2013-12-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Men visst måste Alice få lov att träffa lite folk en lö o söndag kl 14,30 på en kaffe o saffranslängd en timma i dagrummet eller inne på sitt eget rum? Oavsett diagnos. Hon sitter väl inte inne för mord?

Klokt sagt. Man skulle faktiskt kunna tro det.
Drastiska och orimliga åtgärder verkar ha tagits till.

Och om anhöriga "har för vana" att ta till förvaltare, till sina åldringar, är det under all kritik, om det dessutom verkar leda till oerhörda konsekvenser.

Kan de anhöriga "ha tagit till" denna förvaltare, men inte förstått innebörden av det, och egentligen sen ångra sig?
(kan det ligga någon prestige i att man inte förändrar situationen?)
Citera
2013-12-08, 21:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Är det inte dags att Lena Arenbjörk får en egen tråd? Där Flashback kan granska henne och hennes vandel.

Mycket snack och ingen låda i den här tråden. Är det inte dags att göra några polisanmälningar?

1. Har Lena Arenbjörk brutit mot någon lag?
2. Har äldreboendet brutit mot någon lag?
3. Hur gick den förmodade försäljningen av Alices lägenhet till? Har mycket svårt att tänka mig att Tittis barn lyckades sälja Alices lägenhet utan åtminstone hennes underskrift vid något tillfälle alternativt en fullmakt. Någon mäklare som behöver anmälas här?

Är anmälan gjord till överförmyndaren i Nacka kommun? Detta borde vara offentlig handling.

Sant. Vad ska tråden heta som granskar? Det står still i mitt huvud just nu.
Citera
2013-12-08, 21:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men jisses! Sluta grina , dementa och alzheimers sjuka vet inte vem de är och vart de befinner sig, de blir oroliga om de träffar för mycket folk.
Hela den här historien är ihopkokat skit som en samling okunniga puckon tror på.

- Så du anser att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) kokar ihop skit?
- Så du anser att Socialstyrelsen ljuger i sitt uttalande att det är förbjudet att låsa in en dement person på sitt rum?
Citera
2013-12-08, 22:05
Medlem
Cinnabars avatar
Alice Babs ska så länge hon lever inte bli ihågkommen för den hon var en gång, hon ska leva, här och nu. Om dottern inte fällt kommentarer om det där "minnet av Alice" hade hon varit mer trovärdig, och det märkliga är att förvaltaren uttryckte sig på samma sätt…

Alice behandlas som död av sina barn… och av förvaltaren.

Demens är lurigt, men om man verkligen vill ge en dement de bästa förutsättningarna låter man dem som ser personen varje dag, medicinskt kunniga, fatta nya beslut om vad personen orkar med. Förvaltaren är inte medicinskt kunnig, och demens är inte ett statiskt tillstånd.

Titti borde kommunicerat med vännerna, för Alice skull, men uppenbarligen tycker hon verkligen att alla Alice vänner är skadliga individer. Jag visste inte att Alice var så rik att hon hade horder av folk efter sig med dollartecken i ögonen. Hur rik är Alice egentligen, någon som vet? Vilka behov skulle var och en av dessa oönskade vänner ha av Alice cash? Förtalar Titti vännerna?

Kan Alice förstå vad som händer, att vännerna förbjuds hälsa på?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-12-08 kl. 22:24.
Citera
2013-12-08, 22:12
Medlem
Pekka-Ukkos avatar
Jag har läst denna tråd ganska noga och jag undrar vem är det som betalar förvaltarna?

En alldeles horribel historia detta och jag tappade hakan när jag såg denna förvaltare och hur många av denna sort finns det som aldrig kommer fram. Bara den stilen hon hade när hon gick. Fy tusan!

Jag har läst pressmeddelandet och här finns flera saker att polisanmäla. Först att Alice blir inlåst och att hon förvägras sina vänner och att hon faktiskt mer eller mindre ha kidnappats. Jag antar att Alice inte har mordhotats eller på annat sätt varit i fara. Den stora faran är förvaltaren som jag tycker har psykopatiska drag.

Jag tycker att detta är fantastiskt bra på så sätt att behandlingen av gamla när dom har en sådan här hemsk förvaltare kommer upp på dagordningen och att så många reagerat på detta elände och för mig står det helt klart att det är arvet som dom "goda" barnen vill roffa åt sig själva.

Det står också helt klart och tydligt att Alice inte vill ha denna förvaltare och någonstans läste jag att hon inte heller vill ha Titti hos sig. Detta nära samarbete mellan Titti och förvaltaren tycker jag är skumt. Hur mycket får förvaltaren i pengar för detta? Kanske under bordet till och med.

En rejäl utredning av förvaltaren vore på sin plats, kanske Uppdrag granskning som kan detta med att gräva.

Jag tycker att "Sno" har redogjort mycket bra om förhållandena i denna tråd! Vi får hoppas att det blir förändringar och att Alice har bidragit till det som hon också säger själv.
Citera
2013-12-08, 22:35
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-Ukko
Jag har läst denna tråd ganska noga och jag undrar vem är det som betalar förvaltarna?

En klart befogad fråga i detta sammanhang!
Det är huvudmannen själv som betalar förvaltarens arvode.
Alltså i detta fallet Alice själv eftersom Alice är både arbetsgivare och klient.
Detta under förutsättning att hon har ekonomiska resurser annars får kommunen betala.

Den allmänna gången:
Någon (den enskilde, biståndshandläggaren eller någon släkting) ansöker om förvaltare.
Överförmyndaren handlägger ärendet och letar upp en "lämplig" förvaltare.
Överförmyndaren ansöker om förvaltarskap hos tingsrätten med förslag på person.
Tingsrätten beslutar om förvaltare.
Sen har förvaltaren ganska många regler att följa varav det viktigaste är sunt förnuft som alltid ska utnyttjas till huvudmannens bästa. (Det är ju huvudmannen som är arbetsgivare!!!)
Förvaltaren redovisar ekonomin varje år till överförmyndaren som även kan göra stickprov.
Märk väl: Förvaltaren ska aldrig ta order från något barn, syskon eller förälder.

Sen ska förvaltaren inte kunna hantera mer än ett konto som ska innehålla så mycket pengar att omkostnader (räkningar, "fickpengar" m.m.)kan betalas. Helst inte mer.
Ska pengar tas ut från sparkonto e.d. så måste överförmyndaren ge tillstånd.
Senast redigerad av Grandpa 2013-12-08 kl. 22:41.
Citera
2013-12-08, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pekka-Ukko
Huvudregeln är att huvudmannen betalar förvaltarens arvode.

I de fall huvudmannen inte har tillräckligt med beskattningsbara inkomster (över viss del av basbeloppet) träder kommunen in och betalar arvodet.

Alice:s förvaltare arvoderas troligen av henne själv.

Det är för övrigt kommunen som beslutar om arvodesnivån till förvaltaren, det kan vara t ex 12 procent av prisbasbeloppet. Därutöver finns även möjlighet att erhålla ett mindre (ex 2 procent av basbeloppet) arvode som kostnadsersättning.

Informationsblad Nacka kommun arvode förvaltare

Edit: tvåa på bollen.
Citera
2013-12-08, 22:55
Medlem
Cinnabars avatar
http://www.rfs.se/debatt_opinion/Pressmeddelanden/Pressmeddelande-Felaktiga-uttalanden-om-forvaltares-behorighet-i-Alice-Babs-dokumentar/

Om förvaltaren sköter ekonomin, var går gränsen för åtgärderna… för att "skydda" ekonomin?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-12-08 kl. 22:57.
Citera
2013-12-08, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar

Titti borde kommunicerat med vännerna, för Alice skull, men uppenbarligen tycker hon verkligen att alla Alice vänner är skadliga individer. Jag visste inte att Alice var så rik att hon hade horder av folk efter sig med dollartecken i ögonen. Hur rik är Alice egentligen, någon som vet? Vilka behov skulle var och en av dessa oönskade vänner ha av Alice cash? Förtalar Titti vännerna?

Kan Alice förstå vad som händer, att vännerna förbjuds hälsa på?

I Expressen http://www.expressen.se/nyheter/dokument/alice-babs-fallet-far-fler-att-forsta/ skrivs ju:

"Advokaten (Thomas Bodström) tänker utreda grannarna som intervjuas i dokumentären, Bennie och Eva Sjöquist, vad de har för kopplingar till journalisten Anna-Lena Lodenius, och för syften med sitt intresse för "en svårt sjuk dement person som man tidigare inte har känt"."

Så det är dessa grannar han vill undersöka, förutom att skicka programmet till granskningsnämnden.

I Dokument inifrån, så säger ju Anna-Lena Lodenius uttryckligen, att det är särskilt dessa "före detta grannar", som är de väsentliga som de (släkten?) inte vill ska besöka Alice Babs.

I artikeln står vidare:
" Bodström ifrågasätter också om Lodenius varit opartisk i granskningen:

– Hon har suttit och skrivit bloggar om detta redan i våras. Då är det märkligt att SVT låter henne göra det här programmet som ger en oerhört missvisande bild. Jag fortsätter utredningsarbetet så får vi se vilka åtgärderna blir."
Senast redigerad av laprikapaprika 2013-12-08 kl. 23:07.
Citera
2013-12-08, 23:04
Avslutad
När behövs en förvaltare?
http://www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/HU/stod_vardagen/god_man_och_forvaltare/

Min fetning, beslutet om förvaltare borde finnas i Nacka Tingsrätt, eller? Är det offentligt?
Senast redigerad av Passepartout 2013-12-08 kl. 23:14.
Citera
2013-12-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackspett99
Nog finns det flera hundar begravna i detta,annars skulle de inte snabbförflytta henne. Flashback är ju bra på att gräva så att hitta kopia på läkarintyget (vad jag minns är det belagt med sekretess i TR) , ljudfil från prisutdelningen (och gärna någon som har filmat henne där) samt lite mer om denna förvaltare vore bra.

Det är i sammanhanget otvivelaktigt att AB har behandlats illa. Det står ju i IVO:s beslut.
Vet någon om Nacka har svarat IVO?

Förvaltarens dotter har som nämnts här en liten firma. Hon verkar gå i mammans fotspår för den firman som hon driver med en annan går med brakförlust och är likvidationspliktigt utan att de ens nämner det i sitt bokslut. Hu Hu HU Av ett aktiekapital på 50 000 så har de et eget kapital på -14000. Man är skyldig att upprätta en kontrollbalansräkning när halva aktiekapitalet är förbrukat. Inte ett ord om det.

För övrigt kan förvaltaren ha jobbat på det stora läkemedelsbolaget som Södertälje har?

Det verkar som så. Åtminstone 2006. Ganska bra gjort av flodhästen. 8km på 52min 37sek

http://arrangemang.enhornalopning.com/Resultat_Brolopet_2006.html
Citera
2013-12-08, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Det var nära...
Här var det!

Här har ni Bild på huset: höger kolumn 9. bild uppifrån (det finns en till bild lite längre ner på den vänstra kolumnen).

http://www.saltsjobadsmaklarna.se/Pages/Referenses.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in