2014-07-28, 19:45
Moderator
Carlboms avatar
Halva mitt inlägg ovan föll bort. Så jävla trött på den här appen.

Tillägg till inlägg ovan:

trött på M och MP:s förda politik på området. Det här årets valvaka blir den roligaste någonsin!
Citera
2014-07-28, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
Svt-text nämner boendekostnaderna idag!

Asylboenden dyr affär för staten
Att sälja boende för asylsökande till
Migrationsverket håller på att bli en
miljardbransch.
/.../
Under årets första sex månader har de
sju största leverantörerna av till-
fälliga asylboenden fakturerat
Migrationsverket drygt 135 miljoner
kronor för tillfälliga boenden - och
notan växer i rekordfart.

På bara några år har Migrationsverkets
kostnader för tillfälliga asylboenden
ökat från några tiotals miljoner till
över en halv miljard kronor
förra
året.

I år kommer det rekordet att spräckas
med råge
. I myndighetens nya prognos
spår man att det kan komma fler än
80.000 asylsökande till Sverige under
2014.

Den totala boendekostnaden för
Migrationsverket tros då stiga från
drygt en miljard till nästan 2,5
miljarder kronor.

http://www.svt.se/svttext/web/pages/115.html

Den här texten får ju ses som sensationell för Svt fastän de som vanligt försöker måla upp Bert K som ansvarig för kostnaderna. Man undrar om de varit inne här och sett upprördheten?

Jag hoppas och tror att bollen har satts i rullning nu! Asylbomben är så stor och kraftig att ingen kan undgå att bli förvånad över omfattningen! Nu gäller det att medier rapporterar mera om kostnaderna, och att vanliga medelsvensson blir varse den enorma kostnaden som ligger framför oss skattebetalare.

Jag hoppas att många av er som skriver här på Flashback gör en insats genom att mejla, skicka brev, sätta upp anslag, ringa, tala med vänner och allt annat som går att göra. Kunskapen om asylbomben behöver spridas nu. Krisen är mycket allvarlig nu!
Citera
2014-07-28, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av icekube
Jag tror att det går till kommunal- och landsting. För val till riksdag krävs medborgarskap och det tar väl en sissådär fem år att bli svensk medborgare har jag för mig utan att ha kollat upp. Om man sköter sig. Begångna brott tror jag drar ut på tiden.

Beror lite på omständigheterna. Är man anhöriginvandrare till en svensk medborgare så kan det gå redan på 3 år, om man är eller gifter sig under tiden.
Citera
2014-07-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icekube
Jag tror att det går till kommunal- och landsting. För val till riksdag krävs medborgarskap och det tar väl en sissådär fem år att bli svensk medborgare har jag för mig utan att ha kollat upp. Om man sköter sig. Begångna brott tror jag drar ut på tiden.

Man ska ha varit folkbokförd i tre år för att få rösta i kommun- och landstingsval.
Citera
2014-07-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helenaell
Kommer alla dessa flyktingar dessutom att få svenskt barnbidrag retroaktivt?

Man får inte barnbidrag retroaktivt. Den som inte har haft inkomst i Sverige får föräldrapenning på garantinivå med ca 450 dagar (1,5 år) för varje barn och föräldrapenningen kan tas ut när som helst. Förut har denna rätt gällt tills barnet är 8 år, men det ska nu sänkas eller har kanske sänkts från 1 juli så att det bara gäller barn under 4 år.

De allra flesta svenska föräldrar tar ju ut föräldrapenningen vid barnets födelse och 1,5 år framåt. Att föräldrapenningen inte är knuten till födelsen, vilket ju är rimligast, beror på att man ville ta hänsyn till adopterade barn.

Den som har med sig ett antal barn har alltså fått 450 dagar föräldrapenning för varje barn vilken ju kan bli en lång tid sammanlagt, och sen kan man ju spä på med nya barn.

Det fanns förslag om att sänka gränsen ännu mer, men stopp vid 4 år var det mesta som socialminister Göran Hägglund kunde gå med på. Kom ihåg det vid valet i september.
Citera
2014-07-28, 20:59
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Jag träffade faktiskt en som påstod sig vara syrier som såg lite smått kurdisk ut utanför ett transitmottak där jag bodde tidigare som faktiskt hade befunnit sig i Sverige först.

Vis av min flashback-kunskap frågade jag honom varför han inte sökte asyl där när alla får uppehållstillstånd. Han svarade att han inte såg någon framtid eftersom det inte fanns några jobb.

Om han var ärlig eller inte kan jag inte vara säker på men om det han sa stämmer innebär det att alla med lite driv i som vill jobba söker sig vidare och de odugliga latrövarna blir kvar i Svedala.

Han verkade vara en trevlig kille enligt mitt första intryck, men jag kan ha fel.
Trots att jag är emot massinvandring dömer jag aldrig en individ sådär utan vidare.

Jag har hört liknande från några, bla Somalier som försöker flytta till England då där är lättare att starta företag typ affär dvs nergången fastighet där man öppnar affär och kränger allhanda krafs, sådana verksamheter är i princip omöjliga att starta i Sverige pga olika myndighetskrav och skatter.
Någon lönsamhet är också svårt uppnå i Sverige.

Tyvärr finns det alldeles för få okvalificerade arbeten kvar i Sverige vilket ju gör att många flyktingar aldrig kommer att kunna få in en fot på arbetsmarknaden.
Citera
2014-07-28, 21:42
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
En begäran om 1,1 miljarder kronor för återstoden av 2014.

Sedan väntar det här (sidan 5):

"Förändringsbehov på anslagen år 2015-2018
De kommande åren finns ett stort behov av utökade medel på flera anslag. Anslaget 1:1 behöver tillföras närmare 1,7 miljarder kronor år 2015. Stora behov finns även för resterande år i prognosperioden för anslaget.
För anslag 1:2 (UO08) bedöms behovet enligt prognosens beräkningar uppgå till närmare 6,3 miljarder kronor över tillgängliga medel år 2015. Resterande år i prognosperioden bedöms behovet till mellan 4 och 6,5 miljarder kronor per år utöver tillgängliga medel. Övriga anslag där det saknas medel är anslag 1:6, 1:7 samt 1:2 under UO 13".

Migga_X hade rätt. Kostnaderna är enorma. Jag har nog inte så mycket att tillägga mer än att det ska bli intressant att se hur höständringsbudgeten och budgetpropositionen kommer att se ut.

Milde himmel.

Jag säger detsamma, milde himmel.

Det är miljard efter miljard som rusar bort. Svenskarnas pengar slumpas ut helt lättvindigt och till skillnad från t ex Danmark är vi helt i klorna på en sjuklöver som blivit fullständigt fartblind. Milda makter, detta är hemskt.

Skälet till invandringskatastrofen är utan tvekan den prestige som statsmedia, tidningar och sjuklöverpolitikerna byggt upp. Ingen vågar säga stopp, trots att många säkert skulle vilja det. Det är ett destruktivt chickenrace vi skådar, och SD kan bli valets stora vinnare. Det kan bli ett chockval för etablissemanget.

Rädda Sverige i september!

PS. Kanske kan Sandvikens "miljardöverskott" mildra katastrofen en aning
Senast redigerad av RingRing2014 2014-07-28 kl. 21:53.
Citera
2014-07-28, 22:08
Medlem
Allt eftersom det blir svårare att hitta bostäder kommer kostnaderna förhoppningsvis att skena ännu mer. Även om Mig.verket lyckas förhandla till sig en större mängd platser från Försvarsmakten och i högskolor/ålderdomshem till vad som antagligen kostar betydligt mindre än privata nödlösningar så känns det som att i nästa prognos kommer de faktiska kostnaderna visa sig ha varit bra mycket högre än denna prognos, och framtida kostnader lär (precis som förut) prognostiseras upp markant. Synd bara att den kommer en månad efter valet...

Det som jag tycker är mest intressant är dock vad man gör när det verkligen inte går att hyra överprisade lokaler längre, antingen på grund av ekonomiskt motorstopp eller faktisk brist på lokaler. Är det baracker som gäller? Tältläger är ju knappast aktuellt på hösten, än mindre på vintern. Det GÅR väl inte ens att dra i bromsen, även om man ville?
Eftersom alla har rätt att söka asyl och få ansökan behandlad så måste de bo någonstans under processen. Handläggningstiderna spås ju därutöver att förlängas vilket gör att fler bostäder hålls upptagna längre, det är verkligen en riktig fin soppa man hamnat i. Det man kan göra är väl att försöka skicka signaler genom avslag på majoriteten av ansökningarna, men effekten kommer ju att vara fördröjd, det tar antagligen flera månader innan man ens börjar ana minskningar som svar på minskad chans att få PUT.

Bäst vore dock att ge MP en ministerpost inom I/I, MP är ju som alla vet experter på invandring så man kommer nog snabbt med den briljanta idén att man helt enkelt beviljar hälften utan prövning, då blir det kommunernas problem istället...
Citera
2014-07-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knorrvart
Allt eftersom det blir svårare att hitta bostäder kommer kostnaderna förhoppningsvis att skena ännu mer. Även om Mig.verket lyckas förhandla till sig en större mängd platser från Försvarsmakten och i högskolor/ålderdomshem till vad som antagligen kostar betydligt mindre än privata nödlösningar så känns det som att i nästa prognos kommer de faktiska kostnaderna visa sig ha varit bra mycket högre än denna prognos, och framtida kostnader lär (precis som förut) prognostiseras upp markant. Synd bara att den kommer en månad efter valet...

Det som jag tycker är mest intressant är dock vad man gör när det verkligen inte går att hyra överprisade lokaler längre, antingen på grund av ekonomiskt motorstopp eller faktisk brist på lokaler. Är det baracker som gäller? Tältläger är ju knappast aktuellt på hösten, än mindre på vintern. Det GÅR väl inte ens att dra i bromsen, även om man ville?
Eftersom alla har rätt att söka asyl och få ansökan behandlad så måste de bo någonstans under processen. Handläggningstiderna spås ju därutöver att förlängas vilket gör att fler bostäder hålls upptagna längre, det är verkligen en riktig fin soppa man hamnat i. Det man kan göra är väl att försöka skicka signaler genom avslag på majoriteten av ansökningarna, men effekten kommer ju att vara fördröjd, det tar antagligen flera månader innan man ens börjar ana minskningar som svar på minskad chans att få PUT.

Bäst vore dock att ge MP en ministerpost inom I/I, MP är ju som alla vet experter på invandring så man kommer nog snabbt med den briljanta idén att man helt enkelt beviljar hälften utan prövning, då blir det kommunernas problem istället...

Jo! Det är så vitt jag vet den enda vägen regeringen kan stoppa detta. Det finns helt enkelt inte några resurser kvar. Men... Sverige är ju (ännu) ett rikt land och ett godhjärtat land. Så länge det finns hjärterum finns det stjärterum! Tihi!
Citera
2014-07-28, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Man får inte barnbidrag retroaktivt. Den som inte har haft inkomst i Sverige får föräldrapenning på garantinivå med ca 450 dagar (1,5 år) för varje barn och föräldrapenningen kan tas ut när som helst. Förut har denna rätt gällt tills barnet är 8 år, men det ska nu sänkas eller har kanske sänkts från 1 juli så att det bara gäller barn under 4 år.

De allra flesta svenska föräldrar tar ju ut föräldrapenningen vid barnets födelse och 1,5 år framåt. Att föräldrapenningen inte är knuten till födelsen, vilket ju är rimligast, beror på att man ville ta hänsyn till adopterade barn.

Den som har med sig ett antal barn har alltså fått 450 dagar föräldrapenning för varje barn vilken ju kan bli en lång tid sammanlagt, och sen kan man ju spä på med nya barn.

Det fanns förslag om att sänka gränsen ännu mer, men stopp vid 4 år var det mesta som socialminister Göran Hägglund kunde gå med på. Kom ihåg det vid valet i september.

Nja. Föräldrapenning betalas ut i 480 dagar (cirka 16 månader)
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/om_foraldrapenning

Den absoluta lägstanivå en invandrar skata kan få för sitt barn är 86400 kr. Oftast ligger dock realiteten en bit över.
Citera
2014-07-29, 05:55
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMorgonSaga
Så är det. De odugliga somalierna kan inte utan fusk, fiffel och kokade böcker göra en vinst. Därför passar inte de här.

De passar bra i Sverige för Sverige är ett ruttet land. Vänta bara till sossarnas utopi får växa till sig. Kapning av stadsbuss för lösen, och annat smått och gott. Ett nytt kapningsbidrag kommer utgå.
Citera
2014-07-29, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MadScientist
https://twitter.com/migga_x/status/492273432160391169/photo/1

Den där bilden säger det mesta. Jämför man detta års budgetproposition för kostnaderna fram till 2018, så har de idag kommit fram till att 22 miljarder 694 miljoner kronor saknas.

Alltså, 22,7 miljarder saknas för kommande 4,5 år.

Tack för sammanfattning! Locket på som vanligt? För jag har inte sett något om detta i medierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in