Citat:
Ursprungligen postat av
wirmola
Efterlyser dock fler sakra email tjanster, bra och sakra cloud servrar, flera bra o trygga VPN tjanster.
truecrypt,PGP, mumble ar jag inte saker pa, efterlyser darfor tankar, funderingar och ideer om dessa.
Mail: Beror på vad du ska ha den till. mailinator.com kan vara bra om du behöver registrera dig någonstans men inte vill uppge din riktiga e-post adress. Man bör dock vidta extra försiktighetsåtgärder när man använder det.
Själv använder jag inte "molnet" eller "cloud servrar", skulle jag göra det hade jag satt upp en egen server med ownCloud. Verkar vara det enda nästan seriösa alternativet just nu.
VPN har jag inte använt på ett tag, men när jag gjorde det använde jag AirVPN. En av de tjänster som accepterar BitCoin som betalning, dock måste du uppge en e-post adress (mailinator?). Annars har ju Banhof någon VPN som ska vara bra vad jag har hört.
För kryptering av hela hårddiskar rekommenderar jag LUKS, och enstaka filer PGP.
Nackdelen med Mumble är att man kommunicerar i "kanaler" eller "servrar", du måste alltså antingen skapa en egen server eller hitta en server du trivs med, det är mer som IRC än Skype för att vara helt ärlig, men får man bara sina kompisar att använda det så fungerar det relativt bra.
EDIT: Stavfel. Och tack för länkarna förresten.