2013-05-22, 13:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virrvarr42
Tiger om undersökningen
BODEN. Den rättsmedicinska undersökningen av de kroppsdelar som hittades i Boden i måndags kväll är nu klar.
Resultatet har meddelats muntligen till polisen, säger Susan Sprogøe-Jakobsen, chef för Rättsmedicinalverkets enhet i Umeå till TT.

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6846665

Edit 2:a på bollen..
Redan? Det tyder på att huvudet är hittat, med tänder. DNA-analys brukar ta längre tid.
Citera
2013-05-22, 13:10
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamvargarna
Jag skulle tro att det är lättare att stycka om den är likstel. Det har tidigare redogjorts här om hur man styckar en kropp och det är ganska enkelt så länge man styckar vid leder. En sena eller muskel är väldigt svår att slita av men inte särskilt svår att skära av med en vass kniv. Jag tror att man skulle kunna göra det med en vanlig morakniv.

Mmm, visst skitenkelt, men ska man vänta så länge för att börja stycka tills rigor mortis inträder det vete fan för det blir sannerligen mer bökigt eftersom kroppen stannar i vissa positioner.

http://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA
Lyssna på GW så framgår det lite mer.,
Citera
2013-05-22, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomadjaevel
Känner och känner... Vet vem han är. Obehaglig typ to say the least. Hade inte förvånat mig om han var GM. Fast sen känner jag inte till karatetyperna heller.

Angående söket så var han till synes väldigt kall. Verkade inte så himla brydd om att hon var borta. Inga känslor öht.

Kan även bekräfta att hon var hans ex och hon var hos honom för att plugga. Enligt honom iallafall. Sen huruvida det är sant eller ej vet jag inte. Har inte fått uppfattningen av att han är världens ärligaste snubbe direkt. Har ni fler funderingar så kan jag försöka besvara dessa också. Är dock inte 'nära' honom. Har dock hört mycket ifrån närstående.

Bilen! Den mörka pickupen som nu omnämns i pressen. Vet du om någon i hans närhet kan ha tillgång till en sådan? Bror, pappa, kompis...
Vet du vad KJ sysslade med till vardags då han inte lekte krig. Arbetsgivare-jobb?
Citera
2013-05-22, 13:12
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Redan? Det tyder på att huvudet är hittat, med tänder. DNA-analys brukar ta längre tid.

Inte alls säkert skulle jag säga eftersom man inte alls behöver DNA om det rent visuellt går att fastställa vems delar man har hittat.
Citera
2013-05-22, 13:13
Medlem
FistOfFurys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Då kan de säkert säkerställa eller utesluta strypning, slag i huvudet o.s.v.

Goda nyheter!
Citera
2013-05-22, 13:13
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Mmm, visst skitenkelt, men ska man vänta så länge för att börja stycka tills rigor mortis inträder det vete fan för det blir sannerligen mer bökigt eftersom kroppen stannar i vissa positioner.

http://www.youtube.com/watch?v=0JqCIm8EBZA
Lyssna på GW så framgår det lite mer.,
Jo, men det släpper efter en tid. Då är kroppen kall och blöder inte.
Citera
2013-05-22, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chirpa
Hoppades in i det sista att flickan skulle dyka upp välbehållen på en strand i Thailand men den förhoppningen verkar nu vara otäckt långsökt. Hoppas verkligen detta klaras upp snarast så att både familj och bekanta får ett avslut. Med tanke på aktiviteten i den här tråden så tror jag även att det är många som inte kände henne som skulle behöva ett avslut. Känns som att det blivit något av ett kollektivt trauma i åtminstone Norrbotten.

Tänkte dock ge mig in på ett resonemang kring en gärningsmans eventuella deltagande eller läsande av denna tråd.

Först av allt så är platsen för kroppsdelarna viktig. Det krävs inget geni för att förstå att ett hus, öde eller ej, är en dålig plats att gömma en död kropp på. Hus går folk in i förr eller senare. Då måste man nästan dra slutsatsen att antingen är platsen i sig viktig eller så ville mördaren visa vad han gjort. Eftersom det dessutom är bekräftat (via media) att fyndplatsen inte är mordplats så måste kroppsdelarna ha placerats där av en anledning, och inte då för att gömma eller "lagra" dem.
Alltså kan vi väl anta att delarna är ditlagda för att mördaren VILL ha uppmärksamhet.
Två alternativ finns väl då.
1, mördaren vill "erkänna" och bli hittad.
2, mördaren vill "skryta".

I alternativ två så är det ju inte otänkbart att mördaren följer denna tråd eller till och med deltar aktivt om han vill få bekräftelse?

Tror inte heller att mordet är utfört av någon okänd GM. Detta måste vara utfört av någon som känner VB väl och tycker hon är viktig. Att placera ut kroppsdelar (enligt mitt eget resonemang) där de uppenbart kommer hittas måste vara ett tecken på att det finns ett tidigare förhållande mellan GM och BO.

Frågan kvartsår ju då. Var är resten av kroppen? Min tanke är att GM faktiskt har "begravt" den på ett eller annat sätt. Och om detta är utfört av en relativt ung människa i samma ålder som VB - borde det inte finnas familjemedlemmar som fattat misstanke, kanske rent av försöker skydda GM?

Ett 3:e alternativ är att GM tillfälligt gömt delarna i huset för att senare, när tiden tillät, kunna gömma dem bättre. Att bara kasta dem i diket har ju sina risker. Stämmer min teori måste GM ha känt till att huset var igenbommat och inte användes rutinmässigt. Stress och lokalkännedom är ett hyfsat 3:e alternativ.
Citera
Medlem
lateus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Känner du till KJs bror? Är de av samma skrot och korn?

D*ni*l är inte av samma skrot och korn i alla fall. Till synes en helt "normal" kille.

KJ gick i en vanlig klass i högstadiet (alltså inte i särklassen) vad jag kan minnas. På gymnasiet vet jag inte.
Citera
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jo, men det släpper efter en tid. Då är kroppen kall och blöder inte.

Skulle inte säga att Örebrofallet väntade och inte heller Hovs Hallar. Söligt hade gm i Örebro eftersom det va mycket blod under golvet. Och Hovs Hallar grisade ner bilen ganska rejält och han styckade väl utomhus.

Finns en anledning att man tappar ut blodet först i andra fall. Så nej, så kunnig tror jag inte många är.
Skulle nog påstå att man behöver praktik.
Citera
2013-05-22, 13:15
Medlem
Kstyles avatar
En kolonn med 8-9 bandvagnar och lika många militärskyltade minibussar/pickups fullastade med militärer åkte just åt det håll där det övergivna huset ligger..
Citera
Medlem
Chirpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamvargarna
Jag instämmer med det du skriver. Det är obehagligt att tänka att mördaren kanske följer tråden. Han har ju ganska bra koll i så fall på hur folk resonerar. Det kanske är tur att polisen inte släpper ut allt dom vet.

Ja det är en väldigt obehaglig tanke, men jag tror att det obehagligaste ligger i att GM i sådant fall följer diskussionen för sitt eget sjuka nöjes skull. Som sagt. Gör man såhär mot en medmänniska och behandlar henne på detta sätt så lider man ju av en extremt psykisk sjukdom.
Citera
Medlem
eller en arm med tatueringen kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här