2013-06-11, 10:21
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
om hon är dement så kanske hon blir upprörd av besök?
kanske vill de begränsa antalet 'ansikten' till en liten krets för det är allt hon bedöms klara av?
är hon dement?

Hon har haft en stroke, maken dog. När hon rehabiliterades för stroken sålde Titti Sjöblom med syskon hennes lägenhet och allt gick iväg vind för våg, säger hon själv (läst på blogg av en journalist). Hon hade velat spara saker till ett museum. Alices musikanläggning (viktig för henne) försvann, och hon fick en sketen liten radio att hålla till godo med.

Titti Sjöblom byter Alices telefonabonnemang så fort någon utanför familjen snappar upp numret. Ingen utom familjen tillåts ha kontakt med AB eftersom hennes barn säger att modern ska bli ihågkommen som hon var. De har alltså gjort henne till ett minne redan, fast hon lever.

Vad som är sant eller osant vet jag inte, senila kan hitta på saker, men jag vet inte om AB är det. Jag tror att Gröntäppan behöver ta mer ansvar för det här, och låta en oberoende läkare utreda Alice och därefter utbilda hennes barn i vad en gammal människa, möjligen lite förvirrad, behöver. Fullständig isolering (barnen bor inte nära) är mycket dåligt, då kommer nedgången snabbt. Man behöver händelser att haka upp sig på, även om det kan skapa starka känslor. Det är en naturlig del i åldrandet. Ingen ska behöva dö levande.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-06-11 kl. 10:23.
Citera
2013-06-11, 11:13
Medlem
Cinnabars avatar
https://www.flashback.org/t2136746

Å andra sidan, kan det vara så att AB har blivit lurad på pengar av så kallade "vänner"? Har J Malmsjö blivit nekad att hälsa på AB eller är han bara upprörd?
Citera
2013-06-11, 11:53
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
om hon är dement så kanske hon blir upprörd av besök?
kanske vill de begränsa antalet 'ansikten' till en liten krets för det är allt hon bedöms klara av?
är hon dement?

Hon är betydligt mer klar än oklar, och vet mycket väl vilka vi är.
Och att avskärma någon från Allt och alla man har är inte bra eller ens värdigt för någon, och synnerligen inte för någon fysiskt sjuk person.
Det hade varit en sak att begränsa antalet besök om det vore så att det sprang folk där fram och tillbaka dagarna i ända, men så är inte fallet. Besöken innan Titti kom och styrde runt bestämdes Alltid på förhand, av självklara skäl.
Att påstå att någon som vigt hela sitt liv åt musik och älskat det inte orkar lyssna på musik eller se en film med vänner sedan flera år tillbaka är bara idioti och vanvård.

Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
https://www.flashback.org/t2136746

Å andra sidan, kan det vara så att AB har blivit lurad på pengar av så kallade "vänner"? Har J Malmsjö blivit nekad att hälsa på AB eller är han bara upprörd?
Han har blivit nekad flera gånger, vilket även hans fru blivit.
Citera
2013-06-11, 12:24
Medlem
Vad har Jan Malmsjö och Alice Babs för gemensamma intressen?
Dom har väl aldrig sjungit ihop eller gjort något gemensamt.
Citera
2013-06-11, 12:32
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vad har Jan Malmsjö och Alice Babs för gemensamma intressen?
Dom har väl aldrig sjungit ihop eller gjort något gemensamt.
De har känt varandra i över 40 år och är nära vänner. De träffades från början via just musiken.
Citera
2013-06-11, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
De har känt varandra i över 40 år och är nära vänner. De träffades från början via just musiken.

I regissören Lars Noréns bok ”En dramatikers dagbok” beskrivs Jan Malmsjö som ”burdus, dominant och överkänslig”. ”Han väcker upp hårda minnen från min barndom med sin grova vulgaritet och alkoholism”.

Kan det inte vara Jan Malmsjös jobbiga yvighet och burdushet man i så fall vill skydda Alice Babs från?

Alice Babs ser ju verkligen skör och bräcklig ut på bilden.
http://annalenalod.files.wordpress.com/2013/04/img_3140.jpg
Citera
2013-06-11, 13:46
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
I regissören Lars Noréns bok ”En dramatikers dagbok” beskrivs Jan Malmsjö som ”burdus, dominant och överkänslig”. ”Han väcker upp hårda minnen från min barndom med sin grova vulgaritet och alkoholism”.

Kan det inte vara Jan Malmsjös jobbiga yvighet och burdushet man i så fall vill skydda Alice Babs från?

Självklart, vem vill ha en gapande malmsjö på ett lunt ålderdoms hem, låt alice få sin sista tid i ro. Inte med ngn som håller tal vare sig du vill eller ej.
Citera
2013-06-11, 14:16
Medlem
Citat:

Sanning med modifikation, ja, dom känner varandra sedan 40-50 år men är inte nära vänner. JM vill gärna det men AB har alltid hållit en professionell distans till JM.
Citera
2013-06-11, 15:11
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:

Det är hans uppfattning om honom, jag har en helt annan och jag vet att de två pratat igenom det där. Men som sagt tidigare i tråden, det är inga andra vänner heller som får besöka henne, trots att hon är kapabel till att säga ja eller nej själv. Hon får inte ens ringa dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Dumptruck
Sanning med modifikation, ja, dom känner varandra sedan 40-50 år men är inte nära vänner. JM vill gärna det men AB har alltid hållit en professionell distans till JM.

När de jobbat har de en professionell hållning, givetvis. När de umgås (umgicks) privat är det annorlunda. De har varit nära vänner utifrån vad jag hört från både henne och honom.
Men jag vill inte diskutera Jan Malmsjö eller hur pass nära han och Alice är varandra, det tråden handlar om och det som är problemet här är att Alice vägras besökare, telefonsamtal, utgång och så vidare mot sin vilja, vilket stör mig något oerhört.
Citera
2013-06-11, 16:11
Medlem
Det märkliga är ju att det finns så många förståsigpåare och åsikter när det gäller AB:s tillstånd. Ofta är det de som inte har någon insikt i hennes sjukdomstillstånd som anser sig veta mest och bäst. Mångas uppfattning verkar enbart baseras på en mera känslomässig inställning än ett mera sjukdomsdiagnostiskt insikt. Om AB hade varit i sitt sinnes och kroppsliga fulla bruk hade ju hon aldrig behövt hamna på hemmet. Att sedan hon inte kan ha öppna svängdörrar för alla "vänner" och bekanta in till sitt privata boende kan ju ha sina skäl för en äldre och ålderssvag kvinna. Det är bara att försöka förstå att AB redan har passerat sitt bäst före datum med bred marginal.
Citera
2013-06-11, 16:46
Medlem
Mikojans avatar
Citat:

Då kan man ju tycka att det skulle finnas ett ”odödligt” estraduppträdande med dessa stora artister tillsammans. Men det finns det inte vad jag kan komma ihåg.

Och det är märkligt med tanke på hur nära vänner superkändisarna sägs vara.
Citera
2013-06-11, 17:39
Medlem
Citat:
När de jobbat har de en professionell hållning, givetvis. När de umgås (umgicks) privat är det annorlunda. De har varit nära vänner utifrån vad jag hört från både henne och honom.

Det är skitsnack, min mor jobbade många år med AB och känner henne väl och hon (AB) har aldrig haft en nära privat relation med JM, hon upplevde honom som instabil och mycket påträngande.

Sedan är det skitsnack att AB hålls inlåst, och ja, hon lider av någon form av demens men jag eller min mor har ingen aning om vilken form det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in