2013-09-06, 11:51
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Det allra största problemet är allmänhetens patetiskt anemiska reaktion. Gemene man uppvisar en total oförmåga att inse innebörden. Detta spionage på vanligt folk — på demokratin, om jag säger så — är ett konkret maktbruk som potentiellt kan omintetgöra, just det demokratin.

Att detta innebär ett gripande av nära total makt (potentiellt) är kanske för stort och för fruktansvärt för vanliga människor att förstå. Detta har propagandan skapat. Snowden hade inte tillgång till de dokument som beskriver hur vi blivit hjärntvättade tycks det.

Vi blir ju itutade i all media att auktoriteten är god. Ta en vanlig hollywood film; det är inte människan som är god och som vi ställer hoppet till utan den abstrakta auktoriteten, den freudianska pappan, polisen, staten, lagen, militären. Detta i form av den individualistiska "fria" agenten/hjälten. individualismen maskerar det egentliga budskapet och skapar en låtsasfrihet som vi ska tro på. (Jag syftar på frihet till opinionsbildning, debatt och åsikt). Vi kämpar här på FB att bli hörda men det är bra patetiskt.
Citera
2013-09-06, 12:46
Medlem
Copterss avatar
Det stod ju mycket tydligt i materialet Snowden gav the guardian att "fråga absolut inga frågor" och "erkänn inget om dessa avlyssnings & dekrypteringsprogram". Så det behövs ingen hjärntvätt, bara förneka all kännedom så är man på det gröna.
Jag trodde att reaktionerna idag skulle bli större men så blev det tydligen inte. Vi lever verkligen "fritt".
Citera
2013-09-06, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Det allra största problemet är allmänhetens patetiskt anemiska reaktion. Gemene man uppvisar en total oförmåga att inse innebörden. Detta spionage på vanligt folk — på demokratin, om jag säger så — är ett konkret maktbruk som potentiellt kan omintetgöra, just det demokratin.

Att detta innebär ett gripande av nära total makt (potentiellt) är kanske för stort och för fruktansvärt för vanliga människor att förstå. Detta har propagandan skapat. Snowden hade inte tillgång till de dokument som beskriver hur vi blivit hjärntvättade tycks det.

Vi blir ju itutade i all media att auktoriteten är god. Ta en vanlig hollywood film; det är inte människan som är god och som vi ställer hoppet till utan den abstrakta auktoriteten, den freudianska pappan, polisen, staten, lagen, militären. Detta i form av den individualistiska "fria" agenten/hjälten. individualismen maskerar det egentliga budskapet och skapar en låtsasfrihet som vi ska tro på. (Jag syftar på frihet till opinionsbildning, debatt och åsikt). Vi kämpar här på FB att bli hörda men det är bra patetiskt.

Men det är ju detta jag sätter fingret på. Folk är lika patetiska som de politiska ledarna. Försitter Stefan Löwen sin chans att ta makten ifrån Reinfeldt när nu Reinfeldt verkligen låtigt övergrepp på svenskar ske på detta vis .... ja då är han också ett lamt får som inte förtjänar en ledar roll. Är ingen fan av Olof Palme annars men nu hade han faktiskt behövts
Citera
2013-09-06, 12:54
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Är det så att Sverige har en aktiv roll i övervakandet så har ju Stefan Löwen en lysande chans att ta makten ifrån Reinfeldt. Vågar bara Stefan Löwen gå ut och lova oss att avsluta alla sådana samarbeten så får han min röst direkt. Och jag är en som i normala fall oftast röstar på borgarna. Tror att fler tänker som jag. Det som krävs är att Sosse ledaren vågar gå ut och göra slag i saken, tror ni han vågar det?

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Säger han något är det i så fall endast läpparnas bekännelse och mummel om att "se över rutiner och direktiv".

Det finns för starka krafter inblandade i den globala massövervakningen. En makthavare som gör verkligt anspråk på att avbryta eller begränsa övervakningen kommer att dödas alternativt att skandaliseras på så sätt att han oskadliggörs.

Tror samma sak faktiskt. Det kommer nog inte ske mycket förändringar på den här fronten
Citera
2013-09-07, 13:25
Medlem
Citat:

Citat:

Är det så att Sverige har en aktiv roll i övervakandet så har ju Stefan Löwen en lysande chans att ta makten ifrån Reinfeldt. Vågar bara Stefan Löwen gå ut och lova oss att avsluta alla sådana samarbeten så får han min röst direkt. Och jag är en som i normala fall oftast röstar på borgarna. Tror att fler tänker som jag. Det som krävs är att Sosse ledaren vågar gå ut och göra slag i saken, tror ni han vågar det?

Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition

Säger han något är det i så fall endast läpparnas bekännelse och mummel om att "se över rutiner och direktiv".

Det finns för starka krafter inblandade i den globala massövervakningen. En makthavare som gör verkligt anspråk på att avbryta eller begränsa övervakningen kommer att dödas alternativt att skandaliseras på så sätt att han oskadliggörs.

Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Tror samma sak faktiskt. Det kommer nog inte ske mycket förändringar på den här fronten

Det är ju exakt det här som är socialdemokraternas stora problem. Teoretiskt skulle de kunna ta makten ifrån Reinfeldts gäng men de måste göra det på ett övertygande sätt och leverera bättre till svenska folket. Om de inte ens klarar av att utnyttja ett så självklart självmål av Reinfeldt hur skall de då bära sig åt? Demokrati hejdå blir det ju om bara den ena laget klarar av att leverera. Såssarna MÅSTE lära sig leverera bättre till svenska folket annars är de bara pappfigurer som sitter och kostar lön i riksdagen

De har ett gyllene tillfälle här och bättre än såhär blir det väl inte (om man är såsse och vill ha makten)
Citera
2013-09-07, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är lite så jag uppfattat det som han tycker. Han ville ju först och främst dela med sig informationen till medborgare i USA, just för att han inte ville bli sedd som en förrädare. Dock känns han dock lite naiv med detta att han har med sig datorer med information som han inte vet så mycket om. I denna kan det ju finnas riktigt känslig information rörande landets säkerhet som därmed kan bli ett hot för medborgare i USA.

Att han hade känslig information med sig vore inget problem om han krypterade allt han tog med sig, med oknäckbar kryptering, innan han lämnade USA. Men man kan undra om han var tillräckligt smart för det, med tanke på att han tydligen inte var smart nog att flytta till Ecuador eller annat lika säkert land innan han läckte informationen.
Citera
2013-09-08, 12:47
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Men det är ju detta jag sätter fingret på. Folk är lika patetiska som de politiska ledarna. Försitter Stefan Löwen sin chans att ta makten ifrån Reinfeldt när nu Reinfeldt verkligen låtigt övergrepp på svenskar ske på detta vis .... ja då är han också ett lamt får som inte förtjänar en ledar roll. Är ingen fan av Olof Palme annars men nu hade han faktiskt behövts

Jag tror inte Löfven försitter något, eftersom han själv är lika insyltad. Inget lamt får där inte, snarare en ulv i fårakläder (som de flesta [alla?] högt uppsatta politiker).
Senast redigerad av Passepartout 2013-09-08 kl. 12:56.
Citera
2013-09-08, 15:39
Medlem
Citat:
NSA kan ha tillgång till info i din smartphone

Informationen som finns i din smartphone kan kontrolleras av NSA, amerikanska underrättelsetjänsten.

Det visar hemliga dokument som tyska tidningen Der Spiegel tagit del av, rapporterar AP.
http://www.expressen.se/nyheter/nsa-kan-ha-tillgang-till-info-i-din-smartphone/
Citera
2013-09-08, 15:42
Medlem
Citat:
This data includes contacts, call lists, SMS traffic, notes and location data about where a user has been.

A 2009 NSA document states that it can "see and read SMS traffic".

It also notes there was a period in 2009 when the NSA was temporarily unable to access BlackBerry devices when it changed the way it compresses its data.

But in March 2010, an NSA department regained access to BlackBerry data and celebrated with the word, "champagne!".
http://news.sky.com/story/1138817/us-spy-agency-can-access-smartphone-data
Citera
2013-09-09, 09:43
Medlem
TripleXLs avatar
Läste en kommentar på en random sida:

"Då eliten behandlar sina väljare som sina fiender är det något som är väldigt fel."

De syftade på USA, detta är också applicerbart till Sverige och vår elit som oavsett blå eller röd konstellation kommer arbeta för att försvaga folket och öka elitens kontroll och makt.

Säg nej till eländet !

Själv har jag dragit i handbromsen på konsumtionen (min prio #1) och därmed minska min del av det "heliga" skattetrycket som kväver oss. (tvångsskatt på konsumtion: moms)

Det fanns en tid då skattepengar hade prio på vård, skola, äldreomsorg. Då betalade jag gärna skatt.
Nu tycks pengarna bara gå upp i rök på olika dåraktiga projekt/experiment.

Sluta stödja dessa företag med pengar ! Köp inte deras produkter om du inte vill bli övervakad !
Citera
2013-09-09, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Det är väl inte säkert att han bytt åsikter? Jag tycker t.ex. det är fel att avslöja uppgifter som hotar rikets säkerhet eller dess operationer. Hade någon allierad under andra världskriget avslöjat planerna för dagen D, så hade jag blivit upprörd. Alla ska inte känna till allt. Samtidigt tycker jag att det NSA påstås göra är fel, alltså övervakning av de egna medborgarna. Snowden kanske tycker detsamma?

Det är väl inte bara dom egna medborgarna som NSA övervakar? Dom övervakar hela världen. All internettrafik övervakas, telefonen, mobiler och allt möjligt annat jox som dom är med och snokar i. Det tycker jag är läskigt och jag lyfter på hatten för Snowden som offrar allt för att sanningen om NSA vidriga övervakning ska komma fram. Sjukt att ingen jävel verkar bry sig om vad han har att säga om saken eller att han tvingas gömma sig för att avslöjat sanningen. Manning fick 35 år för att talat om vad amerikanska armen ägnar sig åt och folk i USA verkar tycka det är okej. Men inte ord om att amerikanska soldater mördar och torterar civila oskyldiga.
Citera
2013-09-10, 21:38
Medlem
Gattoos avatar
Försök inte inbilla mig att den olagliga globala massövervakningen förhindrar verklig terrorism. Det är detta som är själva kärnan i det som nu håller på att ske. Förr var det kommunismen som var stora spöket och krigsmakterna rustade och industrierna gick för högtryck medan folket fick skräckpropaganda och var livrädda för stora satan i öster. Kapitalismen segrade och en ny fiende med potential att skrämma skiten ur världens befolkning behövdes för att hålla folket ovetandes från den verkliga agendan. Krig genererar pengar av bibliska proportioner så enkelt är det!

Och för att kunna föra dessa krig behövs en fiende (många av dessa fiender byggdes upp och sponsrades av CIA) och en väldigt stark opinion mot dessa terrorister. Allt för att hålla igång penningströmmarna. Så den övervakning vi ser prov på idag tjänar ett annat syfte än det allmänheten tror. Den bekämpar inte terrorism det minsta. Den håller koll på opinionssvängningar, vanligt folks åsikter, för och emot argument, andra länders förhållningssätt, EU, FN m.fl. bland annat för att kunna förutse vad som behövs göras i nästa skede. Ligga två steg före hela tiden för att på ett listigt och slugt sätt kunna motivera vapenskramlet vid nästa konflikt och på så vis hålla penningströmmarna rinnande med oförminskad styrka.

Betänk att de senaste krigen USA startat har ALLA motiverats med LÖGNER och genomförts med miljontals döda civila kvinnor och barn som offer. Det är rent och skärt skitsnack att den globala massövervakningen förhindrar terrorattacker. Det finns inte en terrorist som ens är närheten av en telefon eller dator om det ska smidas planer. Det krävs helt andra underrättelsemetoder för att förhindra terrorism under förutsättning att vi snackar riktiga terrororganisationer.

Sveriges regering ljuger vitt och brett om att FRA förhindrat terrorattacker. Rent skitsnack.

TILLÄGG:

I grund och botten handlar detta om pengar och i förlängningen makt och inget annat. Ett tydligt och väldigt uppenbart tecken på detta är att NSA avlyssnar Brasiliens statliga oljebolag (vilka fler bolag de avlyssnar kommer fram med tiden ska ni se).

Kunskap är makt och makt genererar pengar. Det handlar således inte om att jaga terrorister medelst övervakning av all internettrafik utan om helt andra saker. Ingen tror väl på fullaste allvar att riktiga terrorister (inte de som byggts upp och understöds av USA) sitter och diskuterar möjliga attacker på nätet!? Deras kommunikation och planering sköts under väldigt ljusskygga former och jag tror inte för ett ögonblick att de har en mobil eller dator ens en kilometer ifrån en sådan diskussion. För att upptäcka sådant krävs ett helt annat slag av underrättelsearbete (spioner, angivare, buggning av lokaler, mutor, hot)

Så ni som lever i villfarelsen att denna massiva övervakning har med terrorism att göra får nog tänka om. Ett exempel på detta är den Italienska maffians framgång där absolut ingenting av vikt har passerat en mobil eller dator. Kommunikation har i första hand gått direkt från mun till öra på säkra ställen och även gammal hederlig brevväxling utnyttjas flitigt.

Svenska regeringen hävdar att FRA avvärjt flera stora terroristangrepp men det är ren och skär lögn. Se bl.a. denna länk och googla lite själva.

http://christianengstrom.wordpress.c...om-fra-hittat/

Så varför är det viktigt med övervakning av allt som sker på internet? Kontroll, makt och pengar naturligtvis! Att föra krig är oerhört lönsamt och för att kunna föra krig krävs en stark opinion därför existerar terrorismen som övertog kommunismens roll som det stora onda som måste förgöras till varje pris. Vanligt folk är en skock får som låter sig ledas av lögner och med en stor rädsla för terrorism och med en tro att bara vi övervakar allt och alla hela tiden får stopp på dessa avskyvärda terroristattacker. Pyttsan! Om någon planerar en attack eller liknande så sker det så långt ifrån en dator man kan komma och om någon tror något annat så visar det inte bara på stor okunskap utan på ren och skär dumhet.

Så vad är det som motiverar att alla i hela världen inklusive regeringar, presidenter, företag, EU, FN, E-legitimationer, sjukhusjournaler, ambassader osv osv osv måste övervakas tror ni?
Senast redigerad av Gattoo 2013-09-10 kl. 22:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in