2014-01-26, 17:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puh...
Och jag menar än en gång att MB/AN inte hade något motiv. Otroheten var ju redan avslöjad och att den väckte bitterhet hos AN är självklart. Dock tror jag knappast att VB i det långa loppet skulle utgöra ett större hot mot paret. Att MB, skulle känna sin ställning som företagare och hotad, som några menat tidigare i tråden, anser jag inte vara troligt.

MB kan ganska lätt i sin ställning som ledare i klubben vidta åtgärder där VB utesluts eller förlöjligas och därmed inte längre skulle utgöra något problem i MB:s vardag. Glöm inte att MB i folks ögon är ledare och VB är en osäker ung kvinna. MB skulle nog inte dra sig för att använda sig av det som kallas för "härskartekniker" för att oskadliggöra VB innan han skulle riskera anstiftan för mord.

I KJ finns å andra sidan en man som uttalat sitt förhållande till VB i termer av "olycklig kärlek". KJ är dessutom våldsbenägen, har inte förstått stoppsignaler vid BDSM-sex och han saknar vidare impulskontroll. Klart KJ har både motiv och en historik av intresse och användning av våld. Det som inte är utrett är väl vem som hjälpte KJ att städa undan, eftersom han verkar vara oförmögen till långsiktig planering och noggranhet.

Att MB:s otrohet gjort AN halvt vansinnig tror jag ligger inom det rimliga, men det var inte detta som blev ödesdigert för Vatchareeya. VB hade tidigare hotat att anmäla MB för att han vid ett tillfälle förgripigt sig sexuellt på henne. Kanske hotat vid mer än ett tillfälle att anmäla, och om detta tenderade att låta allt allvarligare i MB:s öron, med allt vad detta skulle innebära för hans fortsatta karriär och möjlighet att bedriva seriös verksamhet i Boden tornade Vatchareeya upp sig som ett reellt hot. Dvs en sådan som man i vissa delar av landet brukar ge öknamnet "snutfarlig". Hört det uttrycket ?
Citera
2014-01-26, 18:14
Medlem
Puh...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Att MB:s otrohet gjort AN halvt vansinnig tror jag ligger inom det rimliga, men det var inte detta som blev ödesdigert för Vatchareeya. VB hade tidigare hotat att anmäla MB för att han vid ett tillfälle förgripigt sig sexuellt på henne. Kanske hotat vid mer än ett tillfälle att anmäla, och om detta tenderade att låta allt allvarligare i MB:s öron, med allt vad detta skulle innebära för hans fortsatta karriär och möjlighet att bedriva seriös verksamhet i Boden tornade Vatchareeya upp sig som ett reellt hot. Dvs en sådan som man i vissa delar av landet brukar ge öknamnet "snutfarlig". Hört det uttrycket ?

Alltså, MB hade en snabbmatsrestaurang. MB:s verksamhet i Boden var inte mer omfattande än så. En anmälan skulle knappast störa MB nämnvärt. Vad skulle VB anmäla till polisen? Att en snuskgubbe hade varit intresserat av henne? Polisen skulle inte göra något åt en anmälan och MB vet att VB inte hade ett dyft på honom. VB var nog bara jäkligt jobbig för familjen, som en ettrig mygga. AN använde ju uttrycket "kackerlacka". Jag tror det är i betydelsen "ofarligt ettrigt kryp" man ska se det uttalandet och sådana är lätta att viftas bort. Övervåld är aldrig nödvändigt mot sådana, då VB i sin socialt isolerade situation inte skulle utgöra något som helst hot och detta kunde MB räkna ut.
Citera
2014-01-26, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vid förhandling i Piteå tingsrätt åberopade åklagarna M. Aelin spaningschefen som vittne att någon spaning mot KJ hade inte bedrivits 18-20 maj och återupptogs efter den 20 maj och KJ han häktades den 23 maj.
B. Forssberg blev helt ställd därför han hade sannolikt tänkt använda tiden 8-20 maj som alibi för KJ att han hade spaning på sig tills kroppsdelarna hittades.
Sedan skall uppgifter om spaningen vara ändrad till att det var 13-20 maj som ingen spaning på KJ var och återupptogs den 20 maj.
Genom åklagarnas agerande som var chef för spaningarna, finns det ingen trovärdighet i spaningsinsatsen. Man kan säga med ett milt ord att åklagarnas agerande har varit besynnerlig.

Det kan man lugnt säga. På gränsen till tjänstefel, både för polisen och åklagarna. Polisen som gör så graverande fel, och åklagarna som låter advokaterna och alla andra tro på fakta som inte stämmer överens med verkligheten.
Citera
2014-01-26, 18:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puh...
Alltså, MB hade en snabbmatsrestaurang. MB:s verksamhet i Boden var inte mer omfattande än så. En anmälan skulle knappast störa MB nämnvärt. Vad skulle VB anmäla till polisen? Att en snuskgubbe hade varit intresserat av henne? Polisen skulle inte göra något åt en anmälan och MB vet att VB inte hade ett dyft på honom. VB var nog bara jäkligt jobbig för familjen, som en ettrig mygga. AN använde ju uttrycket "kackerlacka". Jag tror det är i betydelsen "ofarligt ettrigt kryp" man ska se det uttalandet och sådana är lätta att viftas bort. Övervåld är aldrig nödvändigt mot sådana, då VB i sin socialt isolerade situation inte skulle utgöra något som helst hot och detta kunde MB räkna ut.

Tror MB inte bara hade sin snabbmatrestaurang och karatetränarjobb att oroa sig för om VB satt i verket att anmäla honom för våldtäkt, han hade även sin image, sitt anseende, att vårda antar jag.

Edit: Intresserad snuskgubbe låter väl inte så farligt. Men våldtäktsman .. DET hade MB kunnat räkna ut vilka konsekvenserna kunde bli av ..
Citera
2014-01-26, 18:28
Medlem
Citat:
Nej Husvagn2, det fanns aldrig något primärt syfte "att sätta dit någon" genom att placera ut kroppsdelar till allmän beskådan, mordet på VB var tänkt att bli och förbli olösligt - vilket det hade blivit om brandplanen lyckats. Dock tror jag inte ödehuset och brandplanen var den ursprungliga tanken, jag tror att nergrävning var planerad men att tjälen på lämpliga platser visade sig vara alltför svårforcerad, och då blev krematoriet - gula ödehuset - en mycket god idé. Om det hade lyckats.
Du hade tjänat på att vara lite mer nyanserad, inte rikta personkritik. Håll dig till sakkritik, det gör denna tråd betydligt trevligare att skriva i.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-01-26 kl. 18:34.
Citera
2014-01-26, 18:29
Medlem
Citat:
Edit: Någon med starkare motiv än MB/AN har att bli av med Vatchareeya Bangsuan torde inte gå att uppbringa ..

För MBs fall så är det att han är central figur i hela den här soppan. Han har förmåga oskadliggöra folk med sina bara händer. Han har ett jävla temperament och drar sig inte en sekund för att krossa de som står i hans väg.
Detta gör att denna centrala figur k a n ha blivit inträngd i ett hörn och slagit sig ut, precis som han lovar sina fiender ska hända om "de hotar hans familj".

Han exploderar om de behövs. Och det är det som kan ha hänt.

OM mb är inblandat i mordet så är motivet inte hämnd, svartsjuka eller att bli av med sin älskarinna.
Motivet/orsaken blev att VB stod i vägen när MB exploderade. Med verkligheten framför dörren, älskarinnan och frun alldeles för nära varandra och ett par tre öl i kroppen. Det räckte.
Citera
2014-01-26, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Du måste tillhöra begåvningsreserven. Du tipsar initierat om poms, samtidigt hävdar du att as är en sjukdom. Tja, vad säger man? Dum, dummare, dummast. Du tyckte även att det var givet att as hör hemma på rättspsyk. För det får du :whoco: :whoco: :whoco:.

Vad är det av dig lanserade begreppet miniplan något som enligt dig också skulle vara typiskt för as? Ytterligare en för det. Nä hördu, läs på lite grann om handikappet innan du yttrar dig om KJs eventuella svårigheter, som vi alla får gissa oss till baserat på de förhör som gjorts. Kanske har ett och annat gått in i ditt huvud under trådens gång. KJ bedöms inte vara sjuk i lagens mening, men handikappad är han. Vilken roll det har för händelseutvecklingen kan jag tycka är rena rama gissningar och svårt att verkligen fastställa, finns det någon expert på as inblandad i utredningen? Det borde ha funnits en sådan person, även med vid förhören, som KJs mor sa. Där kommer väl poms in, det enda vettiga du presterat i tråden, fast tyvärr, du visste trots det inte vad as var.

Kanske kan poms bistå i hovrätten.

När har jag hävdat att jag är någon expert på AS? Vad jag förstår däremot är att de förhört honom på ett helt jävla fel sätt. De har förstört hela förhöret genom att köra på med LEDANDE frågor, fällor och typiska förhörsmetoder.
Hade de tagit det lite lugnare eller varit medvetna om hur de skulle förhört KJ så hade han kanske inte ens suttit där han sitter.
Miniplan är kanske inget typiskt för AS rent generellt, men du hör ju själv hur KJ drar till det på olika sätt av olika orsaker som bara han vet om. Och visst kan vi kalla det små miniplaner, en liten plan som KJ drar upp för att han inte vet hur han ska svara.
Exempelvis så tror han på fullt allvar att han ska blu av med körkortet för att han berättar att han druckit några öl och kört bil. En miniplan att inte berätta detta direkt. Men poliserna spräcker hans plan och då erkänner han.
KJ k a n ljuga. Men lögnerna är inte bra, så de håller inte så länge.
Tror du han slickat VB och blivit avsugen?
Hmm inte jag. Tror det är en liten miniplan/lögn han har dragit igång av ngn orsak. Jag TROR jag vet varför han säger detta.

Men det kan vi ta en annan gång.
Citera
2014-01-26, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Då menar du att minst lika mycket tejp från den kvarvarande halveringen använts, men inte återhittats, dvs nyttjat båda halveringssidorna?
Att just bitar från den tjockare delen av tejpen inte hittats och kunnat matchas mot den mer tunnare halveringen och vise versa.
För någonstans på dessa omtalade tejpremsor borde några cm tejp matchat kvarvarande på rullen.
Men som du säger, GM har säkert rivit av exakt lika lång bit från den andra halvan just bara för att matchning inte ska stämma, samt dragit ut lika lång bit igen på den tunnare.. Nej!

Äntligen en som fattat det där med tejpen.

1. man hittar en dammig och gulnad tejp hemma hos KJ. Den har ett lager odelad tejp kvar på rullen. Och ett lager delad tejp kvar på rullen. Det är fakta.
2. Tejpbitarna man hittar passar inte med någon del av den del som är delad.

Så om tejpen på vb ska ha kommit från denna rulle så måste KJ ha utfört en hel del saker.
1. Först tagit tejp och halverat den. Använt tejpbitarna på VB.
2. Tagit bort kvarvarande halvan från rullen och slängt någonstans.
3. Halverat ytterligare en hel del tejp, och slängt bort den halvan också.
Lagt tillbaka rullen på hyllan.

Är detta möjligt ens?
Ja, rent teoretiskt är det möjligt OM längden på utdragna bitarna och kvarvarande bitar inte överstiger maxlängden på rullen.

Notera; inga spår från KJ på tejprullen. Tejpen ser inte ut att matcha varandra i mikroskåp och på bilder. Skl ger bara 1 på att det är samma typ av tejp. Starka hanteringsspår från vb. Damm finns kvar på tejprullen antaglugen för att den legat på hyllan ett bra tag.

Det mest troliga är att tejpen kommer från VB och att spåren från henne var helt naturliga.

Vi kan inte veta hur KJ tänker. Han kanske var så smart att han drog av halva rullen ytterligare en gång med en annan bredd för att OM de hittar rullen som han absolut vill spara, så kommer de inte kunna matcha delarna.

Nej, nej nej. Det är typ absolut sista alternativet (om det nu ens var fysiskt möjligt att göra så)
Citera
2014-01-26, 19:38
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Äntligen en som fattat det där med tejpen.

1. man hittar en dammig och gulnad tejp hemma hos KJ. Den har ett lager odelad tejp kvar på rullen. Och ett lager delad tejp kvar på rullen. Det är fakta.
2. Tejpbitarna man hittar passar inte med någon del av den del som är delad.

Så om tejpen på vb ska ha kommit från denna rulle så måste KJ ha utfört en hel del saker.
1. Först tagit tejp och halverat den. Använt tejpbitarna på VB.
2. Tagit bort kvarvarande halvan från rullen och slängt någonstans.
3. Halverat ytterligare en hel del tejp, och slängt bort den halvan också.
Lagt tillbaka rullen på hyllan.

Är detta möjligt ens?
Ja, rent teoretiskt är det möjligt OM längden på utdragna bitarna och kvarvarande bitar inte överstiger maxlängden på rullen.

Notera; inga spår från KJ på tejprullen. Tejpen ser inte ut att matcha varandra i mikroskåp och på bilder. Skl ger bara 1 på att det är samma typ av tejp. Starka hanteringsspår från vb. Damm finns kvar på tejprullen antaglugen för att den legat på hyllan ett bra tag.

Det mest troliga är att tejpen kommer från VB och att spåren från henne var helt naturliga.

Vi kan inte veta hur KJ tänker. Han kanske var så smart att han drog av halva rullen ytterligare en gång med en annan bredd för att OM de hittar rullen som han absolut vill spara, så kommer de inte kunna matcha delarna.

Nej, nej nej. Det är typ absolut sista alternativet (om det nu ens var fysiskt möjligt att göra så)
SKL säger inte +1 på samma typ av tejp. De säger +1 på att tejpbitarna kommer från den rullen. Det är stor skillnad!

Sen har jag fortfarande inte fattat varför KJ måste ha slängt bort en massa tejp. Den tejpen kan han väl ha använt till andra saker. Som t.ex. till att vira runt ett paket med VB inlindad i ett duschdraperi. För mig är det mycket sannolikare än:
* VB lämnar en rulle tejp med hennes blod på hemma hos KJ
* KJ har en annan rulle som är tillräckligt lik för att KJ inte skall se skillnad när han ser rullen på bild. Hans rulle är dessutom också delad.
* Mördaren har använt en tredje rulle. Som är tillräckligt lik VBs rulle för att SKL skall ge det +1 att det är samma rulle. Även denna tredje rulle är delad.

Oddsen för detta kan inte vara hög. Definitivt lägre än oddsen för att KJ använt mer tejp efter att han tejpat påsen.
Senast redigerad av Clavell 2014-01-26 kl. 19:58.
Citera
2014-01-26, 19:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
För MBs fall så är det att han är central figur i hela den här soppan. Han har förmåga oskadliggöra folk med sina bara händer. Han har ett jävla temperament och drar sig inte en sekund för att krossa de som står i hans väg.
Detta gör att denna centrala figur k a n ha blivit inträngd i ett hörn och slagit sig ut, precis som han lovar sina fiender ska hända om "de hotar hans familj".

Han exploderar om de behövs. Och det är det som kan ha hänt.

OM mb är inblandat i mordet så är motivet inte hämnd, svartsjuka eller att bli av med sin älskarinna.
Motivet/orsaken blev att VB stod i vägen när MB exploderade. Med verkligheten framför dörren, älskarinnan och frun alldeles för nära varandra och ett par tre öl i kroppen. Det räckte.

Att MB är centralfigur i det här tror jag ligger i korten, det är helt klart. Men inte i mördarrollen, det är jag övertygad om att Berg aktade sig noga för. Däremot tror jag han erbjöd några som vidtalats för uppgiften att mörda Vatchareeya att göra detta i ett utrymme som han disponerar, och närmast till hands som jag ser är den enligt AN "obeboeliga" stugan i Lakaträsk. Kanske finns inte framkomlig bilväg ända fram till farstukvisten och därigenom kan VB ha fått sina skrapmärken om hon släpades sista biten, kanske bunden i ett rep vid handlederna. Jag tror att mordet skedde i Lakaträsk och att hon blev av med händerna där - men styckad avseende benen på en annan plats. Var ? Gissningen att dessa avskiljdes i ett av de många värnen, där även tvättning av kroppen kan ha skett, är en hyfsat bra gissning - och att transport skedde därifrån till f2 för att slutligen brännas tillsammans med ödehuset, f1.
Citera
2014-01-26, 20:02
Medlem
Citat:
Att MB är centralfigur i det här tror jag ligger i korten, det är helt klart. Men inte i mördarrollen, det är jag övertygad om att Berg aktade sig noga för. Däremot tror jag han erbjöd några som vidtalats för uppgiften att mörda Vatchareeya att göra detta i ett utrymme som han disponerar, och närmast till hands som jag ser är den enligt AN "obeboeliga" stugan i Lakaträsk. Kanske finns inte framkomlig bilväg ända fram till farstukvisten och därigenom kan VB ha fått sina skrapmärken om hon släpades sista biten, kanske bunden i ett rep vid handlederna. Jag tror att mordet skedde i Lakaträsk och att hon blev av med händerna där - men styckad avseende benen på en annan plats. Var ? Gissningen att dessa avskiljdes i ett av de många värnen, där även tvättning av kroppen kan ha skett, är en hyfsat bra gissning - och att transport skedde därifrån till f2 för att slutligen brännas tillsammans med ödehuset, f1.
Det låter tämligen obegåvat att erbjuda sin egen stuga till andra för att mörda någon.
Citera
2014-01-26, 20:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det låter tämligen obegåvat att erbjuda sin egen stuga till andra för att mörda någon.

Inte om man själv har uppsikt över vad som händer ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in