Angående de kvinnliga prästerna, förresten. Hur är det i era församlingar - har de även där slutat skriva ut prästens namn vid aktuell gudstjänst, i gudstjänstkalendern? Det har de gjort i min församling sedan några år tillbaka. När jag frågade kyrkoherden, sa hon (ja HON

) att det inte skulle spela någon roll vem prästen var, för h*n var ändå bara en förmedlare av Guds ord, och dom ville inte uppmuntra till att "vissa präster drar en större församling än andra".
Men när jag pratade med församlingsassistenten, som jag känner privat, så medgav hon att det hade stått i ett mötesprotokoll, att ändringen hade gjorts för att församlingsborna inte så lätt skulle kunna välja bort de kvinnliga prästerna. Helt sanslöst!

(Ska kanske tillägga att min församlingskyrka delas med en kristen syriansk församling, och att vissa gudstjänster är gemensamma. Själva har de inga kvinnliga präster alls. Jag misstänker, men VET inte, att detta till viss del har med saken att göra.)
Alla ska vänjas vid de kvinnliga prästerna, och på sikt hjärntvättas till att acceptera dem... för när man väl sitter i kyrkbänken och det kommer in en kvinna som leker präst, så upplever nog många att det är svårt att resa sig upp inför hela kyrkan, och gå ut...