2018-01-07, 02:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Svenska kyrkan är inte kristna

Kristendomen har en (ständig) identitetskris. Så försök inte att ta monopol vad kristendom är.
Citera
2018-01-07, 02:50
Medlem
Svenska kyrkan är en organisation där allsköns övergrepp och oegentligheter kan försiggå, i tidevarv efter tidevarv. Människosynen är vidrig, för det mesta (undantag finns). Man ser ner på fattiga hjälpsökande människor, man kategoriserar folk ända in i döden och struntar totalt i det som kallas tystnadsplikt. Det finns präster som skriver ner sina biktsamtal och lägger anteckningarna öppet för alla att se, och sladdra om på kafferasterna. Man fifflar med kyrkoantikvariska ersättningen och beslagtar gravrätter utan egentlig anledning för att sälja dem vidare. Man tror sig stå över alla andra människor pga ngn outgrundlig moralisk företrädesrätt. Vill man betala för detta, så kan man ju fortsätta kasta pärlor för svinen. Det är väl endast den som vill ha en lättfixad biljett till asyl och uppehållstillstånd på falska grunder som frivilligt ansöker om medlemsskap. Sanningen är bitter, men den kommer alltid fram.
Citera
2018-01-07, 06:52
Medlem
snigel1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Detta.

Jag är själv döpt, konfirmerad och fortfarande (faktiskt!) medlem i Svenska Kyrkan - detta till trots att jag är allt annat än religiös. Anledningen att jag inte gått ur än, är just för att kyrkan är ju ändå en utav det svenska samhälles grundpelare på något vis. Det är liksom, det gamla fina Sverige (man verkligen skulle önska att) kyrkan står för. Med traditioner och hela köret.

Men när kyrkan nu de senaste tio åren politiserats åt det grövsta, med vänsterpredikande, sodomitpropagerande muslimälskare som till och med vill ta bort korset "för att inte uppröra icke-kristna" dvs fjäska för musslorna - så tar det verkligen extremt mycket emot att inte gå ur och låta skiten brinna...
Jag tänker på samma sätt som du. Gränsen passerades för min del för två år sedan. Exit. Skönt när man ser hur kyrkans ledning fortsätter att göra sitt bästa för att nedbringa medlemsantalet.
Senast redigerad av snigel1 2018-01-07 kl. 06:55.
Citera
2018-01-07, 06:53
Medlem
Merwinnas avatar
Tänkte just på SvK:s dekadens, när jag pratade med min mamma häromdagen. Hon tillhör en äldre generation där man såg upp till och (som kvinna) svärmade väldigt mycket för präster, och hennes dröm är att min son ska bli präst. (Han har tekniska intressen och ligger inte åt teologi alls, men det hör inte hit.) Tänkte just när hon sa för n:te gången att "X skulle bli en så TREVLIG präst", att jag skulle inte vilja ha min son (eller för den delen dotter, som diakonissa eller söndagsskolefröken eller något) arbetandes i Svenska Kyrkan. Det har gått så långt, att en ung människa som ger sig in där faktiskt kan bli korrumperad i sin själ och förlora sin eviga salighet (om man tror på det senare)...
Citera
2018-01-07, 10:56
Medlem
Någon som har koll på när biblarna försvann från kyrkbänkarna?
För det ska dem visst ha gjort. Men när i tid kan det ha varit?
Citera
2018-01-07, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisaUlv
Svenska kyrkan är en organisation där allsköns övergrepp och oegentligheter kan försiggå, i tidevarv efter tidevarv. Människosynen är vidrig, för det mesta (undantag finns). Man ser ner på fattiga hjälpsökande människor, man kategoriserar folk ända in i döden och struntar totalt i det som kallas tystnadsplikt. Det finns präster som skriver ner sina biktsamtal och lägger anteckningarna öppet för alla att se, och sladdra om på kafferasterna. Man fifflar med kyrkoantikvariska ersättningen och beslagtar gravrätter utan egentlig anledning för att sälja dem vidare. Man tror sig stå över alla andra människor pga ngn outgrundlig moralisk företrädesrätt. Vill man betala för detta, så kan man ju fortsätta kasta pärlor för svinen. Det är väl endast den som vill ha en lättfixad biljett till asyl och uppehållstillstånd på falska grunder som frivilligt ansöker om medlemsskap. Sanningen är bitter, men den kommer alltid fram.

Där var mycket ljug och fel i den texten. Ett av dpm är att man säljer gravar.
Citera
2018-01-09, 10:33
Medlem
En präst, av säkerligen många präster, som får söka andra troende utanför vår Svenska kyrka:
Svenska kyrkan blev en värre statskyrka än före skilsmässan från staten. Det säger prästen Håkan Sunnliden som nu säger upp sig från sin komministertjänst i Värnamo pastorat. Håkan Sunnliden har sagt upp sig från och med den 20 juli. Den främsta anledningen är missnöje med hur Svenska kyrkan har utvecklat sig sedan millennieskiftet då man upphörde att vara en formell statskyrka. Håkan Sunnliden menar att det blev tvärtemot vad en del hoppades på. "Det är politikerna som styr och det säkrade man redan genom lagen om Svenska kyrkan som kom i samband med skilsmässan. Svenska kyrkan är inget eget samfund, den är politikens förlängda arm," säger han och fortsätter: "Jag är tämligen säker på att den här utvecklingen kommer att fortsätta och jag vill inte vara en del av den och ta ansvar för det." "Jag vill komma mer till min rätt som präst och ägna mig mer åt bibelundervisning, mission och gudstjänster. Som anställd sitter jag fast i systemet...
Taget från:
Den här sidan är en dokumentation om
Svenska kyrkan under Ante Jackeléns ledning

http://www.tidenstecken.se/svky3.htm

Håkan Sunnliden har i många år sökt nya gemenskaper för troende.
– Under folkkyrkans tid växte frikyrkorna fram men det är det enda som finns. Det är antingen eller,
---

https://www.vn.se/article/sunnliden-slutar/

Den här sidan är en dokumentation om
Svenska kyrkan under Ante Jackeléns ledning

är även nedan ord inklippta:
"The devil's not fighting churches today, he's joining churches." -Vance Havner.
Ord som fortfarande är dagsaktuella.
Citera
2018-01-09, 11:22
Medlem
Att "rekordmånga" lämnar Svenska kyrkan är ju ingen nyhet, men att "rekordmånga" begär inträde?
Vilka som lämnar förstår man ju(vi, vanligt folk), men vilka är det som vill in?
Och varför vill man det?

Ayla Karlsson
Publicerad:8 januari 2018 16.12
Uppdaterad:9 januari 2018 09.46

Förra året blev ett rekordår för Svenska kyrkan: Aldrig tidigare har så många lämnat och inträtt i kyrkan.
Under 2017 tog över 91.000 personer beslutet att lämna Svenska kyrkan. Året innan begärde över 86.000 personer utträde och innan dess har det aldrig varit så höga siffror, enligt preliminär statistik från kyrkan.
Samtidigt valde nästan 9.000 personer aktivt att gå med i kyrkan mellan januari och november 2017, vilket är den högsta siffran sedan stat och kyrka skildes åt år 2000.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/rekordmanga-gick-in-och-ur-svenska-kyrkan-forra-aret

Vilka är det som vill in i Svenska kyrkan och som då är "över 12 år" för att räknas med i denna statistiken och för att räknas med ha "aktivt inträtt"?
Senast redigerad av manot 2018-01-09 kl. 11:25.
Citera
2018-01-09, 11:29
Medlem
Sperssons avatar
.
Kyrkan hjälper illegala invandrare att gömma sig undan rättvisan.

https://www.svt.se/nyheter/kyrkan-hjalper-gomda-migranter?

Bara så ni vet vad kyrkoskatten används till.
Citera
2018-01-09, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
.
Kyrkan hjälper illegala invandrare att gömma sig undan rättvisan.

https://www.svt.se/nyheter/kyrkan-hjalper-gomda-migranter?

Bara så ni vet vad kyrkoskatten används till.

... och till dyrbara resor och hotellvistelser i utlandet, där även kollektpengar används och missbrukas.

Bara att googla för den som är intresserad.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Svenska kyrkan arbetar också aktivt mot korruption internationellt(det står på deras hemsida):
Nu tror ju inte SK längre på Bibeln, eller de håller ju på att göra om den, och det får man ju förstå, men annars hade de sett även dessa rader som står i den:
Du skrymtare, tag först ut bjälken ur ditt eget öga; därefter må
du se till, att du kan taga ut grandet ur din broders öga.

Evangelium enligt Matteus, 7 Kapitlet
Slutet av Jesu bergspredikan.

Vill man själv vara den som har makten över sina pengar(kyrkoskatt/ kyrkoavgift/ medlemsavgift) och styra till vad dem ska gå så kan man begära sitt utträde(begravningsavgiften kommer man dock inte ifrån).
Så här ser blanketten ut:
http://3.bp.blogspot.com/-bkAB-6TLqdU/UIfji9b-87I/AAAAAAAAAkY/g1FTdonGWs8/s1600/Anmälan_om_utträde+copy.jpg
Man kan göra en likadan själv(förutom texten däremellan).
Citera
2018-01-09, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvilingdeckarna
Där var mycket ljug och fel i den texten. Ett av dpm är att man säljer gravar.

Indirekt gör dem det.
För mer och mer av grav- och kyrkogårdsskötsel läggs över på de enskilda gravrättsinnehavarna, som får bekosta kalaset, och som kanske redan betalar medlemsavgift till kyrkan:
Samtidigt som gräset växer tar Skara kyrkogårdsförvaltning ut 150 kronor extra för gräsputs vid gravarna.
---
— De flesta som ansvarar för gravarna lever redan på existensminimum, de har inte ens råd att gå till tandläkaren. Dessa, oftast änkor, kan ha många gravar att sköta och det blir mycket extra pengar som ska ut på ett år, säger en uppretad Skarabo.
---
Följer bara lagen
---
https://www.skaraborgslanstidning.se/article/dyrt-med-gravskotsel/
(ett minst sagt godtyckligt följande av lagen från Svenska kyrkans sid med tanke på detta:
(FB) Tråden om Svenska kyrkan)

* Lägg härtill också den utgift det är att dubba en gravsten(kan kosta uppemot 3000:- om man inte väljer att lägga stenen) som även det ska bekostas av gravrättsinnehavaren, detta efter att ett barn tilläts klättra på en gravsten, och avled, kyrkogårdar är alltså inte mer heliga för SK än att barn ska kunna leka på ett säkert sätt bland gravar?
* Det snöröjs inte ens längre så anhöriga kan besöka sina avlidna.

Vilken blir nästa avgift kyrkan ska (ut- )pressa ur sina medlemmar?
För: Betala eller bli av med graven/ gravarna:
"Är det okej att låta ogräset växa på graven om man av ålders- och hälsoskäl inte kan sköta den själv. Och inte har råd att betala för tjänsten?
– Det finns en förordning som säger att vanvårdade gravar ska återlämnas...".
https://www.hd.se/2013-02-06/gravskotseln-nu-nastan-dubbelt-sa-dyr-som-i-landskrona
Senast redigerad av manot 2018-01-09 kl. 13:35.
Citera
2018-01-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisaUlv

Svenska kyrkan med sina kristna i Sverige har i folkmun länge omtalats som hycklare, men idag, med tillgång till Internet, så kan alla söka upp det du räknar upp och se att det är det som är sanningen.
Det är en läskig värld att glutta in i, speciellt med tanke på det av mig fetade i din text.
Religiös eller inte, men vem vill kasta pärlor för svin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in