Citat:
Ursprungligen postat av
2006
Vännerna har redan begravt Alice Babs
Alice Babs "vänner" har en egen blogg som ni kan besöka här:
http://alicelevandebegravd.blogg.se/
Vill ni höra hennes egen röst så finns ett ljud- och bildklipp
här med den måleriska titeln "Alice Babs levande begravd!":
http://alicelevandebegravd.blogg.se/
Vila i frid!
Det finns en sak som jag är intresserad av att få klarhet i, och det gäller den här musikanläggningen och storbilds-TV:n som hon inte verkar ha fått med sig till äldreboendet.
Jag tycker att det här verkar väldigt konstigt, även om Alice Babs skulle lida av Alzheimer, av följande anledningar:
1. Jag har aldrig hört att man brukar plocka av människor som befinner sig i ett relativt tidigt stadium av Alzheimer TV och stereoanläggningar. Detta verkar väldigt konstigt. Om Alice Babs får något slags anfall ibland och skruvar upp volymen för högt så är det väl bara att plocka bort högtalarna och låta henne använda hörlurar? Är det fråga om en TV bör en händig person eller en TV-reparatör kunna knipsa sladdarna till TV:ns högtalare. Funkar det inte med trådlösa hörlurar finns förlängningssladdar. Sådana brukar man kunna hänga upp i taket också. Om Alice själv p g a stroken har svårt att slå av och på apparaterna borde personalen kunna hjälpa till med detta. Kan hon lägga bort hörlurarna bör hon inte störas av TV:n även om hon inte kan slå av den.
2. Tycker att äldreboendet borde ha väldigt konstiga regler eller väldigt trånga rum om ovanstående grejer inte får plats. Även på sjuksalar brukar anhöriga få rigga upp rätt stora TV-apparater.
3. Begagnad hemelektronik brukar ha ett väldigt begränsat värde. En storbilds-TV som man för några år sedan fick betala 15 000 :- för som ny kostar idag typ en tusenlapp begagnad. Så jag har svårt att tänka mig att de anhöriga sålt dessa grejer för att kunna casha in pengarna.
4. Kan det vara så att någon läkare sagt något typ "nu är det nog färdigt för Alice", varefter de anhöriga skickat iväg hennes grejer? Noterar dock att dottern Titti i SVT-programmet om mamman sade att mamman "bara var litet förvirrad" ibland. Så jag tycker inte att dottern borde ha varit drivande i att få till en demensdiagnos av något slag även om den här tråden och tidningsskriverierna kan ge ett annat intryck. Nu tillåter jag mig att spekulera litet: Kan det alltså vara så att någon läkare sagt till de anhöriga något typ att "nu är det nog färdigt snart" varefter de anhöriga börjat skicka iväg Alice grejer? När sedan Alice piggnat till och frågat "var är mina grejer?" så har de anhöriga sagt något typ "eh, host, host, de är på ett säkert ställe" och sagt till läkaren typ "vad gör vi nu när hon piggnat till?!" varefter läkaren känt sig tvungen att skriva en Alzheimerdiagnos? Och därefter har det svårt att backa. Kan det vara fråga om något sådant? Eller spekulerar jag litet för mycket nu? Och finns det någon hake i ovanstående resonemang, typ ordningsföljd mellan händelserna e dyl?
5. Och om nu Alice piggnat till och TV:n och stereon redan var ivägskickade, varför då inte försöka få tag på likvärdiga prylar?