2013-06-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Jag kanske uttryckte mig oklart, vad jag menade var att kontrollen över de som anställs exempelvis på FRA är mer effektiv.
Hur ser den kontrollen ut?
Om en person som Snowden, som tjänade bra och hade mycket att förlora, öppnar truten så finns det väl inget som säger att vi inte skulle kunna få se något liknande i Sverige? Eller har FRA klonat fram sina anställda (d.v.s alla tycker lika)?
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-24 kl. 11:27.
Citera
2013-06-24, 12:06
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Jag kanske uttryckte mig oklart, vad jag menade var att kontrollen över de som anställs exempelvis på FRA är mer effektiv.
Aha, sorry. Skulle tro att det som får svensk FRA-personal att möjligen hålla tand för tunga är (i bästa fall) att FRA inte ägnar sig åt samma avarter som NSA. Men det är kanske i naivaste laget.
Citera
2013-06-24, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Hur ser den kontrollen ut?
Om en person som Snowden, som tjänade bra och hade mycket att förlora, öppnar truten så finns det väl inget som säger att vi inte skulle kunna få se något liknande i Sverige? Eller har FRA klonat fram sina anställda (d.v.s alla tycker lika)?
Jämfört med USA är Sverige ett ganska litet land och de som rekryteras för känsliga uppgifter kommer ofta från en ganska sluten grupp av betrodda, från en bekantskapskrets till andra anställda etc.

I USA rekryteras det nog mer öppet och från alla folkslag. Jag tror att t ex andelen "invandrare" på FRA är ganska begränsad till forskare från Europa och kanske USA.

FRA räknas som det hemligaste av allt hemligt i Sverige.
Senast redigerad av lehs 2013-06-24 kl. 13:28.
Citera
2013-06-24, 13:47
Medlem
Klockan 12.05 skulle Snowden ha lämnat Mosvka i ett plan, men sätet står nu tomt och man vet inte var han är.

Rykten säger att han tog ett annat plan.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/planet-lamnade-moskva-utan-snowden/

Lägger han ut villospår, tro? Eller är det ryssarna som gör det? Är han på väg till Havanna eller ens Ecuador?

Om det här blir en film så vill jag se den!
Citera
2013-06-24, 14:25
Medlem
Ozirys avatar
Citat:
Ecuador is considering Snowden's asylum request, according to Russia Today. Ricardo Patino Arocam, the country's foreign minister, has told reporters in Hanoi:

We are analysing it with a lot of responsibility. [The decision has to do] with freedom of expression and with the security of citizens around the world.

We always act in the name of principles, not in our own interests. There are governments who make decisions more according to their own intrerests. We don't do that. Our main focus is human rights.

Russia Today-länken

Vad sköna Ecuador är!
Citera
2013-06-24, 14:53
Medlem
Citat:
Jämfört med USA är Sverige ett ganska litet land och de som rekryteras för känsliga uppgifter kommer ofta från en ganska sluten grupp av betrodda, från en bekantskapskrets till andra anställda etc.

I USA rekryteras det nog mer öppet och från alla folkslag. Jag tror att t ex andelen "invandrare" på FRA är ganska begränsad till forskare från Europa och kanske USA.

FRA räknas som det hemligaste av allt hemligt i Sverige.
FRA söker folk på sin hemsida. Är rätt övertygad om att de prioriterar kompetens före svågerpolitik.
Sen lär de väl ha vattentäta skott och minimal dokumentation. D.v.s ingen får reda på mer än vad som behövs för att klara sina arbetsuppgifter. Till detta kommer förmodligen en obligatorisk bakgrundskontroll av Säpo. Kort sagt, är du inte kriminellt belastad och besitter rätt kompetens så kan du troligen få jobb där.

Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Klockan 12.05 skulle Snowden ha lämnat Mosvka i ett plan, men sätet står nu tomt och man vet inte var han är.

Rykten säger att han tog ett annat plan.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/planet-lamnade-moskva-utan-snowden/

Lägger han ut villospår, tro? Eller är det ryssarna som gör det? Är han på väg till Havanna eller ens Ecuador?

Om det här blir en film så vill jag se den!
Självfallet försöker han nog vilseleda CIA men det kan lika gärna vara ryssarna som gripit honom.
FSB (Ryska federationens federala säkerhetstjänst) vill nog mer än gärna veta vilken information han sitter inne på.
Senast redigerad av Kaymano 2013-06-24 kl. 15:00.
Citera
2013-06-24, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
FRA söker folk på sin hemsida. Är rätt övertygad om att de prioriterar kompetens före svågerpolitik.
Sen lär de väl ha vattentäta skott och minimal dokumentation. D.v.s ingen får reda på mer än vad som behövs för att klara sina arbetsuppgifter. Till detta kommer förmodligen en obligatorisk bakgrundskontroll av Säpo. Kort sagt, är du inte kriminellt belastad och besitter rätt kompetens så kan du troligen få jobb där.
Kanske har du rätt, men de är tvungna att annonsera ut jobben innan de tillsätter den som de menar är lämpligast.
Citera
2013-06-24, 16:33
Medlem
FFJJPPs avatar
Är som många nämner inte så värst förvånande. Vet någon hur de använder sig utav denna tillgången? Finns det någon gräns? Det spanar väl inte in Bert 55 som laddar ner kvällsunderhållning? Nyckelord, misstänkta/efterspanade användare?

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorVattemelon
Kan väll knappat vara något som är speciellt förvånad över detta.

Edit:
Problemet är att även om FBI ser allt så finns det inga andra vettiga alternativ till flera av dessa tjänster.

Mjo du har en poäng, några alternativ finns ju i för sig. Till exempel Ventrilo och IRC.
Citera
2013-06-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FFJJPP
Är som många nämner inte så värst förvånande. Vet någon hur de använder sig utav denna tillgången? Finns det någon gräns? Det spanar väl inte in Bert 55 som laddar ner kvällsunderhållning? Nyckelord, misstänkta/efterspanade användare?

Mjo du har en poäng, några alternativ finns ju i för sig. Till exempel Ventrilo och IRC.

Det finns ingen gräns. Det är inte nyckelord. Det är extrem profilering av hela ditt digitala liv. Av all din elektroniska kommunikation och dokumentation, ditt Ica-Kort, dina besök på vårdcentralen, vilka åkommer du har, var du jobbar, vad du tjänar, vem dina vänner är, vem du ringer, hur länge, när. Ta en sekund och fundera på vilka databaser det finns tillgängliga. Tror du att en polisstat har karaktär att inte använda det? Allt. Se vad en förmodad gärningsman gjorde i Logica-fallet, den misstänkte har -30 miljoner i budget. Han kom åt stora mängder info om hela sveriges befolkning under flera års tid. Jämför det med deras budget på miljarder dollar och tusentals anställlda. Det finns idag företag som försöker se in i framtiden med hjälp av detta. Deras resurser och möjligheter är oändliga.

Edit: http://www.wired.com/threatlevel/2012/03/ff_nsadatacenter/all/

Edit: http://www.wired.com/dangerroom/2010/07/exclusive-google-cia/
Senast redigerad av Vilkenvackerdag 2013-06-24 kl. 21:26.
Citera
2013-06-24, 21:39
Medlem
Jobbigt när man inte kan göra saker i skymundan längre och när det finns regler.

"Chefen för representanthusets underrättelsekommité, Mike Rogers, säger till Reuters att USA nu måste använda alla lagliga medel för att gripa Snowden."
Citera
2013-06-24, 22:40
Medlem
Dagen innan den kinesiska primiärministern skulle besöka Göteborg, så prata jag med morsan på telefon om det. Jag tycket det skulle bli kul på jobbet när det händer lite än den vanliga lunken.

Samatalet bröts två gånger. Tycker nu att det inte är så konstigt med tanke på allt som kommer fram om övervakning vi blir utsatta för.

Det här börjar mer och mer bli ett samhälle man inte vill vara delaktig i. Så falska lögnaktiga människor.
Citera
2013-06-25, 00:02
Medlem
Ruskigbusss avatar
Assange-åtalet diskuteras i andra trådar.
OT raderat.
/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in