Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Förvaltarskap utdelas väldigt restriktivt, just för att det är en sådan grov inskränkning i personens egna beslutsrätt.
Ja, det borde vara väldigt restriktivt, men hur restriktivt är det i verklighenen?
Jag är medveten om att man inte kan dra slutsatser av några artiklar i Expressen utan att känna till flera detaljer men jag blev mycket fundersam.
I en artikel den 2 maj är det Jan Malmsjö som uttrycker oro över att han inte får kontakta sin gamle vän sen 60 år. I en uppföljningsartikel den de 4 maj berättar dottern Titti Sjöblom om produktionen av en dokumentär i form av en bok och en film på DVD som ska ”bevisa” att hennes mamma mår bra trots att hon är satt under förvaltarskap.
Det framgår i tre artiklar att Alice har motsatt sig förvaltarskapet. Hon har även överklagat domen, men hennes överklagan har inte tagits upp till prövning. Har man kraft att överklaga en dom är man ju inte helt borta, det tyder snarare på beslutsmässighet.
Endast spekulation från min sida, men kan det vara så illa att man nu producerar en dokumentär mot Alice vilja och för Alice pengar som ger familjen framtida goda intäkter? I så fall måste det även anses vara integritetskränkande.
Tyvärr hittar jag ingen länk till artiklarna som jag syftar till. Det är heller inte artiklarna som sådana som jag vill diskutera utan rättsläget runt denna tragiska story. Det vore intressant att få tag i och studera domen (om den inte är hemligstämplad på grund av integritetsskäl).