2013-12-09, 21:30
Medlem
Enligt tidningsuppgifter Nacka Värmdöposten är Nacka kommun nu Jo-anmälda.
Nacka JO-anmäls
Dessutom har Nacka kommun JO-anmälts av en privatperson från Stockholm för sin "omänskliga behandling" av Alice Babs. Enligt den ska kommunen ha agerat fel genom att tillsätta en "inkompetent förvaltare som inte tar hänsyn till Alice Sjöbloms vilja".

I Expressen i somras citeras förvaltaren: Nu berättar hennes förvaltare Lena Arenbjörk att Alice Babs har flyttats till ett speciellt demensboende.
- Det boende som Alice har haft hittills är ett vanligt äldreboende. Vi har stått i kö i ungefär fem månader för att få en plats där det finns adekvat vård för den diagnosen som Alice har. Det har vi nu fått och vi är jätteglada för det, säger Lena Arenbjörk och fortsätter:
- Hon har det bra, hon får den vård hon behöver och ingen behöver ha några bekymmer.
Lena Arenbjörk säger att man inte klandrar det tidigare seniorboendet - där Babs bott sedan försommaren 2012 - för någonting.
- De har varit fantastiska men eftersom det är ett vanligt äldreboende så behöver vi annan personal, säger Lena Arenbjörk.

Undrar om det nya boendet då är ännu värre än det förra....De är ju så nöjda så man måste undra.
Citera
2013-12-09, 21:32
Medlem
Någon som kan lägga ut den anmälan till Socialstyrelsen/IV= som gjordes? Kvinnan som gjorde anmälan framträdde i tv-programmet och den kan inte vara sekretessbelagd.
Citera
2013-12-09, 21:38
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
[b][i]Klarsyn: kan du säga hur lång tid en utredning brukar ta?
Redan i början februari 2013 begär de först god man, sedan förvaltare. Läkarintyg är uppenbart inlämnat till Nacka tingsrätt den 4.2 2013.

DET tycker jag är snabbt marscherat.
Vad säger du?

Jaa -- det är verkligen snabbt marscherat, Hackspett99! Att som sno skrev:"Att personal på ett boende kunde ställa en Demensdiagnos på två veckor enligt Titti är helsjukt och helt åt skogen!"

Det var verkligen inte den lättaste frågan att besvara, Hackspett99.

Det enkla korta svaret från mig blir alltså -- JAG VET INTE. Det beror på så fruktansvärt mycket. Det är olika varje gång

Förhoppningsvis kanske det tar ett par- tre månader i bästa fall. Om akut hjälp behövs på något sätt under utredningens gång-- sätts den in omedelbart.

Det måste vara minst 2 läkarbesök och allra minst 3 sjuksköterskebesök. De olika prov-tagningarna och röntgen för att utesluta andra sjukdomar tar sin tid med alla dessa köer inom vården. Sedan ska uppgifter tas fram från andra inblandade i patientens närhet t. ex. hemtjänst, sjukgymnast och närstående.

När alla fakta samlats in ska distriktssköterskan eller kommunsköterskan eller demenssköterskan tillsammans med den patientansvarige läkaren göra en så bra bedömning som det bara går utifrån de resultat som framkommit.

Problemen med en lång väntetid på diagnos kan vara vårdens bemanning och svårt att boka tider.

Det bör t.ex. vara en och samma sjuksköterska och en och samma läkare. Den senare skriver bland annat remisser till de olika undersökningarna och följer patienten hela tiden i processen – om det är möjligt.

En distriktssköterskas första besök hos patienten t.ex. i hemmet görs för att skapa ett förtroende hos denne - INNAN - man gör tester överhuvudtaget. Man observerar hur det ser ut i hemmet. Ser på patientens kroppsspråk och lyssnar till vad denne har att berätta och på vilket sätt det görs. Att observera och lyssna är det fundamentala.

Man kallpratar om allt möjligt för att göra sig en första bild av det psykiska tillståndet just då. När man väl gjort EN minnestest kanske man vill göra om den -- för att vara riktigt säker på att patienten gjort sitt ”bästa”. Han eller hon hade kanske haft en ”dålig dag” just då första minnestestet gjordes.

Att det är en och samma sjuksköterska som gör minnestesterna är bland annat för att inte göra patienten mer orolig över testerna. Många patienter skäms och blir ledsna, när de inte t.ex. kan rita en klocka med alla siffrorna rätt. De vet att den teckning de gjorde är fel, men de kan inte fundera ut HUR de ska rita den rätt. Då är det bra att de känner förtroende för den sjuksköterska, som sitter tillsammans med dem, och som kan trösta.

Ett vanligt formulär med frågor kallas mini-mental-test eller MMT. I testet som tar ungefär 20 minuter ställer sjuksköterskan frågor som undersöker minnet, språkliga funktioner och tankeförmågorna.

Sjuksköterskan måste också ordna med någon, som kan följa med patienten vid de olika undersökningarna och proverna. Helst samma person även där, men det kan också vara svårt.

Phuu! Det var inget bra svar jag vet. Hoppas ändå att du fått en information om gången i det hela!
Citera
2013-12-09, 21:42
Medlem
Jag jobbar på vårdcentraler i Gbg och där är det också rätt lång process, 3-4 månader är nog bra snabbt. Två veckor räcker absolut inte, och det är inte personal på äldreboenden som gör utredningen utan en läkare och minst en sköterska, plus CT skalle och ev MR. Uttalanden från äldreboenden kan
vara en ledtråd, men har ingen avgörande betydelse.

Efter en stroke är det ingen mening att göra en demensutredning, utan man väntar tills personen har återhämtat sig.
Senast redigerad av Operatanten 2013-12-09 kl. 21:45.
Citera
2013-12-09, 21:44
Medlem
Klarsyns avatar
Är lite yrkesskadad tydligen. Här länkar jag lite om en ny checklista.

Checklista demens – ett nytt verktyg för bättre vård i särskilt boende.
Ett redskap för kvalitetsutveckling.

Tillsammans med Svenskt Demenscentrum och SveDem har Äldrecentrum tagit fram en checklista som är tänkt att vara ett stöd för de team som arbetar med personer med demenssjukdom i särskilt boende.

Fysisk och psykosocial miljö
6.
Hur det särskilda boendet ser ut och hur personalen arbetar har stor betydelse för personen med
demenssjukdom och hans/hennes beteende och livskvalitet. En god psykosocial miljö innebär en
atmosfär som gör att personen trivs och känner sig välkommen.

Det kan till exempel ske genom att personalen erbjuder tid och meningsfulla aktiviteter samt är flexibla i sina arbetsrutiner. En lugn ljudmiljö är också viktigt för att undvika oro och eventuell aggressivitet. I den fysiska miljön är enkelrum med möjlighet till privatliv, egna möbler och personliga tillhörigheter samt lokalerför gemenskap viktigt. En hemlik, anpassad och berikad miljö kan bidra till att underlätta orientering, öka samvaron och öka välbefinnandet. (Läs mer i Socialstyrelsens nationella riktlinjer för vid demenssjukdom 2010, sida 42-44).

Sedan juni 2010 finns inte längre Socialstyrelsens allmänna råd och föreskrifter om tvångs
och skyddsåtgärder för personer med demenssjukdom.

Det innebär att inga åtgärder får sättas in som innebär en fysisk begränsning oavsett orsak om inte personen har gett sitt samtycke.

Anhöriga och gode män kan aldrig ge ett samtycke för personens räkning. Exempel på fysiska
skydds åtgärder är brickbord, sänggrindar, låsta dörrar och rörelselarm.

Om en person har gett ett medgivande som uppfattas som adekvat gäller medgivandet just i den stund det gavs och behöver alltså ständigt omprövas.

I denna checklistas kapitel 6 finns en punkt 4 som jag vill framhålla är viktig.

4. Visas hänsyn till personens privatliv och integritet (knacka på dörren, ta emot besök, intimitet etc?

Ja ------ Delvis ------ Nej, varför inte -----

http://www.aldrecentrum.se/Global/PDFer/2012/Checklista_s%C3%A4bo_ver1.pdf
Senast redigerad av Klarsyn 2013-12-09 kl. 21:47.
Citera
2013-12-09, 21:52
Medlem
Klarsyn har givit bra fakta hur man brukar göra utredningar. Tack Klarsyn för det.

Beträffande snabbt marcherat så är det genomgående i detta. Det finns en tidningsuppgift att Alice kom in på boendet redan i samband med stroken på våren. "Lena Arenbjörk säger att man inte klandrar det tidigare seniorboendet - där Babs bott sedan försommaren 2012 - för någonting."

Försommaren är för mig slutet av maj -början av juni.

Sedan såldes också lägenheten -troligen under hösten 2012-januari/februari 2013.

De jag känner som har en ensam anhörig med demens så brukar de anhöriga vänta med att sälja ordinarie boende. Särskilt om man har gott ställt. Man vill inte göra sin närmaste ledsen.

Jag skulle också bli förvirrad om jag utsattes för detta. Det skulle nog påskynda min ev demens.Eller son en annan skrev här som hade genomgått en stroke att man under den första tiden var oerhört utsatt.

Det gäller uppenbart att skriva ner hur man vill be behandlad om man skulle drabbas.Innan det sker.

Beträffande giriga vänner/bekanta så är min erfarenhet att i de fall jag känner till via mitt jobb så är det oftast 99% anhöriga. Barn eller syskon.

Tycker ni inte det är märkligt att Titti inte vill kommentera IVO:s kritik? I artikel efter artikel anges att hon avböjer att bemöta. Skumt.
Citera
2013-12-09, 21:54
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Operatanten
Jag jobbar på vårdcentraler i Gbg och där är det också rätt lång process, 3-4 månader är nog bra snabbt. Två veckor räcker absolut inte, och det är inte personal på äldreboenden som gör utredningen utan en läkare och minst en sköterska, plus CT skalle och ev MR. Uttalanden från äldreboenden kan
vara en ledtråd, men har ingen avgörande betydelse.

Efter en stroke är det ingen mening att göra en demensutredning, utan man väntar tills personen har återhämtat sig.

Precis rätt, Operatanten!. Det TAR tid och måste få ta tid. I mina tidigare inlägg t.ex. 829 kan du se hur förfarandet går till, men det vet du säkert redan. Du verkar vara skärpt för att ha haft en stroke. Du hade tur. Du är värdefull inom vården. Du har ju erfarenheter från båda sidorna. Var rädd om dig!
Citera
2013-12-09, 22:09
Medlem
Citat:
Precis rätt, Operatanten!. Det TAR tid och måste få ta tid. I mina tidigare inlägg t.ex. 829 kan du se hur förfarandet går till, men det vet du säkert redan. Du verkar vara skärpt för att ha haft en stroke. Du hade tur. Du är värdefull inom vården. Du har ju erfarenheter från båda sidorna. Var rädd om dig!

Tack, jag jobbar på det. Det har tagit mycket envishet att komma tillbaka. Det är just genom den erfarenheten som jag reagerar så starkt på vad de gjort mot Alice. De trodde väl inte att hon skulle bli så bra igen..... och så blev hon det.
Citera
2013-12-09, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man avskärmar den gamle, demenssjuke människan från sin gamla läkare, sin gamla advokat, sina gamla vänner, sin gamla bostad, sina gamla prylar.. och ersätter dem med ett boende hon inte trivs med och en förvaltare som inte litar på.

Allt, eftersom den gamle hade blivit så orolig och paranoid. Hon trodde ju - enligt Titti - att folk STAL av henne..

Ja vad var skälet till att ta bort den läkare och advokat hon ville ha? Vännerna berodde på risk för "utnyttjan av henne" Kostade doktorn och boendet för mycket liksom advokaten? Ville dom ha mer kontroll. Kan någon här som säger att Titt och de andra baren ville henne väl, förklara nu varför de sålde hennes hus med havsutsikt, 4 månader innan de fick henne förvaltad av förvaltare? OCH hennes ganla minnesprylar och inspelningar såldes/försvann? För henne eget bästas skull? När förmodligen barnen visste att hon ville att de skulle skänkas till museum. Dement eller ej, vad anser ni om detta beteendet? Har ni hört talas om giriga barn?
Citera
2013-12-09, 22:22
Medlem
Pengar och arv och hämnd mot en mamma som inte låter en vara med och synas i rampljuset för att man blivit för stor för att kunna sjunga dåligt och ses som gullig. Primadonnekomplexet.

Pengar kan göra monster av vem som helst.
Citera
2013-12-09, 22:35
Medlem
Det finns även en annan röd tråd och det är kyrkan. Thomas Bodström blev vald till kyrkofullmäktige i Nacka i förra kyrkovalet...
På Ratsit står det fortfarande angivet att Alice är skriven i Nacka och Saltsjöbadens församling. Så den delen har de inte tagit ifrån henne.
Har kyrkan något demensboende i Nacka?

Hittar inga nekrologer över Nils Ivar. Märkligt att ingen har skrivit om honom när han dog.

Fick just in en uppgift om att Dagny Norman -Charlie Normans änka är godkänd besökare av Titti.
Hon lär vara lika gammal som Alice.
Citera
2013-12-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Jaa -- det är verkligen snabbt marscherat, Hackspett99! Att som sno skrev:"Att personal på ett boende kunde ställa en Demensdiagnos på två veckor enligt Titti är helsjukt och helt åt skogen!"

Det var verkligen inte den lättaste frågan att besvara, Hackspett99.

Det enkla korta svaret från mig blir alltså -- JAG VET INTE. Det beror på så fruktansvärt mycket. Det är olika varje gång

Förhoppningsvis kanske det tar ett par- tre månader i bästa fall. Om akut hjälp behövs på något sätt under utredningens gång-- sätts den in omedelbart.

Det måste vara minst 2 läkarbesök och allra minst 3 sjuksköterskebesök. De olika prov-tagningarna och röntgen för att utesluta andra sjukdomar tar sin tid med alla dessa köer inom vården. Sedan ska uppgifter tas fram från andra inblandade i patientens närhet t. ex. hemtjänst, sjukgymnast och närstående.

När alla fakta samlats in ska distriktssköterskan eller kommunsköterskan eller demenssköterskan tillsammans med den patientansvarige läkaren göra en så bra bedömning som det bara går utifrån de resultat som framkommit.

Problemen med en lång väntetid på diagnos kan vara vårdens bemanning och svårt att boka tider.

Det bör t.ex. vara en och samma sjuksköterska och en och samma läkare. Den senare skriver bland annat remisser till de olika undersökningarna och följer patienten hela tiden i processen – om det är möjligt.

En distriktssköterskas första besök hos patienten t.ex. i hemmet görs för att skapa ett förtroende hos denne - INNAN - man gör tester överhuvudtaget. Man observerar hur det ser ut i hemmet. Ser på patientens kroppsspråk och lyssnar till vad denne har att berätta och på vilket sätt det görs. Att observera och lyssna är det fundamentala.

Man kallpratar om allt möjligt för att göra sig en första bild av det psykiska tillståndet just då. När man väl gjort EN minnestest kanske man vill göra om den -- för att vara riktigt säker på att patienten gjort sitt ”bästa”. Han eller hon hade kanske haft en ”dålig dag” just då första minnestestet gjordes.

Att det är en och samma sjuksköterska som gör minnestesterna är bland annat för att inte göra patienten mer orolig över testerna. Många patienter skäms och blir ledsna, när de inte t.ex. kan rita en klocka med alla siffrorna rätt. De vet att den teckning de gjorde är fel, men de kan inte fundera ut HUR de ska rita den rätt. Då är det bra att de känner förtroende för den sjuksköterska, som sitter tillsammans med dem, och som kan trösta.

Ett vanligt formulär med frågor kallas mini-mental-test eller MMT. I testet som tar ungefär 20 minuter ställer sjuksköterskan frågor som undersöker minnet, språkliga funktioner och tankeförmågorna.

Sjuksköterskan måste också ordna med någon, som kan följa med patienten vid de olika undersökningarna och proverna. Helst samma person även där, men det kan också vara svårt.

Phuu! Det var inget bra svar jag vet. Hoppas ändå att du fått en information om gången i det hela!

Håller med och har bara ett år i unga sjuksköterskeår , dock på en väldigt framstående (demensutredningsavdelning i Umeå)Gjorde en hel del minimental test och tycker du sammanfattat väl vad det innebär. LÅNG tid. Annars inget säkert resultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in