2013-12-09, 23:11
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99

Redan i början februari 2013 begär de först god man, sedan förvaltare. Läkarintyg är uppenbart inlämnat till Nacka tingsrätt den 4.2 2013.
DET tycker jag är snabbt marscherat.
Vad säger du?
Det där stämmer inte riktigt, kanske bara feltolkning av ordvalen...
2013-02-04 ansöker Överförmyndaren om förvaltare.
Samma dag utser tingsrätten advokat Emma till godman att föra Alice talan i tingsrättsförhandling ang. förvaltarskap.
Samtidigt förordnar tingsrätten Lena A att tills rätten avgör ärendet utföra uppdraget som förvaltare.

2013-03-12 inkommer ett överklagande från Alice på beslutet UTAN HJÄLP av den gode man som senare lyfte dryga 20.000:- för att föra hennes talan. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2013-04-04 fastställdes tingsrättens beslut i parternas utevaro.

Alltså har dom ansökt om förvaltarskap i februari och fått det interimiskt beslutat samma dag!!!
Sen efter överklagandetiden slut så fastställdes det 2 månader senare.
(Alice överklagande togs inte upp i hovrätten)

Det som är verkligen snabbt marscherat är tiden från ansökan från överförmyndaren tills interimsbeslutet om förvaltare. Mindre än en arbetsdag!
Citera
2013-12-09, 23:48
Medlem
[quote=Grandpa|46514150]
2013-03-12 inkommer ett överklagande från Alice på beslutet UTAN HJÄLP av den gode man som senare lyfte dryga 20.000:- för att föra hennes talan. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

2013-04-04 fastställdes tingsrättens beslut i parternas utevaro.
Alltså har dom ansökt om förvaltarskap i februari och fått det interimiskt beslutat samma dag!!!
Det som är verkligen snabbt marscherat är tiden från ansökan från överförmyndaren tills interimsbeslutet om förvaltare. Mindre än en arbetsdag![/QUOTE

Ja detta är två av flera exempel på anmärkningsvärda skeenden. Så brukar det se ut om det är kontakter inblandade. Har funderat mycket på förvaltarens uppträdande i tv. Hon säger att hon blev lurad men hon talar ju öppet om Alice och hur hon har agerat. Inte en enda gång har hon sagt att det är sekretess. Vilket hon borde ha gjort.

Så jag har frågat runt lite. Efternamnet är ju ovanligt -taget. Dottern lär ha gått på Sigtuna,=känt kontaktelitskola) sedan via studier på Södertörns högskola hamnat på UD och SI. Hon har också blivit bjuden på kungamiddag. Det brukar vara föräldrarna som sätter sina barn på Sigtuna.Det märks i tv att förvaltaren är säker på att hon sitter i orubbat bo.
Senast redigerad av Hackspett99 2013-12-09 kl. 23:50.
Citera
2013-12-10, 01:22
Medlem
Citat:
Så jag har frågat runt lite. Efternamnet är ju ovanligt -taget. Dottern lär ha gått på Sigtuna,=känt kontaktelitskola) sedan via studier på Södertörns högskola hamnat på UD och SI. Hon har också blivit bjuden på kungamiddag. Det brukar vara föräldrarna som sätter sina barn på Sigtuna.Det märks i tv att förvaltaren är säker på att hon sitter i orubbat bo.

De har väl anledning att tro att allt blir nedtystat på ett effektivt sätt. Ska vi tillåta att Alice dör utan att ha fått upprättelse??
Citera
2013-12-10, 01:23
Medlem
Cinnabars avatar
http://al-lodenius.com/2013/04/30/ensidig-bild-av-alice-babs-i-expressen/

Jag förstår inte. Bor AB i en "vanlig" lägenhet eller ett gruppboende för dementa med tillgång till eget rum/lägenhet? Vore bra om oberoende media berättade...

Förstår inte detta med oron för att paret Sjöquist ska försöka komma åt ABs pengar. Det ser ut att vara välskötta bolag paret har, med tillgångar så det räcker och blir över. Detta par har nog på fötterna snart för en förtalsanmälan av Babs dotter Titti. Det verkar ju som att AB fått flytta och "besöksförbud" för att paret anses ha skumma avsikter. De har blivit utmålade som fula fiskar. Det är väl ändå mer ärekränkande än att försöka berätta om Alice B? Bodström gör bara vad han får betalt för, moralen är låg...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-12-10 kl. 01:53.
Citera
2013-12-10, 14:49
Medlem
Nu har jag sett programmet en 3. gång. Jag måste säga att det tål att ses fler gånger, eftersom man varje gång upptäcker nya saker, får en klarare bild av situationen och blir mer och mer imponerad av vännernas trofasthet och vilja att hjälpa Alice ur detta dilemma - mot alla odds.

Ann Allan har exempelvis redan överklagat förvaltarvalet till överförmyndarnnämnden i Nacka. De har svarat att de har fortsatt förtroende för Lena Arenbjörk. Detta TROTS att hon har fattat beslut som hon inte har befogenhet att göra. Detta trots att hon är polisanmäld av både Ann Allan och även anhöriga i Södertälje. Anhöriga som har efterfrågat KVITTON över de utgifter Lena Arenbjörk har påstått huvudmännen ha, men som de anhöriga vill ha redovisning om. Arenbjörk har skyldighet att redovisa alla utgifterna för sina huvudmän - men hon undviker detta genom att förhala och vara "på semester"..

Lena Arenbjörk säger att "jag KÄNNER ju DEM som utser förvaltare i Nacka" - DEM. Överförmyndarnämnden består av 6 personer. Om hon nu känner flera av dem blir det naturligtvis svårt att få de allihopa att erkänna sitt stora misstag. Därför är det ett helt galet system att samma myndighet både utser (tingsrätten fattar det formella beslutet) och sen "granskar" sitt eget beslut.

Det kommer fram även i programmet att Europadomstolen REDAN har slagit fast att man INTE får agera på det här sättet över huvudet på gamla människor. Därför är en äldrekonvention på g..

Astrid Lindgren förde barnens talan till den stora allmänheten. Hon var banbrytande med sin djärva attityd om att även små barns rättigheter och vilja skulle respekteras och att de vuxna "inte visste bättre" alltid utan man fick lov att lyssna på vad barnet självt ville.

Nu är det Alice Babs som är banbrytande när det gäller respekten för våra äldre. Man FÅR inte behandla äldre människor med olika krämpor på det här respektlösa sättet där man kör över deras egen vilja och åsikt och "vet bättre" samt "bestämmer" därför att man känner lust för det. Inte för att man vill den äldre väl.

Lena Arenbjörk säger också på bandet att: "VARFÖR vill man..? Alltså respekten finns inte där! Varför vill man sätta henne i en rullstol och köra henne till kyrkan? Hon HAR en DIAG... Alltså man GÖR inte så! Man gör inte det! Av respekt för henne själv och hennes sjukdom. Hon är inte var mans egendom!"

Sen säger Alice på bandet: "Och vet du att dom har hittat på att vi inte ska kunna gå i kyrkan? DET tycker jag att vi ska göra en STOR sak av. För det får inte ske! Det får INTE ske alltså! Det KAN inte ske!

Men det skedde… av "respekt och av HÄNSYN" till Alice - enligt förvaltaren och uppenbarligen även enligt Titti och de andra bröstarvingarna.

Man låtsas att man tänker på Alice´s bästa men har själv inte mognad/kapacitet nog att inse att ett kyrkobesök TROTS att man har en DIAG.. ÄR en människas bästa. Så länge det är människan SJÄLV som önskar det. Inte annars.

Själv skulle jag inte uppskatta ett kyrkobesök. Så om jag rullades fram - MOT min vilja - då skulle jag bli hysterisk och omedgörlig. Men det beror på att jag inte är troende.

Alice som under hela sitt liv har varit troende och som särskilt de senaste 10-15 åren har varit väldigt aktiv i kyrkan har ju så klart en helt ANNAN uppfattning än jag. Därför är det så viktigt att man LYSSNAR på vad den ÄLDRE vill. Inte vad den maktgiriga och omdömeslösa FÖRVALTAREN anser vara passande.

Jag hoppas och tror att Alice´s kompisar kämpar vidare med full styrka och inte lämnar detta ämne oavsett vilken kondition Alice befinner sig i - även efter hennes DÖD ska vi tillsammans bekämpa den här sortens system där någon annan tror sig veta en för henne vilt främmande människas bästa.

Helt VANSINNIGT att förvaltaren som inte känner Alice för fem öre och som har träffat henne ETT PAR GÅNGER UNDER SITT LIV (mot Alice´s vilja dessutom) tror sig veta bättre vad Alice behöver och vill än Alice själv ELLER de vänner som har känt Alice i årtionden!

Det här förvaltarsystem måste bort!

Det är inte ok att NÅGON via kontakter, utan lämplighet och utan utbildning av äldrevård eller psykologi plötsligt får full makt över ens liv.

Arenbjörk har även tidigare vid flera tillfällen ansökt om utökade möjligheter att "få bestämma mera". Hon har aldrig varit nöjd med att agera som god man utan velat alltid vara den som "bestämmer".

Det är något allvarligt fel på människan.

Det är en elak tanke, men kan inte låta bli. Hon är ju inte ung själv längre och rätt så överviktig. Då är hon själv i riskgrupp för stroke och hjärt- och kärlsjukdomar..
Senast redigerad av sno 2013-12-10 kl. 15:18.
Citera
2013-12-10, 15:34
Medlem
Har också som "Sno" kollat programmet men valde att inte titta på bild utan enbart lyssna. Då färgas man inte av personernas kroppsspråk.Vad som sägs blir då oerhört tydligt.

1. Det är synd att tv-programmet inte mera kraftfullt höjde upp att Alice faktiskt hölls inlåst och att IVO/Socialstyrelsen ett flertal gånger kritiserat en mängd demensboende/äldreboende för just detta. Nu drabbar det också en världskändis. Men nu finns det också bevis om detta även i programmet.
Här ska fokus ligga: Alice har blivit inlåst + nekad kontakt med vänner. Här finns det konkreta att agera på.

2. Det måste finnas någon advokat som kan driva detta fall som exempel. Hur vore det med han Olsson som hjälper Bergwall? Alice säger själv i programmet att hon vill hjälpa andra så att inte andra råkar ut som hon.

3. Det är mycket uppenbart när man lyssnar på Alice att hon vet precis vad hon har blivit utsatt för. Och att hela hon protesterar med alla tänkbara medel.
Hon är mycket precis med vad hon utsätts för. Och att blir så frusterad att inte få höja sin röst. Tacka katten för det. Hennes reaktion är helt sund. Jag skulle själv kunna tänkas bli bitsk för mindre. Tänk er själva i denna Kaftaliknande situation hon befinner sig i. Att inte hon får en ny stroke är märkligt.

4. Förvaltaren förnekar ju allt som en Bagdad Bob. Det intressanta är att förvaltaren med sin familj bodde i alla fall i början av 80-talet i just Bagdad Båda barnen har gått på Sigtuna. Här finns ett maktkonktaktnät.

5. Alice adress är hos förvaltarens gamla adress. Men hon har flyttat. De nya ägarna har inget med Alice att göra. Alice kan inte ha särskild postadress till denna adress längre. Ytterligare ett fel.

Bagdad BoB och Kaftaprocess. Behövs nog ett vet hut Sverige snarast.

Så alla ni som läser detta: Leta fram en advokat som kan hjälpa alla Sveriges åldringar med Alice som exempel. Bodströms gamla firma engagerade sig ju i den 90-åriga damen som skulle utvisas till Ryssland. Kanske dags för dem att ta sig an Alice.
Citera
2013-12-10, 16:00
Avslutad
Varför är det så tyst i medierna om Alice Babs rättigheter men mals på om Tittis åsikter? Varför skrivs det inte om den bedrägligare förvaltaren? Vänds på alla stenar?
Citera
2013-12-10, 19:01
Medlem
Därför att tidningar och media tror att Titti vinner och då håller de tyst.
Citera
2013-12-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Operatanten
Därför att tidningar och media tror att Titti vinner och då håller de tyst.

Tidningarna är delvis starstruck -triss i stjärnor- dock en riktig och sedan två halvdana. Hade det varit en vanlig äldre dam men barn som kämpade mot vårdhemmet så hade rubrikerna blivit enorma.
Det är därför det måste till en advokat med driv som vågar ta i detta.

Hoppas att Alice är på boendet nästgårds från där hon bodde förut! Eller på sjukhuset där hennes läkare jobbar. Han verkar mycket vettig.
Citera
2013-12-10, 22:48
Medlem
Krickedixans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Skrämmande inställning mot de gamla och dementa - både från din och Marteus sida.

Jag skulle inte vilja bli vårdad av varken dig eller henne.

Man är inget kolli bara för att man är gammal/dement/sjuk/i behov av vård.

Det handlar inte heller om att göra livet lätt för den gamles anhöriga och hålla god min med dem så att DE inte blir upprörda. Det handlar inte heller om huruvida personalen anser att låsta rumsdörrar och uteblivna besök från vänner är lättast för de som arbetar på avdelningen.

Barn, kriminella eller sjuka får inte behandlas på det här sättet. Inte heller gamlingar.

Detta tycks vara oerhört svårt för vissa att inse. Uppenbarligen har man inte förstått detta på Sjötäppan - därav kritiken från IVO:s sida.

Jag skulle vilja veta mer om vänskapskorruptionen inom Nacka kommun. VEM rekommenderade Arenbjörk som förvaltare åt vår hovsångerska?

Jag har ingen skrämmande inställning mot de dementa och har jobbat med demensvård i flera år.
Du skriver bara det du gör för att gå till angrepp och du har ingen aning om hur dementa människor blir. De blir en helt annan person mor vad de tidigare varit och ofta blir de tyvärr aggressiva.
Du ska kanske besöka ett demens boende och se innan du går till angrepp mot mig och säger att jag är olämplig att jobba med dementa. Pinsamt av dig !
Citera
2013-12-10, 22:51
Medlem
Jag håller med sno och jag tycker att du har en väldigt ensidig syn på människor med demens. Du ser förmodligen ett sent förlopp i grav demens, men alla som har demens är inte så, det tar åratal för många att komma dithän och en del kommer aldrig dit.

Du kan inte vara säker på att din erfarenhet stämmer på Alice. Jag är helt övertygad om att den inte gör det, eftersom jag inte tror hon är dement alls. Jag tror att det var en bekväm väg ur ett problem och ett sätt att tysta ner henne.
Citera
2013-12-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Jag har ingen skrämmande inställning mot de dementa och har jobbat med demensvård i flera år.
Du skriver bara det du gör för att gå till angrepp och du har ingen aning om hur dementa människor blir. De blir en helt annan person mor vad de tidigare varit och ofta blir de tyvärr aggressiva.
Du ska kanske besöka ett demens boende och se innan du går till angrepp mot mig och säger att jag är olämplig att jobba med dementa. Pinsamt av dig !

Det du skriver är inget försvar Knickedixan utan tillkortakommande vilket jag kan förstå. Det är en oerhört svår balansgång mellan den du vårdar och dess anhöriga. Förekommer frekvent i vården tex vid vård av svårt handikappade ev utvecklingsstörda barn och deras anhöriga.
Du som vårdare har ett ansvar som i första hand ligger på etik när det gäller DEN du vårdar i andra hand anhöriga , inte tvärtom.
Tror alla här är medvetna om att människor vid 90 inte kan förväntas ha samma beteende som vid 20. De svamlar till saker och blandar ihop, de anklagar , men ovanstående gäller hur som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in