2014-08-01, 10:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zonzon
Det var väl kanske inget bra exempel. Jag menar förstås något som pekar på att han är inblandad i hennes försvinnande/död/styckning och som han tillbakavisat.
Inget bindande. Han kan vara oskyldig.
Citera
2014-08-01, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Inget bindande. Han kan vara oskyldig.

Men med den grundinställning du har - finns det något belägg som skulle kunna vara bindande? Som du inte skulle kunna förklara med förfalskning eller plantering? Bara så man vet var du lägger nivån.
Citera
2014-08-01, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Det är ett troligt scenario att fyllan startade på em och han var förmodligen onykter när han hämtade VB, det upptäcker hon försent för han är känd att köra som en kratta ändå, diskussion i bilen när de anlände om fortsatte drickandet i lgh men det gav dåligt resultat och det drabbade VB med dödlig kraft.

Är ganska övertygad om att ett Nej kunde han inte ta och det blir kortslutning i kontoret.

Hans överskottsinformation i förhör har viss bärighet men placerad i annan tidsrymd samma em/kväll.

Hela berättelsen från att han hämtar VB (och ser den blåa tanten komma ut strax innan) känns inte direkt trovärdig.

Har man hittat den blåa tanten? Svammel? Är KJ drogad av alla mediciner han fått?
Från första förhöret "KJ tog sin bil och körde hemifrån och vid 16:00 plockade han upp Vatchareeya vid Shell". Svårt att se någon komma ut från VB:s port från Shell?

15.39 skickar VB sms "ska bara plugga hos dej, kanske tråkigt för dej.."

Vad hände egentligen mellan kl 16-17?

Vem skickade SMS:en från VB:s telefon på kvällen?

Hade hon lösenord på mobilen?

http://falletvatchareeya.blogg.se/2014/june/handelser-i-vatchareeyas-liv-45.html
Senast redigerad av B.R.Donut 2014-08-01 kl. 11:54.
Citera
2014-08-01, 11:20
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
kan du ge ett exempel på vad det skulle kunna vara?
Och nu förväntar du dig att jag ska svara "en videofilm".

Det är naturligtvis omöjligt att svara på. Men jag kan jämföra med en annan tråd: (FB) Mord i Haninge på Susann Sallinen. Emad Aboras häktad för anstiftan 120924 Där dömdes en man mot sitt nekande i TR och friades i HR. Jag är säker på att han är skyldig. Han hade motiv, ekonomiska, och han köpte en dyr hund strax efter mordet. Han medger att han var på platsen och hans fingeravtryck finns i lådan som GM lämnade, och han drog en rövarhistoria som jag inte tror på för fem öre.
Citera
2014-08-01, 11:29
Medlem
Citat:
Och nu förväntar du dig att jag ska svara "en videofilm".

Det är naturligtvis omöjligt att svara på. Men jag kan jämföra med en annan tråd: (FB) Mord i Haninge på Susann Sallinen. Emad Aboras häktad för anstiftan 120924 Där dömdes en man mot sitt nekande i TR och friades i HR. Jag är säker på att han är skyldig. Han hade motiv, ekonomiska, och han köpte en dyr hund strax efter mordet. Han medger att han var på platsen och hans fingeravtryck finns i lådan som GM lämnade, och han drog en rövarhistoria som jag inte tror på för fem öre.

Frågan är seriöst ställd och handlar om vad du tror att gränsen för en "syndabockteorin" går. Om den stämmer så har någon/några gått oerhört långt för att lägga skulden på KJ. Tejpen + baklucksbevisen skulle kunna gå att förklara med planteringar även om det finns en rad praktiska problem där som bal har med tidsaspekten att göra. Men jag håller med om att de rent teoretiskt är möjliga att plantera. Och då kan man undra om det skulle kunna finnas någon typ av bevisning som INTE skulle varit möjlig att plantera. Något som skulle övertyga tvivlarna. Jag förstår att en film där KJ har ihjäl o styckar VB skulle vara rätt så övertygande men just av det skälet är jag inte ute efter ett sånt exempel.

När det gäller Sallinen håller jag för övrigt med dig helt och hållet. Där gick en mördare fri.
Citera
2014-08-01, 11:30
Medlem
zaycos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Talangscouterna är en inte så dum gissning tycker jag. Var ligger Grubban, jag hittar det inte på kartan?
NSD om 2G och Grubban..
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/det-heta-mobilsparet-8372439.aspx
Citera
2014-08-01, 11:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Frågan är seriöst ställd och handlar om vad du tror att gränsen för en "syndabockteorin" går. Om den stämmer så har någon/några gått oerhört långt för att lägga skulden på KJ. Tejpen + baklucksbevisen skulle kunna gå att förklara med planteringar även om det finns en rad praktiska problem där som bal har med tidsaspekten att göra. Men jag håller med om att de rent teoretiskt är möjliga att plantera. Och då kan man undra om det skulle kunna finnas någon typ av bevisning som INTE skulle varit möjlig att plantera. Något som skulle övertyga tvivlarna. Jag förstår att en film där KJ har ihjäl o styckar VB skulle vara rätt så övertygande men just av det skälet är jag inte ute efter ett sånt exempel.

När det gäller Sallinen håller jag för övrigt med dig helt och hållet. Där gick en mördare fri.

Fingeravtryck är kanske inte omöjligt att plantera, dock anses det starkare än DNA.
Citera
2014-08-01, 11:42
Medlem
Quarrels avatar
Citat:

Jag vänder på frågan, vad skulle få dig att tvivla på KJ:s skuld?
Citera
2014-08-01, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Fingeravtryck är kanske inte omöjligt att plantera, dock anses det starkare än DNA.

Det är riktigt, men var skulle dessa fingeravtryck i så fall sitta? Det skulle nog inte ens övertyga tvivlarna om det hittades en kniv eller såg med VB:s blod på och med KJ:s fingeravtryck på, långt ute i skogen. Då skulle man förstås säga att det var KJ:s egen, att mördaren tagit den och använt den eller smetat VB:s blod på den.

Det här är så vis ett olyckligt fall, bevismässigt. Anledningen är att den mesta bevisningen hittats i anslutning till platser som är logiska om någon skulle vilja kasta skulden på KJ. Platser som direkt går att knyta till honom. Men man bortser från alla praktiska problem. Det är därför jag inte tror på syndabocksteorin bla. Visst, den är teoretiskt möjlig, men praktiskt ogenomförbar.
Citera
2014-08-01, 11:54
Medlem
Citat:
Jag vänder på frågan, vad skulle få dig att tvivla på KJ:s skuld?

Som jag skrivit i en tidigare post, så har jag massor av tvivel kring bevisningen i det här fallet och jag har funderat mycket kring syndabocksgrejen. Tvivlen rör sånt som jag helt enkelt inte tror på, som "SOS-larmet", "skriket", att mordet skedde i lägenheten osv. Fynden av kroppsdelarna skapar tvivel förstås. Så om man enbart håller sig till den så kallade bevisningen så är KJ:s skuld inte uppenbar, den skulle kunna vara planterad. Men det är bristen på konkreta alternativ, bristen på bevis när det gäller de få alternativ som rent teoretiskt finns. Hade det funnits bättre sånt, tex när det gäller MB, någon som sett hans bil där den inte skulle varit, något spår i hans bil efter VB, någon svårförklarlig lucka i hans vittnesmål osv. Då kan man börja tvivla. Men sedan måste du gå igenom EXAKT, och jag menar verkligen så exakt som det nånsin är möjligt, hur planteringen gått till, hur den börjat och där håller inte den teorin. Allt som allt har du två vågskålar, KJ eller inte KJ och i den ena är där rätt gott om tunga bevis, i den andra närmast ingenting.

Att VB skulle ha sett av CB senare på kvällen utgör för mig inget som helst bevis för KJ:s oskuld, snarare tvärtom.
Citera
2014-08-01, 12:56
Medlem
I förhör 1 uppger KJ att han hämtar upp VB utanför Shell.

I förhör 2 uppger han att han hämtar VB utanför hennes port (och ser en gammal tant med rullator komma ut före, i senare förhör har tanten blå tröja).

VB:s port är inte möjlig att se från Shell (vad jag kan utröna från karta).

I förhör 2 pratar KJ om att VB ringt vid 12-tiden, men det verkar bara finnas SMS vid den tiden.
Sedan blir det ändringar i tidsplanen.

VB sms:ar kl 13.44 " Jag menade 15.30 för jag är inte hemma nu"

15.39 " Men jag ska bara plugga hos dej kanske tråkigt för dej"

Klockan 15.44-?? är MB bara 100 meter från Shell (Ica Kvantum)
Kan KJ sett MB utanför ICA och antagit att MB och VB sammanstrålat tidigare?

1) Först ändrar VB tiden från det som var först överenskommet.

2) Sen skall VB bara plugga hos KJ.

3) KJ ser MB i krokarna (tidsmässigt är det inte osannolikt).

Stämningen kanske inte är på topp redan när VB hoppar in i bilen?
Citera
2014-08-01, 14:44
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det kan ses som ett ritual mord där det skulle bli ett långt dödsförlopp, sticken är väl samlade som visar det har ingenting med starka känslor eller någon som dödar i ren ilska, i såfall skulle det ha varit ett vanligt knivstick och sedan är personen död.
I det här fallet är knivsticken samlade till bröstet och det avgörande dödssticket är de två till hjärtat. Sedan kan de avhuggna händerna kopplas samman till ritual mordet.
Jag anser att gärningsmännen har utländsk bakgrund, som jag baserar på utförande av mordet.
Att någon ville döda VB ? Jag ser det mest sannolika, att de fick betalt för det.

Är knivsticken samlade till bröstet så måste någon vridit huvudet 180 grader för de flesta sticken satt ju i ryggen. Det rör sig alltså om en fegis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in