Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Skillnaden jag gör är att jag menar att människans natur dvs de mest elementära beteendena som vi uppvisar inom moralens område bör ses som vår sanna objektiva moraliska grund, att avvika från den blir en subjektiv implementering av vår kulturs moral och ökar därmed komplexiteten.
Fast att avgränsa ett moraliskt område är väl precis att introducera ett kulturellt koncept, vilket innebär ökad komplexitet? Att sedan även mena att denna moral måste vara universialistisk (dvs att vi måste fråga ett "offer" vad denne tycker om ett "övergrepp" - inom citationstecken då jag, för diskussionens skull, använder dessa begrepp på ett värdeneutralt vis) är väl att göra saken än mer komplex?
Visst kan vi
förklara altruistiskt beteende, åtminstone delvis, med hjälp av genetik; vad jag menar att vi
inte kan göra - med hänvisning till just genetiken - är att tillskriva denna altruism ett högre moraliskt värde än andra beteenden som också kan förklaras av vår genetik. Frågan är alltså igen, varför tillskriva vissa typer av naturligt beteende ett högre moraliskt värde än andra?
Att vi visar att en fluga både kan gå och flyga, avgör det hur flugan
bör agera i valet mellan gå och flyga för att vara en god fluga? Precis detsamma skulle jag säga gäller människor, om vi håller oss till det naturalistiska perspektivet, då något "bör" inte följer från något "är" ifall vi inte introducerar en subjektiv värdering av dessa "är".
Citat:
Det går inte att tex hävda att mörda andra människor är bra.
Vårt altruistiska arv ger ej detta.
Vill man göra så måste man öka argumentets komplexitet.
Tex, men han kommer ju att spränga 200 människor i luften om vi inte gör det.
Det måste vi göra med
allt, en enkel idé om att X är bra överallt och alltid fungerar inte. Först måste vi definiera "bra" - vad vill vi uppnå? Lycka? Välstånd? Makt? Gäller detta i så fall universellt eller för mig själv, för en avgränsad grupp, för en viss art, etc? Om vi utgår från utilitarismen - så som många utilitaristiska filosofer påpekat genom åren - så finns inte en enskild handling som alltid är korrekt eller inkorrekt. Ta t.ex. "hjälpa någon i nöd", eller "rädda någons liv". Vi vänder bara på ditt exempel: om denne kommer att spränga 200 människor i luften, är det då bra att hjälpa/rädda honom eller bättre att inte göra det?
"Hjälpa" och "rädda" blir i den här meningen lika objektivt moraliskt som "mörda" - dvs beroende på fallet, och vad vi anser vara "bra", så är de olika handlingarna bra eller dåliga. Ingen av dem är alltid bra, ingen av dem är alltid dålig.
Citat:
Och hoppa över OM det finns någon som tycker att mörda människor är bra så måste det vara så, den överväldigande majoriteten känner inte så, så psykopaterna gör sig icke besvär.
Fast du missar min poäng här. Ifall moral kommer från människan, hur kan en - eller 2000, eller tio miljarder - människor mena att en annan människas moral är felaktig, annat än på ett subjektivt vis? Dvs "din moral överensstämmer inte med vår"? Givetvis kan de säga "vi är fler än du, så vi tar oss rätten att bestämma över den här situationen", precis som tio rånare kan säga till ett ensamt offer, men det blir ju ett vålds-/maktövertag hellre än någon objektiv moral som då fäller avgörandet. Vi måste då introducera ytterligare ett koncept, dvs "vad de flesta tycker är objektivt korrekt", vilket är ett relativt godtyckligt axiom hellre än något annat (och något som vi nog kan hålla med varandra om inte håller som kriterium för objektivitet inom t.ex. naturvetenskap).
Citat:
Där tycker jag förvånande nog... du har fel
Så du hänvisar till vår genetik för att hävda att objektiv moral existerar (dvs att "X är bra" och "Y är dåligt" i objektiv mening), men hävdar samtidigt att alla beteenden som vi är genetiskt kodade för att vara kapabla till inte är moraliska - samtidigt som du hävdar att du (eller någon annan) inte introducerar någon egen värdering i detta för att avgöra vad som är och inte är moraliskt i vår genetiska kodning? Detta håller ju helt enkelt inte, det blir en omöjlig och motsägelsefull position. Antingen är moraliskt beteende vad vi "naturligt" gör, dvs det som faller oss in, eller så är moraliskt beteende något annat än vad vi är genetiskt kodade till (dvs bara en delmängd av denna kodning, som du i så fall använder andra kriterier för att särskilja från resten av vad vi är kapabla till).
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
du har givetvis rätt i att den relativa objektiviteten inte gör anspråk på att vara absolut objektiv. Den erkänner mer än gärna att dess objektivitet är skapad av människor utifrån människans erfarenheter. Det utesluter med andra ord av vi kan hävda att den är korrekt i absolut mening.
Då menar vi ju ungefär samma sak. Vad jag däremot inte ser någon poäng i är att kalla denna "relativa objektivitet" för objektivitet ö.h.t. - då det rör sig om subjektivitet. En "objektivitet" skapad av människor utifrån deras erfarenheter, eller egentligen deras subjektiva värderingar och tolkningar av dessa erfarenheter, är ju inget annat än en slags "aggregerad subjektivitet". Om vi sedan vill kalla dessa subjektiva ideal för objektiva, av någon anledning, så kan man väl för all del göra det - men som du säger så rör det sig då om en "objektiv sanning" som vi inte kan hävda som sann i någon absolut mening. Kontentan blir "vi tycker så här, och vi tycker dessutom att det vi tycker är rätt" - vilket faller in i det subjektiva oavsett hur mycket vi med hjälp av (enligt min åsikt) missvisande begrepp försöker slingra oss förbi detta.