2014-01-17, 11:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flutter
Hm. Är bilden ett montage där man manipulerar bevis för att peka ut KJ eller är det en sammanslagen bild av de två andra för att man ska se var blodet är placerat?

...eller, så har Bluestar reagerat med rost på plastlisten i KJs i övrigt relativt rostfria bil. En annan frågan är hur VBs rost hamnade där. (Man hittade nämligen hennes DNA i "rosten".)
Jag har visat den här bilden förut, och visar den igen. http://imageshack.com/a/img15/229/bdu2.jpg
Den övre bilden visar fotomontaget i FUP. Den nedre bilden visar fotomontaget som det skulle ha sett ut.
Citera
2014-01-17, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Har för mig det är den blå fläcken, till höger på den stora delen av mattan.

EDIT: s307 i FUP

I FUP är fläcken retuscherad i blåaste blått i polisens montage(FUP s306) - ungefär som att vinkla intrycket av mer blod än vad det egentligen är... när det dessutom i själva verket inte ens är blod.

EDIT: Sen reagerar Bluestar med järn(Fe), så rost i lister etc och på bagagerumsmattan ger utslag. Sprayar man dessutom för mycket Bluestar, eller använder fel munstycke på vertikala ytor kommer det dessutom rinna ut och ytterligare ge intrycket av mer blod än vad det egentligen är.

Say no more.

Ja, blodbesudlingen i bakluckan på Sonatan ger en skev bild av verkligheten. Det är mycket svårt att bilda sig en egen uppfattning med de dåliga bilderna i Fup.
Ingen har ens engagerat sig i att beskriva mängden blod man har inte heller förklarat mönstret som blodet har lämnat efter sig. Är det droppar eller är det strykningar, kan det vara blodiga tryckmärken etc.
Citera
2014-01-17, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har visat den här bilden förut, och visar den igen. http://imageshack.com/a/img15/229/bdu2.jpg
Den övre bilden visar fotomontaget i FUP. Den nedre bilden visar fotomontaget som det skulle ha sett ut.

Det här är mycket allvarligt tycker jag- varför är bilen manipulerad?

Därtill är den blåvita färgen INTE blod.

Det syns ju inte ens på bilden att Bluestar överhuvudtaget har gett utslag på Fe- bara på någon random metalljon som kan finns i gruspartiklar etc.
Citera
2014-01-17, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, blodbesudlingen i bakluckan på Sonatan ger en skev bild av verkligheten. Det är mycket svårt att bilda sig en egen uppfattning med de dåliga bilderna i Fup.
Ingen har ens engagerat sig i att beskriva mängden blod man har inte heller förklarat mönstret som blodet har lämnat efter sig. Är det droppar eller är det strykningar, kan det vara blodiga tryckmärken etc.

Enligt min bedömning måste mängden ha varit m y c k e t liten, i princip osynlig för ögat. Det är inte uppenbart att det ens är fe-molekyler Bluestar gett utslag på.
Citera
2014-01-17, 11:46
Medlem
Citat:

Vad menar du med "skulle sett ut"? Jag tycker din bild är för mörk, har för dålig kontrast och är därför otydlig och svåranvänd. Om du gör något åt allt det där, blir det inte ganska likt bilden i FUP då?
Citera
2014-01-17, 11:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Vad menar du med "skulle sett ut"? Jag tycker din bild är för mörk, har för dålig kontrast och är därför otydlig och svåranvänd. Om du gör något åt allt det där, blir det inte ganska likt bilden i FUP då?
Det intessanta är utbredningen av BlueStar. Det ser ut att vara gjort med tuschpenna i FUP.
Citera
2014-01-17, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Jag säger inte att blodet är planterat men MÖJLIGHETEN att det är det finns fortfarande och bland annat därför utgör det inget bevis.

Men snälla. Du menar alltså att bara för att KJ hittat på en "förklaring" till varför blod från offrets döda kropp hittats i hans bil så ska man inte se det som ett bevis mot honom? Alla mördare kommer med dom mest märkliga förklaringar när bevis presenteras mot dom, men bara för att man ger en alternativ förklaring så betyder det ju inte att man ska bortse från dom bevis som finns.

Med det resonemanget så skulle ju 9 av 10 mördare gå fria och den tionde är den som erkänner. Tack och lov resonerar inte domstolen som du och ser KJs berättelse som högst osannolik, vilket den också är om man ser på det med neutrala ögon.
Citera
2014-01-17, 12:03
Medlem
Citat:
Det intessanta är utbredningen av BlueStar. Det ser ut att vara gjort med tuschpenna i FUP.

Jag börjar bli mer och mer tveksam på att det faktiskt är blod- VBs DNA har kunnat identifierats på partiklar från bagageutrymmet, men är det verkligen blodpartiklar?
Citera
2014-01-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Men snälla. Du menar alltså att bara för att KJ hittat på en "förklaring" till varför blod från offrets döda kropp hittats i hans bil så ska man inte se det som ett bevis mot honom? Alla mördare kommer med dom mest märkliga förklaringar när bevis presenteras mot dom, men bara för att man ger en alternativ förklaring så betyder det ju inte att man ska bortse från dom bevis som finns.

Med det resonemanget så skulle ju 9 av 10 mördare gå fria och den tionde är den som erkänner. Tack och lov resonerar inte domstolen som du och ser KJs berättelse som högst osannolik, vilket den också är om man ser på det med neutrala ögon.

Du vet inte att det är blod från VBs döda kropp- även om du verkar önska att det vore så!
Citera
2014-01-17, 12:09
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Det finns även skåljärn med avsmalnande spets. Å andra sidan är David Lindblom den kriminaltekniker som gjort avgjutningen, enligt protokollet, så hans ord måste vi ge stor tyngd. Å tredje sidan har ÅK haft tillgång till hans analyser hela tiden, och ändå visat fortsatt intresse för stämjärn av olika slag i KJs ägo (det är fler än AB och KJ som fått frågan i FUP).

To be continued...

(vad gäller begreppen: vad jag kan förstå är en märlspik massiv och en splitsnål holkad. Ingen av dem är eggvass (då skulle man skada tågvirket vid splitsning)

Kolla noga bilderna av den holkade saken som jag länkade till. Det kan tydligen heta lite vad som helst, märlspik, splitsnål. Den holkade saken verkar vara gjord av ett järnrör som kapats på snedden. Om den körs ner i en bit kött så skär det ju ett rakt snitt från mitten och utåt åt båda hållen. Det skär alltså efter den raka delen på den slutliga D-formen.

Kriminalteknikern säger klart och tydligt att såren inte är från ett stämjärn utan troligare från en märlspik. Ändå envisas man med att hänvisa till ett stämjärn. Litar man inte på Lindbloms uttalande? Förstår man inte vad han säger?
Jag förstår inte heller varför inte Lindblom skaffar fram ett sådant verktyg och testar hur det fungerar. Han verkar inte vara helt säker vilket han borde vara. Han borde visa upp det eller åtminstone en bild av det.

Har man inte råd? Har man inte hittat något för att man sökt på "märlspik" och inte "splitsnål"?
En stor splitsnål kostar 70:-.
http://www.marinaman.se/splitsnal-p-6511-c-870.aspx

Detta är ju helt avgörande för att hitta GM. Inte många personer har tillgång till ett sådant verktyg. Även om GM har tillgång så skulle en vettig GM undvika att använda det då det kunde spåras till GM själv men här verkar det riskfritt att använda vilket jävla verktyg som helst för det bara ska vara ett stämjärn.

I FUP hittade jag ett förhör med någon som sa att VB var intresserad av fiske och hade lånat ett spö och fiskat med någon från Sävast. Var fiskade de? Finns det båthus där?
Missing people borde fundera på detta.

Finns det fiskesamer i Bodenområdet?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakt-_och_fiskesamerna
Senast redigerad av PeterNoster 2014-01-17 kl. 12:21.
Citera
2014-01-17, 12:15
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh

KJ har själv helt och hållet släppt den teorin om plantering. Hörs i slutet av 2:a eller 3:e ljudupptagningen/förhöret. Han får en mot/följdfråga om detta och bekräftar att han inte längre tror/hävdar att någon planterat något.
Citera
2014-01-17, 12:16
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Jag börjar bli mer och mer tveksam på att det faktiskt är blod- VBs DNA har kunnat identifierats på partiklar från bagageutrymmet, men är det verkligen blodpartiklar?

Japp. Det är blod. VB:s blod. Läs FU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in