Citat:
Ursprungligen postat av ensamvargarna
Jag börjar känna lite att det lutar åt KJ trots allt. För det första hans stora intresse för militäranläggningar i trakterna kring Boden och hans intresse för Paintball. Verkar ju ha hållit på med sådant runt det här fortet så han kände till området väl.
Sedan brutaliteten. Ett Aspergermord brukar bero på ett starkt uppdämt hämndbegär. När en person med Asperger känner sig kränkt av någon kan han aldrig släppa detta förrän han har fått utlopp för dessa känslor.
Se exempelvis Erik Ljungstöm som högg en kompis i ryggen eftersom han hade känt sig kränkt på en fest ett år tidigare. Eller ta Härnösandsmördaren Ragnar som högg ihjäl sina syskon och styvpappa med yxa för att han kände sig orättvist behandlad. Båda hade Asperger.
Vi vet också att KJ hade blivit polisanmäld tidigare. Han hade själv skrivit på sin FB "JIPPI JIPPI dom har lackt ner åtalet" eller något i den stilen.
Sedan brutaliteten. Ett Aspergermord brukar bero på ett starkt uppdämt hämndbegär. När en person med Asperger känner sig kränkt av någon kan han aldrig släppa detta förrän han har fått utlopp för dessa känslor.
Se exempelvis Erik Ljungstöm som högg en kompis i ryggen eftersom han hade känt sig kränkt på en fest ett år tidigare. Eller ta Härnösandsmördaren Ragnar som högg ihjäl sina syskon och styvpappa med yxa för att han kände sig orättvist behandlad. Båda hade Asperger.
Vi vet också att KJ hade blivit polisanmäld tidigare. Han hade själv skrivit på sin FB "JIPPI JIPPI dom har lackt ner åtalet" eller något i den stilen.
Ja, att det handlar om starka känslor är rätt, men nu tror jag att du får många arga på dig när du drar alla funktionshandikappade över en kam, eller om du inte gör det. Dessutom tror jag att en del paranoida stackare får vatten på sin vingliga kvarn av det här, så man måste nog ändå säga att allt sådant här är högst individuellt. De jag träffat på med handikappet har varit utmärkande annorlunda, men jag tror inte att de kunnat göra en fluga förnär... men... de var så udda att de aldrig kunnat ha en relation... Kanske blir starka känslor för en del verkligen svårt, ja...
Handikappet aspergers innebär ju bland annat att man kan missförstå en del, eftersom man tolkar saker bokstavligt. VB kanske inte pallade med det här, och gjorde slut. Det klarade inte KJ...
Att VB kom i slang med KJ och inledde en relation kan tyvärr ha sin grund i att hon blev mobbad och hade tappat sin självkänsla, den som är bra att ha som försvar och bra vibb när det är läge att lämna en relation. De hade väl gjort slut, ändå träffas de? Varför, kan man fråga sig. Var det här med att "plugga" en fälla...
Att VB var uttalat naiv enligt vänner och bekanta gjorde att hon kanske insåg faran för sent, ja, fruktansvärt hemskt, en kombination av alla möjliga händelser i livet ledde fram till denna tragedi...En person som bor i särskilt boende eller har stöd hemma för att klara av det vardagliga med mat, räkningar, städ, tvätt (regel vid aspergers, trots varierande grader av intelligens, är handikappet extremt begränsande) kan ju vara stigmatiserad redan, och känna sig lite utsatt. Ett uppbrott kanske blir svårare då?
Det är en liten risk med dagens diagnoshysteri att man inte förstår hur allvarligt det här handikappet faktiskt är, att har man det, klarar man inte sin vardag fullt ut. När VB var skriven hemma, och ansågs ha det lite svårt med det sociala, började jag grunna på om hon hade det också. Vi vet ju inget om det, eftersom hon aldrig prövade att flytta hemifrån. Kanske blev det en väldigt stor krock mellan två individer med liknande problem...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-21 kl. 13:25.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-21 kl. 13:25.