2014-07-29, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Men jag kan ju inte komma med motargument, när inga hårda fakta presenterats
som säger att vi kommer att gå under. Ja, det är stora kostnader, men det talas
inget om intäkterna i tråden. Vilket är djupt ohederligt. Det svamlas lite om att
"jag har läst" att blattar inte kommer dra in några pengar. Det räcker liksom inte.

Och för övrigt så kommer barnen, till morgondagens pensionärer, att bekosta
deras vård och pensioner. Så länge vi har en arbetslöshet på dagens nivåer,
så är ju ändå mer än 90% arbetsföra. Det kanske är dags att nyktra till och
läsa fakta för vad det är. Inte hitta på massa profetior om undergång osv,
som inte baseras på något annat än gissningar och instabila känslor.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/arbetslosheten-minskar-i-sverige_3349724.svd

Det är ganska enkelt få fram en grov uppskattning av nettokostnader:

- det tar i medeltal 7 år innan en invandrare får något jobb
- en arbetslös invandrare kostar i storleksordningen 10.000 kr per månad
- 7 år gånger 12 månader gånger 10.000 blir ungefär 1 miljon kronor
- det kommer 100.000 aylsökande i år (grov uppskattning)

100.000 gånger 1 miljon = 100 miljarder kronor. Nettokostnad för 100K asylsökare de första 7 åren.

Sen adderar vi pengar för de som kommer nästa år o.s.v. År 8 blir det en intäkt för de som kom år 1, men den intäkten är relativt liten jämfört med riksgenomsnittet. Jobben är ofta offentligt finansierade, och i allmänhet med låga löner.

Detta är som sagt en grov uppskattning.

Det tillkommer kostnader för de som redan har kommit till Sverige tidigare år.

En faktor som ökar kostnaden är anhöriginvandring.

En faktor som minskar kostnaden är att en viss del får avslag på asylansökan.

Jag är bara en amatör på detta område, men jag tror ändå att min grova uppskattning hamnar i rätt härad. Det rör sig om hundratals miljarder kronor!
Citera
2014-07-29, 18:31
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Men jag kan ju inte komma med motargument, när inga hårda fakta presenterats som säger att vi kommer att gå under.

Vi går back (netto!) 2-3 miljoner redan på välanpassade invandrare. Invandrare som ligger sämre till kostar mycket mer. Se de hårda fakta som jag länkade till i mitt föregående inlägg.

Antalet med utländsk bakgrund ökar med uppemot 100 000 personer om året. Om vi totalt går back flera miljoner i snitt på dessa personer så pratar vi alltså om ett framtida underskott på hundratals miljarder per årskull.

En årskull betalar totalt ca 1800 miljarder i skatt under sitt arbetsliv, så vi pratar om en ansenlig förlust. Dessa miljarder måste tas ut genom sämre välfärd, lägre pensioner, och höjda skatter.

Till råga på allt är det dessutom inte en fast andel. Ju mer andelen lågavlönade växer i samhället desto mindre välfärd kommer vi att ha råd med. Växer andelen lågavlönade i all evighet kommer välfärden till slut att sjunka till den nivå som de lågavlönade kan bekosta.

Citat:
Ja, det är stora kostnader, men det talas inget om intäkterna i tråden. Vilket är djupt ohederligt.

Missade du att jag pratade om nettointäkter i mitt förra inlägg? Dvs inbetalda skatter - samhällskostnader.

En välanpassad invandrare med jobb ger alltså ett svagt plus (ca 10 000 kr netto om året) när han jobbar. Låt säga att det blir totalt 300 000 kr under 30 års arbetsliv i Sverige. Pension och äldrevård kostar sedan en bra bit över tre miljoner kronor.

Det totala nettot blir alltså minus tre miljoner kronor. Här är alla intäkter medräknade!

Om vi pratar om pensionsräddning så borde vi alltså införa ett omedelbart invandringsstopp för alla som inte tjänar mer än genomsnittslönen i Sverige (ca 30 000 kr / månad).

Citat:
Och för övrigt så kommer barnen, till morgondagens pensionärer, att bekosta deras vård och pensioner.

Nej, nej, nej. Det enda som bekostar vård och pensioner är nettointäkter. Dvs det som blir över av gruppens skatter efter deras välfärd är betald. De 60% i Sverige som har lägst livsinkomst (bla de flesta av invandrarnas barn) har ett negativt netto. De kostar alltså pengar i slutändan!

Jag förstår inte vad din länk om arbetslösheten ska bevisa?

Här är riktig statistik från SCB om hur invandrares arbetslöshet ser ut: källa

Kolla diagram 4.2 på sidan 32. Här ser du att invandrare som varit här 0-4 år har en arbetslöshet på över 60%.

SCB har mer statistik: källa

Här ser man att hushåll med utomeuropeiska invandrare (<10 år i Sverige) har en inkomst på 110 kkr om året, medans svenskar ligger på 240 kkr om året. Hur ska denna gruppen skapa ett överskott som betalar pensioner eller välfärd till övriga?

Citat:
Det kanske är dags att nyktra till och läsa fakta för vad det är. Inte hitta på massa profetior om undergång osv, som inte baseras på något annat än gissningar och instabila känslor.

Sverige har världens dyraste välfärd. Den kostar långt mer än tio miljoner kronor under varje persons livstid, och betalas av världens högsta skatter på världens högsta löner (något hårddraget). Välfärden är inte villkorad till att man betalar mycket i skatt, tvärtom kostar låginkomsttagare ofta mycket mer i välfärd.

Den enda orsaken till att vi har råd med så omfattande och dyr välfärd åt alla är alltså att de flesta jobbar, har väldigt höga löner, och betalar väldigt mycket i skatt.

Så fort konjunkturen viker det minsta och arbetslösheten ökar något så springer budgetunderskottet iväg till hundratals miljarder om året.

Fakta är att vi inte kan stoppa in flera miljoner personer med låga inkomster i vårt system och tro att det kommer att överleva.

Nu är det din tur att komma med motargument. Kom ihåg, logik understött av fakta från SCB, regeringen, eller migrationsverket.
Citera
2014-07-29, 18:36
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
I denna tråd handlar det om att en myndighet kraftigt mångfaldigar sina kostnader utan att det rapporteras om det i media. Den omedelbara kostnaden för Migrationsverket, som inte innefattar försörjningsstöd (mångdubbel överrepresentation), sjukvårdskostnader (kostnaderna för denna grupp ligger långt över medel), skolkostnader (skolorna där de nyanlända hamnar är dubbelt mot dem med hög andel infödda) pensioner (vissa invandrare är redan nu gamla), brottsbekämpning, bostadsbyggnation, med mera, överstiger 40 miljarder på en mandatperiod.

Är inte områdena 8+13 (migration+integration) redan 2015 uppe i nästan 40 miljarder per år?

Sen tror jag iofs att detta ska täcka en del av kommunernas kostnader för skola, försörjningsbidrag, osv de första åren (?)

Hur stor del det rör sig om vet jag inte, men jag har för mig att det var här som Sandviken hittade en del av sin "vinst" genom att schablonen var högre än deras verkliga kostnader (???)

Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Om detta må medier berätta. Att de inte gör så utan håller den à information borta från folket på grund av val är en skam utan dess like.

Japp, totalt sanslöst!
Citera
2014-07-29, 18:54
Medlem
Citat:
inget om intäkterna i tråden. Vilket är djupt ohederligt. Det svamlas lite om att
"jag har läst" att blattar inte kommer dra in några pengar. Det räcker liksom inte.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/arbetslosheten-minskar-i-sverige_3349724.svd
Det är skitsnack att Sverige klarar av så stor invandring.
Citat:
Svenska politiker har tappat kontrollen över invandringen. Kostnaderna skenar, bostadssituationen är desperat, arbetslösheten växer och segregationen är närmast dramatisk. Invandringen har efterhand ändrat karaktär. Ett brett spektrum av invandrare har ersatts av i huvudsak asylsökande från muslimska länder som Syrien, Somalia och Afghanistan. Dessa asylsökande är illa rustade för ett liv i det utpräglat högteknologiska Sverige. Arbetsför-medlingens statistik visar att över 60 procent av de nyanlända och deras anhöriga högst har vad som kallas ”förgymnasial utbildning”. Det betyder att många är faktiska eller praktiska analfabeter, vilket gör det extra svårt för dem att hitta jobb på en arbetsmarknad där enligt Eurostat bara 2,5 procent av jobben är sökbara för dem. Detta till skillnad från övriga EU där utbudet för arbetskraft som helt saknar utbildning i snitt ligger på 17 procent. Sverige har med andra ord extremt få jobb att erbjuda de asylsökande och deras anhöriga som får stanna.
http://nyadagbladet.se/debatt/sverige-klarar-inte-sa-stor-invandring/
Citera
2014-07-29, 20:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:

Jamen, var då snäll och komplettera med prognosen för intäkterna av det inflöde, som Migrationsverket har skisserat!

Det skulle vara utomordentligt värdefullt att kunna jämföra Migrationsverkets prognos med detta.

Vad hindrar DIG från att lägga fram den kalkyl, som är en prognos för intäkterna av det inflöde, som Migrationsverket har skisserat?? Du klagar återkommande över, att någon annan (!) inte har lagt fram den kalkyl som DU efterlyser?!?

Upp till bevis, Specktakel! Fram med kalkylen som prognosticerar intäkterna!
Citera
2014-07-30, 01:58
Medlem
nins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Är inte områdena 8+13 (migration+integration) redan 2015 uppe i nästan 40 miljarder per år?
38,2 miljarder om Migrationsverkets prognos slår in.
Citera
2014-07-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne-Karlsson
Det är ganska enkelt få fram en grov uppskattning av nettokostnader:

- det tar i medeltal 7 år innan en invandrare får något jobb
- en arbetslös invandrare kostar i storleksordningen 10.000 kr per månad
- 7 år gånger 12 månader gånger 10.000 blir ungefär 1 miljon kronor
- det kommer 100.000 aylsökande i år (grov uppskattning)

100.000 gånger 1 miljon = 100 miljarder kronor. Nettokostnad för 100K asylsökare de första 7 åren.

Sen adderar vi pengar för de som kommer nästa år o.s.v. År 8 blir det en intäkt för de som kom år 1, men den intäkten är relativt liten jämfört med riksgenomsnittet. Jobben är ofta offentligt finansierade, och i allmänhet med låga löner.

Detta är som sagt en grov uppskattning.

Det tillkommer kostnader för de som redan har kommit till Sverige tidigare år.

En faktor som ökar kostnaden är anhöriginvandring.

En faktor som minskar kostnaden är att en viss del får avslag på asylansökan.

Jag är bara en amatör på detta område, men jag tror ändå att min grova uppskattning hamnar i rätt härad. Det rör sig om hundratals miljarder kronor!

Har sett det där med 7 år ett antal gånger och undrar vart den statistiken kommer ifrån? Gäller det totalt sett när man räknar på alla invandrare till Sverige? Gäller det den invandring vi har i nutid, dvs otroligt mycket folk från Somalia och Syrien? Jag tror nämligen inte att dessa människor kommer vara i arbete efter 7 år, tror mer än hälften ja kanske 60-65% ALDRIG kommer arbeta. Inget jag har källa/ fakta för utan det är mest min känsla, hoppas verkligen jag har fel för annars har Sveinfelth verkligen sänkt Sverige under hans sista 2-3 år som Statsminister......
Citera
2014-07-30, 16:10
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunhild-k
Har sett det där med 7 år ett antal gånger och undrar vart den statistiken kommer ifrån?

Du gör helt rätt i att vara skeptisk.
"En populär vandringmyt är att flyktingar i snitt kommer i arbete sju år efter ankomst. DN upprepar myten idag ”I snitt tar det sju år innan människor kommer i arbete”. Detta ett missförstånd. Efter sju år har ungefär hälften av flyktingar kommit i arbete." källa
Till och med efter 20 år i Sverige har invandrarna väldigt hög arbetslöshet.

Det går alltså inte att använda 7 år som tiden till arbete eftersom det ger en glädjekalkyl.
Citera
2014-07-30, 17:29
Medlem
bugulus avatar
Hade hoppats på att media skulle ta upp detta men istället mörkas det. Pinsamt.
Citera
2014-07-30, 17:36
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Hade hoppats på att media skulle ta upp detta men istället mörkas det. Pinsamt.

Det är delvis p.g.a valet som närmar sig med stormsteg. Eftersom en del grejer ändå framkommit så kan man anta att läget är jävligt mycket värre ändå. Efter valet kommer det hända grejer. Hoppas Svetsaren kallar till någon form av krismöte, med eller utan SD. Bara något görs. Snabbt.
Citera
2014-07-30, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Du gör helt rätt i att vara skeptisk.
"En populär vandringmyt är att flyktingar i snitt kommer i arbete sju år efter ankomst. DN upprepar myten idag ”I snitt tar det sju år innan människor kommer i arbete”. Detta ett missförstånd. Efter sju år har ungefär hälften av flyktingar kommit i arbete." källa
Till och med efter 20 år i Sverige har invandrarna väldigt hög arbetslöshet.

Det går alltså inte att använda 7 år som tiden till arbete eftersom det ger en glädjekalkyl.

Jag gjorde alltså en för låg uppskattning av kostnaden. Jag tackar för påpekandet. Det är alltså ännu mycket värre än vad jag räknade fram!
Citera
2014-07-31, 21:06
Medlem
Fabulators avatar
Jaha, så er derfor Sverige ikke har råd til å arrangere OL i 2022 - dem skal bygge boliger til 2-3000 nyankomne arabiske og afrikanske "nybyggere" hver eneste uke. Og når kravet om gjenforening fra "nybyggerne" kommer så må dette antallet boliger mangedobles etter renters rente. Hver somalier er beregnet å koste Norge 10 millioner, så lykke til..

Tar meg fan på at Sveriges gale statsminister kommer til å bli gjenvalgt.
Senast redigerad av Fabulator 2014-07-31 kl. 21:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in