2014-07-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet en del invandrare som trodde det skulle vara som i USA här i Sverige, dvs större städer, mycket jobb, sen hamnade de på flyktingförläggningar runt om på som på Glava och andra mer eller mindre folktomma platser.

Jag börjar tycka att det är bra med bostadsbrist, då kan det inte komma hit så många. Jag tycker att man borde skicka flyktingarna till norrland mitt i skogen, eller någon kobbe ute i skärgården så att de får känna på lite mygg och fästingar.
Citera
2014-07-27, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av obyn
Summan stämde ganska bra in på en flykting i Australien som befinner sig i ett så kallat "offshore detention centre" ($3800). Sverige har ingenting liknande, men kostnaden per dygn i Australiens "community detention centre" ($750) motsvarar kostnaden i Sveriges tillfälliga asylboenden. Jag gissar att ett barn kräver mer omsorg, därför kostar det betydligt mycket mer än en vuxen

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Var inte detta prislappen för Australiens omhändertagande av så kallade offshore-placerade asylanter? Siffran är likväl fel, men korrekt utifrån den sannolikt felaktiga uppgiften om en kostnad på ca 3500 AUD per dygn (vilket blir ca 24000 kr); dock kan man ifrågasätta detta belopp. När jag googlar verkar kostnaden i alla fall kunna uppgå till ca 500 000 AUD årligen för offshore-placerade, ca 10000 kr om dagen.

Just fan, där var det ja. Hur jag lyckades sabba posten med att inte bidra med relevant info var ett skämsmoment. Bra att vi klarade upp det.
Citera
2014-07-27, 18:52
Bannlyst
Citat:
Jag börjar tycka att det är bra med bostadsbrist, då kan det inte komma hit så många. Jag tycker att man borde skicka flyktingarna till norrland mitt i skogen, eller någon kobbe ute i skärgården så att de får känna på lite mygg och fästingar.

Problematiken är ju att politikerna kommer att ge efter och ge Annie precis vad hon ville ha: Flyktingbaracker. Gratis åt alla. Utom svensken, som får betala.
Citera
2014-07-27, 18:52
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag vet en del invandrare som trodde det skulle vara som i USA här i Sverige, dvs större städer, mycket jobb, sen hamnade de på flyktingförläggningar runt om på som på Glava och andra mer eller mindre folktomma platser.

Jag träffade faktiskt en som påstod sig vara syrier som såg lite smått kurdisk ut utanför ett transitmottak där jag bodde tidigare som faktiskt hade befunnit sig i Sverige först.

Vis av min flashback-kunskap frågade jag honom varför han inte sökte asyl där när alla får uppehållstillstånd. Han svarade att han inte såg någon framtid eftersom det inte fanns några jobb.

Om han var ärlig eller inte kan jag inte vara säker på men om det han sa stämmer innebär det att alla med lite driv i som vill jobba söker sig vidare och de odugliga latrövarna blir kvar i Svedala.

Han verkade vara en trevlig kille enligt mitt första intryck, men jag kan ha fel.
Trots att jag är emot massinvandring dömer jag aldrig en individ sådär utan vidare.
Citera
2014-07-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgIdiot
Varför tar inte andra länder sitt ansvar? Sverige måste ställa krav på EU samt Norge, Danmark och Finland. Vi är inte dem enda som ska ta emot förhelvete.

Låt dom sköta sitt så ansvarar vi för vårt. Det är väl inte deras fel att våra politiker är som dom är. Vi Svenskar, inte alla men många, ska alltid vara så jädra märkvärdiga och bättre än alla andra. Ett gigantiskt mindervärdexkomplex som drar ner oss i ekonomiskt förfall.
Citera
2014-07-27, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Jag träffade faktiskt en som påstod sig vara syrier som såg lite smått kurdisk ut utanför ett transitmottak där jag bodde tidigare som faktiskt hade befunnit sig i Sverige först.

Vis av min flashback-kunskap frågade jag honom varför han inte sökte asyl där när alla får uppehållstillstånd. Han svarade att han inte såg någon framtid eftersom det inte fanns några jobb.

Om han var ärlig eller inte kan jag inte vara säker på men om det han sa stämmer innebär det att alla med lite driv i som vill jobba söker sig vidare och de odugliga latrövarna blir kvar i Svedala.

Han verkade vara en trevlig kille enligt mitt första intryck, men jag kan ha fel.
Trots att jag är emot massinvandring dömer jag aldrig en individ sådär utan vidare.

Sverige är bara ett transitland för folk som vill utbilda sig och flytta till ett annat land. Sverige är också ett transitland för penningtvättsaktiviteter och aktiviteter för att finansiera terrorism eller att använda Sverige som transitland i dessa sammanhang.

Källa: Riksdagsskrivelse 2013/14:245
Citera
2014-07-27, 19:43
Medlem
powerforcers avatar
Citat:
Jag antar att det inte finns någon statistik när statsbidraget har upphört. En invandrare som har fått permanent uppehållstillstånd och är arbetslös, räknas som vilken svensk som helst. Det går med andra ord inte att se effekterna av det hela.
Socialbidraget redovisas med info om utrikes eller inrikes född, även abetslöshet och sysselsättning. Sjukskrivning och förtidspension vet jag faktiskt inte, någon?
Citera
2014-07-27, 20:29
Medlem
Kommer alla dessa flyktingar dessutom att få svenskt barnbidrag retroaktivt?
Citera
2014-07-27, 21:03
Medlem
Lillafingrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helenaell

Det borde väl fortfarande gälla? Allt annat borde väl bryta emot devisen "alla människors lika värde" ?

Sedan så kommer väl gemene svensk att knyta näven i fickan å rösta på SD i höst, å känna sig radikala...
Citera
2014-07-27, 21:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helenaell

Jepp. Sen får de ju en rad andra gratis bidrag samt gratis pensioner. Frågan är hur vi ska rädda pensionerna när vi har 1 miljon pensionärer som aldrig lyft en skattekrona?
Citera
2014-07-27, 21:11
Medlem
talans avatar
Jag hoppas att Sverige går under så snabbt som möjligt.
Bättre att få ett slut på lidandet.
Sen kan vi bygga upp det igen utan sosse-skitet
Citera
2014-07-27, 21:12
Medlem
MadScientists avatar
Svt-text nämner boendekostnaderna idag!

Asylboenden dyr affär för staten
Att sälja boende för asylsökande till
Migrationsverket håller på att bli en
miljardbransch.
/.../
Under årets första sex månader har de
sju största leverantörerna av till-
fälliga asylboenden fakturerat
Migrationsverket drygt 135 miljoner
kronor för tillfälliga boenden - och
notan växer i rekordfart.

På bara några år har Migrationsverkets
kostnader för tillfälliga asylboenden
ökat från några tiotals miljoner till
över en halv miljard kronor
förra
året.

I år kommer det rekordet att spräckas
med råge
. I myndighetens nya prognos
spår man att det kan komma fler än
80.000 asylsökande till Sverige under
2014.

Den totala boendekostnaden för
Migrationsverket tros då stiga från
drygt en miljard till nästan 2,5
miljarder kronor.

http://www.svt.se/svttext/web/pages/115.html

Den här texten får ju ses som sensationell för Svt fastän de som vanligt försöker måla upp Bert K som ansvarig för kostnaderna. Man undrar om de varit inne här och sett upprördheten?
Senast redigerad av MadScientist 2014-07-27 kl. 21:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in