Citat:
Ursprungligen postat av
DetVarTypisktJu
Det allra största problemet är allmänhetens patetiskt anemiska reaktion. Gemene man uppvisar en total oförmåga att inse innebörden. Detta spionage på vanligt folk — på demokratin, om jag säger så — är ett konkret maktbruk som potentiellt kan omintetgöra, just det demokratin.
Att detta innebär ett gripande av nära total makt (potentiellt) är kanske för stort och för fruktansvärt för vanliga människor att förstå. Detta har propagandan skapat. Snowden hade inte tillgång till de dokument som beskriver hur vi blivit hjärntvättade tycks det.
Vi blir ju itutade i all media att auktoriteten är god. Ta en vanlig hollywood film; det är inte människan som är god och som vi ställer hoppet till utan den abstrakta auktoriteten, den freudianska pappan, polisen, staten, lagen, militären. Detta i form av den individualistiska "fria" agenten/hjälten. individualismen maskerar det egentliga budskapet och skapar en låtsasfrihet som vi ska tro på. (Jag syftar på frihet till opinionsbildning, debatt och åsikt). Vi kämpar här på FB att bli hörda men det är bra patetiskt.
Bra inlägg som vanligt. Propaganda fungerar åt båda håll, och när fler inser att de själva har all möjlighet att påverka, sprida idéer och tankar som går emot paradigmet så kan det vända. Nu håller iofs mitt fokus mer på att övergå till konceptet
permakultur i högre grad än övervakning/kontroll för att där i ligger lösningen på många av de problem vårt samhälle skapar som borde ses och prioriteras, men jag tänker givetvis fortsätta på båda.. (De är enligt mig även högst relaterade)
Citat:
Ursprungligen postat av
DetVarTypisktJu
Precis som Snowden fasade; alla ignorerar det!

"Big brother - TV4 Play
www.tv4play.se/program/big-brother
100 dagar isolerad i ett hus och bevakad av tv-kameror dygnet runt. Målet: att vänja DIG vid tanken av att vara under total övervakning."