Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 20:37
  #733
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Var kan jag besöka en gudstjänst på lördag förmiddag??????
Du kan söka på denna sida:
https://www.svenskakyrkan.se/

Citat:
Ursprungligen postat av talad13
Idag var jag på gudstjänst.

Jag har några frågor.

Hur vet man när man ska säga amen?
Hur vet man vilka svar man ska ge och när prästen har läst upp något, ibland så säger inge någonting. Och efter nästa mening så säger alla en bön gemensamt. Såg ingenting om detta i bladet jag fick när jag klev in och satte mig. Hur vet jag när jag ska svara och vad jag ska vara? Det kändes väldigt slumpat från mitt nybörjarperspektiv.

-
Svenska kyrkan gissar jag på
Lånar ett svar från https://ledarsidorna.se/2017/11/sven...da-foresatser/
Citat:
Gudstjänsten börjar med en psalm och prästen träder in och säger några inledande ord. Därefter bekänner församlingen i tysthet sina synder och ber om förlåtelse, vilket sedan meddelas av prästen. Därefter ber församlingen om att Herren måtte förbarma sig, varefter Han prisas. Efter detta kommer ett parti där några korta bibeltexter läses ur Gamla testamentet, Pauli brev, samt ur Evangelierna. Dessa texter är olika för varje söndag och följer kyrkoåret. Nu blir det predikan. Prästen rekommenderas att förhålla sig till och utveckla de texter vi just har lyssnat till, men i princip kan han eller hon prata om vad som helst (vilket sannerligen är det vanligaste) – allt avslutas med kyrkliga tillkännagivanden (vilka som döpts och avlidit i församlingen). När predikan är slut ställer sig alla upp och läser gemensamt trosbekännelsen. Därefter följer kyrkans förbön. Kollekt upptas under psalmsång. Nu är det dags för nattvard: brödet och vinet tillreds, instiftas till Kristi lekamen och blod, samt delas ut till de troende. ”Fader vår” läses gemensamt. Allt avslutas med att församlingen ”sänds iväg” till musik efter att ha undfått välsignelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av ShutUpBitch
Vad händer med min begravning om jag går ur svenska kyrkan? Jag har varit medlem länge om man säger så....
http://www.uturkyrkan.se/vad-sker/
Citat:
Som icke-medlem betalar man istället en begravningsavgift till svenska kyrkan eller kommunen, som ger rätt till begravningsplats på en gravplats eller kyrkogård.
Begravningsavgiften är avsevärt mindre än den avgift man betalar till svenska kyrkan som medlem.
Klicka här om du vill se skattesatserna för din kommun.
Den avgift man betalar täcker också personalkostnader för hantering av den avlidna, skötsel av begravningsplats, transport av kista till den plats där begravningsceremonin hålls samt vidare transport till begravningsplats/krematorium.
Kostnader för själva kistan, urna, begravningsentreprenör och liknande bekostar man själv/de efterlevande oavsett kyrkomedlemskap eller ej.
Man kan, precis som vid giftermål, välja att hålla en civil (borgerlig) ceremoni.

Citat:
Ursprungligen postat av Matteus2312
Ännu en icke- troende Socialdemokrat tar plats i kyrkostyrelsen : Margareta Winberg
http://www.dagen.se/nyheter/margaret...lsen-1.1061765
Urk. Upp till kamp säger jag bara som höger (bör väl tillägga det).

Gå ur Svenska kyrkan nu, och se till att bli medlem igen inför nästa kyrkoval. Månglarna ska ut!
Citera
2017-12-18, 11:11
  #734
Medlem
BewilderedHulders avatar
Kan inte hitta information om vilken vapensköld som är inspirationen till Svenska Kyrkans flagga mer än att det är en sexhundra-årig som finns i Uppsala Domkyrka.

Någon som vet mer?
Citera
2017-12-23, 09:02
  #735
Medlem
snigel1s avatar
SvK fortsätter att tappa medlemmar i allt högre takt. Tragiskt men logiskt. Redan drygt 90000 utan december inräknad och då mer än förra året.
Citera
2017-12-24, 12:39
  #736
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
SvK fortsätter att tappa medlemmar i allt högre takt. Tragiskt men logiskt. Redan drygt 90000 utan december inräknad och då mer än förra året.
Det blev ändå ett jäkla gott deltagande i kyrkovalet senast.
Jag tror att om det blir en(ännu mer) ökad kriminalitet bland invandrare kommer svensken söka sig tillbaka till kyrkan.
__________________
Senast redigerad av rantaplan 2017-12-24 kl. 12:41.
Citera
2017-12-26, 21:23
  #737
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Det blev ändå ett jäkla gott deltagande i kyrkovalet senast.
Jag tror att om det blir en(ännu mer) ökad kriminalitet bland invandrare kommer svensken söka sig tillbaka till kyrkan.

Varför skulle svensken söka sig till dem som öppet propagerar för ökad invandring pga det?

Varför skulle svensken glömma att svenska kyrkan hjälper illegala att hålla sig gömda?

Varför skulle svensken förlåta att svenska kyrkan varit med och samordnat invandringstrafik över medelhavet?
Citera
2018-01-01, 23:51
  #738
Avstängd
saggelitens avatar
i byggnader som den såkallade svenska kyrkan äger och styr, så tillber de Lucifer och detta helt öppet och de spelar rockmusik framför korset och dansar nån typ av magdans samt annat som är skämmigt att prata om.

detta har jag sett själv och jag blev förbjuden att vistas i den "kyrkan" efter att jag delade filmen på sociala medier:

https://www.youtube.com/watch?v=3a7uu1SG7oI
Citera
2018-01-06, 11:52
  #739
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Vill påminna er religiösa om att det är skillnad mellan människans kyrka och en allsmäktig kyrkavar väldigt noga med valet utav kyrkan!

Jag som inte alls är kyrklig av mig kan skriva under på vikten av dessa ord:
För bara några år sedan kom jag i kontakt med Svenska kyrkan, för jag var tvungen till det, bland annat genom en begravning.
Och det jag såg vid dessa tillfällen har fått mig att undra om det är till Satan man betalat alla åren man varit medlem?
Lögner, locket på, korruption, falskhet, bryter mot egna lagar och förordningar, tagande av mutor, deras egna jurister håller också all denna skiten om ryggen. Ja det var något av det jag fick se och uppleva varje dessa 4 gånger och jag var inte riktigt beredd på det.

Tack vare detta har jag grävt lite mer i SK och vad många andra också kan vittna om och visst kan man lugnt påstå att Svenska kyrkan och dess organisation och många anställda och många som söker sig dit är allt annat än gudstroende?
Det ser faktiskt ut att förhålla sig på precis motsatt vis:S

Jag kommer att lämna från och med detta året.
Sedan är det också detta med Bibeln och Jesus som de inte ens tror på, men byggt upp en hel organisation kring, med löner pensioner och olika förmåner och dessutom hur de gör skillnad på folk(ja, ni vet).
Nej, denna verksamheten flydde folk från tidigare och det gjorde de helt rätt i!
För den som söker andlighet så är Svenska kyrkan inte det rätta templet för det, SK är en farlig organisation och sysslar med villoläror, för den som genuint tror så är Svenska kyrkan Satans tempel.
Citera
2018-01-06, 12:02
  #740
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedensmoker
http://www.friatider.se/svenska-kyrk...gre-kallas-han

Nu har luciferierna tagit bort ordet "herre" från Gud, dvs maskulina benämningar för Gud. Bibelns Gud är självklart inte av hankön utan Ande (John 4:24) men analogin med Gud som en "han" är för att betona Herrens kungliga auktoritet, något dessa demoner självklart attackerar.

För den som undrar så tillber svenska kyrkan satan. kyrkan är för länge sedan kapad av demoniska makter... Finns väl några få legitimt äkta präster men överlag har syndens virus spridits och övertagit hela organisationen.

En tråd om det:
(FB) Jesus blev ”hen” i annons från Svenska kyrkan

Jag tycker det borde stå klart för var och en vad detta templet Svenska kyrkan faktiskt består av.
Precis som du säger så har kyrkan intagits av just det Bibeln faktiskt varnar för.
OCH kommer undan med det.
Känns obehagligt att bidra ekonomiskt till det Svenska kyrkan ställer sig bakom.
Citera
2018-01-07, 00:10
  #741
Medlem
Rekordraset: Mer än 91 000 personer lämnade Svenska Kyrkan 2017!

Fler än någonsin lämnar Svenska kyrkan. Under förra årets elva första månader tog över 91 000 personer beslutet att lämna samfundet.

Citat:
Fram till och med november 2017 hade 91 129 svenskar begärt utträde ur Svenska kyrkan under året. Det är fler än under hela 2016, då 90 000 svenskar begärde utträde. Samtidigt visar de preliminära siffrorna för 2017 att 8 833 personer aktivt valt att gå med i kyrkan fram till november, den högsta siffran sedan stat och kyrka skildes åt år 2000

https://pbs.twimg.com/media/DS4oHw_WkAAGzRj.jpg:large

Hur mycket beror detta på kyrkans politisering vilka många har tröttnat på?

Vad betyder detta om trenden fortsätter? Kommer Svenska Kyrkan få svårt att betala ut löner till personalen och därmed behöva göra sig av med en del? Vilka är det egentligen som går med? Asylsökande som behöver krydda sina berättelser för att undvika att få avslag?

Ni som fortfarande är med, hur tänker ni inför fortsättningen?
__________________
Senast redigerad av Grunkz 2018-01-07 kl. 00:12.
Citera
2018-01-07, 00:27
  #742
Medlem
Zaedrewss avatar
Svenska kyrkan är inte kristna så desto fler som lämnar desto bättre. Vi har tom präster i svenska kyrkan som vill göra om kyrkor till moskéer. Helt djävla absurt så att folk lämnar denna idioti är bara ett sundhetstecken. Svenska kyrkan bryr sig liksom inte längre ens om den kristna läran så om man är kristen så borde det vara ett absolut måste att lämna denna sjukdom.
Citera
2018-01-07, 00:31
  #743
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Religion
/Moderator
Citera
2018-01-07, 00:46
  #744
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svenska kyrkan är inte kristna så desto fler som lämnar desto bättre. Vi har tom präster i svenska kyrkan som vill göra om kyrkor till moskéer. Helt djävla absurt så att folk lämnar denna idioti är bara ett sundhetstecken. Svenska kyrkan bryr sig liksom inte längre ens om den kristna läran så om man är kristen så borde det vara ett absolut måste att lämna denna sjukdom.

Detta.

Jag är själv döpt, konfirmerad och fortfarande (faktiskt!) medlem i Svenska Kyrkan - detta till trots att jag är allt annat än religiös. Anledningen att jag inte gått ur än, är just för att kyrkan är ju ändå en utav det svenska samhälles grundpelare på något vis. Det är liksom, det gamla fina Sverige (man verkligen skulle önska att) kyrkan står för. Med traditioner och hela köret.

Men när kyrkan nu de senaste tio åren politiserats åt det grövsta, med vänsterpredikande, sodomitpropagerande muslimälskare som till och med vill ta bort korset "för att inte uppröra icke-kristna" dvs fjäska för musslorna - så tar det verkligen extremt mycket emot att inte gå ur och låta skiten brinna...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback