2013-06-17, 23:22
Medlem
Haddos avatar
Det kan också vara så att för att få en så komplett bild över "terroristerna" värjer de sig inte för något. Dvs. din sjukdomsbild har ingen betydelse men sammankopplad med annan information kan den eventuellt bli meningsfylld.

Jag bara spånar men ingenting verkar ju hindra dessa mörkermän från att uppnå sitt mål av total kontroll.
Citera
2013-06-17, 23:40
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T
Varför tror du att Sverige skulle skilja sig från USA när det kommer till övervakning?
Och UK/London som förmodligen är världens mest övervakade plats.

Fanns säkert gott om människor som höll tummarna och hoppades ombord på Titanic minuterna innan skeppet sjönk. Överheten hade sagt att skeppet var osänkbart.

Good point! Jag menar bara att vi i Sverige ännu inte riktigt är som i USA (och England som snart är storebror 2) men att vi går mot det hållet om ingen ändring sker.
Citera
2013-06-17, 23:42
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddo
intervju med Snowden i Guardian idag:

Min fetning.

Tidigare i DN:
http://www.dn.se/sthlm/datahaveri-pa-karolinska-under-sju-timmar/

De intervjuade ansvarig som sade att detta har inget med det Snowden pratade om att göra.
Kanske inte har med detta att göra men man blir en aning misstänksam.

Oj det tyckte jag var mycket bra observerat. Intressant!
Jag vill verkligen inte skrämma någon nu MEN gissa vad som är unikt med Karolinska?

En tanke bara..
Citera
2013-06-17, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness
Good point! Jag menar bara att vi i Sverige ännu inte riktigt är som i USA (och England som snart är storebror 2) men att vi går mot det hållet om ingen ändring sker.

Troligtvis är det så här NSA/CIA köper sitt Europeiska godkännande under bordet. Alla Europeiska makthavare inser att något NSA kan de inte ta fram själva utan låter USA sköta det här. Därför kommer ingen svensk politiker att behöva erkänna att detta sker i Sverige. Det är ju olagliga och ostyriga USA som gör det här, inte vi!!

Men så "köper" den info de behöver av NSA under bordet emot att vi ger NSA exakt tillgång till vart de skall leta .... brrr det börjar bli riktigt kallt

När tror ni den första svenska "Snowden" kommer att träda fram?
Citera
2013-06-18, 00:08
Medlem
Haddos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Troligtvis är det så här NSA/CIA köper sitt Europeiska godkännande under bordet. Alla Europeiska makthavare inser att något NSA kan de inte ta fram själva utan låter USA sköta det här. Därför kommer ingen svensk politiker att behöva erkänna att detta sker i Sverige. Det är ju olagliga och ostyriga USA som gör det här, inte vi!!

Men så "köper" den info de behöver av NSA under bordet emot att vi ger NSA exakt tillgång till vart de skall leta .... brrr det börjar bli riktigt kallt

Vilken effekt skulle en svensk visselblåsare ha? kan man ju i sitt stilla sinne fråga sig.

Jag tycker det är intressant att följa media när de skriver om Snowden (den nu mest eftersökta mannen efter Assange och Manning) och precis som han sa är intresset i media inte hans avslöjanden utan hans person. Se bara Metros rapportering de senaste dagarna
Citera
2013-06-18, 00:21
Medlem
Haddos avatar
Citat:

Det är väl redan sagt men historien var att US spionerar på resten av världen vilket enligt dem är lagligt. (Fast det kommit fram att de sparade även inhemsk telefontrafik) Och sedan byttes det friskt mellan Europas underrättstjänster så att man uppnår ett slags "nolläge" där ingen gör något olagligt men alla ändå likafullt har samma information.

Ingen gör något olagligt och alla gör något olagligt är en sammanfattning vi kan göra.

Och vi vet ännu inte hela historien.
Senast redigerad av Haddo 2013-06-18 kl. 00:23.
Citera
2013-06-18, 00:27
Medlem
MissRandomnesss avatar
Citat:

Så har jag aldrig tänkt på det hela men det skulle mycket väl kunna vara på det viset i denna korrupta värld. Egentligen tycker jag att Sverige redan har gått för långt inom vissa saker, främst vad gäller FRA lagen. Frågan är bara vad man kan göra åt det? Fortfarande är majoriteten av folket i koma och förstår inte allvaret i olika saker så en massiv protest är inte heller att vänta inom närmaste framtiden.
Citera
2013-06-18, 00:31
Medlem
Citat:

Vi har faktiskt haft det förr.

Viktigast måste nog vara Håk*n Is*cson, avslöjade den olagliga IB-affären. Dömdes till fängelse för spioneri. (Ja, ni läste rätt! Lite ironiskt, med tanke på att det var han som avslöjade ett olagligt spioneri!)

Senast redigerad av nummer10011 2013-06-18 kl. 00:38.
Citera
2013-06-18, 05:34
Medlem
klarobskyrs avatar
Har det pratats om VISA, Mastercard osv. inbetalningar i sammanhanget av Snowdens avslöjanden? Snowden pratar om "warranted" avgjutningar som mer eller mindre ett skämt. Jag bara undrar om detta gäller bara internet eller också all annan information som sänds via varierande nätverk. Internet är i verklighet ett tämligen brett begrepp.
http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/17/edward-snowden-nsa-files-whistleblower
"Even in the event of "warranted" intercept, it's important to understand the intelligence community doesn't always deal with what you would consider a "real" warrant like a Police department would have to, the "warrant" is more of a templated form they fill out and send to a reliable judge with a rubber stamp."
Citera
2013-06-18, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissRandomness

Där skiljer vi oss åt för jag tror Sverige redan är där. Finns en tråd här på flashback om en av knutpunkterna i Sverige, ett bergrum där alla de stora operatörerna sitter tillsammans med en icke namngiven anonym tredje part. Samma ställe skall ha en del av Sveriges anslutningar mot utlandet.

Sverige har en tradition av att ligga på framkant. Tror till och med det var FRA som var först med att upptäcka/bekräfta Sputnik, varför skulle man lutat sig tillbaka och slappnat av efter det?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vallby_radiostation
http://www.svengrahn.pp.se/trackind/enkoping/enkoping.html
Senast redigerad av T|N|X 2013-06-18 kl. 12:46.
Citera
2013-06-18, 12:46
Medlem
lite off topic men ändå inte. NSA finns ju överallt

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/saab-chef-ser-okat-intresse-for-gripen_8274958.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]

JAS är aktuellt igen. Jag tror NSA vet exakt vilka länder detta är för de har redan läst Saab chefens mail innan han själv
Citera
2013-06-18, 15:05
Medlem
Hur media täcker det här är intressant.
Det är ju ingen diskussion om varför vi ska ha servrarna i USA. om de är avlyssnade, eller om vi kunde ha egna G mail och Google tjänster, och slapp använda oss av amerikanska it jättar,
som ju måste följa USAs lagar. Vill NSA ha tillgång till informationen så måste de medge det.
Ska vi varar ett suveränt , självbestämmande land borde journalisterna vara intresserade av frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in