Citat:
Ursprungligen postat av
meetthefockers
om hon är dement så kanske hon blir upprörd av besök?
kanske vill de begränsa antalet 'ansikten' till en liten krets för det är allt hon bedöms klara av?
är hon dement?
Hon har haft en stroke, maken dog. När hon rehabiliterades för stroken sålde Titti Sjöblom med syskon hennes lägenhet och allt gick iväg vind för våg, säger hon själv (läst på blogg av en journalist). Hon hade velat spara saker till ett museum. Alices musikanläggning (viktig för henne) försvann, och hon fick en sketen liten radio att hålla till godo med.
Titti Sjöblom byter Alices telefonabonnemang så fort någon utanför familjen snappar upp numret. Ingen utom familjen tillåts ha kontakt med AB eftersom hennes barn säger att modern ska bli ihågkommen som hon var. De har alltså gjort henne till ett minne redan, fast hon lever.
Vad som är sant eller osant vet jag inte, senila kan hitta på saker, men jag vet inte om AB är det. Jag tror att Gröntäppan behöver ta mer ansvar för det här, och låta en oberoende läkare utreda Alice och därefter utbilda hennes barn i vad en gammal människa, möjligen lite förvirrad, behöver. Fullständig isolering (barnen bor inte nära) är mycket dåligt, då kommer nedgången snabbt. Man behöver händelser att haka upp sig på, även om det kan skapa starka känslor. Det är en naturlig del i åldrandet. Ingen ska behöva dö levande.