populationens moral i stort.
Citat:
Så du hänvisar till vår genetik för att hävda att objektiv moral existerar (dvs att "X är bra" och "Y är dåligt" i objektiv mening), men hävdar samtidigt att alla beteenden som vi är genetiskt kodade för att vara kapabla till inte är moraliska - samtidigt som du hävdar att du (eller någon annan) inte introducerar någon egen värdering i detta för att avgöra vad som är och inte är moraliskt i vår genetiska kodning? Detta håller ju helt enkelt inte, det blir en omöjlig och motsägelsefull position. Antingen är moraliskt beteende vad vi "naturligt" gör, dvs det som faller oss in, eller så är moraliskt beteende något annat än vad vi är genetiskt kodade till (dvs bara en delmängd av denna kodning, som du i så fall använder andra kriterier för att särskilja från resten av vad vi är kapabla till).
Nej, du argumenterade för att allt skulle vara rätt att få agera utifrån och det har jag inte hävdat.
Citera
2013-06-30, 12:43
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rationalisterna
Vilket argument vänder du dig emot?? Väldigt lätt att säga "jag är emot dina argument", mitt motargument är "du har fel"..

Det var din statistikanvändning i en annan tråd som jag hänvisar till. Trodde du skulle förstå vad jag menade, men eftersom polletten inte trillade ner så är det bäst vi lägger ner, eftersom ett tjafsande om vad du gjort i en annan tråd blir OT.
Citera
2013-07-02, 05:03
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Har inte hävdat att de skulle ha ett högre värde bara att de är objektiva för oss människor.

Att altruistiskt beteende existerar har jag heller inte bestridit, vad jag frågar är varför detta ska ses som moraliskt riktigt - och således ges ett högre värde (givet att vi tycker att moralisk riktighet är något eftersträvansvärt) - medan andra beteenden vi naturligt har ska klassas som omoraliska, och således ges ett lägre värde. Vilken måttstock är det vi använder när vi menar att beteende X är objektivt gott och beteende Y är objektivt ont? Och hur väljer vi objektivt, utan godtycke eller subjektiva åsikter, denna måttstock?

Citat:
Då ökar du argumentets komplexitet.

Ja, det är ju precis vad jag skriver. Argument som att "handling X är alltid god" eller "handling Y är alltid ond" fungerar inte ifall vi applicerar dem på verkligheten, varför de får ses som felaktiga. För det första behöver vi en definition av vad vi menar med "gott" och "ont", för det andra så finns det ingen handling som alltid, i alla situationer, leder till en maximering av det ena eller det andra.

Citat:
Nej, du argumenterade för att allt skulle vara rätt att få agera utifrån och det har jag inte hävdat.

Det är jag medveten om att du inte hävdat, och du misstolkade mig nog. Jag frågar dig varför du inte hävdar det, ifall du samtidigt menar att det är vad vi naturligt är "kodade" till att göra som är det moraliskt riktiga. Av detta följer ju, ifall vi inte introducerar något mer, att allt vi känner för att göra är moraliskt riktigt - det följer inte att vissa saker vi är "kodade" till att göra är moraliskt riktiga medan andra är moraliskt oriktiga. Altruism är moraliskt eftersom att vi är "kodade" till att känna empati och agera altruistiskt; på samma sätt bör väl då, till exempel, rån vara moraliskt eftersom att vi är "kodade" till självbevarelsedrift, dominans, statussökande, till att försöka maximera vårt välstånd, osv?

Om du inte menar att rån är moraliskt så måste du ju introducera något mer än denna genetiska "kodning", med vilket du skiljer mellan "bra kodning" och "dålig kodning" - vad är detta som du introducerar och på vilka objektiva grunder gör du det?
Citera
2013-07-02, 05:32
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Nej, det du kallar aggregerad subjektivitet är endast en potentiell objektivitet. För att något ska kunna ha funktionen av objektivitet så måste vi först gemensamt utse ett objekt som idealt. Det är alltså ett aktivt val av människor som insett fördelen av att utse ett idealt objekt, vilket inte är det samma som aggregerad subjektivitet.

Det låter som exakt samma sak som aggregerad subjektivitet, i mina öron. Vi kommer överens med varandra om att försöka eftersträva X, eftersom att tillräckligt många av oss, subjektivt, tycker att X är eftersträvansvärt och därför bestämmer oss för att upphöja det som en eftersträvansvärd målsättning.

Citat:
Det ideala objektet används därför som bevis för att det vi mäter mot det ideala är korrekt/sant/rätt.

Vår bestämda subjektiva målsättning används snarare som "måttstock" för att mäta hur väl vi uppnått det, skulle jag snarare säga. Detta fungerar lika bra för målsättningen "utrotande av minoritetsbefolkningen" som för målsättningen "alla är lika inför lagen", utan att det gör något av dem till något annat än en aktuell populations, grupps eller individs subjektiva målsättning - där deras relativa makt i relation till oliktänkande avgör hur väl de kan implementera detta.

Citat:
Nej, de är objektiva så länge vi har ett idealt objekt att visa upp som bevis. Ett objekt som bevisar ett annat objekt är grunden för objektivitet. Det är därför det kallas för objektivitet.

Då diskuterar vi, igen, olika saker. Med objektivitet menar jag snarare ett "opartiskt förhållningssätt", som wikipedia uttrycker det - dvs något som inte är beroende av vad vi subjektivt anser om det. Gravitationen är ett exempel. Vi kan inte avskaffa den för att vi inte tycker om den, även om 100% av mänskligheten vore överens om att den kan ersättas av något bättre. Något som är ett resultat av subjektivt tyckande ser jag inte som något vi kan anses ha ett opartiskt förhållningssätt gentemot, snarare är det ju från grunden beroende av subjektivt tyckande hellre än opartisk observation. Utan subjektivt tyckande skulle t.ex. lag inte existera, utan det existerar för att människor tycker att det ska existera - vilket gör det till en subjektiv social konstruktion.

Citat:
Om en konstapel hittar ett fingeravtryck på en brottsplats så återstår det för honom att hitta det ideala objektet bakom fingeravtrycket; som är gärningsmannens fingertopp.

Absolut. Men fingeravtrycket kommer då från en specifik människa, det kommer inte från en annan ifall 98% av folket tycker att det ska komma från denne. Ifall 98% av folket (eller snarare dess "representanter", ifall vi ska utgå från dagens situation) anser att det inte bör finnas någon lag som förbjuder aga, då blir aga tillåtet. Här finns ju en solklar skillnad mellan det objektiva sambandet mellan en individ och dennes fingeravtryck å ena sida, och sambandet mellan moral, lag, o.s.v och subjektiva åsikter å den andra.

Att vi alltså på subjektiva grunder skapar något som vi kallar för "objekt" gör inte att detta blir objektivt riktigt.

Citat:
En subjektiv värdering av den misstänktes eventuella skyldighet skulle vara påståenden som saknade teknisk bevisning (ett objekt som bevisar ett annat objekt) och i stället endast byggde på en aggregerad känsla/subjektivitet

Det skulle också kunna vara ett "objekt" som bygger på subjektiva grunder. T.ex. åsikten att häxor flyter, hellre än sjunker, ifall de kastas i vatten. Detta måste väl anses som en solklar subjektiv värdering av skydighet, då hela idén bakom "objektet" baseras på subjektiva påståenden hellre än objektivt validerade sådana? I denna kategori bör också moral hamna, skulle jag mena. Vilket inte innebär att det i den moraliska sfären är något fel med aggregerade subjektiva värderingar, men vilket betyder att det är sådana som den baseras på.

Men menar du istället att vi objektivt kan avgöra skuld genom att undersöka ifall människor flyter eller inte, givet att många är överens om att detta är ett bra sätt att avgöra skuld? Det bör du väl mena, om du är konsekvent här?

Citat:
Slutsats: den relativa objektiviteten är bevisad och den fungerar relativt bra.

Hur i hela friden är den relativa objektiviteten bevisad...? Vad du bevisat är ju främst att du kan kalla subjektiva åsikter för "relativ objektivitet". Jag skulle istället säga att en demokrati fungerar väldigt väl på subjektiva grunder - dvs folk röstar efter vad de subjektivt tycker är bäst att rösta för, och är överens om att acceptera majoritetsåsikten (dvs demokratin är konsoliderad).
Citera
2013-07-02, 12:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att vi alltså på subjektiva grunder skapar något som vi kallar för "objekt" gör inte att detta blir objektivt riktigt.

Vilket jag för tillfället tolkar som: "Riktig" objektivitet = positivistisk objektivitet.

Men positivistisk objektivitet är en ideal-abstraktion med inget empirisk belägg och mycket litet logisk eller epistemisk validitet. Så vad befogar inklusionen av konceptet positivistisk objektivitet som ett perspektiv?

Jag skulle t.ex. själv kunne återuppliva mitt eget spekulativa 'transmofoglyfiering av ambrojade' och hävda att detta är en essentiell faktor i verklighets-, samhälls- eller etik-debatten ... och att vi inte kan konkludera på något sätt utan först att ha 'transmofoglyfierad'.

Att det däremot finns:

Citat:
Med objektivitet menar jag snarare ett "opartiskt förhållningssätt", som wikipedia uttrycker det - dvs något som inte är beroende av vad vi subjektivt anser om det. Gravitationen är ett exempel. Vi kan inte avskaffa den för att vi inte tycker om den, även om 100% av mänskligheten vore överens om att den kan ersättas av något bättre.

..... en 'lokal' objektivitet inom raman an relativismens beskrivning av den kosmiska verkligheten accepterar du tydligen själv.

(Det måste bemärkas, att även om vi flyttar gränserna i beskrivningen av den kosmiska verklighet ... t.ex. till ett tills vidare abstrakt Higgs-fält ... då har vi kvar en sammanhängande modell som fortfarande inkluderar lokal objektivitet).

Jag har mycket svårt för att se hur denna 'open-end', men empirisk, logisk och epistemisk sunda verklighets-modell öht kan utmanas av metafysiska spekulationer .... även inom etiken.

Visserligen är gravitationen och dennas olika underlag 'hard-core' fakta, men inom sfären av biologisk liv har vi också en del tillförlitliga objektiva observationer; helt grundläggande kan jag nämna symbios och predation som tydligt speglar den kosmiska dynamikens effekt i biologisk liv, enklare uttryckt: "Flee/fight" eller symbiosis.

Och denna biologiska manifestation av kosmisk objektivitet kan mycket väl användas som underlag för utilitaristisk etik .... som bara blir mera (relativistisk) objektiv av inklusionen av rationalismen som verktyg för att skapa flock-etik.

Jag hoppas att jag med detta har lyckets att profilera betydelsen av legitimiteten av perspektiv ... och utan att ville tillskriva dig en så simplistisk attityd påpeka att om ditt argument förs till sin konklusion, då blir det till slut till:

"Gud eller kaos" (eller allegorisk: "Transmofoglyfiering eller kaos").

Som ett alternativ till relativismens SJÄLVBÄRANDE världsbild.

Näste anhalt (som vanligt): Positivismen vs. relativismen i en epistemisk granskning (inklusive potentiel solipsism eller en ultimativ icke-determinstisk primary cause)??

PS Kanske har jag skapad ett gemensamt kommunikations-underlag (kanske inte). OM jag har återstår det självklart att fylla på med detaljer.
Senast redigerad av Bogomil 2013-07-02 kl. 12:21.
Citera
2013-07-02, 12:58
Bannlyst
Citat:
Det var din statistikanvändning i en annan tråd som jag hänvisar till. Trodde du skulle förstå vad jag menade, men eftersom polletten inte trillade ner så är det bäst vi lägger ner, eftersom ett tjafsande om vad du gjort i en annan tråd blir OT.

OK.. Så i slutändan var ditt argument för att falsifiera mig i denna tråd att jag gjorde ett fel i en annan tråd.. Logiskt..
Citera
2013-07-02, 13:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
OK.. Så i slutändan var ditt argument för att falsifiera mig i denna tråd att jag gjorde ett fel i en annan tråd.. Logiskt..

Detta är bara ett förslag:

Du har säkert bemärkt att den mycket kompetente och kunniga forum-deltagaren BRT bidrar med intressante och relevante inlägg ... som emå är precis av den kvalitet som forumet behövar.

Så kan man invitera dig till att bli part av denna delen av debatten istället för ditt eviga narcissistiska ältande.
Citera
2013-07-02, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Detta är bara ett förslag:

Du har säkert bemärkt att den mycket kompetente och kunniga forum-deltagaren BRT bidrar med intressante och relevante inlägg ... som emå är precis av den kvalitet som forumet behövar.

Så kan man invitera dig till att bli part av denna delen av debatten istället för ditt eviga narcissistiska ältande.

Uppenbarligen har du fel, om BRT använder logiska felslut i sin diskussion är denne uppenbarligen inte någon vidare debattör.
Citera
2013-07-02, 14:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Uppenbarligen har du fel, om BRT använder logiska felslut i sin diskussion är denne uppenbarligen inte någon vidare debattör.

BRT är mycket sansad i sin inklusion av logik i sin argumentation, och brukar kunne erkänna lämpligheten och begränsningerna för logik i en bredare verklighets/epistemisk debatt. Detta skall dock inte tolkas som att jag anser honom vara ofelbar.

(Att logik sen inte är det ultimativa verktyget i en verklighets-beskrivning torde väl vara onödvändigt att nämna ... men just in case har jag ändå precis gjort det)
Citera
2013-07-02, 16:14
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Vilket jag för tillfället tolkar som: "Riktig" objektivitet = positivistisk objektivitet.

Nja, åtminstone något som är oberoende av vårt subjektiva tyckande, för att objektivt/subjektivt ska vara en relevant distinktion.

Citat:
Att det däremot finns ..... en 'lokal' objektivitet inom raman an relativismens beskrivning av den kosmiska verkligheten accepterar du tydligen själv.

Jag vill inte gärna begränsa mig till positivismen, men har fortfarande svårt att se resultatet av subjektivt tyckande som en objektiv sanning - dvs att A tycker X, och eftersom att A tycker X så kan han hävda att B har fel då B inte tycker X, utan att A på något sätt egentligen backar upp X mer än genom att säga "jag tycker X, och jag tycker att jag har rätt när jag tycker X, därför är X rätt och icke-X fel enl. objektiv moralisk lära".

Citat:
Jag har mycket svårt för att se hur denna 'open-end', men empirisk, logisk och epistemisk sunda verklighets-modell öht kan utmanas av metafysiska spekulationer .... även inom etiken.

Jag skulle säga att jag har svårt att se hur etiken/moralen inte kan vara subjektiv, ifall vi inte har en "primary cause" som står för den objektiva moralen. Vad skulle vara grunden för objektiviteten? Subjektivt tyckande? När blir detta subjektiva tyckande isf objektiv sanning/objektivt korrekt moral?

Citat:
Visserligen är gravitationen och dennas olika underlag 'hard-core' fakta, men inom sfären av biologisk liv har vi också en del tillförlitliga objektiva observationer; helt grundläggande kan jag nämna symbios och predation som tydligt speglar den kosmiska dynamikens effekt i biologisk liv, enklare uttryckt: "Flee/fight" eller symbiosis.

Vi kan objektivt konstatera att beteenden objektivt existerar, ja; men hur värderar vi "flee/fight" kontra symbios, egoism kontra altruism, o.s.v. - där ett beteende anses moraliskt överlägset det andra - utan att infoga subjektiva åsikter kring detta? Dvs hur skapar vi moralläror av det utan att bygga dessa på våra egna åsikter om vad som är moraliskt, där vi då på något vis kommer att kämpa emot andra som inte har samma åsikter kring detta? Detta skulle jag säga är ett klassiskt exempel på Humes "är-bör-problem", där vi faktiskt kan konstatera vad som är utan att för detta kunna konstatera hur det bör vara utan att introducera subjektiva "målsättningar" el. dyl.

Citat:
och utan att ville tillskriva dig en så simplistisk attityd påpeka att om ditt argument förs till sin konklusion, då blir det till slut till:

"Gud eller kaos" (eller allegorisk: "Transmofoglyfiering eller kaos").

Det håller jag inte med om, vad jag snarare säger är "Gud (och eventuell påföljande moralisk objektivism, ifall denne Gud ger en specifik moral) eller moralisk subjektivism". Moralisk subjektivism är inte kaos, utan är vad jag skulle säga att all lag och ordning i dagens samhälle är byggd på. Givetvis blir det "kaos" i meningen att vi inte kan säga "X är rätt eftersom att X är rätt", men vi kan ju fortfarande säga att "ifall vi till uppnå målsättning Y så fungerar beteende X, och beivrande av övertramp, bäst av anledningarna 1, 2, 3, 4, osv". Genom detta bevisar vi inte att X är ett beteende som ger uttryck för en objektiv moral, men vi visar att ifall vi (subjektivt) har målsättningen Y och vill uppnå denna så kan X vara ett optimalt beteende för att uppnå det givet att vi köper anledningarna som förs fram.

För ett verkligt exempel kan vi se Y som allmän sjukvård och X som skattebetalande. För att uppnå allmän sjukvård så kan vi använda oss av skattebetalande, av anledningarna att det åstadkommer att alla betalar sin del av den allmänna sjukvården, att få eller inga blir free-riders, att alla bidrar efter ekonomisk förmåga, o.s.v. Här har vi visat att ifall vi vill Y så kan vi använda X för att uppnå det. Vi har däremot varken visat att Y är något som på något objektivt vis är riktigt att sträva efter, eller att X är det objektivt moraliskt riktiga sättet att göra detta. Istället för Y kanske Y2 är att föredra, dvs sjukvård baserad på individens betalningsförmåga vilket skulle ge olika individer olika förutsättningar baserat på deras ekonomiska framgångar (vilket kan ses som en anpassning av Darwin's "survival of the fittest"); istället för X är då X1 moraliskt - dvs att varje individ själv väljer vad denne vill spendera på sjukvård till sig själv, och eventuellt till andra (ifall hon känner sig altruistisk och vill hjälpa andra med sina ekonomiska medel).

Hur ska vi här på något objektivt sätt kunna hävda vilket alternativ vi bör välja? Vi kan objektivt säga att om vi vill Y så kan vi använda oss av X, sedan kan vi jämföra X, X1, X2, X3, o.s.v. och försöka avgöra med vilken metod vi bäst uppnår Y. Men att just Y är eftersträvansvärt, hellre än Y1, Y2, Y3, o.s.v. kan väl inte ses som något annat än ett uttryck för subjektiva åsikter?

Alltså, att vi objektivt kan konstatera att vi kan använda X för att uppnå Y, och även - genom undersökning - avgöra om X är bättre eller sämre för detta resultat än andra metoder, håller jag helt och hållet med om. Vad jag inte kan se är hur vi objektivt kan säga att Y är vad som ska uppnås, givet att moralen kommer från människan hellre än något "högre". Detta blir istället något vi kan resonera kring, där den som resonerar bäst eller med störst attraktionskraft (i en demokrati) kommer att kunna försöka implementera sin valda metod för att försöka uppnå sitt valda mål. Men målet är väl fortfarande i allra högsta grad subjektivt, beroende av att människor vill uppnå det för att det ens ska bli relevant eller möjligt att uppnå?
Citera
2013-07-02, 17:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Nja, åtminstone något som är oberoende av vårt subjektiva tyckande, för att objektivt/subjektivt ska vara en relevant distinktion.

Tackar för ditt svar, men avvaktar själv lite grann med en respons i förhoppningen om att andra vill bidra till denna riktning tråden nu har, så diskussionen får så brett deltagande som möjligt.

Det är nämligen sällsynt att en teist vågar .... och har kompetens till ... att ge sig särskild långt in på detta epistemiska område i religions-debatten. Det förtjänar uppmärksamhet, och jag vill inte riskera att det låsar sig i en av dom typiska 2-3 personers specialist-snack som inte en kotte bryr sig om och som aldrig får genomslags-effekt i den generella debatten.

Kanske det var något för MisAAntrop att vara med i också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in