Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo, men resonerar man autistiskt borde det bara ha räckt till att binda honom till styckningen.
Jag tror alltså inte det. Den som bevisligen har styckat och gömt en kropp ska det mycket till om inte vederbörande också ska anses vara mördare bortom rimligt tvivel.
Tittar vi på Linda Chen-fallet är det väl ganska otroligt att MA bara vaknade upp bredvid en bränd kropp i skogen. Vidare blev obducenten och allmänläkaren fällda för styckning men inte mord...
Nu tror jag iofs inte att läkarna var skyldiga till något.. Det går att säga att "jag blev panikslagen när jag tappade henne och hon slog huvudet i bordet, därför styckade jag henne för jag visste att det skulle låta osannolikt"!
Att stycka en människa utan att döda vederbörande först är praktiskt taget uteslutet, men det ska bevisas i domstol att det var mord och ingen olyckshändelse.
Även om Sandra Litzell i Sollentuna inte blev styckad, utan skjuten, kom killen (undan mord) genom att påstå att han inte trodde revolvern var laddad. Med en bra advokat kan även självklara saker bortförklaras..