2013-06-14, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graaattttis
Är det någon som kan ge en utförlig bekrivning om hur man avinstallerar isight på sin mac, alltså den inbyggda webbkameran, för en teknisk idiot?
iSight är hårdvara och går inte att avinstallera.
Aktiveringen av den gröna lampan är dock också "hårdvaruprogrammerat" så det är omöjligt att sätta igång kameran utan att den gröna lampan börjar lysa
Citera
2013-06-14, 19:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T
Snowden får inreseförbud till Storbritanien
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/snowden-portas-fran-storbritannien_8266126.svd

Damage control
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/prism-nsa-stoppade-attack-i-danmark_8264644.svd

Om uppgifterna i sista länken är sanna så spanar NSA i/mot Sverige, finns gott om pusselbitar ute i svensk media om den händelsen.

Undrar om sverige skickat ut sina moderata diplomathoror för att vara honeytraps? Bildt har säkert fått uppdraget från hans rövpolare i USA...
Citera
2013-06-14, 19:39
Medlem
Drazzes avatar
Nu när Facebook öppnat sin nya serverhall i Sverige.
Anmäla dom företag som är aktiva i Sverige till datainspektionen kanske?
Citera
2013-06-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silverhest
Soulmates? ^^

Nåväl; jag kan rekommendera dig att installera en variant av GNU/Linux om du inte redan gjort det. Distributioner som till exempel Fedora har versioner med extra säkerhet (egentligen tänkta att använda på servrar) - det finns dessutom LiveCDs som fokuserar på anonymitet, som Tails Linux. Kan även rekommendera i2p, Tor browser bundle, HTTPS Everywhere (Firefox tilläg), Ghostery (Firefox tillägg) samt att du installerar en alternativ webbläsare som lynx (eller ännu bättre links med framebuffer support [att kunna se bilder på nätet är ändå ganska centralt]). Samt att du skaffar dig en PGP-nyckel. Här finns en ganska bra guide, hen har även lite andra säkerhetsrelaterade skrifter och konfigurationsfiler på sin hemsida. Utöver det så är det enda någorlunda säkra (med RSA-kryptering) alternativet till Skype, i öppen källkod, Mumble.

Till alla er som föredrar att läsa kan jag verkligen rekommendera Bruce Schneiers "Beyond Fear - Thinking sensibly about secutiry in an uncertain world" samt hans andra verk som rör säkerhet och kryptografi - heck, till och med hans bloggposter är uttömmande.

Det är just sådana program som du nämner är mest scamware folk tror det är säkerhets program men det är skit, du kan inte vara anonym så länge du är kopplad på nätet / telefoni det är bara så vad andra säkerhets raket forskare säger är en annan femma se bara på logica hur det gick där
Citera
2013-06-14, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
Det är just sådana program som du nämner är mest scamware folk tror det är säkerhets program men det är skit, du kan inte vara anonym så länge du är kopplad på nätet / telefoni det är bara så vad andra säkerhets raket forskare säger är en annan femma se bara på logica hur det gick där

Visst är det svårt att dölja sin identitet. Därför är det bra att ha många verktyg i sin låda och att inte vänja sig vid ett speciellt verkyg.
En gundläggande princip jag har är i alla fall att lita mer på öppen än på stängd källkod (nej, jag tankar inte vilket program som helst från github bara för att det är öppet).

Men som sagt, man ska aldrig anta att man är helt anonym.

I övrigt blir jag nyfiken på om du kan peka på några brister i något av de program jag räknade upp. Vore intressant (tilläggas bör att jag inte använder Firefox-tilläggen längre, då det är de jag litade minst på, och att jag inte använder Firefox alls).
Citera
2013-06-14, 20:10
Medlem
Har www.Akamai.com något med detta ämne att göra?
Citera
2013-06-14, 21:00
Bannlyst
Hur menar ni att Tor och liknande skulle vara en scam? Tor döljer ju faktiskt ens IP. Däremot är det väl inte garanterat säkert, eftersom USA:s regering tydligen finansierar det.
Citera
2013-06-14, 21:09
Medlem
Citat:
Soulmates? ^^

Nåväl; jag kan rekommendera dig att installera en variant av GNU/Linux om du inte redan gjort det. Distributioner som till exempel Fedora har versioner med extra säkerhet (egentligen tänkta att använda på servrar) - det finns dessutom LiveCDs som fokuserar på anonymitet, som Tails Linux. Kan även rekommendera i2p, Tor browser bundle, HTTPS Everywhere (Firefox tilläg), Ghostery (Firefox tillägg) samt att du installerar en alternativ webbläsare som lynx (eller ännu bättre links med framebuffer support [att kunna se bilder på nätet är ändå ganska centralt]). Samt att du skaffar dig en PGP-nyckel. Här finns en ganska bra guide, hen har även lite andra säkerhetsrelaterade skrifter och konfigurationsfiler på sin hemsida. Utöver det så är det enda någorlunda säkra (med RSA-kryptering) alternativet till Skype, i öppen källkod, Mumble.

Till alla er som föredrar att läsa kan jag verkligen rekommendera Bruce Schneiers "Beyond Fear - Thinking sensibly about secutiry in an uncertain world" samt hans andra verk som rör säkerhet och kryptografi - heck, till och med hans bloggposter är uttömmande.

Tack for ideer och lankar. Sjalv anvander jag TOR och tormail.org. Kommer dock uppgradera allt och byta till ngn eller flera Linux distros (iaf tails) hitta en bra kryptering for hela hardisken m.m(truecrypt ska ju va backdoorad med sags det) Facebook far val forsvinna helt, men det blir nog mest en befrielse.
Men jag maste hitta en bra losning pa Skype... :/ Ska ta o kolla in mumble snarast, Jag gillar verkligen Skype men jag vill kunna kanna att jag inte delar min kommunikation med ngn bokstavs fascist myndighet..

https://ssd.eff.org/
www.bitcoin.org
www.tails.boum.org
www.torproject.org (glom inte att titta in de andra mjukvarorna som finns dar )
www.mullvad.net var det ngn som rekommenderade
www.startpage.com soksida (duckduckgo gar bort om de har med yaho0 att gora)
www.virtualbox.org
macchanger
Det har borde vara en ganska bra borjan iaf.
Efterlyser dock fler sakra email tjanster, bra och sakra cloud servrar, flera bra o trygga VPN tjanster.
truecrypt,PGP, mumble ar jag inte saker pa, efterlyser darfor tankar, funderingar och ideer om dessa.
Citera
2013-06-14, 21:18
Bannlyst
Haken är ju, som tidigare nämnts, att man antingen själv måste vara ett smärre datageni eller känna någon som är det, för att verkligen kunna läsa källkoderna och kolla att där inte finns något skumt.
Citera
2013-06-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wirmola
Efterlyser dock fler sakra email tjanster, bra och sakra cloud servrar, flera bra o trygga VPN tjanster.
truecrypt,PGP, mumble ar jag inte saker pa, efterlyser darfor tankar, funderingar och ideer om dessa.

Mail: Beror på vad du ska ha den till. mailinator.com kan vara bra om du behöver registrera dig någonstans men inte vill uppge din riktiga e-post adress. Man bör dock vidta extra försiktighetsåtgärder när man använder det.
Själv använder jag inte "molnet" eller "cloud servrar", skulle jag göra det hade jag satt upp en egen server med ownCloud. Verkar vara det enda nästan seriösa alternativet just nu.
VPN har jag inte använt på ett tag, men när jag gjorde det använde jag AirVPN. En av de tjänster som accepterar BitCoin som betalning, dock måste du uppge en e-post adress (mailinator?). Annars har ju Banhof någon VPN som ska vara bra vad jag har hört.
För kryptering av hela hårddiskar rekommenderar jag LUKS, och enstaka filer PGP.
Nackdelen med Mumble är att man kommunicerar i "kanaler" eller "servrar", du måste alltså antingen skapa en egen server eller hitta en server du trivs med, det är mer som IRC än Skype för att vara helt ärlig, men får man bara sina kompisar att använda det så fungerar det relativt bra.

EDIT: Stavfel. Och tack för länkarna förresten.
Senast redigerad av silverhest 2013-06-14 kl. 21:22.
Citera
2013-06-14, 21:30
Medlem
Citat:
Mail: Beror på vad du ska ha den till. mailinator.com kan vara bra om du behöver registrera dig någonstans men inte vill uppge din riktiga e-post adress. Man bör dock vidta extra försiktighetsåtgärder när man använder det.
Själv använder jag inte "molnet" eller "cloud servrar", skulle jag göra det hade jag satt upp en egen server med ownCloud. Verkar vara det enda nästan seriösa alternativet just nu.
VPN har jag inte använt på ett tag, men när jag gjorde det använde jag AirVPN. En av de tjänster som accepterar BitCoin som betalning, dock måste du uppge en e-post adress (mailinator?). Annars har ju Banhof någon VPN som ska vara bra vad jag har hört.
För kryptering av hela hårddiskar rekommenderar jag LUKS, och enstaka filer PGP.
Nackdelen med Mumble är att man kommunicerar i "kanaler" eller "servrar", du måste alltså antingen skapa en egen server eller hitta en server du trivs med, det är mer som IRC än Skype för att vara helt ärlig, men får man bara sina kompisar att använda det så fungerar det relativt bra.

EDIT: Stavfel. Och tack för länkarna förresten.

Jag sag att mullvad.net accepterar bitcoin vilket hojer deras poang avsevart.
Jag ar inte saker pa om jag behover VPN egentligen, klarar mig ratt bra med tor t.v iaf. Men bra att ha losningar iaf.
mailinator och LUKS har jag aldrig hort talas om, ska undersokas..(tack for tipsen)
Men storsta utmaningen verkar ju bli utfyllnaden av skype. Mest for att alla man kanner anvander det redan och sakert inte ar lika villiga att byta som jag..? Vem skulle man locka gora en open source variant av ngnting skype liknande..
Kanske torproject .org kunde vara intresserade av iden..?
Citera
2013-06-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wirmola
Tack for ideer och lankar. Sjalv anvander jag TOR och tormail.org. Kommer dock uppgradera allt och byta till ngn eller flera Linux distros (iaf tails) hitta en bra kryptering for hela hardisken m.m(truecrypt ska ju va backdoorad med sags det) Facebook far val forsvinna helt, men det blir nog mest en befrielse.
Men jag maste hitta en bra losning pa Skype... :/ Ska ta o kolla in mumble snarast, Jag gillar verkligen Skype men jag vill kunna kanna att jag inte delar min kommunikation med ngn bokstavs fascist myndighet..

https://ssd.eff.org/
www.bitcoin.org
www.tails.boum.org
www.torproject.org (glom inte att titta in de andra mjukvarorna som finns dar )
www.mullvad.net var det ngn som rekommenderade
www.startpage.com soksida (duckduckgo gar bort om de har med yaho0 att gora)
www.virtualbox.org
macchanger
Det har borde vara en ganska bra borjan iaf.

Du använder tor vem äger världens tor ju hackers gänget CDC cult dead cow se på youtube hur de presenterar sina verktyg sök Jacob applebaum sedan gå inte till polisen och säg jag har blivit haxxad .

Du är amatör på nätet att du går på såna saker som tor .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in