Citat:
Ursprungligen postat av
talad13
Idag var jag på gudstjänst.
Hur vet man när man ska säga amen?
Hur vet man vilka svar man ska ge och när prästen har läst upp något, ibland så säger inge någonting. Och efter nästa mening så säger alla en bön gemensamt. Såg ingenting om detta i bladet jag fick när jag klev in och satte mig. Hur vet jag när jag ska svara och vad jag ska vara? Det kändes väldigt slumpat från mitt nybörjarperspektiv.
På bladet borde det ha stått
P: när prästen säger något och
F: när församlingen ska säga något. En asterisk betyder att man står upp. Fast jag vet såklart inte hur ditt blad såg ut och det kan ändå kännas hopplöst att hänga med som nybörjare. MEN - det är okej att inte ha koll och man lär sig med tiden. Hela grejen med en ritual (som gudstjänsten är) är att den ser ungefär likadan ut varje gång. Därför lär man sig snart hur själva ordningen är, och när man fattat ordningen (t.ex att tackbön kommer
efter måltiden), så blir det enklare.
Men när man ska säga amen är lite olika beroende på lokal tradition. Det finns lite sådana olikheter i gudstjänsten. I vissa församlingar innebär fridshälsning att man kramar varandra, i andra är det bara prästen som säger "Herrens frid". Jag går regelbundet i kyrkan, men har ärligt talat inte riktig koll på när jag ska säga amen. Och det känns inte så viktigt heller. Det finns liksom inget tvång annat än för prästen.
Citat:
Ursprungligen postat av
talad13
Vilka böner bör jag lära mig, samt hur fungerar psalmboken. De hoppade ner en rad under en sång och jag blev förvirrad.
Herrens bön, dvs Vår fader (den står sist i psalmboken) tycker jag är den du kan börja med. Men samma sak där, du ska inte känna någon stress över att lära dig saker innantill - det är därför vi har prästen. Gudstjänsterna har firats i 2000 år så du har tid på dig, haha.
Angående psalmboken, så använder den vanlig notskrift. Men om man inte kan läsa noter, så kan man ha "otur" med vissa psalmer (som du råkade ut för). Jag är över 40 år och tappade bort mig idag på mässan i en psalm, precis som du beskrev. Jag slutade bara att sjunga, blundade och njöt av de andras vackra sång.