2013-12-08, 17:11
Medlem
Nog finns det flera hundar begravna i detta,annars skulle de inte snabbförflytta henne. Flashback är ju bra på att gräva så att hitta kopia på läkarintyget (vad jag minns är det belagt med sekretess i TR) , ljudfil från prisutdelningen (och gärna någon som har filmat henne där) samt lite mer om denna förvaltare vore bra.

Det är i sammanhanget otvivelaktigt att AB har behandlats illa. Det står ju i IVO:s beslut.
Vet någon om Nacka har svarat IVO?

Förvaltarens dotter har som nämnts här en liten firma. Hon verkar gå i mammans fotspår för den firman som hon driver med en annan går med brakförlust och är likvidationspliktigt utan att de ens nämner det i sitt bokslut. Hu Hu HU Av ett aktiekapital på 50 000 så har de et eget kapital på -14000. Man är skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning när halva aktiekapitalet är förbrukat. Inte ett ord om det.

För övrigt kan förvaltaren ha jobbat på det stora läkemedelsbolaget som Södertälje har?
Citera
2013-12-08, 17:11
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Det är väl bara att åka till Saltsjöbaden och jämföra utsikten med bilden här
Det ser ut som Rösundavägen 6. (200 meter från Bennie.)
Senast redigerad av Schlesien 2013-12-08 kl. 17:14.
Citera
2013-12-08, 17:12
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är inte alls märkligt att man vill tillbaka till sina hemtrakter när man blir äldre. Vi har fri rörlighet i Europa, och varje tid i livet är tid för olika livsstilar.

Det som hände Alice är en sak som vi andra medborgare inte var insatta i, just för att man isolerar och gömmer gamla, och låser dörrar från utsidan.

Men som du märker är vi många som inte är förvånade, i en tid bilden av Sverige krackelerar. Varje gång man skrapar på ytan upptäcker man rättsövergrepp mot enskilda i en eskalerande fart.

Det märkliga är att det är samma advokater, kommuner och tingsrätter inblandade. De driver en rättsordning utanför rättsordningen eller en laglös rättsordning som pågår parallellt med den rättsordning de flesta medborgare är vilseledda att tro gäller för oss alla.

Det är en värdenihilism som göms bakom vackra visioner om jämlikhet och allas lika rätt, och de starkaste opinionsbildare är som handelsresande i tuggummijuridik, personer som berikar sig på att hävda en sak och genomföra orätt mot betalning med tingsrätternas goda minne.

Alice hade ingen nytta av svensk sjukvård eller Sverige. Hon hade garanterat haft det bättre i Spanien där man inte föraktar ålder, eller svaghet. I Spanien hade hon haft kvar sina pengar och kunnat köpa hjälp och glass.

Såhär står det i artikeln
Citat:
SVENSKKOLONIEN För två år sedan flyttade Alice Babs och maken Nils-Ivar Sjöblom från Spanien, av hälsoskäl. Alice är 83 år och Nils-Ivar fyller 88 år i december. Det är dock svårt att tro, när Sydkusten träffar dem i deras nya hem i Saltsjöbaden, utanför Stockholm.
Citera
2013-12-08, 17:30
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Det ser ut som Rösundavägen 6. (200 meter från Bennie.)
Det var nära...
Här var det!
Citera
2013-12-08, 17:49
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
I så fall, upplys oss på vilket sätt det främjar en demenssjuk ska fråntas all kontakt med omvärlden?
För sista gången så vill inte anhöriga att kärringen ska göra bort sig, snacka strunt och klä av sig naken t.ex. Många dementa blir översexuella och vem vill att en firad stjärna ska bli ihågkommen som en sådan?
Vidare så vet inte anhöriga om det kan tas bilder eller ljudupptagningar på en förvirrad ev. naken AB som kan säljas vidare. Malmsjö är väl förresten alltid i behov av pengar den gamle suputen.

Ge er nu, ABs dotter mår nog redan tillräckligt dåligt av att den förvirrade kärringen snackar skit om dom som verkligen bryr sig!
Citera
2013-12-08, 17:49
Medlem
Tack Grandpa och moderator!
Detta hus gjordes om till Brf just när AB med make flyttade hem till Sverige.
Antar att de hade någon av de större lägenheterna men inte 10 rok. Nu är en trea ute för lite över 4 millar.
Inte så mycket pengar.

Någon i Saltis vet säkerligen vad lägenheten gick för och NÄR den såldes.

Intressant att det är Titti som ansökt om varumärket som mammans ombud. De har varumärket som: Underhållning i form av musikgrupp; underhållning; kulturverksamhet; teaterproduktion; produktion av teater- och nöjesföreställningar."

Dvs Titti har här tryggat sin försörjning. Det är väl därför locket ska läggas på.
Troligen planerar hon något inför 90 års dagen. Jag har hört rykten och både bok som en film...

Ingen av barnbarnen verkar dock gå i musikens spår..

Den andra dottern är skriven med make i Saltis.Men enligt uppgifter så bor hon under vintern i Australien. Men kan inte finna någon släktanknytning där. I USa och Canada ja.

Dags att börja räfsa fram läkarintyget. Det luktar illa...
Citera
2013-12-08, 18:07
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99

Någon i Saltis vet säkerligen vad lägenheten gick för och NÄR den såldes.

Det är väl inte någon av dessa??

Bostäder sålda i Satsjöbaden
Citera
2013-12-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Operatanten
Jag får väl upprepa mig då. Ett intyg endast säger att Alice är dement. Den läkaren har inte träffat
Alice utan går på hörsägen. Man ger ett rätt dement intryck typ ett år efter en stroke.

(Jag vet, jag har själv haft stroke för 5 år sedan.)

Det finns inga bevis för att hon är dement. Vid en stroke kan man bli tillfälligt utan tal och rörelseförmåga. Då kan det vara lätt att åstadkomma försäljningar och sånt utan personens
faktiska medgivande och slinka undan lagar och förordningar. Men om personen då sen börjar tala
igen? Vad gör man då? Ordnar en ohederlig förvaltare som skuffar undan mamma i ett låst rum?

Nu är jag inte själv neurolog men jag har ändå stött på och behandlat min beskärda del av både stroke och demenspatienter. Att man skulle råka feldiagnostisera en strokepatient med någon form av demenssjukdom är inte rimligt, det är så pass vitt skilda tillstånd. I vissa fall (t.ex vid vaskulär demens) kan sjukdomen initialt ge en symtombild som är typisk för stroke, gör man en ordentlig utredning så brukar det vara lätt att utesluta.

När man sen läser tråden får man en viss förståelse för barnens tanke med att begränsa okända människors möjlighet att kontakta Alice. Att så pass många vill gräva fram hennes vårdjournaler är skrämmande och jag är helt övertygad om att det redan finns gott om nyfikna typer som redan kollat in stackarens journaler.

Sen tycker även jag att huvudmannen som tagit över verkar minst sagt olämplig för jobbet. Samtidigt så inser jag att man bara får se en (mycket vinklad) sida av historien genom dokumentären. Framförallt vet jag att de som producerade dokumentären och majoriteten som skriver i tråden här inte har tillräcklig medicinsk kompetens att bedöma Alice sjukdomstillstånd, inte ens om de faktiskt träffade och pratade med henne.
Citera
2013-12-08, 18:20
Medlem
Det sägs att lägenheten såldes innan hon fick en advokat som god man och innan hon fick denna förvaltare.
Jag tror inte att de har öppet sålt lägenheten. Utan troligen har den gått via en mäklares kontaktnät.
Troligen har Titti fullmakt att sälja den. Hon har ju varit ombud för AB tidigare. Märkligt att AB:s advokat inte varit ombud.
Men det kan också så vara att familjen förlorade en del pengar i fastighetskraschen i Spanien så att man inte har råd med advokat.

Det finns en lägenhet som har sålts ,en två på 71 kvm som lades ut nov 2012.Den gick för 2,8 milj.

Såg att den andra dottern med make nyligen sålt sitt hus och flyttat till lägenhet.

För övrigt så i huset bredvid AB:s, i nr 6 är den yngsta 67 år och sedan är det rejält med 90+. Där kanske hon skulle ha det bra?

Jag tycker att hennes gode man, advokaten , har gjort det lite lätt för sig. Hennes kostadsräkning är förresten officiell. Det är även bouppteckningen efter ABs make.
Citera
2013-12-08, 19:09
Medlem
growingpeoples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benziina
Hade Alice varit fattiglapp så hade hon fått åldras i fred.
Utan besöksförbud.
Utan gamar svävandes i luften.

Så bra skrivet! Det är den känslan har följt mig från första stunden! Uppriktigt synd om dottern Titti!
Om det finns pengar att hämta skall den tillfalla Alice Babs barn och ingen annan! Denna smutsiga krigsföringen handlar mer om pengar än stackars Alice....... Hade varit intressant att räkna ihop hur många gånger ordet pengar har skrivits ner i denna tråden! Så visst är ni gamar.....gamla goda och omtänksamma vänner..... Men allmänheten älskar er story om den stackars glömda Alice....
Det har gått rakt in i svenska folksjälen......
Citera
2013-12-08, 19:26
Medlem
Men visst måste Alice få lov att träffa lite folk en lö o söndag kl 14,30 på en kaffe o saffranslängd en timma i dagrummet eller inne på sitt eget rum? Oavsett diagnos. Hon sitter väl inte inne för mord?
Citera
2013-12-08, 19:35
Medlem
felias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
För sista gången så vill inte anhöriga att kärringen ska göra bort sig, snacka strunt och klä av sig naken t.ex. Många dementa blir översexuella och vem vill att en firad stjärna ska bli ihågkommen som en sådan?
Vidare så vet inte anhöriga om det kan tas bilder eller ljudupptagningar på en förvirrad ev. naken AB som kan säljas vidare. Malmsjö är väl förresten alltid i behov av pengar den gamle suputen.

Ge er nu, ABs dotter mår nog redan tillräckligt dåligt av att den förvirrade kärringen snackar skit om dom som verkligen bryr sig!

Och vad har du för belägg för ditt svammel? Var har Alice "gjort bort sig" någonstans? Var har hon "snackat strunt"? Och vart i hela helvetet har hon klätt av sig naken när hon för i helvete är sängbunden ditt korkade spån!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in