2014-08-01, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Man får grunda avgörandet på totalintrycket under förutsättning att man först gått igenom och prövat all enskild bevisning.

Domar skall icke grundas på intryck, de skall grundas på fakta.
Tejpspåret har bevisligen stigit i graderna genom rättsprocessen.
Knappast smickrande för det svenska rättsväsendet.
Citera
2014-08-01, 17:32
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är teknisk bevisning som binder honom vid mordet - därmed också teknisk bevisning som sammantaget med hans egna utsagor fått honom fälld för mordet. Den som mördade henne var givetvis den sista som såg henne i livet - och det är mot KJ all bevisning pekar, alltså har man belägg för (stöd för) att säga att han var den sista som såg henne i livet.
Nej, det finns ingen teknisk bevisning som binder honom vid mordet. Så här skrev HR:
Citat:
Bevisningen i målet knyter i flera avseenden [KJ] mycket starkt till hanteringen vid transporten av Vatchareeya Bangsuans kropp. Det har inte på något sätt framkommit att han skulle vilja skydda en annan gärningsman. Den strukturella bevisningen i övrigt är komplex och i hög grad samverkande. Vid en sammanvägning av det totala bevismaterialet finner hovrätten att det av åklagaren i gärningspåståendet angivna händelseförloppet i flera delar är utrett samt att påståendet att [KJ] även dödat Vatchareeya Bangsuans den 4-5 maj 2013 och därefter hanterat hennes döda kropp på sätt åklagaren gör gällande, vinner starkt stöd av utredningen. Frågan är då om bevismaterialets innehåll och utseende kan förklaras på något annat sätt, dvs. om det föreligger rimligt tvivel. Det enda möjliga alternativet till åklagarens gärningspåstående är att någon annan än [KJ] utfört de åtalade gärningarna.
Efter detta resonerar HR om MB kan vara GM, men finner det osannolikt, och att det är praktiskt taget uteslutet att det skulle ha gått till på annat sätt än vad åklagaren påstått. Det finns alltså, enligt HR, ingen bindande bevisning mot KJ, för själva mordet. HR använder uteslutningsmetoden genom att väga sannolikheter.

Det finns inget mordvapen eller mordplats som kan knytas till KJ, inte heller något vittne eller erkännande. Kort sagt, det är inte bevisat att KJ mördat VB.
Citera
2014-08-01, 17:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det finns ingen teknisk bevisning som binder honom vid mordet. Så här skrev HR:

Efter detta resonerar HR om MB kan vara GM, men finner det osannolikt, och att det är praktiskt taget uteslutet att det skulle ha gått till på annat sätt än vad åklagaren påstått. Det finns alltså, enligt HR, ingen bindande bevisning mot KJ, för själva mordet. HR använder uteslutningsmetoden genom att väga sannolikheter.

Det finns inget mordvapen eller mordplats som kan knytas till KJ, inte heller något vittne eller erkännande. Kort sagt, det är inte bevisat att KJ mördat VB.

Läs igen är du snäll:
finner hovrätten att det av åklagaren i gärningspåståendet angivna händelseförloppet i flera delar är utrett samt att påståendet att [KJ] även dödat Vatchareeya Bangsuans den 4-5 maj 2013 och därefter hanterat hennes döda kropp på sätt åklagaren gör gällande, vinner starkt stöd av utredningen.

Edit:
De avfärdar MB eftersom det inte finns något som pekar på honom - däremot tung bevisning som talar för KJ som GM.
Hur lyckas du ens tolka resonemangt annorlunda?
Senast redigerad av micro113 2014-08-01 kl. 17:44.
Citera
2014-08-01, 17:44
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Läs igen är du snäll:
finner hovrätten att det av åklagaren i gärningspåståendet angivna händelseförloppet i flera delar är utrett samt att påståendet att [KJ] även dödat Vatchareeya Bangsuans den 4-5 maj 2013 och därefter hanterat hennes döda kropp på sätt åklagaren gör gällande, vinner starkt stöd av utredningen.

Edit:
De avfärdar MB eftersom det inte finns något som pekar på honom - däremot bevisning som pekar mot KJ som GM.
Hur lyckas du ens tolka resonemang annorlunda?
Jag har läst det. HR drar den slutsatsen med uteslutningsmetoden, som jag visade nyss. Den utesluter inte MB för att det är bevisat att han är oskyldig. Den utesluter honom, precis som du säger, för att inget pekar på honom.
Citera
2014-08-01, 18:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Du verkar ju vara en resonlig person och jag vill egentligen inte motsäga dig, jag har bara problem med detta med larmsamtal och skrik som liksom inte riktigt passar in i bilden. Varför skulle VB redan strax efter kl fem, de har nyss anlänt till lägenheten, gå så långt som till att ringa 112? Det skulle innebära att KJ går till attack ganska omgående. Varför gör hon inte ett nytt försök? Om det är hon som skickat de andra sms:n så visar ju de att hon inte var så utsatt. Och så skriket då, som bygger på lite osäkra uppgifter och som dröjer till omkring kl 21.00, fyra timmar efter larmsamtalet. Jag tror säkert att det kan ha varit jobbig stämning men att den snarare leder till att KJ följer efter henne efter att hon lämnat lägenheten. Men om du kan ge en rimlig bild av hur allt hänger ihop, då är jag absolut villig att tro dig.
Det ter sig onekligen knepigt att få ihop allt så att det stämmer, det medges rakt av.

Visst - larma redan då vid femsnåret och sedan ett uppehåll på flera timmar innan de
där skriken hörs av grannskapet, det blir allt lite besynnerligt.

En eftermiddag och kväll för Vatchareeya där det pendlar mellan stämningslägen av
hot och oro som klingar av? En klurig KJ som försätter besökaren i en känsla av rädsla
för att sedan få henne lugn och lättad igen?
Jag vet inte riktigt. Jag bara känner - får man kanske inte göra i seriösa sammanhang
som det här, känna alltså... - att i vart fall Vatcharreyas död skedde här i lyan,
framdriven av krafter hos GM som jag inbillar mig har en hel del med något så förtvivlat
vanligt som svartsjuka att göra.

De där andra sms:en du är inne på - ja, kan det vara en utstuderad Kristoffer som sysslat
med detta, tro?

Din teori om en Vatchareeya som lämnar lägenheten i levande tillstånd och senare
råkar ut för det som hände långt därifrån, men dock fortfarande med KJ som hennes
baneman, kan visst vara helt rätt.

Det där självsäkra, närmast triumferande utropet signerat Kristoffer ställt till
misstänksamma farbror Blå "att ni har ingenting på mig", kan onekligen
få en att tro att alltsammans utspelat sig någon helt annanstans än i hans lya
på Flottiljvägen.
Citera
2014-08-01, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloPriceless
Märkligt att föraren inte kunde svara på om AN var med i bilen. Och anmärkningsvärt hur dåligt minne paret verkar ha.

Det har du rätt i. AN var kanske inte med i bilen. Hon kanske blev avläppt på ett annat ställe för att möta upp VB.

AN läste kanske MBs och VBs konversation och beslöt sig själv för att dyka upp.. MB kanske åkte hem istället och anslöt senare.... Vapnet kan AN ha tagit med sig från sushirestaurangen alternativt hemifrån!!
Citera
2014-08-01, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Taxiresan är dokumenterad, och föraren förhörd. Han nämner inte AN. De drack 2 st 50 cl starköl var. Fyra dagar efter kvällen mindes inte MB ens om han var hemma den kvällen. AN redogjorde för vad hon och hennes make gjorde fem dagar efter kvällen. Det är inte långt mellan kvällen och förhör.

Har taxichaffören blivit hotat så att han ska låtsas att han inte mindes?

MB åkte hem med taxin, hämtade bilen och plockade upp VB på vägen... de körde till sushirestaurangen där AN väntade???
Citera
2014-08-01, 18:56
Moderator
blomvattnares avatar
Massor av OT, tjafs och upprepningar raderade.

/Mod
Citera
2014-08-01, 19:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Jag noterar att du inte bemött mitt tvivel, men följer såklart ändå trådens "utveckling".
Hyresvärden har föga inflytande när det kommer till en önskvärd gruppboendeplacering. Sociala är en mellanhand och i detta fall går man på om det finns psykisk sjukdom som gör att, i detta fall, KJ inte klarar av att bo på egen hand.

Min gissning är att han får fortsätta bo på egen hand och har fortsatt en god man.
Missade tyvärr ditt inlägg (läste inte tillräckligt långt tillbaka i tråden) men har nu läst igenom din länkade info. - Tycker det låter som att KJ skulle kunna platsa i ett gruppboende och att chanserna inte behöver vara alltför oävna. Det beror lite på vad man lägger in i begreppet ”psykisk sjukdom”. - Om man trots stödinsats från resurspersonal tre ggr i veckan också behöver en SÄPO-vakt, hjälp med matinköp, tvätt, städning, röjning mm samt någon som betalar förfallna fakturor så framstår i vart fall ett gruppboende som avlastande för familjen. Det mesta hänger nog därför på vad familjen vill och ser till att genomdriva – samt givetvis också på hur gruppboenden fungerar i praktiken.
Citera
2014-08-01, 19:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag hävdar att det blod som läckt i bilen har läckt så i tiden att nedbrytningen på kroppen har börjat - återigen, hunden känner lukten av nedbrytningsprocessen, vilket inte innebär att den måste ha påbörjats och pågått tillräckligt för att lämna spår som hunden kan urskilja ..

Uno och Kompis är nog de enda som inte kan påstås manipulera eller konspirera någonstans.

Jag har nog missat just de testerna - var i FU hittar jag att Uno inte markerar handske och påse?

Citat:
Uno fuskar genom att han inte begär att få lukta på handsken och plastpåsen.

Uno fick aldrig tillfälle att nosa på dessa föremål. Det hade ju annars varit intressant och inte kostat mycket mer. Ingen liklukt på någon blodfläck av fyra möjliga.
Citera
2014-08-01, 19:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Läs igen är du snäll:

Edit:
De avfärdar MB eftersom det inte finns något som pekar på honom - däremot tung bevisning som talar för KJ som GM.
Hur lyckas du ens tolka resonemangt annorlunda?

Understruket, i flera delar noterar jag, dock borde det stå i alla delar, tycker jag. I övrigt hänvisar jag till Quarrels inlägg om uteslutning pga avsaknad av bevis. Du är inte så lite bakom flötet micro, tycker jag.
Citera
2014-08-01, 19:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Namibia1
JJ visade väl inga tuggmärken i rätten?
JJ lagade kabeln på jobbet.
Det JJ berättade i rätten var att det inte fans någon jordfelsbrytare i fastigheten som åklagarna hade utgått ifrån.
Transformatorn hade brunnit upp men en likvärdig transformator med samma amperestyrka införskaffades – vilket inte var det lättaste - men då passade ju inte kontakten in i datorn så då löddes den om och en likvärdig sladd införskaffades. En likvärdig sladd till en laddare visades också upp, och det skulle visst finnas ett litet märke efter hunden i något hörn på någon av de likvärdiga sladdarna. – Det var således mycket ”lik” i reparationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in