2020-11-13, 16:18
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag blir nästan förvånad över att ni får finnas i Sverige! (Att muslimska och judiska församlingar får finnas fast de inte har några kvinnliga imamer eller rabbis, är förstås en heeeeelt annan sak...)
https://www.youtube.com/watch?v=8sS8i2_03FY
Ain't No Stoppin Us Now!
We're on the move!
Ain't No Stoppin Us Now!
We've got the groove!
Citera
2020-11-24, 15:04
Medlem
Svenska kyrkan har samma problem som övriga lutheranska (stats)kyrkor i Norden. Statsskyrkor har alltid mer eller mindre propagerat och följt de värderingar som politiker/härskare fört fram. Fastän de inte längre sköter lokalförvaltningen eller socialhjälpen, så har de blivit tvungna sekularisera sig och rätta sig enligt politikers/intressegruppers värderingar, i ett desperat försök att minska på medlemsflykten, balansera budgeten och för att behålla lite av sin samhälleliga makt. Det är synd för kyrkan har hjälpt massor av människor under tidens gång, men allt har ju sin tid och kyrkan kan bara skylla sig själv.
Senast redigerad av Alertio 2020-11-24 kl. 15:15.
Citera
2020-11-24, 15:09
Medlem
den-kristnes avatar
Kyrkans situation i denna sekulära, moderna, pluralistiska, materialistiska, liberala, demokratiska och ateistiskt-agnostiska tidsålder är katastrofal. Inse.
Citera
2020-11-26, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Kyrkans situation i denna sekulära, moderna, pluralistiska, materialistiska, liberala, demokratiska och ateistiskt-agnostiska tidsålder är katastrofal. Inse.

Svenska kyrkans problem är ett identitetsproblem, de försöker skapa om kyrkan till något som inte stämmer med Bibeln, och därmed är det ett dött sammanhang för en sann kristen. Den har dock fortfarande ett symboliskt värde för sekulärt folk då de ändå ser SK som "kristna".

Den sanna kyrkans situation har i alla tider varit mer eller mindre katastrofal. Det vi lever i nu är ett undantag för normalt brukar de lemlästas, förlöjligas, torteras och förföljas.
Tag t.ex. kejsaren Nero som hängde upp kristna på stolpar doppade i tjära och tände på så att de fick agera som facklor på hans offentliga fester på kvällskvisten.

I den sista tiden skall det komma en våg av förföljelse av sanna kristna där de som inte anpassar sig kommer att få sina huvuden avhuggna. Detta kan man läsa om i

Uppenbarelseboken 20:4
Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg själarna av dem som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörd och Guds ord och som inte hade tillbett vilddjuret och dess bild eller tagit emot märket på sin panna eller sin hand. De levde och regerade med Kristus i tusen år.
Citera
2020-11-27, 07:01
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSearch
Svenska kyrkans problem är ett identitetsproblem, de försöker skapa om kyrkan till något som inte stämmer med Bibeln, och därmed är det ett dött sammanhang för en sann kristen. Den har dock fortfarande ett symboliskt värde för sekulärt folk då de ändå ser SK som "kristna".
Marxister har sedan länge tagit över Svenska kyrkan.

Citat:
Den sanna kyrkans situation har i alla tider varit mer eller mindre katastrofal. Det vi lever i nu är ett undantag för normalt brukar de lemlästas, förlöjligas, torteras och förföljas.
På sina håll är förföljelsen i full gång. I västvärlden är det förförelsen, inte fysisk förföljelse, som är det stora problemet just nu.

Citat:
Tag t.ex. kejsaren Nero som hängde upp kristna på stolpar doppade i tjära och tände på så att de fick agera som facklor på hans offentliga fester på kvällskvisten.
Vad som är värre idag är all splittring. Det finns över 30 000 olika kyrkor, samfund och sekter idag, och fler uppstår med tiden.
Citera
2020-11-27, 10:28
Medlem
Citat:
På sina håll är förföljelsen i full gång. I västvärlden är det förförelsen, inte fysisk förföljelse, som är det stora problemet just nu.

Det är bara en tidsfråga. Den som står för Bibelns värderingar istället för människors kommer att bli hatad och på sikt kommer konkret förföljelse att komma. Personligen tror jag det kommer att komma snabbare än väntat.
Jag tror att vi snart kommer att se en världsreligion enad under påven där nationerna kommer attt kräva att man accepterar den. Gör man inte det kommer det få konsekvenser. Påven har ju t.ex. sagt att om man är en sann ateist men "en bra människa" så kommer man till himlen. Helt fel och obibliskt men det gör att t.ex. ateister inte behöver bekymra sig om att acceptera det eftersom de kan leva på som vanligt (ett tag). Så där håller han på och försöker samla in alla under ett enda meningslöst paraply som inte står för något annat än en religion med en falsk Gud som kommer från fantasiernas värld.

På sikt kommer dock denna falska religion kräva att alla folk, inklusive ateisterna, tillber antikrist.

Citat:
Vad som är värre idag är all splittring. Det finns över 30 000 olika kyrkor, samfund och sekter idag, och fler uppstår med tiden.

Vad gäller olika kyrkor (samfund) så tror jag inte att det fel i alla lägen. I uppenbarelseboken omnämns ju t.ex. 7 olika församlingar med olika karaktär och form samt olika styrkor och brister.
Däremot vet vi att det är fel att vara kvar i ett sammanhang som går emot Guds ord. Sekter är ett exempel på det.

Ett modernt problem vi har är att en "sekt" i dagsläget är en subjektiv förhållning till något man inte tycker om. Man får börja med att klargöra vad man menar med det begreppet först.
Om folk tycker att det är sekteristiskt att tro på Bibeln, ja då är ju den definitionen rätt meningslös.
Citera
2020-11-27, 11:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är bara en tidsfråga. Den som står för Bibelns värderingar istället för människors kommer att bli hatad och på sikt kommer konkret förföljelse att komma. Personligen tror jag det kommer att komma snabbare än väntat.
Jag tror att vi snart kommer att se en världsreligion enad under påven där nationerna kommer attt kräva att man accepterar den. Gör man inte det kommer det få konsekvenser. Påven har ju t.ex. sagt att om man är en sann ateist men "en bra människa" så kommer man till himlen. Helt fel och obibliskt men det gör att t.ex. ateister inte behöver bekymra sig om att acceptera det eftersom de kan leva på som vanligt (ett tag). Så där håller han på och försöker samla in alla under ett enda meningslöst paraply som inte står för något annat än en religion med en falsk Gud som kommer från fantasiernas värld.

På sikt kommer dock denna falska religion kräva att alla folk, inklusive ateisterna, tillber antikrist.

Vad gäller olika kyrkor (samfund) så tror jag inte att det fel i alla lägen. I uppenbarelseboken omnämns ju t.ex. 7 olika församlingar med olika karaktär och form samt olika styrkor och brister.
Däremot vet vi att det är fel att vara kvar i ett sammanhang som går emot Guds ord. Sekter är ett exempel på det.

Ett modernt problem vi har är att en "sekt" i dagsläget är en subjektiv förhållning till något man inte tycker om. Man får börja med att klargöra vad man menar med det begreppet först.
Om folk tycker att det är sekteristiskt att tro på Bibeln, ja då är ju den definitionen rätt meningslös.

"sekt" är för mig när en eller flera ledargestalter har fått för mycket makt, och därigenom kränker medlemmarnas normala fri- och rättigheter i samhället. Medlemmarna å sin sida visar upp en blind tro och lydnad gentemot dessa ledargestalter. "sektliknande" är det också, om ingen får ifrågasätta varken tron eller församlingens verksamhet, och medlemmarna blir väldigt arga och upprörda om någon gör det som om det vore ett helgerån, i stället för att diskutera med argument på normalt sätt.
Citera
2020-11-27, 11:54
Medlem
Citat:
"sekt" är för mig när en eller flera ledargestalter har fått för mycket makt, och därigenom kränker medlemmarnas normala fri- och rättigheter i samhället. Medlemmarna å sin sida visar upp en blind tro och lydnad gentemot dessa ledargestalter. "sektliknande" är det också, om ingen får ifrågasätta varken tron eller församlingens verksamhet, och medlemmarna blir väldigt arga och upprörda om någon gör det som om det vore ett helgerån, i stället för att diskutera med argument på normalt sätt.

Okej, man kan iofs genom denna definition påstå att hela det svenska systemet är en sekt.

Vi har t.ex. en sittande regering som har fått för mycket makt. Det är väldigt många som inte vill ha sittande regering och tycker att deras normala fri och rättigheter kränks.
De som gillar systemet tycker på allt sätt det är mycket rättvist och genom sin majoritet ber de andra att fara och flyga eftersom de inte sitter vid makten.
När någon ifrågasätter sittande regerings olika program så sätts de ur spel med hjälp av väldigt arga medlemmar där falska anklagelser florerar och de som ifrågasätter programmet anklagas för att vara t.ex. illojala, rasister, nazister och orsak till allt ont i vårat samhälle. Givetvis är det underförstått så att "vi" med vår fantastika utopiska modell har lösningen till allt sådant. Bara gör som vi tycker så blir det säkert bra med det.

Hur många kan med sakliga argument vare sig officiellt eller internt t.ex. ifrågasätta flyktingpolitiken som bedrivs?
Det vet ju både du och jag att det inte kommer att gå så därigenom är hela systemet en sekt.

Jag förhåller mig opolitisk, bara för att vara tydlig, men vill bara pålysa om att denna definition kan användas även för det politiska etablissemanget.
Senast redigerad av iSearch 2020-11-27 kl. 11:56.
Citera
2020-11-27, 12:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Okej, man kan iofs genom denna definition påstå att hela det svenska systemet är en sekt.

Vi har t.ex. en sittande regering som har fått för mycket makt. Det är väldigt många som inte vill ha sittande regering och tycker att deras normala fri och rättigheter kränks.
De som gillar systemet tycker på allt sätt det är mycket rättvist och genom sin majoritet ber de andra att fara och flyga eftersom de inte sitter vid makten.
När någon ifrågasätter sittande regerings olika program så sätts de ur spel med hjälp av väldigt arga medlemmar där falska anklagelser florerar och de som ifrågasätter programmet anklagas för att vara t.ex. illojala, rasister, nazister och orsak till allt ont i vårat samhälle. Givetvis är det underförstått så att "vi" med vår fantastika utopiska modell har lösningen till allt sådant. Bara gör som vi tycker så blir det säkert bra med det.

Hur många kan med sakliga argument vare sig officiellt eller internt t.ex. ifrågasätta flyktingpolitiken som bedrivs?
Det vet ju både du och jag att det inte kommer att gå så därigenom är hela systemet en sekt.

Jag förhåller mig opolitisk, bara för att vara tydlig, men vill bara pålysa om att denna definition kan användas även för det politiska etablissemanget.

Snarare tvärtom, så här i coronatider, skulle jag säga. Vår regering är ALLTFÖR rädd för att kränka våra normala fri- och rättigheter, trots att det är nödvändigt för att förhindra kanske 10 000 dödsfall och flerdubbelt många sjuka, varav vissa MYCKET sjuka och med permanenta skador och långt rehabiliteringsbehov efteråt. T.ex. genom att utfärda stängning av restauranger, onödiga butiker, gym o.s.v., mötesförbud även i hemmen, och utegångsförbud vissa dagar eller tider.

Jag tänkte närmast, när det gällde sektledarna, på att de tar sig sådana friheter som att beordra kvinnor att komma till deras sovrum, och att beordra sektmedlemmarna att arbeta gratis i sektledarnas privata hushåll. Och även att utmäta regelrätta bestraffningar för sådant som inte är olagligt i samhället utanför, t.ex. utomäktenskapligt sex (utom med sektledaren själv såklart), och att det är svårt eller omöjligt att lämna sekten (ledargruppen jagar efter med bilar). I de allra värsta fallen blir det som i Knutby, där sektledaren t.o.m. kunde beordra en medlem att döda en annan medlem.
Senast redigerad av Merwinna 2020-11-27 kl. 12:45.
Citera
2020-11-27, 12:33
Medlem
Citat:
...
Jag tänkte närmast, när det gällde sektledarna, på att de tar sig sådana friheter som att beordra kvinnor att komma till deras sovrum, och att beordra sektmedlemmarna att arbeta gratis i sektmedlemmarnas privata hushåll. Och även att utmäta regelrätta bestraffningar för sådant som inte är olagligt i samhället utanför, t.ex. utomäktenskapligt sex (utom med sektledaren själv såklart), och att det är svårt eller omöjligt att lämna sekten (ledargruppen jagar efter med bilar). I de allra värsta fallen blir det som i Knutby, där sektledaren t.o.m. kunde beordra en medlem att döda en annan medlem.
Corona eller flyktingpolitik är bara två exempel på olika program för mig.

Jag medger att det i din definition finns många särdrag som kännetecknar en sekt.
Men att använda det som defintion är svårare eftersom man då fångar upp betydligt fler organisationer som kanske inte ses som sekter.

När man brukar klassa en grupp som en sekt så är det sällan så att man utgår från en vedertagen definition utan man talar med de folk som är, eller har blivit, drabbade av gruppen. Vissa egenskaper är goda medan andra anses vara onda.
Om de onda aspekterna är av t.ex. sexuell karaktär eller omfattar social isolering eller att ta pengar så går det relativt snabbt att fastställa att det är en sekt. Sedan måste man skilja på om det är ett undantag eller om det är ett systemfel; alla har kan ju tyvärr ha sina rötägg så att säga.

Personligen utgår jag från Bibeln för att avgöra vad som är ont och gott men samhället utgår från sina egna normer vilket över tid kan ändras väldigt mycket.
Om man konkret tar upp sexualitet så är t.ex. Bibeln mycket tydlig att sex endast är till för en man och en kvinna som skall vara gifta för resten av sina liv. Man får bara ha en make/maka åt gången och man skall inte ha sex utanför äktenskapet. När en i paret dör så kan den andra partnern söka efter en ny äkta man eller kvinna att gifta sig med.

Knutby var absolut en sekt med ett stort systemfel där många drabbades.
Senast redigerad av iSearch 2020-11-27 kl. 12:35.
Citera
2020-11-27, 13:50
Medlem
returxs avatar
Citat:
Marxister har sedan länge tagit över Svenska kyrkan.
Jaså... kyrkoval 2017 visar på annat
Citat:
kanske orsaken finns att finna i hotet om tandgnisslan i den brinnande sjön

Citat:
Inget under alls det då det finns lika många tolkningar av "sanningen" som det finns bibelstuderande.
Citera
2020-11-27, 16:15
Medlem
TwoThousands avatar
Det är väl slutet för den svenska kyrkogården nu när samhället har vänt ryggen och odjuret kommer för att ta allt dom håller kärt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in