Citat:
Ursprungligen postat av
Dynami
@sno
Är du en fd vän till AB som hon inte längre vill träffa?
Nej. Dessutom har Alice inte själv sagt att hon inte längre "vill" träffa sina vänner. Det är Titti som påstår detta - mot Alice´s vilja.
Alice säger på bandet tvärtom: att hon inte hade "överlevt" utan sina vänner/grannar Bennie och Eva. Och att hon blir - tvärtom vad Titti påstår - pigg av att få besök av sina vänner.
Samtidigt säger Alice att hon blev hysterisk när hon trodde att hennes VÄNNER sina såg hur hon hade det. Att hon hade blivit skuren alla sina rättigheter. Hon uppmanade dem att göra något åt saken. Hon ville göra "en stor sak" av att hon inte tilläts gå i kyrkan (av förvaltaren och Titti), att hon inte fick fickpengar utan att agera som ett barn: BE förvaltaren om dem.
Det är alltså just det faktum att man inte respekterar den gamles vilja som jag inte kan acceptera i detta fall. Inte det faktum att jag inte skulle få komma på besök. Jag har aldrig haft för avsikt heller att gå på besök så för mig kvittar det. Men jag anser att de personer som Alice själv vill träffa måste hon få träffa - oavsett om hon är dement.
OM man inte håller med då kan ju en förvaltare likaväl säga att hennes huvudman inte orkar med besök av anhöriga - bara av vissa vänner.. som förvaltaren själv väljer.
Hur skulle det kännas ifall en förvaltare bestämde att maken inte längre får komma på besök eftersom personkemin mellan maken och förvaltaren inte stämde?