2013-05-19, 06:15
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Nej, men att de, föräldrarna alltså, sen visste att hon blev hämtad.
Vet de det eller håller se bara med och tror på kompisen? För isf kanske inte klädseln stämmer, hon kanske var partyklädd.

Jag börjar misstänka att det är polisen som hanterar alla uppgifter ytterst ovarsamt. De uppger olika tidpunkter, backar på uppgifter och sedan så bekräftar de, de ursprungliga uppgifterna på nytt.

Det är ingen ordning alls, bland det sämsta jag sett i en utredning, och med tanke på att de vill ha allmänhetens hjälp så är det katastrofalt att inte vara tydlig med tidpunkter och platser.

Sedan vill de vara hemliga så att de släpper inte komplett information, föräldrarna ska ha sett henne lämna kl 15, men hon gjorde inlägg fram till kl 15:42 på fejjan samtidigt som kompisen säger han hämtade kl 16.

Att vidhålla denna information i olika sammanhang, trots att det diffar en timme, är helt otroligt. Polisen måste väl ha kommit fram till en tidpunkt baserat på olika uttalanden och annan kommunikation så polisen kan ge en exakt tidpunkt.

I Efterlyst så säger polisen att hon lämnade 21:00. Det är en för mig exakt tidpunkt, sedan i samma intervju så blir 21:00 istället runt 21.

Nu framgår det att hon skickade sms till kompisen och bad honom hämta henne.
Citera
2013-05-19, 07:39
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, du. Mobbar-bloggaren refererar händelsen enligt regelboken för hur en mobbare uppför sig. Förlöjligande och förminskning av andras upplevelser är typiskt mobbarbeteende, det kallas för dubbel bestraffning. Om bloggaren inte mobbat hade hon aldrig skrivit om händelsen, och inte på det sättet.

Inlägget skrevs för att misskreditera, håna och förlöjliga VB inför en tänkt större krets. Det är mobbing. Punkt slut. Som du skriver vet vi inte orsaken till det här, men det har inte med saken att göra.

Onyanserad kritik är ett exempel på mobbing. Du kanske ska kolla av ditt eget beteende samtidigt?

http://www.chefenifokus.se/content/lär-dig-stoppa-mobbning

Vi uppfattar texten väldigt olika. För det första är det 3 år sedan (då var flickorna 17 år om de båda är 20 idag) man hinner utvecklas på 3 år i den åldern. För det andra tycker jag att det är en typisk tjejgrej och är väldigt vanligt det hon skriver. Dessutom skriver bloggerskan att VB blev "helt vild". Mobbade personer brukar gå undan inte attackera tillbaka och stå för sin sak. En mobbad person upplevs ofta som nedtryckt. Tycker du att VB gör det?

Ingenstans hittar jag att P*oy her self upplever sina dagar som slitsamma och psykiskt påfrestande, eller något tecken på att hon mår dåligt. Gör du?

Jag håller med de övriga som skriver att VB förmodligen hade lätt att hamna i konflikter.
Citera
2013-05-19, 07:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av extremtlagom
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7649916
Enligt letsdoit är avståndet 3,8 - 4,2 km. Hen mäter gångvägen. Enligt polisen är avståndet ungefär 2 km. Fågelvägen är avståndet 2,7 km, så båda har rätt.
Citera
2013-05-19, 09:51
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt letsdoit är avståndet 3,8 - 4,2 km. Hen mäter gångvägen. Enligt polisen är avståndet ungefär 2 km. Fågelvägen är avståndet 2,7 km, så båda har rätt.

Exet påstår alltså att tjejen valde att promenera 4 kilometer hem en lördagkväll alldeles ensam.

Polisen är inte 100% säkra längre på att VB lämnade exets bostad.
Citera
2013-05-19, 09:54
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaveldun
Jag har redogjort för det tidigare här i tråden.

Eftersom jag ogärna ser att VB har utsatts för våld och därmed avlidit så "hoppas" jag att hon gett sig av frivilligt från Boden av orsaker som jag inte har en aning om.

Det jag tycker är konstigt är att VB inte har setts av andra än mamman, styvpappan och studiekamraten sedan torsdagen.
I NSD (Norrländska Socialdemokraten - lokaltidning) står det att anmälan gjordes av "en person". Med andra ord inte av föräldrarna (mamman och styvpappan). Detta kan dock vara en missuppfattning från reporterns sida, då det här i tråden står att Polisen uppgett att det var föräldrarna som gjorde anmälan.

I tråden hängs ett antal vänner till VB ut och många verkar vara udda karaktärer och kanske trycket på VB har blivit för stort så att hon känt sig tvungen att åka "hem" till Thailand.

Läser du mitt inlägg 4995 så får du nog en bättre bild över hur jag tänker.

Det är säkert folk som sett henne före försvinnandet, men den som får det omtalade sms:et med uppretat innehåll, är en annan person som inte sett henne sedan torsdagen.
Citera
2013-05-19, 10:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Exet påstår alltså att tjejen valde att promenera 4 kilometer hem en lördagkväll alldeles ensam.

Polisen är inte 100% säkra längre på att VB lämnade exets bostad.
Det tar 40 minuter att gå 4 km i nyktert tillstånd på lördagskvällar, vilket inte alls är en orimlig promenad. Jag har studerat vägen och sett att det saknas trottoar och gångbana från korsningen Svedjevägen/Slipvägen till korsningen Kanslihusvägen/Dammvägen. En berusad förare kan ha orsakat en olycka och gömt kroppen.
Citera
2013-05-19, 11:08
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det tar 40 minuter att gå 4 km i nyktert tillstånd på lördagskvällar, vilket inte alls är en orimlig promenad. Jag har studerat vägen och sett att det saknas trottoar och gångbana från korsningen Svedjevägen/Slipvägen till korsningen Kanslihusvägen/Dammvägen. En berusad förare kan ha orsakat en olycka och gömt kroppen.

Jag bodde en gång i tiden cirka 4 kilometer från närmsta kommunikationer, det var ingen rolig promenad hem, oavsett nykterhet och dag i veckan.

Det hade ju varit mer troligt att hon promenerade till vännen på eftermiddagen och fick skjuts hem på kvällen.

Men nu vet vi inte ens om hon någonsin kom hem till vännen.

Kan hon ha liftat hem, det brukade i alla fall jag göra och ibland fick man åka med någon snäll själ en bit eller i bästa fall ända hem?
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-05-19 kl. 11:27.
Citera
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, du. Mobbar-bloggaren refererar händelsen enligt regelboken för hur en mobbare uppför sig. Förlöjligande och förminskning av andras upplevelser är typiskt mobbarbeteende, det kallas för dubbel bestraffning. Om bloggaren inte mobbat hade hon aldrig skrivit om händelsen, och inte på det sättet.
Det här är typisk Cinnabar-tolkning, där du springer iväg mycket längre än du har täckning för. Du må tycka att S*nnas eget förhållningssätt i sin berättelse är ett skolboksexempel på mobbning, men du försummar helt att VB:s förhållningssätt, så som det beskrivs i blogginlägget, är mycket otypiskt för mobboffer - sådana uppsöker normalt absolut inte sina mobbare för att konfrontera dem och tala om hur illa de tycker om dem.

Citat:
Inlägget skrevs för att misskreditera, håna och förlöjliga VB inför en tänkt större krets. Det är mobbing. Punkt slut. Som du skriver vet vi inte orsaken till det här, men det har inte med saken att göra.

Onyanserad kritik är ett exempel på mobbing. Du kanske ska kolla av ditt eget beteende samtidigt?
Jag har noterat dina inlägg en längre tid. Det okritiska förhållningssätt till dina egna hugskott som du ofta har riskerar åstadkomma trådsanningar, förlänga trådarna i improduktiv riktning och i onödan skapa obehag för personer IRL som inte har ett skvatt med nånting att göra. Du skulle bidra väsentligt mer till forumets kvalitet om du hade lite mer självkritik.
Citera
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag börjar misstänka att det är polisen som hanterar alla uppgifter ytterst ovarsamt. De uppger olika tidpunkter, backar på uppgifter och sedan så bekräftar de, de ursprungliga uppgifterna på nytt.

Det är ingen ordning alls, bland det sämsta jag sett i en utredning, och med tanke på att de vill ha allmänhetens hjälp så är det katastrofalt att inte vara tydlig med tidpunkter och platser.

Sedan vill de vara hemliga så att de släpper inte komplett information, föräldrarna ska ha sett henne lämna kl 15, men hon gjorde inlägg fram till kl 15:42 på fejjan samtidigt som kompisen säger han hämtade kl 16.

Att vidhålla denna information i olika sammanhang, trots att det diffar en timme, är helt otroligt. Polisen måste väl ha kommit fram till en tidpunkt baserat på olika uttalanden och annan kommunikation så polisen kan ge en exakt tidpunkt.

I Efterlyst så säger polisen att hon lämnade 21:00. Det är en för mig exakt tidpunkt, sedan i samma intervju så blir 21:00 istället runt 21.

Nu framgår det att hon skickade sms till kompisen och bad honom hämta henne.
Vad ska man tro om Skö*ds svar på frågan om de har undersökt kompisens lgh,
"-vi har gjort de undersökningar vi bedömer nödvändiga."

Jovisst, men vad bedömer de nödvändigt.

Har de använt hundar i lgh och bilen.
Vad hände med Isuzun, bryr de sig öht om den?
Har de undersökt hemmet för att utesluta att hon återvände hem?

Det enda som kan förklara tystnaden är att de har en misstänkt, men isf borde det brådska att finna kroppen.
Citera
2013-05-19, 11:25
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:

Det enda som kan förklara tystnaden är att de har en misstänkt, men isf borde det brådska att finna kroppen.

Ja, antingen att de samlar in information kring en person eller att det kommit ny information som leder polisen på andra vägar.

Nu när de har tömt telefonerna kanske sms:ens innehåll är kända och dessa kan ju peka på att det är något annat än ett brott.
Citera
2013-05-19, 11:59
Medlem
LaScalas avatar
Citat:

Det fordras väl en misstänke (om än aldrig så vag) om brott för att åklagaren ska ge klartecken för husrannsakan.
Efter de gick ut med att plugg^^kompisen inte var misstänkt så gjordes det nog ingen husis.
Man kan ju ha kommit på andra tankar med tiden (de backade ju från vittnet) så man vet ju inte.
Å andra sidan så har de ju gått ut med att man inte misstänker brott (jag letar länk)
Det är ju viktigt att husrannsaken görs så fort som möjligt och blir ett överraskningsmoment.
Jag blir inte klok på de motsägelsefulla uppgifterna från polis och media.
Frågan är om dom blir det själva?
Citera
2013-05-19, 12:47
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det här är typisk Cinnabar-tolkning, där du springer iväg mycket längre än du har täckning för. Du må tycka att S*nnas eget förhållningssätt i sin berättelse är ett skolboksexempel på mobbning, men du försummar helt att VB:s förhållningssätt, så som det beskrivs i blogginlägget, är mycket otypiskt för mobboffer - sådana uppsöker normalt absolut inte sina mobbare för att konfrontera dem och tala om hur illa de tycker om dem.

Jag har noterat dina inlägg en längre tid. Det okritiska förhållningssätt till dina egna hugskott som du ofta har riskerar åstadkomma trådsanningar, förlänga trådarna i improduktiv riktning och i onödan skapa obehag för personer IRL som inte har ett skvatt med nånting att göra. Du skulle bidra väsentligt mer till forumets kvalitet om du hade lite mer självkritik.

Så du tror att mobboffer alltid är tysta möss? Det tror inte jag. Du har inget som helst stöd för dina påståenden, utan tycker runt. Precis som alla andra.

Jag tror att VB var/förhoppningsvis är en mycket stark person, och bland annat för att hon klarat av en så stor förändring i unga år, väldigt få byter land och kultur och klarar av det så galant, trots mobbing, trots lokala idioter som ser sig hotade. Det är så mobbing uppstår, en känsla av att "trycker inte jag till, blir jag tilltryckt". Föreslår att du håller dig till moderering om någon bryter mot regler, och läxar upp lite i ditt eget huvud. Släpp det du sysslar med. Föreslår att du följer någon annan nu, om det innebär så stort obehag för dig, och snälla människa, lasta inte mig för vad personer gör irl. Det har var och en eget ansvar för.
Detta är en tråd där vi spekulerar om vad som hänt!

För er som spekulerar i akt och mening att lösa försvinnandet! Ni kommer väl ihåg att polisen i senaste artikeln från nsd säger att VB var vid liv vid 21-tiden? Jag undrar vad de har för bevis för det?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-05-19 kl. 12:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in