2014-01-16, 23:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nog förekommer det användare här inne som principlöst byter åsikt om både det ena och det andra. Användare MrFold t ex har jag för mig var förbehållslöst inne på att KJ bergsäkert varit ensam om att mörda och stycka Vatchareeya, men numera verkar 'Fold' ha bekänt sig till en annan skola. Kommer osökt att tänka på Groucho Marx's: "Well this is my principal, and if you don't agree with this princial I have other principals" ..

Apropå ensam eller tillsammans med annan. Har åklagarna uttryckt att det inte kan uteslutas att det finns medgärningsmän?
Citera
2014-01-16, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Går ihop med ungefär samma logik som att KJ sopade undan varenda spår efter sig i värsta CSI stil, men när han kom till bakluckan blev han sitt gamla puckade jag, kan jag tänka mig.

Ibland resonerar du så jäkla korkat, självmål efter självmål, men du har faktiskt mycket intressant att komma med mellan varven.

Har du någon förklaring till det där jag inte förstår angående MB mobil, texten stämmer inte med tablån, ett par inlägg tillbaks.

Nej, bakluckan var inte nedsölad med blod. Det var ganska diskreta spår i en skitig och stökig bil. Många prylar som skulle lyftas i och ur. Hålla reda på vad som skulle brännas och inte. Se till att paketeringen var helt tät. Kanske inte luta PULKAN () som paketen låg på. etc etc.

Så KJ gjorde ett bra jobb i värsta CSI-stil, men det är svårt att lyckas hundraprocentigt hur mycket man än läst på och hur Aspie-fokuserad man än är. Se på Mangs. Djävulskt listig, klarade sig länge, skiftade pipor på vapnen, ändrade borrningar och jag vet inte vad. Men föll till sist på något så idiotiskt som skryt. ("Jag är ute om en kvart. Ni har inget på mig"-andan, så där du vet )
Citera
2014-01-16, 23:27
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Jag har fått för mig att MB visste att raderade sms skulle skrivas över, så länge han inte raderade samtliga eller större mängd. Alltså hålla mobilen nästintill full.
Är det bara felläst eller en tolkning jag själv gjort?

Har inte tillgång till FUP nu.
Citera
2014-01-16, 23:30
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Jag har själv haft nära kontakt med Björn Hurtig i ett brottmål och han sa något liknande till vad du antyder här. Advokater som inte riktigt tror att hans klients "önskemål" kommer uppfyllas (i detta fall en friande dom), alternativt att man faktiskt kanske inte helhjärtat tror på vad sin klient säger lägger gärna fram alternativa påföljder som är mildare än vad åklagarna yrkar på som någon slags gardering. Hade Bo Forssberg varit övertygad om KJs oskuld så hade han kört stenhård på linjen om en friande dom och inte nöjdförklarat sig med ett alternativt scenario.

Frågan är om KJ gått med på detta eller om Bo själv har tagit initiativet pga KJs oförmåga att säga något annat än "jag är oskyldig". Om jag får gissa så tror jag att Bo Forssberg ser slaget förlorat och endast försöker undvika Mord till varje pris.

Det finns åtminstone två alternativa förklaringar till tystnad och envist upprepande om att han är oskyldig, och det första är att han faktiskt hoppas på en frikännande dom i slutänden (HR). Den andra förklaringen är att han i det längsta vägrar branda sina medkumpaner vilket blir följden om han på ett trovärdigt sätt beskriver sin egen insats till att bli minde betydelsefull vid själva mördandet. Sett ur det perspektivet har KJ ingen anledning att diskutera dråpmedgivande med adv. Forssberg, KJ lyssnar inte på det örat. Ännu.
Citera
2014-01-16, 23:34
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Apropå ensam eller tillsammans med annan. Har åklagarna uttryckt att det inte kan uteslutas att det finns medgärningsmän?

Ja, jag har läst eller sett en länkad intervju med en av åklagarna där det antyddes att man från åklagarsidan inte utesluter ytterligare en gärningsperson.
Citera
2014-01-16, 23:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Nej, bakluckan var inte nedsölad med blod. Det var ganska diskreta spår i en skitig och stökig bil. Många prylar som skulle lyftas i och ur. Hålla reda på vad som skulle brännas och inte. Se till att paketeringen var helt tät. Kanske inte luta PULKAN () som paketen låg på. etc etc.

Så KJ gjorde ett bra jobb i värsta CSI-stil, men det är svårt att lyckas hundraprocentigt hur mycket man än läst på och hur Aspie-fokuserad man än är. Se på Mangs. Djävulskt listig, klarade sig länge, skiftade pipor på vapnen, ändrade borrningar och jag vet inte vad. Men föll till sist på något så idiotiskt som skryt. ("Jag är ute om en kvart. Ni har inget på mig"-andan, så där du vet )

Jasså, då påstår jag att du far med osanning, det är emot reglerna, 2-0 till mig.

FUP

På bagageluckans insida som låg emot kanten/listen när luckan var stängd fanns en
rödbrun besudling som säkrades, S078.

Jag jämställer besudling med nedsölad.

I övrigt kan jag meddela att kupén faktiskt har undersökts med BlueStar.

FUP

Kupén undersöktes visuellt och fotograferades. Bluestar15 användes för att hitta blod.
Det fanns ingenting i kupén som bedöms vara av intresse för utredningen.

Har troligtvis missat det och vill rätta mina tidigare inlägg i den frågan.

1-1
Citera
2014-01-16, 23:38
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:

KJ har dömts på indicier, men kedjan som binder dem samman saknas, liksom brottsplats, mordvapen, styckplats, erkännande, vittnesmål mm.
KJ har sedan början varit "rätt GM" för åklagarna, oavsett och satt på sig skygglapparna för annat och andra.
När man inte hittar något avgörande, breddar man sökandet efter sanningen. Men icke.
De har kört sitt smalspår trots att de varit TVÅ.
Citera
2014-01-16, 23:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Ja, jag har läst eller sett en länkad intervju med en av åklagarna där det antyddes att man från åklagarsidan inte utesluter ytterligare en gärningsperson.

Om det stämmer så har man således inte uteslutit att KJ är den ende som kan ha mördat VB, det är ju intressant om så vore fallet. Ett rimligt tvivel i min värld iaf.

EDIT;Blev lite felformulerat, KJ är inte den enda som kan ha utfört mord och styckning, det är betydelsen om man inte utesluter medgärningsmän. Sorry!
Senast redigerad av OY 2014-01-16 kl. 23:49.
Citera
2014-01-16, 23:44
Medlem
Citat:
OK. Ett tredje alternativ har faktiskt förts fram av Remark ovan:

3. MB är rätt dum men är en mördare med SJUKT MYCKET TUR. SMS gick inte att återskapa, tur för honom, för han missade att den risken existerade. (Fast när han senare närmar sig KJs baklucka med den specialsydda blodsprutan i högsta hugg, då switchar han plötsligt till supersmart a la kinesiska maffian. Hur går det ihop?)

Jag tycker inte om att man, du i detta fall, lägger ord i min mun. Ditt tyckande och tänkande får du stå för själv. Men tillskriv det inte mig.
Citera
2014-01-16, 23:47
Medlem
Citat:
Jasså, då påstår jag att du far med osanning, det är emot reglerna, 2-0 till mig.

FUP

På bagageluckans insida som låg emot kanten/listen när luckan var stängd fanns en
rödbrun besudling som säkrades, S078.

Jag jämställer besudling med nedsölad.

I övrigt kan jag meddela att kupén faktiskt har undersökts med BlueStar.

FUP

Kupén undersöktes visuellt och fotograferades. Bluestar15 användes för att hitta blod.
Det fanns ingenting i kupén som bedöms vara av intresse för utredningen.

Har troligtvis missat det och vill rätta mina tidigare inlägg i den frågan.

1-1

Sorry, jag avslöjade mitt norrländska ursprung och skrev "bakluckan" fast jag menade "bagageutrymmet" (precis som vi säger "bron" istället för "yttertrappan" eller vad de nu säger )

Så läs om med det i åtanke. Min poäng var att blodbesudlingen var rätt diskret i en skitig och stökig bil. Han har missat den och det är inte orimligt. Han kunde lika gärna ha missat någon annanstans i hanteringen, nu blev det på de här ställena. Kanske beroende på mörker, stress eller lite av det vanliga stökiga jaget som slog igenom CSI-commander rollen)

Att kupén är så ren är särskilt imponerande, det håller jag med om. Där lyckades han.
Citera
2014-01-16, 23:49
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Ur förhör med AN:
På söndag morgon så åkte Micael till ett möte som han hade med karateklubben som han är
tränare i, mötet startade klockan 09.00 sid 1119 (mötet blev väl inställt?)
Det är sådana här kommentarer som gör att man undrar vad du håller på med. Jag ser bara tre alternativ:
1. Du har inte läst FUP och inte heller speciellt mycket av den här tråden.
2. Du har läst FUP och den här tråden men du har väldigt dåligt minne.
3. Du vet vad som står i FUP men vill medvetet misstänkliggöra MB.

I förhöret med MB framgår klart och tydligt att MB åkte till mötet. En annan styrelsemedlem var också där och har bekräftat detta. MB FUP s995 bekräftas av F**drik L**dman FUP s1102. Men de var inte tillräckligt många för att styrelsen skulle vara beslutsmässig. Mötet blev därför inställt. Detta har också framgått flera gånger i den här tråden.

Du får gärna berätta vilket av alternativen ovan som stämmer. Eller har jag kanske missat något.
Citera
2014-01-16, 23:49
Medlem
Citat:
Faller på att polisen i hans ägo kunde beslagta hans mobil (med SMS som kunnat återskapas).
Detta är genomgånget minst fem gånger i detalj i tråden. Läs IBAS-rapporten.
Poängen är inte vad som stod i SMS eller att det skulle existera någon sorts hemlig mobiltrafik dem emellan. Det fanns ett möjligt tillfälle tiden innan kj hämtade upp henne utanför U-gatan då hon kan ha lämnat sin mobil hemma, promenerat över till MB, stämt träff och sedan promenerat tillbaka innan hon hämtades upp av KJ. (FUP s.448).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in