2013-09-12, 01:07
Medlem
"NSA shares raw intelligence including Americans' data with Israel"

http://www.theguardian.com/world/2013/sep/11/nsa-americans-personal-data-israel-documents
Citera
2013-09-14, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo
Försök inte inbilla mig att den olagliga globala massövervakningen förhindrar verklig terrorism.

Tror snarare den ökar verklig terrorism och det är kanske meningen.
Citera
2013-09-15, 12:20
Medlem
MartinStLouiss avatar
"New Snowden Leak Reveals Secret $52.6 Billion Budget for Intelligence Agencies."

http://intellihub.com/2013/08/30/new-snowden-leak-reveals-secret-52-6-billion-budget-intelligence-agencies/

Undrar vad folket i USA tycker om detta
Citera
2013-09-15, 15:50
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
"New Snowden Leak Reveals Secret $52.6 Billion Budget for Intelligence Agencies."

Undrar vad folket i USA tycker om detta
Precis som Snowden fasade; alla ignorerar det!
Citera
2013-09-16, 02:26
Medlem
klarobskyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarobskyr
Har det pratats om VISA, Mastercard osv. inbetalningar i sammanhanget av Snowdens avslöjanden? Snowden pratar om "warranted" avgjutningar som mer eller mindre ett skämt. Jag bara undrar om detta gäller bara internet eller också all annan information som sänds via varierande nätverk. Internet är i verklighet ett tämligen brett begrepp.
http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/17/edward-snowden-nsa-files-whistleblower
"Even in the event of "warranted" intercept, it's important to understand the intelligence community doesn't always deal with what you would consider a "real" warrant like a Police department would have to, the "warrant" is more of a templated form they fill out and send to a reliable judge with a rubber stamp."
Jag citerar mitt tidigare inlägg då nu har det kommit fram att NSA faktiskt avlyssnar VISA-betalningar.
Der Spiegel: Überwachung: NSA späht internationalen Zahlungsverkehr aus

Läget blir värre och värre varje dag.
Citera
2013-09-16, 14:16
Medlem
Room531s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Det allra största problemet är allmänhetens patetiskt anemiska reaktion. Gemene man uppvisar en total oförmåga att inse innebörden. Detta spionage på vanligt folk — på demokratin, om jag säger så — är ett konkret maktbruk som potentiellt kan omintetgöra, just det demokratin.

Att detta innebär ett gripande av nära total makt (potentiellt) är kanske för stort och för fruktansvärt för vanliga människor att förstå. Detta har propagandan skapat. Snowden hade inte tillgång till de dokument som beskriver hur vi blivit hjärntvättade tycks det.

Vi blir ju itutade i all media att auktoriteten är god. Ta en vanlig hollywood film; det är inte människan som är god och som vi ställer hoppet till utan den abstrakta auktoriteten, den freudianska pappan, polisen, staten, lagen, militären. Detta i form av den individualistiska "fria" agenten/hjälten. individualismen maskerar det egentliga budskapet och skapar en låtsasfrihet som vi ska tro på. (Jag syftar på frihet till opinionsbildning, debatt och åsikt). Vi kämpar här på FB att bli hörda men det är bra patetiskt.

Bra inlägg som vanligt. Propaganda fungerar åt båda håll, och när fler inser att de själva har all möjlighet att påverka, sprida idéer och tankar som går emot paradigmet så kan det vända. Nu håller iofs mitt fokus mer på att övergå till konceptet permakultur i högre grad än övervakning/kontroll för att där i ligger lösningen på många av de problem vårt samhälle skapar som borde ses och prioriteras, men jag tänker givetvis fortsätta på båda.. (De är enligt mig även högst relaterade)

Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Precis som Snowden fasade; alla ignorerar det!

"Big brother - TV4 Play
www.tv4play.se/program/big-brother‎
100 dagar isolerad i ett hus och bevakad av tv-kameror dygnet runt. Målet: att vänja DIG vid tanken av att vara under total övervakning."
Senast redigerad av Room531 2013-09-16 kl. 14:20.
Citera
2013-09-16, 17:13
Medlem
Blutfahnes avatar
Detta har säkert redan diskuterats fram och tillbaka i tråden, men jag orkar inte leta. Innebär detta att det numera sker mer eller mindre en åsiktsregistrering på individnivå här i Sverige? Kommer jag som regelbundet surfar på nationalistiska sidor få problem i samband med exempelvis nyanställning, då arbetsgivaren kan få fram att jag är stämplad som systemkritiker?
Citera
2013-09-16, 18:02
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blutfahne
Detta har säkert redan diskuterats fram och tillbaka i tråden, men jag orkar inte leta. Innebär detta att det numera sker mer eller mindre en åsiktsregistrering på individnivå här i Sverige? Kommer jag som regelbundet surfar på nationalistiska sidor få problem i samband med exempelvis nyanställning, då arbetsgivaren kan få fram att jag är stämplad som systemkritiker?

Nej, det har inte kommit fram några uppgifter om detta. Däremot säger uppgifterna från Snowden att stora delar av den trafik du genererar på nätet avlyssnas och hamnar i serverhallar tillsammans med all annan internettrafik, där man sedan försöker utveckla olika tekniker för att få något vettigt ur dessa 'big data'. Det kan då handla om att man, om man specifikt söker efter just dig, eller vissa nyckelord, fångar in delar av din trafik.
Citera
2013-09-17, 09:18
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blutfahne
Beror på vad du menar med individnivå. Dagens teknologi behöver inte uppföljning på individnivå. All behövlig data finns redan sparat. Teknologin att använda datan kallas 'big data'.

Iofs tror jag att åsiktsprofilering sker. Jag har ofta stött på att man behöver s.k. 'security clerance' på vissa arbetsplatser. Denna omvända åsiktsregistrering sker i form av certifiering av de önskade individerna. Allt för att de inte ska bli så uppenbart?
Citera
2013-09-23, 15:33
Medlem
Det roliga är vad de går igång på registreringen av zigenare (med rätta) där rikspolischefen kallar till krismöte medan alla blundar för massövervakningen (Beatrice Ask är upprörd mm )
Citera
2013-09-23, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Det roliga är vad de går igång på registreringen av zigenare (med rätta) där rikspolischefen kallar till krismöte medan alla blundar för massövervakningen (Beatrice Ask är upprörd mm )

Ja, ett sånt jävla skämt alltihopa.
Titta här, titta här... titta inte där!
Citera
2013-10-03, 16:22
Medlem
Elementarts avatar
Ännu mera nytt material från Edward Snowden: http://www.wired.com/threatlevel/2013/10/lavabit_unsealed?ref=cm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in