2013-05-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Bara läkare får dödförklara. Vad som gäller i naturen? Rättsläkare kanske. Läkare hursomhelst.
Inte riktigt. Ifall döden är uppenbar ex huvudet avskilt från kroppen eller vid förruttnelse så kan även andra dödförklara en person.
Citera
2013-05-21, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag tror starkt på likfynd kanske i flera delar... eller så är det kroppen i samband med byggnaden i sig och vad som hittats där som gjort fyndet ännu obehagligare. Kanske har man funnit tecken på obehagliga aktiviteter (snuff osv) dessförinnan hon dog. Men lutar väl mer mot ett vanligt likfynd och det är klart att en död människa räcker för att man ska inkalla krisgruppen, inte minst om kroppen legat där en bra tid och påbörjat förmultningsprocessen.

Om det är fråga om styckning så brukar man tala om två kategorier:
- Den ena är av lust, mördaren känner någon sorts pervers njutning av att stycka kroppen.
- Den andra är transportstyckning. Mördaren behöver få in kroppen i ett trångt utrymme, exempelvis en väska.

Det finns andra fall där mördaren bara verkar ha betett sig helt irrationellt och spridit ut kroppsdelar i skogen, men en sådan person är nog inte särskilt smart eller mentalt förvirrad.

Om man nu har hittat en kropp eller kroppsdelar liggande öppet i skogen eller i huset så är detta troligen ingen listig mördare. Det hade funnits massor med andra sätt att göra sig av med kroppen så att den aldrig hade hittats.
Citera
2013-05-21, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisterrose
Helene Olsson (?) som mördades och styckades av Ulf Olsson är ett annat exempel där delarna spridits ut. Har hört om fler liknande fall både i och utanför Sverige. Att mörda någon är väl inte särskilt smart överlag.

Var väl inga styckmord något av dom Ulf Olsson gjorde?
Dom hittades i sopsäckar.
Citera
2013-05-21, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Inte riktigt. Ifall döden är uppenbar ex huvudet avskilt från kroppen eller vid förruttnelse så kan även andra dödförklara en person.
Helt rätt! Även likfläckar (livor mortis) är ett tecken som visar att skadorna inte är förenligt med liv och då krävs inte läkare. För att utfärda ett dödsbevis krävs dock en läkare. Det går bra med en rättsläkare.
Citera
2013-05-21, 09:37
Medlem
Ytterst tragiskt som det verkar just nu! VB är med största sannolikhet död och har hittats i en stuga. Jag hade hoppet om att det var ett frivilligt försvinnande men den teorin är nu borta. Kanske för att man är optimist i grunden?

Är det bekräftat att MB och VB hade ett förhållande eller är det ett löst rykte som blivit sanning i denna enorma tråd?

Jag blir däremot inte klok på fruns uttalanden!

Om man förutsätter att någon i den familjen är GM och frun har vetskap om det. Hur troligt är det då att man gör dessa uttalanden? Inte speciellt troligt!
Därför utgår jag ifrån att frun inte hade vetskap att någon i familjen är GM.

Då återstår MB och hans son som jag inte kommer ihåg namnet på.
MB verkar vara en respekterad människa som är engagerad i föreningslivet.
Jag får bilden av att han är driftig och en bra ledare.
För att han ska vara GM så måste det finnas en speciell händelse bakom.
Kanske var VB gravid? Kanske hotade VB med något?

Att sonen skulle vara GM baserat på att täcka upp för någon i familjen håller jag som högst osannolikt. Då måste det finnas andra motiv!

Bara mina teorier!
Citera
2013-05-21, 09:38
Medlem
tjackkurts avatar
kommer man kunna se presskonferansen live över internet eller på tv ? isåfall vars?
Citera
2013-05-21, 09:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samurajja
Ytterst tragiskt som det verkar just nu! VB är med största sannolikhet död och har hittats i en stuga. Jag hade hoppet om att det var ett frivilligt försvinnande men den teorin är nu borta. Kanske för att man är optimist i grunden?

Är det bekräftat att MB och VB hade ett förhållande eller är det ett löst rykte som blivit sanning i denna enorma tråd?

Jag blir däremot inte klok på fruns uttalanden!

Om man förutsätter att någon i den familjen är GM och frun har vetskap om det. Hur troligt är det då att man gör dessa uttalanden? Inte speciellt troligt!
Därför utgår jag ifrån att frun inte hade vetskap att någon i familjen är GM.

Då återstår MB och hans son som jag inte kommer ihåg namnet på.
MB verkar vara en respekterad människa som är engagerad i föreningslivet.
Jag får bilden av att han är driftig och en bra ledare.
För att han ska vara GM så måste det finnas en speciell händelse bakom.
Kanske var VB gravid? Kanske hotade VB med något?

Att sonen skulle vara GM baserat på att täcka upp för någon i familjen håller jag som högst osannolikt. Då måste det finnas andra motiv!

Bara mina teorier!
Förhållandet är inte bekräftat.
Citera
2013-05-21, 09:39
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamvargarna

Om man nu har hittat en kropp eller kroppsdelar liggande öppet i skogen eller i huset så är detta troligen ingen listig mördare. Det hade funnits massor med andra sätt att göra sig av med kroppen så att den aldrig hade hittats.

Exakt, tex att sätta byggnaden med kroppen (eller likdelarna) i brand. Givetvis skulle man hittat bevis ändå men det hade väl varit det smidigaste för stunden iaf.

Men mördaren kan ha haft bråttom eller helt enkelt utfört dådet impulsivt och ogenomtänkt.
Citera
2013-05-21, 09:40
Medlem
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6845357
Fotografen -När det finns ett hus o man inte vet vad som hänt där inne känns det läskigt.
Verkar som det är inne i huset fyndet gjorts?
Citera
2013-05-21, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Orimligheter blir inte sällan rimliga i vår sjuka värld.

En hjärna som kirurgiskt avlägsnats från kvinnan tror jag inte dock.
Stenberg var skjuten med hagelgevär. Där hittades först hennes hjärnsubstans, vilket DNA visade. Därför visste man att hon var död innan kroppen hittades. Jag tror inte heller att man kirurgiskt avlägsnat hjärna.
Citera
2013-05-21, 09:42
Medlem
HON ÄR DÖD. Jag har fått detta bekräftat från samma individ som ingick i Missing Peoples sökgrupp. Denna person har bekräftat för mig att han funnit en avliden kropp på denna plats! Vet ännu inte om det är inne i huset eller utanför. Vet heller inte skicket på kroppen. Han mår sjukt dåligt och det är inte riktigt läge att fiska ut info från han. Får se om jag kan gräva fram fler saker. Återkommer!
Citera
2013-05-21, 09:44
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Stenberg var skjuten med hagelgevär. Där hittades först hennes hjärnsubstans, vilket DNA visade. Därför visste man att hon var död innan kroppen hittades. Jag tror inte heller att man kirurgiskt avlägsnat hjärna.

Ah du tänker så. Då är jag med.

Men hur avskiljt ligger byggnaden? Om det vore en hagelbrakare skulle detta säkert dokumenterats i form av vittnesuppgifter (ljuddämpare tror jag inte på), inte minst när hennes försvinnande i princip rubricerades som brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in