Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Jag vänder på frågan, vad skulle få dig att tvivla på KJ:s skuld?
Som jag skrivit i en tidigare post, så har jag massor av tvivel kring bevisningen i det här fallet och jag har funderat mycket kring syndabocksgrejen. Tvivlen rör sånt som jag helt enkelt inte tror på, som "SOS-larmet", "skriket", att mordet skedde i lägenheten osv. Fynden av kroppsdelarna skapar tvivel förstås. Så om man enbart håller sig till den så kallade bevisningen så är KJ:s skuld inte uppenbar, den skulle kunna vara planterad. Men det är bristen på konkreta alternativ, bristen på bevis när det gäller de få alternativ som rent teoretiskt finns. Hade det funnits bättre sånt, tex när det gäller MB, någon som sett hans bil där den inte skulle varit, något spår i hans bil efter VB, någon svårförklarlig lucka i hans vittnesmål osv. Då kan man börja tvivla. Men sedan måste du gå igenom EXAKT, och jag menar verkligen så exakt som det nånsin är möjligt, hur planteringen gått till, hur den börjat och där håller inte den teorin. Allt som allt har du två vågskålar, KJ eller inte KJ och i den ena är där rätt gott om tunga bevis, i den andra närmast ingenting.
Att VB skulle ha sett av CB senare på kvällen utgör för mig inget som helst bevis för KJ:s oskuld, snarare tvärtom.