Citat:
Ursprungligen postat av
flagella
Du har inte tänkt på att ABs vänner är i samma ålder som henne själv?
Det är svårt för äldre både att inse att en vän är dement och att man själv står på tur.
AB har även möjlighet att själv säga nej till besök när personalen frågar, kan lätt vara så att hon minns en oförrätt just då hon tillfrågas och tackar nej. Svårt för vänner och närstående att ta sådana saker och lättare skylla på att de "förvägrats" träffa henne.
ABs barn har inte anklagat nån för något de har däremot gått ut med att hon haft flera stroke och är dement. Det kunde man kanske ifrågasätta. Men att hon får adekvat vård och boende för sin situation är svårare att klaga på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cinnabar
Fria fantasier, vad illa. Jag har försökt sätta mig in i detta och det har inte du. Synd. Alice Babs upplever sig vara levande begravd, och då är det fel någonstans oavsett vad som pågår. Då får hon inte rätt omsorg. Alla vänner har portats och mitt intryck av dottern, som jag trots allt har träffat, är att hon är märklig och har ett enormt bekräftelsebehov. Hon tror att hon är en stor stjärna och tja, när hon beskriver sitt mor som ett problem handlar det om att de två uppträtt, men att morsan inte kommit ihåg låtordningen. Det tycker jag inte tyder på att modern behöver skyddas från sitt gamla liv, alltså det utan sin dotter.
Det finns vänner i olika åldrar, vilket är vanligt förekommande för folk i den branschen hon varit i.
Alice har heller aldrig varit av den typen att hon inte vill ha besök, hon har alltid varit social i sitt sätt.
Och jo, hon får vård, en viss typ av sådan i alla fall. Hon får däremot inte den vård hon vill ha och hon har definitivt råd med bättre sådan, och ett bättre typ av boende med för den delen. Men det är sådant hon inte får bestämma själv längre.
Sedan verkar det ha skett någon form av förändring nu efter att Alices situation uppmärksammats, för jag fick nyligen besöka henne. Och utan att bli alltför privat var i alla fall inte mitt intryck att hon var uppe och svävade i det blå, okapabel att prata för sig själv eller personlighetsförändrad.
Och att få besöka henne var just det jag med flera ville få göra när det uppmärksammades så för min del är det färdigskrivet i den här tråden nu.
Och som jag påpekat tidigare, vad folk vill tro och inte tro är upp till var och en, mig kvittar det vilket. Men jag tackar för hjälpen med tråden i alla fall!