2013-12-07, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Förklara vad du baserar detta på? Varför skulle demenssjukdom förvärras av besök?? Vet du eller tror du -gissar möjligtvis?

Många här har redan sagt ett flertal ggr att blir besöken lite för många och hon blir för trött går de att begränsa utmärkt med ett besöks schema för varannan dag max 2 st eller liknande som passar henne.

15 minuter är nog för att förgylla en stund. Behövs inte mer än så.

Hm, Källa igen tack! Varifrån får du den idén.. min personliga och professionella åsikt om demens sjuka är att de som isoleras och inte får besök, (pga att inga finns oftast).. vissnar som tulpaner och dör inom några få månader.
Citera
2013-12-07, 21:26
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Alltså...Alice Babs är en stjärna sedan mycket lång tid tillbaka...det finns antagligen hundratals (eller tusentals) människor (som fortfarande lever) som kallar sig hennes vänner...jättetrevligt för henne måste det ha varit...men nu är det ju så att hon har råkat ut för alzheimer, och hennes egna barn vill ordna det så bra som möjligt för henne...antar jag, det finns inget bevis för något annat...alzheimersjuka brukar inte orka med en massa olika folk. Nu för tiden anser hennes barn att hon inte orkar med så många människor omkring sig som förr i tiden, det måste respekteras!
Du var mig en hal en. Svarar aldrig på något, bortser från massor av annat och upprepar bara alzheimer som ett tolleriord som ska täppa till truten på alla.
En mig närstående med alzheimer () fick beviljat vårdboende så sent som förra veckan. En anledning var att han behövde mer stimulans och sällskap än han kunde få hemma. Konstigt va? Så kan det nämligen vara. Och för andra kan det vara på ett annat sätt.
Återstår din absoluta övertygelse att Titti vet bäst! Rörande, verkligen

Vad du än tycker så har en förvaltare att tillvarata huvudmannens intressen, inte dennes barns intressen.
Citera
2013-12-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Du var mig en hal en. Svarar aldrig på något, bortser från massor av annat och upprepar bara alzheimer som ett tolleriord som ska täppa till truten på alla.
En mig närstående med alzheimer () fick beviljat vårdboende så sent som förra veckan. En anledning var att han behövde mer stimulans och sällskap än han kunde få hemma. Konstigt va? Så kan det nämligen vara. Och för andra kan det vara på ett annat sätt.
Återstår din absoluta övertygelse att Titti vet bäst! Rörande, verkligen
Vad du än tycker så har en förvaltare att tillvarata huvudmannens intressen, inte dennes barns intressen.

För helvete...Titti är hennes egen dotter! Vad är du? Något självutnämnd "vän" eller? Vem känner Alice Babs bäst..hennes egna barn eller s k "vänner"? Snoka upp den där förvaltaren då...gör det...så allt går rätt till när det gäller Alice Babs...
Citera
2013-12-07, 21:34
Medlem
Tyvärr tror jag svaret är tragiskt men sant. Ingen har förklarat för anhöriga att personer med demens kan vända på en sekund och bli lite ilskna , särskilt på anhöriga. Måste vara tufft att se att ens mamma tar avstånd från dej som barn, offentligt. Vilket Alice tydligen gjort.

Detta är förstås ett trauma som inte berättigar anhörigas beteende nu , men ger en sorts förklaring i alla fall.
Beklagligt att de inte fått mer stöd och upplysning om sjukdomen.
Att utestänga henne från vänner är fortfarande oförsvarbart, men sjukdomen kallas ju de anhörigas sjukdom.
Senast redigerad av Zigga 2013-12-07 kl. 21:41.
Citera
2013-12-07, 21:37
Medlem
Citat:
Alltså...Alice Babs är en stjärna sedan mycket lång tid tillbaka...det finns antagligen hundratals (eller tusentals) människor (som fortfarande lever) som kallar sig hennes vänner...jättetrevligt för henne måste det ha varit...men nu är det ju så att hon har råkat ut för alzheimer, och hennes egna barn vill ordna det så bra som möjligt för henne...antar jag, det finns inget bevis för något annat...alzheimersjuka brukar inte orka med en massa olika folk. Nu för tiden anser hennes barn att hon inte orkar med så många människor omkring sig som förr i tiden, det måste respekteras!

Nej, det måste man inte. Det är Alices egen åsikt som MÅSTE respekteras. Inte de anhörigas.

Skapandet stimulerar minnet hos demenssjuka. Skapandet kan handla om måleri, musik eller en utevistelse. Även beröring stimulerar den som kanske inte kommer ihåg orden. Olika saker fungerar för olika människor.

Vissa tycker om trädgårdsarbete - andra vill lyssna på jazz. Eller sjunga själv. Eller titta på gamla filmer om sig själv.

Man kan inte bestämma åt den demente vad som är bäst för henne. Det känner hon bäst själv.

Vill hon/orkar hon träffa sina vänner - då ska hon få göra det. Trots att barnen eller personalen kanske inte orkar med dessa jobbiga och envisa vänner som inte lägger locket på och inte ger upp trots att förvaltaren uttrycker kräver det!
Citera
2013-12-07, 21:40
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
För helvete...Titti är hennes egen dotter! Vad är du? Något självutnämnd "vän" eller?
Jag är en person som är starkt engagerad i åldringsvården efter att ha sett ett och annat som inte fungerar som det borde. Något fel i det tycker du? Dum fråga. Det tycker du ju.
Citera
2013-12-07, 21:44
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
För helvete...Titti är hennes egen dotter! Vad är du? Något självutnämnd "vän" eller? Vem känner Alice Babs bäst..hennes egna barn eller s k "vänner"? Snoka upp den där förvaltaren då...gör det...så allt går rätt till när det gäller Alice Babs...

Du var mig en sjuk jävel som inte vill låta Alice köpa en glass när hon vill, inte få besöka kyrkan, inte få ta emot besök av vänner, inte få ha egen telefon m.m.
Citera
2013-12-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är som med Elvis vettu. Nu när folk har sett filmer om honom som medelålders, fet, pillermissbrukande, skild människa - då köper ingen hans skivor längre. Eller hur?
Jag håller inte med!

Elvis lever genom musiken, och försörjer alla efterkommande generationer.

Det handlar om Alice som människa, med människans alla brister. De som gillar Alice och hennes musik, föraktar inte svaghet.

Att vara människa har många dimensioner, och varje enskild människa har rätt till sitt eget liv, och med livet kommer förändringar och ålderskrämpor. Det är helt naturligt att en gammal människa inte är den samma hon var som ung. Alternativet till att bli gammal är att dö.

Det som har hänt är ett brott mot Alice grundläggande mänskliga rättigheter, och det har fått pågå i Sverige, för att övertygande och beskäftiga typer påstår kränkande saker om en gammal dam.

Att folk vill saker och är ohederliga och giriga är en sak, men att Nacka kommun och att Nacka tingsrätt ger dessa personer legitimitet är en skam. Likaså är det en skam att ett äldreboende hänvisat till "den som bestämmer" utan att ifrågasätta om denna förvaltare verkligen har befogenhet att bestämma och att vara Alice.
Citera
2013-12-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Alice är så dement att hon bara gör bort sig inför människor och de anhöriga vill inte att hennes gamla vänner ska minnas henne som en sexgalning eller på annat sätt totalt snurrig kärring.

Struntprat vad baserar du det på?
Citera
2013-12-07, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man behöver ju inte vara mytoman eller psykopat för att ljuga? Särskilt om man har gjort något bakom sin mors rygg (sålt lägenheten utan hennes vetskap) och sedan blivit kritiserad för det. Mamman blev ju både besviken och förbannad. Och kontaktade sin gamle vän (adokaten) för att få hjälp. Precis som Titti hade blivit om Alice hade sålt hennes hem när hon själv befann sig på sjukhuset.

Alice Babs bedömdes väl inte kunna sköta ett eget boende längre, och då var det väl en bra idé att sälja lägenheten...lika bra att inte säga någonting till henne faktiskt, om man tänker efter....
Det var hennes egna barn som bedömde att detta var bäst att göra, och även om dom hade sagt till henne att dom skulle sälja lägenheten, så är det inte säkert att hon hade kommit ihåg det...hur dom än hade gjort så hade dom fått skit....demensboende är inte gratis...det hade blivit att få betala för två boenden också om dom inte sålt lägenheten.....

Citat:
Saken är också den att ens egna barn behöver inte godkänna ens vänner. Inte ens ens äkta man behöver man fråga om lov att få umgås med någon. Men många tycks ändå ha synpunkter på detta och gärna vilja bestämma..

Många demenssjuka blir lurade av s k "vänner", inget snack om saken...bra att barnen bryr sig, så hon inte råkar ut för detta...

Citat:
Men det är ju inte svart eller vitt som du tycks vilja måla upp som. Att inte få träffa någon – dörren är låst – till det att folk ränner ut och in hur de själva vill.
Det måste ju kunna ordnas så att Alice själv kan enligt dagsformen avgöra ifall hon orkar träffa sina vänner eller ej.

Men nu träffar hon ju sin stora släkt väl? Har hon inte tre barn och en massa barnbarn och ännu mer släkt...och en samling mycket nära vänner som hon får träffa...det är väl tillräckligt för henne att hålla reda på...

Citat:
Du tycks inte heller förstå/erkänna att man INTE FÅR låsa in folk. Varken på barnsjukhus (hur jobbiga patienterna än sen månne vara) eller I åldringsvården. Det är förbjudet enligt lag.

Detta respekterades inte av Sjötäppens ledning. Andra äldrevård har fått utstå skarp kritik när de har gjort samma sak “av pratiska skäl” läs brist på personal.

Har man inte tillräckligt med personal – då ska man anställa flera.

Alice har tillräckligt med pengar för att hennes “närmaste” kan anställa någon att vara hos henne dygnet runt. Precis som man anställde tre “änglar” att ta hand om prinsessan Lilian hennes sista tid. Man låste inte in henne och tog bort hennes telefon.

Det är väl bra att undersöka hur det ligger till då...men inte bra att snacka skit om släkten så där, det är väl inte så säkert att ransoneringen av "vänner" är fel i Alice Babs fall ändå..
Citera
2013-12-07, 22:00
Medlem
JaneMarples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Tyvärr tror jag svaret är tragiskt men sant. Ingen har förklarat för anhöriga att personer med demens kan vända på en sekund och bli lite ilskna , särskilt på anhöriga. Måste vara tufft att se att ens mamma tar avstånd från dej som barn, offentligt. Vilket Alice tydligen gjort.

Detta är förstås ett trauma som inte berättigar anhörigas beteende nu , men ger en sorts förklaring i alla fall.
Beklagligt att de inte fått mer stöd och upplysning om sjukdomen.
Att utestänga henne från vänner är fortfarande oförsvarbart, men sjukdomen kallas ju de anhörigas sjukdom.
Mycket klokt skrivet. Det måste kännas för ffa Titti att vara så uthängd och utskämd som hon blivit. Det går knappast att reparera skadan helt heller och är hennes image viktig för henne kan det här bli ett verkligt trauma. Hon skulle kunna pudla men det skulle antagligen gå hennes ära förnär, så hur hon än gör nu så blir det inte riktigt bra.

Ja herre Gud vad jag önskar att jag vetat vad jag vet idag om demens när min mamma insjuknade. Det är mycket jag då hade gjort annorlunda. Tyvärr kommer diagnosen så sent för de flesta att många år gått innan man får den information som trots allt finns för alla anhöriga.
Citera
2013-12-07, 22:00
Medlem
Två av hennes tre barn bor utomlands , Titti i Norrland , blir inga snabba fikabesök av barn o barnbarn där ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in