Citat:
Ursprungligen postat av
Bogomil
Vilket jag för tillfället tolkar som: "Riktig" objektivitet = positivistisk objektivitet.
Nja, åtminstone något som är oberoende av vårt subjektiva tyckande, för att objektivt/subjektivt ska vara en relevant distinktion.
Citat:
Att det däremot finns ..... en 'lokal' objektivitet inom raman an relativismens beskrivning av den kosmiska verkligheten accepterar du tydligen själv.
Jag vill inte gärna begränsa mig till positivismen, men har fortfarande svårt att se resultatet av subjektivt tyckande som en objektiv sanning - dvs att A tycker X, och eftersom att A tycker X så kan han hävda att B har fel då B inte tycker X, utan att A på något sätt
egentligen backar upp X mer än genom att säga "jag tycker X, och jag tycker att
jag har rätt när jag tycker X, därför är X rätt och icke-X fel enl. objektiv moralisk lära".
Citat:
Jag har mycket svårt för att se hur denna 'open-end', men empirisk, logisk och epistemisk sunda verklighets-modell öht kan utmanas av metafysiska spekulationer .... även inom etiken.
Jag skulle säga att jag har svårt att se hur etiken/moralen inte kan vara subjektiv, ifall vi inte har en "primary cause" som står för den objektiva moralen. Vad skulle vara grunden för objektiviteten? Subjektivt tyckande? När blir detta subjektiva tyckande isf objektiv sanning/objektivt korrekt moral?
Citat:
Visserligen är gravitationen och dennas olika underlag 'hard-core' fakta, men inom sfären av biologisk liv har vi också en del tillförlitliga objektiva observationer; helt grundläggande kan jag nämna symbios och predation som tydligt speglar den kosmiska dynamikens effekt i biologisk liv, enklare uttryckt: "Flee/fight" eller symbiosis.
Vi kan objektivt konstatera att beteenden objektivt existerar, ja; men hur värderar vi "flee/fight" kontra symbios, egoism kontra altruism, o.s.v. - där ett beteende anses moraliskt överlägset det andra - utan att infoga subjektiva åsikter kring detta? Dvs hur skapar vi moralläror av det utan att bygga dessa på våra egna åsikter om vad som är moraliskt, där vi då på något vis kommer att kämpa emot andra som inte har samma åsikter kring detta? Detta skulle jag säga är ett klassiskt exempel på Humes "är-bör-problem", där vi faktiskt kan konstatera vad som är utan att för detta kunna konstatera hur det bör vara utan att introducera subjektiva "målsättningar" el. dyl.
Citat:
och utan att ville tillskriva dig en så simplistisk attityd påpeka att om ditt argument förs till sin konklusion, då blir det till slut till:
"Gud eller kaos" (eller allegorisk: "Transmofoglyfiering eller kaos").
Det håller jag inte med om, vad jag snarare säger är "Gud (och eventuell påföljande moralisk objektivism, ifall denne Gud ger en specifik moral) eller moralisk subjektivism". Moralisk subjektivism är inte kaos, utan är vad jag skulle säga att all lag och ordning i dagens samhälle är byggd på. Givetvis blir det "kaos" i meningen att vi inte kan säga "X är rätt eftersom att X är rätt", men vi kan ju fortfarande säga att "ifall vi till uppnå målsättning Y så fungerar beteende X, och beivrande av övertramp, bäst av anledningarna 1, 2, 3, 4, osv". Genom detta bevisar vi inte att X är ett beteende som ger uttryck för en objektiv moral, men vi visar att ifall vi (subjektivt) har målsättningen Y och vill uppnå denna så kan X vara ett optimalt beteende för att uppnå det givet att vi köper anledningarna som förs fram.
För ett verkligt exempel kan vi se Y som allmän sjukvård och X som skattebetalande. För att uppnå allmän sjukvård så kan vi använda oss av skattebetalande, av anledningarna att det åstadkommer att alla betalar sin del av den allmänna sjukvården, att få eller inga blir free-riders, att alla bidrar efter ekonomisk förmåga, o.s.v. Här har vi visat att ifall vi vill Y så kan vi använda X för att uppnå det. Vi har däremot varken visat att Y är något som på något objektivt vis är riktigt att sträva efter, eller att X är det objektivt moraliskt riktiga sättet att göra detta. Istället för Y kanske Y2 är att föredra, dvs sjukvård baserad på individens betalningsförmåga vilket skulle ge olika individer olika förutsättningar baserat på deras ekonomiska framgångar (vilket kan ses som en anpassning av Darwin's "survival of the fittest"); istället för X är då X1 moraliskt - dvs att varje individ själv väljer vad denne vill spendera på sjukvård till sig själv, och eventuellt till andra (ifall hon känner sig altruistisk och vill hjälpa andra med sina ekonomiska medel).
Hur ska vi här på något objektivt sätt kunna hävda vilket alternativ vi bör välja? Vi kan objektivt säga att
om vi vill Y så kan vi använda oss av X, sedan kan vi jämföra X, X1, X2, X3, o.s.v. och försöka avgöra med vilken metod vi bäst uppnår Y. Men att just Y är eftersträvansvärt, hellre än Y1, Y2, Y3, o.s.v. kan väl inte ses som något annat än ett uttryck för subjektiva åsikter?
Alltså, att vi objektivt kan konstatera att vi kan använda X för att uppnå Y, och även - genom undersökning - avgöra om X är bättre eller sämre för detta resultat än andra metoder, håller jag helt och hållet med om. Vad jag inte kan se är hur vi objektivt kan säga att Y är vad som ska uppnås, givet att moralen kommer från människan hellre än något "högre". Detta blir istället något vi kan resonera kring, där den som resonerar bäst eller med störst attraktionskraft (i en demokrati) kommer att kunna försöka implementera sin valda metod för att försöka uppnå sitt valda mål. Men målet är väl fortfarande i allra högsta grad subjektivt, beroende av att människor vill uppnå det för att det ens ska bli relevant eller möjligt att uppnå?