2013-07-02, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nä du. Den gamle ska själv kunna låsa upp dörren, det är en milsvid skillnad serru! Personalen ska inte behöva tillfrågas, och det av en rad viktiga skäl, bland annat brandsäkerhet samt integritet. SJÄLVKLART. Om du jobbar på ett boende där de gamla måste be om hjälp för att få upp dörren, har ni en felkonstruerad lösning. Det ska vara enkelt att komma ut.

Det finns många gamla som inte kan låsa upp en dörr av vredtyp (alltså ett helt vanligt lås). Där är det helt okej att ha dörren låst, men den måste låsas upp om Asta 97 vill "ut och mjölka korna". Att Asta inte kan vrida om låset själv är inte lagvidrigt sålänge det beror på Asta och inte låset så att säga.

Det jag menade med att man får ha låsta ytterdörrar på en avdelning - men de måste öppnas om den boende vill knalla ut [och inte förmår öppna själv]. Det sista var otydligt.

Nu vet jag inte hur det är på de flesta äldreboenden, men på de jag varit på så vid brand så slås ett antal branddörrar igen. Så då tar sig boende på säg 3e våningen absolut inte ut själv utan hjälp av personal.
Citera
2013-07-04, 22:04
Medlem
Citat:
Jo, gör det om du kan och vill. Gamla får inte låsas in, och det på grund av deras säkerhet. Börjar det brinna, ska de kunna ta sig ut. Att de sedan kan vandra ut i tofflor på stan är bekymmersamt, men allvarligare är det att vara inlåst om man inte genast kan bli utsläppt. Dessutom är det inte något fängelsestraff på att bli gammal, de är fortfarande fria individer, så länge som de inte skadar andra. Jag tycker att både Alice och hennes vänner verkar bli anklagade både för det ena och det andra av Titti, och hur ska en av ålder försvagad person kunna försvara sig? En människa som dessutom hålls inlåst? Någon myndighetsperson borde besöka hemmet omgående! Vad sker där?

Du har inte tänkt på att ABs vänner är i samma ålder som henne själv?
Det är svårt för äldre både att inse att en vän är dement och att man själv står på tur.

AB har även möjlighet att själv säga nej till besök när personalen frågar, kan lätt vara så att hon minns en oförrätt just då hon tillfrågas och tackar nej. Svårt för vänner och närstående att ta sådana saker och lättare skylla på att de "förvägrats" träffa henne.

ABs barn har inte anklagat nån för något de har däremot gått ut med att hon haft flera stroke och är dement. Det kunde man kanske ifrågasätta. Men att hon får adekvat vård och boende för sin situation är svårare att klaga på.

..
Vi hjälper till med en äldre herre som bor hemma. Han kan vägra öppna dörren för att han inte känner igen oss, gå till sitt gamla jobb (där det numer är radhus), slängt ut sin egen dotter under en fikastund. Han är stark och glömde bara bort vem hon var. Han kopplade ur tajmern på spisen äldrevården satt in. han fattade ej varför den var där en dag Sitt lilla eljobb klarade han dock finfint. Jobbet med att få in honom på hem pågår...
Senast redigerad av flagella 2013-07-04 kl. 22:11.
Citera
2013-07-05, 00:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella
Det är svårt för äldre både att inse att en vän är dement och att man själv står på tur.

AB har även möjlighet att själv säga nej till besök när personalen frågar, kan lätt vara så att hon minns en oförrätt just då hon tillfrågas och tackar nej. Svårt för vänner och närstående att ta sådana saker och lättare skylla på att de "förvägrats" träffa henne.

ABs barn har inte anklagat nån för något de har däremot gått ut med att hon haft flera stroke och är dement. Det kunde man kanske ifrågasätta. Men att hon får adekvat vård och boende för sin situation är svårare att klaga på.

..
Vi hjälper till med en äldre herre som bor hemma. Han kan vägra öppna dörren för att han inte känner igen oss, gå till sitt gamla jobb (där det numer är radhus), slängt ut sin egen dotter under en fikastund. Han är stark och glömde bara bort vem hon var. Han kopplade ur tajmern på spisen äldrevården satt in. han fattade ej varför den var där en dag Sitt lilla eljobb klarade han dock finfint. Jobbet med att få in honom på hem pågår...

Fria fantasier, vad illa. Jag har försökt sätta mig in i detta och det har inte du. Synd. Alice Babs upplever sig vara levande begravd, och då är det fel någonstans oavsett vad som pågår. Då får hon inte rätt omsorg. Alla vänner har portats och mitt intryck av dottern, som jag trots allt har träffat, är att hon är märklig och har ett enormt bekräftelsebehov. Hon tror att hon är en stor stjärna och tja, när hon beskriver sitt mor som ett problem handlar det om att de två uppträtt, men att morsan inte kommit ihåg låtordningen. Det tycker jag inte tyder på att modern behöver skyddas från sitt gamla liv, alltså det utan sin dotter.
Citera
2013-07-06, 20:19
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagella

Citat:
Fria fantasier, vad illa. Jag har försökt sätta mig in i detta och det har inte du. Synd. Alice Babs upplever sig vara levande begravd, och då är det fel någonstans oavsett vad som pågår. Då får hon inte rätt omsorg. Alla vänner har portats och mitt intryck av dottern, som jag trots allt har träffat, är att hon är märklig och har ett enormt bekräftelsebehov. Hon tror att hon är en stor stjärna och tja, när hon beskriver sitt mor som ett problem handlar det om att de två uppträtt, men att morsan inte kommit ihåg låtordningen. Det tycker jag inte tyder på att modern behöver skyddas från sitt gamla liv, alltså det utan sin dotter.

Det finns vänner i olika åldrar, vilket är vanligt förekommande för folk i den branschen hon varit i.
Alice har heller aldrig varit av den typen att hon inte vill ha besök, hon har alltid varit social i sitt sätt.

Och jo, hon får vård, en viss typ av sådan i alla fall. Hon får däremot inte den vård hon vill ha och hon har definitivt råd med bättre sådan, och ett bättre typ av boende med för den delen. Men det är sådant hon inte får bestämma själv längre.

Sedan verkar det ha skett någon form av förändring nu efter att Alices situation uppmärksammats, för jag fick nyligen besöka henne. Och utan att bli alltför privat var i alla fall inte mitt intryck att hon var uppe och svävade i det blå, okapabel att prata för sig själv eller personlighetsförändrad.
Och att få besöka henne var just det jag med flera ville få göra när det uppmärksammades så för min del är det färdigskrivet i den här tråden nu.
Och som jag påpekat tidigare, vad folk vill tro och inte tro är upp till var och en, mig kvittar det vilket. Men jag tackar för hjälpen med tråden i alla fall!
Citera
2013-07-07, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Det finns vänner i olika åldrar, vilket är vanligt förekommande för folk i den branschen hon varit i.
Alice har heller aldrig varit av den typen att hon inte vill ha besök, hon har alltid varit social i sitt sätt.

Och jo, hon får vård, en viss typ av sådan i alla fall. Hon får däremot inte den vård hon vill ha och hon har definitivt råd med bättre sådan, och ett bättre typ av boende med för den delen. Men det är sådant hon inte får bestämma själv längre.

Sedan verkar det ha skett någon form av förändring nu efter att Alices situation uppmärksammats, för jag fick nyligen besöka henne. Och utan att bli alltför privat var i alla fall inte mitt intryck att hon var uppe och svävade i det blå, okapabel att prata för sig själv eller personlighetsförändrad.
Och att få besöka henne var just det jag med flera ville få göra när det uppmärksammades så för min del är det färdigskrivet i den här tråden nu.
Och som jag påpekat tidigare, vad folk vill tro och inte tro är upp till var och en, mig kvittar det vilket. Men jag tackar för hjälpen med tråden i alla fall!

Svammel.
Citera
2013-07-07, 09:55
Medlem
Citat:

Har du fått tillstånd av AB och hennes anhöriga att skriva om henne här på FB?
Om inte så bör du nog upphöra med dina skriverier här.
Citera
2013-07-07, 10:05
Medlem
Citat:

Jag har full förståelse för att dottern inte vill att AB skall få besök. Jag har ett eget minne av en person som jag hellre skulle vilja minnas när han visade hur man gick över en köksstol. Han började med att sätta vänsterfoten på sitsen klev upp och satte högerfoten på stolsryggen sedan tippade han sakta stolen, man hörde ingen duns när ryggstödet träffade golvet. Han hade en sådan perfekt balans att man bara blev stum. Tyvärr är mitt sista möte det som jag minns. Det var på en person som satt helt förlamad i en rullstol kunde inte prata, kunde inte röra sig. Man fick intrycket av att man tog upp honom ur sängen på morgonen och satte upp honom i rullstolen för att sedan göra tvärt om på kvällen. Han hade en vårdare som körde runt med stolen och torkade bort saliven från ansiktet, som förövrigt var helt förvridet efter några hjärnblödningar. Jag har full förståelse för att dottern vill att AB skall bli ihågkommen som en sångerska med underbar röst och inte som en senil åldring utan minne. Sedan får vi inte glömma att det finns en ”eftermarknad” på E-bay med stulna/skänkta saker från kändisar. Ni kan lugnt räkna med att det finns många gamla vänner som inte skulle dra sig för att dryga ut pensionen med lite saker som AB ”skänkt” på ålderns höst. Ni skulle bli förvånade över hur många kändisar som idag har garantipension för att dom hellre tog pengarna svart än lade in dom i egna företaget.

Sedan pratar du om pengar, AB flyttade från pensionärs livet i Spanien och blev tvungen att återuppta karriären när pengarna tog slut, så där finns inga pengar att hämta.
Citera
2013-07-07, 10:55
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
AB önskar rehabilitering som hon ej fått står det, men samtidigt har hon på boendet både kontaktman och sjukgymnast osv. Oklart om hon verkligen hindrats från att telefonera eller ej osv.

Jag vill återvända till detta då AB fått erbjudande av den läkare som hon och hennes man haft i många år,att bo på ett boende med sjukgymnastik och aktiviteter.Läs nederst sida 6 i dokumentet.Där står det att flyttningen till den utlovade lägenheten samt sjukgymnastik inte blev för det satte dottern Titti och förvaltaren stopp för.Så AB förlorade inte bara sina ägodelar utan också den läkare hon haft i många år tillsammans med den nu avlidne maken.

[URL=""]http://alicelevandebegravd.blogg.se/[/url]

Hon fick inte heller igenom överklagandet och det finns uppgifter om att förvaltaren är en person som är mkt maktfullkomlig......

Det finns ju ingen anledning att dörren ska vara låst för AB kan enligt uppgift inte ta sej ut själv och hon har begärt vad jag läst att dörren ska vara öppen.

Någon påstod att hon hade permission på nationaldagen-är detta en permission???När vännerna kommer får de inte komma in så de står utanför fönstret där hon bor och sjunger men då dras fönstret igen och persiennerna ner.När de sjungit färdigt dras de upp

http://www.annallan.se/Ann_Allans_hemsida/Anns_blogg/Poster/2013/6/7_Den_lilla_sangfageln_Alice_Babs_morklagda_nation aldagsfirande.html

Nu kan hon ju ha fått en kort permission annan tid på dagen,eller så räknas denna malör som permission det vet jag inte., men att göra såhär som man gör ifrån äldreboendet är obarmhärtigt.Om det nu är beordrat är det i alla fall obarmhärtigt
Senast redigerad av Stina-Lina 2013-07-07 kl. 11:22.
Citera
2013-07-07, 11:12
Medlem
Har ni aldrig tänkt på att ert agerande här på FB kan vara en orsak till att de sk "vännerna" inte längre är välkomna att besöka AB?

Det kan uppfattas som djupt integritetskränkande att hänga ut någons privatliv utan familjens medgivande.
Citera
2013-07-07, 11:34
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Har ni aldrig tänkt på att ert agerande här på FB kan vara en orsak till att de sk "vännerna" inte längre är välkomna att besöka AB?

Det kan uppfattas som djupt integritetskränkande att hänga ut någons privatliv utan familjens medgivande.

Jag såg Ditt inlägg precis nu och skrev mitt första minuten innan.Nej det kan jag inte tro helt enkelt för att detta började långt innan tråden startade i juni! Förvaltaren tillsattes emot hennes vilja i februari. Det är vad jag har förstått snarare så att det som skrivits är reaktionerna på det som skett!

Det är AB själv som begärt att detta ska tas upp i media

http://monicaantonsson.blogspot.se/2013/06/blog-post.html

http://blogg.folkbladet.nu/annallan/2013/06/13/alice-babs-egna-ord/

Sen tänker jag bara säga jag vet inte om hon har demens med demens ä'r ett samlingsnamn för ett flertal olika tillstånd ifrån korttidsglömska vilket är tämligen normalt för en äldre person till total demens.AB tycks i alla fall i nuläget inte ha någon svår demens av uttrycket i videon att döma utan jag kan tänka mej att ordet "demens" används därför att det står för något som alla tror betyder "helt oförmögen att ta hand om sej själv psykiskt".Det är bara mina tankar............
Citera
2013-07-07, 11:48
Medlem
Stina-Linas avatar
I övrigt gick dottern Titti ut i TV 13 sep 2012 och talade om sin mamma
Citera
2013-07-07, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
I övrigt gick dottern Titti ut i TV 13 sep 2012 och talade om sin mamma

Det är viss skillnad på vad sakkunskapen i form av utbildad vårdpersonal och vad känslomässiga "vänner" har för insikt om AB:s allmäntillstånd. Att avgöra en persons allmäntillstånd under en kort besökstid ger inte samma uppfattning som att ha personen under kontinuerlig uppsikt under årets alla dagar.

Besöksförbudet har tillkommit för att minska skvallret här på FB från de sk "vännerna".

AB har inga vänner som skriver här på FB så lämna henne nu i fred!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in