2014-02-12, 17:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Styckmordet på VB är ett mycket brutalt mord, där gärningsmännen lät henne genomlida en lång pina innan döden befriade henne och där även händerna höggs bort.
Något liknande har mig veterligen aldrig inträffat i Sverige som mordet på VB.
Många kanske tror att det här mordet var mycket unikt, för Sveriges del är det på de viset, men det förekommer utomlands sådana här mord.
I Somalia finns en terroristorganisation Al-Shabaab som också har connection med Al Qaida och Al-Shabaab har tillämpat liknande metoder som användes mot VB.
De ockuperade blandannat en shopping mall i Nairobi i september och tog gisslan. De pinande den här gisslan helt omänskligt och även barn blev knivstuckna och huvuden höggs bort och skall ha kastas ut genom fönstren.
Det var 68 personer som dog vid gisslandramat och Al-Shabaab tog på sig skulden.
I Somalia och även i Kenya har Al- Shabaab varit mycket besvärliga och ställt till mycket elände för det somaliska folket och även i Kenya.
Nu har Kenyanska trupper hjälpt till att kväsa Al-Shabaab till stor del i Somalia, de har även haft hjälp av västagenter.
Jag påstår absolut inte att Al-Shabaab var de som styckmördade VB, men mönstret känns igen.

När män mördar kvinnor de har någon slags närmare relation till så används ofta kniv eller annat stickvapen. Mönstret känns igen där också. Likaså att det ofta är närstående eller relativt närstående som ligger bakom mord på kvinnor där kroppen efter mordet har gömts undan.

Båda dessa mönster känns betydligt relevantare än att dra upp vad ett gäng galna, islamistiska kamelknullare hittade på vid en gisslandrama i Afrika.
Citera
2014-02-12, 17:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Kan någon kunnig i processjuridik säga mer om vad som kan ligga bakom försvarssidans förhalning? Kan det vara så att man hade ett färdigt överklagande att slänga in OM inte motparten hade kommit med något, men nu tar chansen att istället först studera åklagarnas överklagande och utifrån det eventuellt göra justeringar i sin egen överklagandeskrift?

Personlligen ser jag i så fall ett sånt scenario (om det finns någon juridisk/procesuell poäng med att göra så alltså) som mer sannolikt än att man umgåtts med planer på att nöja sig med tingsrättsdomen. Kan inte se att KJ har mycket att förlora på att det hela dras i hovrätten (hellre riskera ett par års straffskärpning än missa chansen att möjligen, möjligen komma undan mordåtalet. rimligen har advokaten förklarat för honom att chansen att komma undan griftefridsbrottet är nära nog noll)

Japp, häri tror jag poängen ligger, och förklaringen till Tomas Olssons "senfärdighet". Bra tänkt, MrFoyle.
Citera
2014-02-12, 17:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Kan någon kunnig i processjuridik säga mer om vad som kan ligga bakom försvarssidans förhalning? Kan det vara så att man hade ett färdigt överklagande att slänga in OM inte motparten hade kommit med något, men nu tar chansen att istället först studera åklagarnas överklagande och utifrån det eventuellt göra justeringar i sin egen överklagandeskrift?

Personlligen ser jag i så fall ett sånt scenario (om det finns någon juridisk/procesuell poäng med att göra så alltså) som mer sannolikt än att man umgåtts med planer på att nöja sig med tingsrättsdomen. Kan inte se att KJ har mycket att förlora på att det hela dras i hovrätten (hellre riskera ett par års straffskärpning än missa chansen att möjligen, möjligen komma undan mordåtalet. rimligen har advokaten förklarat för honom att chansen att komma undan griftefridsbrottet är nära nog noll)

Men tjänar Olsson något på det, åklagarna har väl bara klagat på längden på straffet, själva målet har de ju redan vunnit.

KJ har inga som helst chanser att bli frikänd, frågan är om Olsson verkligen vill driva en sådan linje i målet som är ganska solklart i och med fynden i KJ,s bil och dna på kroppen efter tvätt.
Citera
2014-02-12, 17:48
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Japp, häri tror jag poängen ligger, och förklaringen till Tomas Olssons "senfärdighet". Bra tänkt, MrFoyle.
Lite chicken race över det. Man ska lämna in sist, men inte försent. Åklagaren förlorade.
Citera
2014-02-12, 17:55
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lite chicken race över det. Man ska lämna in sist, men inte försent. Åklagaren förlorade.

Ska? Vad spelar det för roll för utfallet så att säga?
Citera
2014-02-12, 17:58
Medlem
Citat:

Jag kan påstå att jag har stenkoll på processen och KJ har ju absolut inget att förlora på ett överklagande. Det finns ingen anledning att lurpassa och ingen anledning att anpassa överklagandet eftersom det enda åklagaren kunde göra var att klaga på straffet. TO kan dessutom överklaga på två rader och komplettera senare. Enligt mig finns bara två skäl till varför överklagandet från KJ dröjer:
1. KJ krånglar
2. TO har inte hunnit skriva överklagandet och stämma av med KJ.
Citera
2014-02-12, 18:02
Medlem
Citat:
Du borde med fördel sluta uttala dig om sådant du inte har den minsta aning om. Det finns inget chicken race i detta mål och kommer aldrig att finnas eftersom det inte finns något att vinna eller förlora på att komma först eller sist.
Citera
2014-02-12, 18:28
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Ska? Vad spelar det för roll för utfallet så att säga?

Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Du borde med fördel sluta uttala dig om sådant du inte har den minsta aning om. Det finns inget chicken race i detta mål och kommer aldrig att finnas eftersom det inte finns något att vinna eller förlora på att komma först eller sist.
Jag fortsatte på MrFolds antagande:
Citat:

Den part som lämnar in sist får en vecka extra på sig att putsa på sitt överklagande, och har då motpartens överklagande till hjälp.

Jag tittade en gång till på Veckans Brott. GW antog att KJ styckade den likstela kroppen för att få plats med den i bilen. Men det rimmar illa med de borttagna händerna.
Senast redigerad av Quarrel 2014-02-12 kl. 18:32.
Citera
2014-02-12, 18:42
Medlem
highfives avatar
Citat:
Jag fortsatte på MrFolds antagande:

Den part som lämnar in sist får en vecka extra på sig att putsa på sitt överklagande, och har då motpartens överklagande till hjälp.

Jag tittade en gång till på Veckans Brott. GW antog att KJ styckade den likstela kroppen för att få plats med den i bilen. Men det rimmar illa med de borttagna händerna.
Och inte hade han någon teori om hur styckning skulle skett i lägenheten utan att lämna spår. Inte heller hur KJ skulle fått ut henne på förmiddagen den 5:e utan att någon ser något. Han pratade om att KJ skulle ha styckat efter cirka tolv timmar.
Citera
2014-02-12, 19:16
Medlem
zero73s avatar
Citat:

Kan du utveckla resonemanget? Vad har händerna med det att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Och inte hade han någon teori om hur styckning skulle skett i lägenheten utan att lämna spår. Inte heller hur KJ skulle fått ut henne på förmiddagen den 5:e utan att någon ser något. Han pratade om att KJ skulle ha styckat efter cirka tolv timmar.

Ja, GW gav ett ovanligt trött intryck. Han påstod bla att tejpen var klippt och passade mot tejprullen.. tvärtemot SKLs analys.
Citera
2014-02-12, 19:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Kan du utveckla resonemanget? Vad har händerna med det att göra?

Ja, GW gav ett ovanligt trött intryck. Han påstod bla att tejpen var klippt och passade mot tejprullen.. tvärtemot SKLs analys.
Att benen måste tas bort för att en likstel kropp ska få plats i bilen, det är rätt givet. Men händerna kunde sitta kvar, de var inte i vägen.
Citera
2014-02-12, 19:24
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Därför det är inga kroppsdelar som dragits ur bagageutrymmet som påståtts, och skulle vara förklaringen att blodet fanns endast på en sida och på listen.
Om kroppsdelar hade dragits över listen hade blod kommit över listen också.
Vad som också är viktigt är att någon tvättning av bagageutrymmet har inte gjorts eller försök till, därför har inte KJ känt till om något blodspår i bagageutrymmet.
Blodet i bagageutrymmet ser jag endast en förklaring till och det är att det är planterat dit. Hur den planteringen kunde ha gått till finns det många förklaringar till. Blodet kan ha blivit injiserat dit, eller kanske bilen var olåst, sedan finns möjligheten att de gått in i bilen, som skall endast ta 13 sekunder att få upp dörren och sedan öppnat bagageluckan.

Kan ju vara någon som haft tillfälle/tillgång till bilen också.

Någon som reagerat på varför har MB och Elisabeth Lund har 3 st kontakter den 1/5??? (FUP s918) Verkar som geocacharen William använder och abonnemanget står på Mamman. EDIT: Enligt eniro står mamman på abonnemanget och enl hitta står WL på det.
Senast redigerad av zero73 2014-02-12 kl. 19:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in