2013-12-08, 15:54
Medlem
Stina-Linas avatar
En av orsakerna till hemflyttningen var vad jag har förstått också behov av svensk hälsovård. Att vara nära den de hade som egen läkare?
Citera
2013-12-08, 15:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Det är ett jättevanligt tänkesätt hos anhöriga med dementa familjemedlemmar har jag själv sett och hört. Att man är rädd att ens familjemedlem ska bli lurad kan vara helt berättigat. Telefonförsäljare t.ex drar sig inte för mycket och har lurat många åldringar att köpa dussintals med dammsugare eller beställa saker de inte behöver. När min egen mamma bodde ensam på ett boende var det många som frågade om jag inte tänkt på att folk kunde komma dit och få henne att skriva på vad som helst, så det är nog en utbredd rädsla hos många. I Alices fall hade det kunnat lösas genom att spärra telefonen för alla som inte kände henne, vännerna kunde ha lämnat telefonnummer till Titti som hon la in som godkända nummer. Personalen kunde göras uppmärksamma på vilka besökare hon fick så det inte var helt okända som gick in osv. Allt går att lösa med lite god vilja.
Är det inte det som är ett av syftena med en förvaltare?
Den som emellanåt blir förvirrad och därmed lättlurad ska inte kunna ta sådana ekonomiska beslut så att han/hon blir lurad.
Naturligtvis ska en förvaltare också sköta löpande ekonomi.
Det är därför det är så viktigt att förvaltaren är ärlig och tänker i första hand på huvudmannens önskemål och behov.
Citera
2013-12-08, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men jisses! Sluta grina , dementa och alzheimers sjuka vet inte vem de är och vart de befinner sig, de blir oroliga om de träffar för mycket folk.
Hela den här historien är ihopkokat skit som en samling okunniga puckon tror på.

Håller helt med !

Många som skriver här och förfasar sig har nog aldrig träffat en demenssjuk människa,

det är så lätt att hänga på och tycka att AB har blivit illa behandlad, är inte alls säker på att så är fallet !
Citera
2013-12-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buddhahaha
Håller helt med !

Många som skriver här och förfasar sig har nog aldrig träffat en demenssjuk människa,

det är så lätt att hänga på och tycka att AB har blivit illa behandlad, är inte alls säker på att så är fallet !

I så fall, upplys oss på vilket sätt det främjar en demenssjuk ska fråntas all kontakt med omvärlden?
Citera
2013-12-08, 16:09
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Är det inte det som är ett av syftena med en förvaltare?
Den som emellanåt blir förvirrad och därmed lättlurad ska inte kunna ta sådana ekonomiska beslut så att han/hon blir lurad.
Naturligtvis ska en förvaltare också sköta löpande ekonomi.
Det är därför det är så viktigt att förvaltaren är ärlig och tänker i första hand på huvudmannens önskemål och behov.
Alltså nja, det låter vettigt men betänk då att vi skulle behöva sätta i stort sett alla på äldreboenden under förvaltare och en del av resten av befolkningen över åttio dessutom, många dementa bor kvar hemma med hjälp av hemtjäst.
Var skulle alla dessa förvaltare komma ifrån när det redan nu är så svårt att rekrytera att en sådan som Arenbjörk får förekomma.

Ett svårt dilemma som inte har en bra lösning vad jag kan se. En förvaltare upplevs som ett fasansfullt övergrepp av många: man fråntas allt som ger en värdighet. Redan när barnen börjar tala om vad man bör och inte bör göra (köra bil t.ex) så blir många gamla smått knäckta.
Senast redigerad av JaneMarple 2013-12-08 kl. 16:16.
Citera
2013-12-08, 16:20
Medlem
Jag får väl upprepa mig då. Ett intyg endast säger att Alice är dement. Den läkaren har inte träffat
Alice utan går på hörsägen. Man ger ett rätt dement intryck typ ett år efter en stroke.

(Jag vet, jag har själv haft stroke för 5 år sedan.)

Det finns inga bevis för att hon är dement. Vid en stroke kan man bli tillfälligt utan tal och rörelseförmåga. Då kan det vara lätt att åstadkomma försäljningar och sånt utan personens
faktiska medgivande och slinka undan lagar och förordningar. Men om personen då sen börjar tala
igen? Vad gör man då? Ordnar en ohederlig förvaltare som skuffar undan mamma i ett låst rum?

Fy fan, på ren svenska.
Citera
2013-12-08, 16:40
Medlem
Grandpas avatar
Alla som blir dementa behöver inte ha en förvaltare.
Antingen sköter barnen (motsv.) ekonomin och andra viktigheter eller så kan det bli en god man.
Jag har själv varit god man åt en äldre kvinna som satt i sin lägenhet och blev mer folkilsken med åren.
Tack vare ett gott samarbete med hennes barn så kom hin snart in på ett demesboende.
Som alla andra så tar det 1-6 mån innan dom förstår att det är deras bostad.
Det var helt underbart att se henne springa omkring i korridoren med rollatorn och 1-2 gånger i veckan åkandes ner till centrum i rullstolen och shoppa.
Inte f-n behövde hon någon förvaltare.
Förvaltare ska utses i extremfall när inget annat går att ta till.
Citera
2013-12-08, 16:40
Medlem
Benziinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
God man/förvaltarsystemet stinker hela vägen. Det tycks inte finnas någon som helst professionalitet i det hela. Ingen kontroll heller. Överförmyndare behöver inte ha någon utbildning. Inte heller förvaltare – eller goda män. Arbetstillfällen ges via vänskapskorruption.

Detta.

Fattar inte hur det här får fortsätta. Korruption och vilda västern som råder.

Hur kan det vara lagligt?

EU domstol vart är du när du behövs?
Citera
2013-12-08, 16:44
Medlem
Operatanen: Jag får väl upprepa mig då. Ett intyg endast säger att Alice är dement. Den läkaren har inte träffat
Alice utan går på hörsägen. Man ger ett rätt dement intryck typ ett år efter en stroke.

Intressant: Det är osant intygande. Vet du vem läkaren är?

Och kom igen nu alla: Vart bodde AB med make i Salstjöbaden. Jag menar lägenheten med havsutsikt. Den lär vara som ett radhus i falurött med takkupor aven bild att döma.

Notera angående vänner: När AB med make skulle fira 65 årig brölliopsdag 2009 så anger de i tidningarna att de ska fira den med sina VÄNNER! Inte med barnen,inte med barnbarnen...
2009 bodde de i Saltis.
Citera
2013-12-08, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
..Är det inte märkligt att så många "Spaniensvenskar" får hemlängtan på äldre dagar.....

Det är inte alls märkligt att man vill tillbaka till sina hemtrakter när man blir äldre. Vi har fri rörlighet i Europa, och varje tid i livet är tid för olika livsstilar.

Det som hände Alice är en sak som vi andra medborgare inte var insatta i, just för att man isolerar och gömmer gamla, och låser dörrar från utsidan.

Men som du märker är vi många som inte är förvånade, i en tid bilden av Sverige krackelerar. Varje gång man skrapar på ytan upptäcker man rättsövergrepp mot enskilda i en eskalerande fart.

Det märkliga är att det är samma advokater, kommuner och tingsrätter inblandade. De driver en rättsordning utanför rättsordningen eller en laglös rättsordning som pågår parallellt med den rättsordning de flesta medborgare är vilseledda att tro gäller för oss alla.

Det är en värdenihilism som göms bakom vackra visioner om jämlikhet och allas lika rätt, och de starkaste opinionsbildare är som handelsresande i tuggummijuridik, personer som berikar sig på att hävda en sak och genomföra orätt mot betalning med tingsrätternas goda minne.

Alice hade ingen nytta av svensk sjukvård eller Sverige. Hon hade garanterat haft det bättre i Spanien där man inte föraktar ålder, eller svaghet. I Spanien hade hon haft kvar sina pengar och kunnat köpa hjälp och glass.
Citera
2013-12-08, 16:58
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99

Och kom igen nu alla: Vart bodde AB med make i Salstjöbaden. Jag menar lägenheten med havsutsikt. Den lär vara som ett radhus i falurött med takkupor aven bild att döma.

Det är väl bara att åka till Saltsjöbaden och jämföra utsikten med bilden här
Citera
2013-12-08, 17:02
Medlem
Benziinas avatar
Hade Alice varit fattiglapp så hade hon fått åldras i fred.
Utan besöksförbud.
Utan gamar svävandes i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in