Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
"sekt" är för mig när en eller flera ledargestalter har fått för mycket makt, och därigenom kränker medlemmarnas normala fri- och rättigheter i samhället. Medlemmarna å sin sida visar upp en blind tro och lydnad gentemot dessa ledargestalter. "sektliknande" är det också, om ingen får ifrågasätta varken tron eller församlingens verksamhet, och medlemmarna blir väldigt arga och upprörda om någon gör det som om det vore ett helgerån, i stället för att diskutera med argument på normalt sätt.
Okej, man kan iofs genom denna definition påstå att hela det svenska systemet är en sekt.
Vi har t.ex. en sittande regering som har fått för mycket makt. Det är väldigt många som inte vill ha sittande regering och tycker att deras normala fri och rättigheter kränks.
De som gillar systemet tycker på allt sätt det är mycket rättvist och genom sin majoritet ber de andra att fara och flyga eftersom de inte sitter vid makten.
När någon ifrågasätter sittande regerings olika program så sätts de ur spel med hjälp av väldigt arga medlemmar där falska anklagelser florerar och de som ifrågasätter programmet anklagas för att vara t.ex. illojala, rasister, nazister och orsak till allt ont i vårat samhälle. Givetvis är det underförstått så att "vi" med vår fantastika utopiska modell har lösningen till allt sådant. Bara gör som vi tycker så blir det säkert bra med det.
Hur många kan med sakliga argument vare sig officiellt eller internt t.ex. ifrågasätta flyktingpolitiken som bedrivs?
Det vet ju både du och jag att det inte kommer att gå så därigenom är hela systemet en sekt.
Jag förhåller mig opolitisk, bara för att vara tydlig, men vill bara pålysa om att denna definition kan användas även för det politiska etablissemanget.